هرآنچه که باید درباره قرعه کشی جام جهانی 2022 بدانیم

با پشت سر گذاشتن تمام فراز و نشیب‌ بازی‌های مقدماتی، حالا به استقبال روز موعود برای قرعه کشی جام جهانی 2022 قطر خواهیم رفت. در این روز حساس، تمام تیم‌های صعود کرده، به جدول رده‌بندی برای حضور در قطر 2022 در یک جا قرار می‌گیرند و بنا به شانس و کیفیت سطح تیم‌ها، گروه‌های 4 عضوی رده بندی خواهند شد.

قرعه کشی جام جهانی 2022

زمانبندی برگزاری مراسم جام جهانی

مراسم قرعه کشی جام جهانی 2022، روز جمعه 12 فروردین 1401 مصادف با 1 آوریل 2022 در ساعت 19:30 به وقت تهران از طریق شبکه سه سیما پخش خواهد شد. میزبان این مراسم حساس قطر در شهر دوحه خواهد بود که برای برگزاری، باید به تمام قوانین و چارچوب اخلاقی پایبند باشد.

چارچوب مراسم قرعه کشی چیست؟

طبق قوانین همیشگی جام جهانی، تیم‌های راه یافته به این مرحله از سراسر جهان در چند سطح قرار می‌گیرند تا براساس کیفیت و توانایی تیم هم گروه‌های مناسبی برای یکدیگر باشند.

سید بندی تمامی 32 تیم بر اساس رتبه بندی فیفا در روز قبل از قرعه کشی جام جهانی انجام می‌شود؛ اما قطر به عنوان میزبان در این سری از مسابقات، بدون در نظر گرفتن سطح و سید بندی، در سید اول قرار خواهد گرفت.

انتظار می‌رود که برای تشخیص سید بندی، هر گونه تعصب و طرفداری بی مورد از سوی هیئت داوران نهی شود و تیم‌ها با عدالت کامل در سطح خود قرار گیرند. به همین دلیل افراد متنوع با سطح علمی بالا در کمیته برای سید بندی در قرعه کشی جام جهانی، داوری می‌کنند.

اساس سید بندی به شرح زیر است:

سید اول: قطر (میزبان)+ تیم‌های اول تا هفتم رنکینگ فیفا

سید دوم: تیم‌های هشتم تا پانزدهم رنکینگ فیفا

سید سوم: تیم‌های شانزدهم تا بیست و سوم رنکینگ فیفا

سید چهارم: تیم‌های بیست و چهارم تا بیست و هشتم رنکینگ فیفا

در نهایت سه تیم باقی می‌ماند که بعد از بازی‌های پلی آف روز شنبه به سید چهارم می‌پیوندد.

با توجه به این روش سید بندی، شاهد گروه‌های خیلی سخت یا گروه‌های خیلی آسان هستیم و هیچ کاری جز پذیرش این اوضاع از دستمان برنمی‌آید.

با این شرایط، اروپا حداقل یک تیم در هر گروه خواهد داشت، اما دیگر قاره‌ها طبق شانس در تمامی گروه‌ها پخش می‌شوند.

روند قرعه‌کشی جام جهانی برای تیم‌های راه یافته به قطر 2022، به ترتیب از سید اول تا سید چهارم شروع می‌شود، تمامی گروه‌ها جدول بندی خواهند شد. بدین صورت، ابتدا هشت تیم اول هر سید مشخص می‌شود و سپس برای سید دو، سه و چهار، تیم‌ها سر جای خود قرار می‌گیرند.

کدام تیم ها تا این لحظه به قرعه کشی جام جهانی راه یافته اند؟

قطر، آلمان، دانمارک، برزیل، فرانسه، بلژیک، کرواسی، کره جنوبی، ژاپن، عربستان، اکوادور و اروگوئه، اسپانیا، صربستان، انگلیس، سوئیس، هلند، آرژانتین، ایران، مکزیک، آمریکا، کانادا، غنا، مراکش، لهستان، کامرون، تونس، پرتغال و سنگال به قرعه کشی جام جهانی 2022 قطر صعود کرده‌اند و منتظر مشاهده هم‌گروهی‌های خود در این سری از مسابقات هستند.

سیدبندی تیم های راه یافته به جام جهانی

علت تأخیر در اعلام 32 تیم برای سید بندی چیست؟

به طور معمول همه 32 تیم انتخابی، قبل از قرعه کشی جام جهانی مشخص می‌شوند، اما به دلیل تأخیر در بازی‌های مقدماتی جام جهانی و اتفاق بزرگی چون اپیدمی کووید -19، سه تیم از 32 تیم از قرعه کشی جا ماندند. گرچه حمله روسیه به اوکراین و ناکامی روسیه از بازی در جام جهانی هم دلیل مهمی برای این تغیر زمانی است که باعث تعویق سه ماهه بازی اوکراین مقابل اسکاتلند شد و تیم لهستان بدون بازی برای سید بندی قرار گرفت.

دیگر سهمیه‌های قاره‌ای برای سید بندی را این گونه مشاهده می‌کنید:

 آسیا: 4.5
آفریقا: 5
کونکاکاف: 3.5
آمریکای جنوبی: 4.5
اقیانوسیه: 0.5
اروپا: 13

امید است شاهد بازی‌های منصفانه با رقابت بالا باشیم و از این سری مسابقات جام جهانی 2022 قطر لذت کافی را ببریم.


برچسب ها :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.