مشکل خبرنگاران برای حضور در جام جهانی

قطر

تقریبا یک ماه و چند روز دیگر تا مسابقات جام جهانی 2022 باقی مانده است، اما همچنان وضعیت خبرنگاران برای سفر به قطر مشخص نیست.

از سال 2006 تا به الان فرستادن خبرنگاران توسط سیستمی که فیفا اعلام کرده بود انجام می شده است. در آن هنگام ثبت نام خبرنگاران توسط اینترنت صورت می گرفته است و فیفا کدهای مورد نیاز را بر طبق سهمیه هایی که مشخص بوده اند به خبرنگاران می داده است.

در آن موقع فدراسیون فوتبال هزینه اعزام خبرنگاران را به سازمان میراث فرهنگی و اداره کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد گذاشت. همین طور سازمان تربیت بدنی هم به این دو سازمان کمک کرده بود.

سپس در سال 2014 برای اعزام خبرنگاران کارهای سفر به یک آژانس مسافرتی سپرده شد، اما کیفیت این آژانس به قدری پایین بود که شکایات گوناگون باعث شد تا پروانه کسب و کار آن لغو شود. در نتیجه خبرنگاران خاطرات خوبی در این سفر نداشته اند.

دخالت سازمان بازرسی

در سال 2018 برای ارسال خبرنگاران به جام جهانی روسیه، مهدی تاج مقداری از هزینه را تقبل کرد که مبلغی تقریبا در حدود 4 میلیارد تومان بود. همین طور رسانه ها هم دست به کار شدند و مقداری در هزینه ها کمک کردند. با این حال این پول به اندازه ای نبود که خدمات موجب رضایت خبرنگاران بشود.

سپس در بازی های جام ملت ها فدراسیون ایران برای ارسال نه خبرنگار به امارات هزینه ای را پرداخت کرد اما باز هم این پول کافی نبود. سپس سازمان بازرسی در این کار دخالت کرد و به فدراسیون اعلام کرد که دیگر نباید پولی را پرداخت کند. این پرونده هنوز هم باز است و فدراسیون را به خاطر پرداخت هزینه برای ارسال خبرنگاران توبیخ حقوقی کرده است.

سفر خبرنگاران به قطر

بنظر می رسد که فدراسیون فوتبال به فیفا برای حضور 77 خبرنگار و عکاس درخواست سهمیه داده است که هزینه ای تقریبا هشت میلیارد تومانی در پی خواهد داشت که اگر پانزده نفر دیگر هم در لیست قرار بگیرند، هزینه بیشتر خواهد شد.

هزینه مدت زمان حضور تیم ملی ایران در مدت 12 روز تقریبا 150 میلیون می شود و فدراسیون فوتبال از آن جا که دارای مشکلات مالی است، نمی تواند هزینه زیادی کند و حتی این موضوع را هم باید در نظر گرفت که سازمان بازرسی هم اجازه این کار را نخواهد داد.

پس می توان نتیجه گرفت که تعدادی از این خبرنگاران به عنوان نماینده در قطر حاضر شوند و برای بخشی از هزینه ها با انجمن خبرنگاران صحبت کنند تا بتوانند از کمک مالی جاهایی مانند ریاست جمهوری یا سازمان میراث فرهنگی بهره مند شوند.

مشکلات دیگر پیش پای خبرنگاران

هتل هایی که برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است، به صورت موقتی هستند، یعنی هر فرد باید مدت حضور خود در هتل را پیوسته تمدید کند. علت این امر این است که به دلیل حضور بالای تماشاگران و کمبود محل های اقامتی هتل ها فقط روزانه اتاق ها را اجاره می دهند.

همین طور اگر 5 نفر بخواهند در چادر یا آپارتمان اتاق رزرو کنند، مجبوراند تا شبی 500 دلار پرداخت نمایند. حتی این چادرها هم به صورت پیوسته خدمات خود را اجاره نمی دهند، بلکه باید دوباره پس از چند روز خدمات را با یک قیمت دیگر تمدید کرد.

همچنین به خاطر وجود تحریم ها خبرنگاران کارت های اعتباری هم ندارند و نمی توانند هزینه رزرو هتل را به صورت مستقیم پرداخت کنند و جدا از آن هم باید هزینه سفر با هواپیما یا ویزا کارت را هم در نظر گرفت.

برای اطلاع از قیمت تور جام جهانی کلیک کنید.


برچسب ها :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.