برترین تیم های جام ملت های آسیا: ایران (دهه 1970)

تیم ملی فوتبال ایران در دهه 90 میلادی

با نزدیک شدن به شمارش معکوس بازی های جام ملت های آسیا تصمیم گرفتیم که نگاهی به تیم های پرقدرت در سالیان گذشته این جام داشته باشیم و اولین تیمی که درباره آن صحبت می کنیم، تیم فوتبال ایران است.

دهه 1970 از نظر فوتبالی برای ایران پر حادثه بود، زیرا آنها دو بار قهرمان جام ملت های آسیا شدند و همچنین اولین حضورشان در جام جهانی فوتبال را به دست آوردند. ایران از آن زمان در خط مقدم فوتبال آسیا باقی مانده است و در آخرین رده بندی فیفا دومین تیم برتر آسیایی است.

تیم ملی فوتبال ایران

در آن سال ها تیم ملی فوتبال ایران با قدرت وارد صحنه جهانی شد و توانست همچون طوفانی تیم های آسیایی را یکی از پس از دیگر پشت سر بگذارد و موفق شد تا در اولین بازی خود در زمین خانگی در سال 1968 عنوان قهرمانی جام ملت های آسیا را از آن خود کند. در دهه بعد، ایرانیان ثابت کردند که پیروزی آنها در داخل کشور تصادفی نیست و آنها نیرویی هستند که می توانند با هر تیمی از آسیا رقابت کنند.

تکرار ترفند

چهار سال بعد و با افزایش تعداد تیم ها به شش تیم، ایران در سال 1972 در تایلند برای دفاع از عنوان قهرمانی خود به میدان رفت. آنها در گروه A مقابل میزبان و همسایه خود عراق قرار گرفتند.

حسین کلانی در دیدار افتتاحیه هت تریک کرد و تیم ملی در بانکوک با نتیجه 3-0 بازی خود را به پایان رساند. جایگاه برتر گروه چهار روز بعد به طرز شگفت انگیز به ثبت رسید. علی جباری تنها به هشت دقیقه زمان نیاز داشت تا سریع ترین هت تریک تاریخ جام ملت های آسیا را به ثمر برساند و به ایران کمک کرد تا تایلند را 3-2 شکست دهد.

نایب قهرمان گروه B، کامبوج در نیمه نهایی منتظر ایران بود، اما گل های صفر ایرانپاک و پرویز قلیچ خانی برای شاگردان محمد رنجبر سرمربی تیم کافی بود تا ایرانیان با شکست کامبوج راهی فینال مسابقات بشوند.

جباری در حضور 15 هزار تماشاگر در بانکوک موفق شد یک گل تماشایی به ثمر برساند، اما دقایقی بعد گل پارک لی چون بازی را به تساوی کشاند و بازی به وقت اضافه کشید. کلانی در دقیقه 108 گلزنی کرد تا قهرمانی قاره آسیا برای 4 سال دیگه همچنان به ایران تعلق داشته باشد.

تیم ملی در بازگشت به خانه و زیر نظر سرمربی افسانه ای حشمت مهاجرانی هنوز یک نکته برای اثبات داشت.

تیم فوتبال ایران در بازی های آسیایی

درست مانند چهار سال قبل، آن ها به مصاف عراق رفتند و گل های بازی ها توسط ناصر نورایی و حسن روشن با نتیجه دو بر صفر به ثمر رسید. در بازی دوم شاگردان مهاجرانی در شکست 8 بر صفر مقابل یمن جنوبی، شگفتی دیگری را رقم زنند.

در این هنگام تیم کویت در گروه دیگر در صدر لیست بود و تیم چین در مقام دوم قرار داشت که این قضیه به این معنی بود که تیم دراگون در نیمه نهایی به مصاف میزبان می رفت. در طول نود دقیقه بازی هیچ پیشرفتی بین تیم ها دیده نشد تا اینکه در دقیقه صد علیرضا خورشیدی یک گل به ثمر رساند و دقیقا یک دقیقه پیش از پایان مسابقه گل دوم، راهی دروازه تیم رقیب ایران شد و به این صورت تیم ایران به فینال رسید.

در مقابل 100000 هوادار پرشور خانگی در ورزشگاه نمادین آزادی، ایرانی ها به سومین مقام قهرمانی در جام ملت های آسیا دست یافتند و این علی پروین افسانه ای بود که تنها گل آن شب را به ثمر رساند.


برچسب ها :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.