کی روش: وقتی در جام جهانی هستیم، کوسه های بزرگ ظاهر می شوند

کی روش

سرمربی تیم فوتبال ایران درباره سختی هایی که پیش روی تیم قرار دارد مصاحبه ای طولانی انجام داده که در ادامه آن را برای شما بازگو می کنیم. همین طور علاقمندان به تماشای مسابقات جام جهانی 2022 قطر می توانند برای خرید بلیط جام جهانی قطر به پنل یابکس مراجعه کنند.

کارلوس کی روش در مصاحبه ای با برنامه ورلد فوتبال بیان داشته است که:

 در حال حاضر نمی دانم که چه سرنوشتی با تیم ملی خواهم داشت، اما امید دارم که در این دوره بتوانم لحظاتی خاص را برای تماشاگران ایرانی رقم بزنم و بتوانیم به مرحله یک هشتم نهایی راه یابیم، چون ما علاقه داریم تا در میان بهترین تیم ها و بازیکنان نقش آفرینی کنیم.

کی روش در رابطه با هم گروهی با تیم هایی مانند انگلیس و آمریکا اظهار داشت که: هنگامی که تیم ایران در جام جهانی شرکت می کند، کوسه های بزرگ ظاهر می شوند با این حال واکنش من نسبت به گروه ایران این است که با اینکه این گروه خاص است، اما ما نباید در جام جهانی رقبای خود را بیش از حد بزرگ جلوه بدهیم و تیم خود را کوچک فرض کنیم. من در تلاش هستم تا از قدرت خود استفاده کنم و از برتری خودم برای محافظت از بازیکنان استفاده نمایم.

سپس گزارشگر از سرمربی تیم پرسید که از آن جا که بازیکنانی که در تیم شما هستند در لیگ های برتر اروپا بازی می کنند، انتظار از تیم ملی برای صعود به مرحله حذفی بالا است، اما گروه B از لحاظ رنکینگ در صدر بقیه گروه ها قرار دارد. پس بنظر شما انتظار طرفداران از تیم ملی ایران واقع بینانه است یا خیر؟

از دیدگاه من تیم ما در گروهی است که از نظر دستمزد هم در بهترین جایگاه است. انتظاری که طرفداران از ما دارند بالاتر از انتظاری که ما از تیم داریم نیست. ما از تیم ملی ایران انتظار زیادی داریم و نمی توانیم بدون این انتظار زندگی کنیم، وگرنه ما نیازی به طرفداران نداریم، نیاز به نفس کشیدن نداریم و …

من هر روز به بازیکنان عنوان می کنم که شما با یک چالش روبه رو هستید و آن هم این موضوع است که باید بر خودتان غلبه کنید، شما باید به این موضوع فکر کنید که دیروز چه کردید و امروز باید بهتر از آن عمل کنید. اگر بازیکنان این گونه فکر کنند در نتیجه مربی احساس راحتی بیشتری خواهد کرد.

همچنین من باید بگویم که در جام جهانی ما با انگلیس، آمریکا و ولز در یک تیم هستیم. اما نگرانی من از این بابت است که بعضی از اوقات ما در برابر تیم هایی مانند گینه و سایر تیم هایی از این سطح بازی های دوستانه ای را تدارک می بینیم. با اینکه من احترام زیادی برای آن ها در نظر می گیرم، اما سوالی که مطرح است این است که آیا اعتبار تیم با شکست در برابر انگلیس از دست می رود یا با شکست در برابر تیمی که در سطح خودتان قرار دارد. تیم ما باید در برابر تیم های خوب بازی کند، به این صورت یا می بریم یا یاد می گیریم.

سپس از او پرسیده شد که آیا با وجود تیم هایی مانند انگلیس، آمریکا و ولز در گروه بی این فرصت مناسبی برای ایران خواهد بود تا بتواند به مرحله حذفی برسد؟ زیرا بنظر می آید که ایران تقریبا در سطح آمریکا و ولز است.

کی روش در پاسخ به این سوال بیان کرد که:

بنظر من تمام بازی هایی که در جام جهانی صورت می گیرد، درجه سختی یکسانی دارند. در بازی اول رویکرد ذهنی تیم از اهمیت زیادی برخوردار است. در بازی دوم ترکیبی از نتایج گروه حائز اهمیت است و در انتها در بازی آخر فشار بالایی روی تیم قرار دارد. زیرا در بازی مقابل آمریکا برای همه چیز یا هیچ چیز بازی می کنیم.

ما برای رسمیت شناختن تیم انگلیس مشکلی نداریم، زیرا پیش بینی می شود که آن ها کسانی هستند که قرار است تا از این گروه صعود کنند. اما درباره برابر بودن سطح ایران و تیم های دیگر باید گفت که با شروع بازی های مرحله گروهی فضا تغییر می کند و جایی برای پیدا کردن شهرت نیست. بازی در برابر انگلیس اهمیت زیادی دارد و هنگامی که بازی تمام شود به بازی های بعدی فکر می کنیم.

تیم ملی ایران

سپس از او پرسیده شد که شما دوره موفقی را به عنوان دستیار فرگوسن و در تیم منچستریونایتد داشته اید، پس بازی با تیم انگلیس چه مفهومی برای شما خواهد داشت؟

بله این بازی خاص است، اما این هم شبیه دیگر بازی ها است که در آینده در کارنامه کاری من ثبت خواهد شد. در واقع هم گروهی با این تیم باعث بهتر شدن عملکرد ما می شود. می توان گفت که بازی در برابر تیمی بزرگ که بازیکنان بزرگی دارد، باعث سرافرازی است.

در این بازی ما به جهان نشان می دهیم که فوتبال یکی از ورزش هایی است که اگر روز شما باشد و اگر در زمان درست باشید و از فرصت ها استفاده کنیم موضوعی تحت عنوان از پیش برنده وجود ندارد و کسی نمی تواند پیش از اینکه یک بازی صورت بگیرد ادعا کند که امتیاز بازی از آن ها است. بازیکنان تیم انگلیس آمادگی خوبی دارند و مربی آن ها کاملا با بازیکنان آشنایی دارد پس حرف زیادی برای گفتن نمی ماند جز اینکه ما از رویارویی در برابر انگلیس لذت خواهیم برد.

سپس کی روش در پاسخ به این سوال که تیم ملی کشور ما به خاطر دفاع محکم خود شهرت دارد اما در برابر بازی هری کین وضعیت چگونه پیش خواهد رفت بیان کرد که:

هری کین بازیکن بسیار خوبی است و من برای او احترام زیادی قائل هستم. این بازیکن قادر است تا در یک لحظه نتیجه بازی را تغییر دهد. اما من علاقه ای ندارم تا درباره بازیکن به صورت تکی صحبت کنم. از نظر من قدرت تیمی موضوعی است که باید به آن توجه کنیم. یعنی توانایی تیم درباره تصمیم گیری در لحظات مهم است که نتیجه را مشخص می کند.

طرفداران گاهی عنوان می کنند که تیم ما بازی دفاعی دارد، اما باید گفت که ما نیاز به تمرکز زیادی در شرایطی که توپ در اختیار ما نیست داریم. هنگامی که در خط حمله بازیکنی مانند هری کین است، ما باید با این روش بازی کنیم.

پس می توان گفت که ما با این هدف به صورت سازمان یافته دفاع می کنیم تا توپ را از حریف بگیریم و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که هنگامی که توپ را گرفتیم بدانیم چگونه آن را به بخش خط حمله منتقل کنیم تا به پیروزی دست یابیم.

سپس از کی روش درباره این موضوع سوال شد که ساوت گیت نتایج خوبی در سال 2022 کسب نکرده است و توسط طرفداران تیم هو شده است، پس می توانیم انتظار داشته باشیم که نتیجه ای غیر قابل انتظار در برابر این تیم کسب کنیم؟

سرمربی تیم ایران

کی روش در پاسخ به این سوال ذکر کرد که مربیان همیشه توسط طرفداران هو می شوند. من هم این مورد را تجربه کرده ام. مربی انگلیس از نظر من مربی خوبی است و می داند چطور باید کار خود را انجام دهد. هم اکنون من باید تلاش کنم تا در شرایط مشابه قرار نگیرم و توسط طرفدران ایرانی هو نشوم.

آیا بازی بد انگلیس باعث می شود تا اعتماد به نفس تیم شما بیشتر شود؟

نه، اینطور نیست. تنها هنگامی می توان اعتماد به نفس را بالا برد که از تیم های خوب یاد بگیریم و روحیه برتری جویی خود را هم بیشتر کنیم. ما بر این باور نیستیم که به خاطر مشکلی که تیمی دیگر دارد، بتوانیم نتیجه ای دیگر را از آن خود کنیم.

در صورتی که در هنگام بازی آماده نباشیم، دیگر مشکل داشتن حریف مهم نخواهد بود بلکه باعث می شود تا ما به موفقیت دست پیدا نکنیم. این دوره از مسابقات جام جهانی در حال حاضر در زمان لیگ برتر انگلیس برپا می شود که این قضیه موجب می شود تا تیم انگلیس با آمادگی به مصاف بازی های قطر برود. انگلیس عملکرد خوبی دارد ما هم باید بهترین کار خود را نشان دهیم و از شانس های خود در برابر رقبا استفاده کنیم.

در ادامه از کارلوس پرسیده شد که آیا امکان دارد تیم ایران در برابر سایر تیم های این گروه و به خاطر مشکلات سیاسی دچار پریشانی شود؟

بازی فوتبالی که قرار است در برابر این دو تیم صورت گیرد، دو بازی فوتبال ساده است. بعد از سالها کار کردن در امر فوتبال می توان بگویم که بازیکنان تیم ها همواره سعی دارند تا در حین لذت بردن از بازی خود به پیروزی هم دست یابند. وظیفه ما این است که تا عضوی از ملل متحد فوتبال باشیم و شادی را ایجاد کنیم.

وقتی درباره انگیزه او درباره هدایت دوباره تیم ملی از او سوال داشت گفت که: هنگامی که تیم ملی مصر در برابر سنگال و به خاطر ضربات پنالتی شکست خورد و همکاری من هم با این فدراسیون تمام شد، من هیچ برنامه جدیدی نداشتم، بنابرین هنگامی که فدراسیون با من تماس گرفت که آیا می خوام به تیم ملی ایران بازگردم من در شبکه اجتماعی خود ذکر کردم که هنگامی که خانه تو را فرا بخواند باید در آن جا حاضر گردی و ایمان خود را به آن ها نشان دهی و برای ماموریت آماده گردی.

ایران در زمانی که من آن جا بودم در حکم خانه من به شمار می رفت، من زمان بسیار خارق العاده ای را در این کشور سپری کردم و با بازیکنان تیم بودم. در زمانی که من در تیم بودند بعضی از بازیکنان سن کمی داشتند اما بعدها نامزده کرده، ازدواج کردند و پدر شدند. حالا فکر کنید که آن ها پدر بزرگ هم بشوند و امیدارم که این در زمان مربی گری من رخ دهد.

بازیکنان تیم ملی با شما تماس گرفتند که به تیم برگردید؟

نه، وقتی که تاج و هیئت رئیسه تصمیم گرفتند که کادر فنی را تغییر دهند به من پیام دادند. با این حال باید بگویم که زمانی که من در سال 2019 از ایران خارج شدم، با بسیاری از آن ها در تماس بودم و به یکدیگر پیام می دادیم. من بازی های آن ها را هم تماشا می کردم و رابطه خیلی خوبی با هم داریم. سپس خبرنگار در وسط صحبت های کی روش از او می پرسد که آیا شما نقش پدر را برای بازیکنان دارید؟

کی روش در پاسخ می گوید: پدر؟ ما همگی یک خانواده هستیم و من مثل برادر بزرگتر آن ها هستم.

سپس از او سوال شد که با توجه به اینکه سرمربی بورا میلوتینوویچ تاکنون 5 بار در جام جهانی حضور داشته است، تصمیم شما برای رسیدن به این رکورد تا چه اندازه در برگشت شما به تیم موثر بوده است؟

من هیچ رقابتی با کسی ندارم. من دوست داشتم که 4 بار در مسابقات جام جهانی شرکت کنم و این اتفاق بسیار ویژه ای بود. در جام جهانی 2014 بازیکنانی مانند آزمون و طارمی را برای تیم انتخاب کردم. در آن سال من به این دو بازیکن گفتم که اسم شما در لیستی که قرار است به برزیل بروند، نیست اما شما به کار خود ادامه دهید و من به شما اعتماد دارم.

سپس از آن ها خواستم که کار خود را با تمرکز ادامه دهند، زیرا در آینده فرصت برای آن ها به دست می آید. اما در سال 2018 بازیکنان ما یعنی جهانبخش در انگلیس بود و الان در تیم فاینورد است و طارمی هم که اکنون در پورتو باز می کند، سپس می رسیم به مجید حسینی.

این بازیکن در سال 2018 در حالی در برابر تیم های رقیب بازی کرد که پیش از این هم تجربه ای ملی نداشت. اگر نظر یک مربی اروپایی را در این باره بخواهید به شما می گوید که بازیکنانی که تجربه شرکت در بازی های ملی را نداشته اند، برای قرار گرفتن در تیم مناسب نیستند.

اما این موضوع برای من یک چالش بود که بازیکنان لیگ ایران را مورد بررسی قرار دهم. در سال 2011 جواد نکونام تنها لژیونری بود که در تیم های اروپایی بازی می کرد، اما هم اکنون ما تقریبا 17 بازیکن داریم که در خارج از کشور بازی می کنند.

کی روش درباره این موضوع که فرصت چندانی برای آماده کردن تیم باقی نمانده است ذکر کرد که:

من با چالش بزرگی رو به رو هستم و باید در زمان کمی که دارم جادو کنم. در این خصوص باید از تجربیات خود و بازیکنان استفاده کنم و از کمک فدراسیون هم بهره خواهم برد. اما در این شرایط شکایتی ندارم. در این روزهای باقی مانده تا این دوره از مسابقات باید با همان بازیکنان داخلی اردوی خود را شروع کنیم و هنگامی که لژیونرها بازگشتند فقط 7 روز تا شروع مسابقه با انگلیس فرصت خواهیم داشت.

بعد از سال ها کار کردن در فوتبال این چالش بسیار دشواری است که خدا در مقابل من قرار داده است. البته من با بیشتر بازیکنان تیم آشنایی دارم و چندین سال با آن ها کار کرده ام. در حال حاضر هنگامی که من با بازیکنان صحبتی می کنم، آن ها سریعا واکنش نشان می دهند که انتظار نداشتم در این زمان کوتاه به این صورت کار کنند.

در بازی در مقابل اروگوئه تیم ملی نشان داد که تا چه حد منظم هستند و با تعهد کار می کنند. ایران یکی از تیم هایی است که هیچ وقت نمی توانم آن را فراموش کنم. من در زمانی که به عنوان مربی فعالیت می کرده ام با کشورهای زیاد و بازیکنان زیادی کار کردم، اما بازیکنان ایرانی بسیار متفاوت هستند و جایی ندیدم که بازیکنانی با این عملکرد و احساس کار کنند.

سپس از کی روش سوال شد که شما و بازیکنان تیم برای برای ایجاد شادی برای ایرانیان احساس مسئولیت می کنید؟

وی درباره این موضوع گفت که در زندگی ما از زمانی که پا به این جهان گذاشته ایم، همواره این مسئولیت بر عهده ما بوده است. هم اکنون نیز این وظیفه را داریم که باعث خوشحالی مردم ایران بشویم. ما از مسئولیت خود آگاه هستیم. همچنین دارای انگیزه مناسبی هستیم تا بتوانیم از محدودیت ها فراتر برویم و به پیروزی دست یابیم.

سرانجام از کی روش سوال داشت با اینکه شما با بازیکنان آشنا هستید اما از آن جا که زمان زیادی تا جام جهانی نمانده است، آیا نگران این موضوع نیستید که اگر در قطر نتوانستید به نتیجه خوبی برسید، میراثی که در گذشته در ایران به جای گذاشته اید، تحت تاثیر این بازی ها قرار گیرد؟

وی در پاسخ به این سوال ذکر کرد که این یک ریسک بزرگ است. اما هدف من و تیم ملی ایران این است که باعث خوشحالی طرفداران بشویم.


برچسب ها :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.