سهمیه هر قاره در جام جهانی قطر

بعد از سال‌ها قرار است جام جهانی با 48 تیم برگزار شود، اما این ماجرا به قطر نرسیده و تورنمنت قطر آخرین دوره از مسابقات است که با 32 تیم برگزار می‌شود. چیزی که خیلی اهمیت دارد اینست که این 32 تیم از چه قاره‌هایی انتخاب می‌شوند. سهمیه هر قاره در جام جهانی 2022 چقدر است و شرایط آن‌ها درحال حاظر چیست؟ در این مطلب به تمام این سوالات پاسخ داده ایم پس با ما همراه باشید.

سهمیه هر قاره در جام جهانی2022 قطر

سهمیه هر قاره نقش بسیار مهمی در راهیابی تیم‌ها به جام جهانی دارد. یعنی هر قاره‌ای سهمیه بیشتری داشته باشد تیم‌هایش شانس بیشتری برای رفتن به جام جهانی دارند. شش قاره‌ها آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و مرکزی و اقیانوسیه وجود دارد که از 1 تا 6 رتبه بندی شده‌اند. رتبه بندی قاره‌ها در تعداد سهمیه آن‌ها اثر دارد.

سهمیه قاره اروپا در جام جهانی 2022

رقابت‌های انتخابی جام جهانی قطر 2022 در قاره اروپا در 10 گروه 6 تیمی خواهد بود و تیم‌هایی اول جدول قرار می‌گیرند، مستقیم به جام جهانی صعود می‌کنند، اما تکلیف بقیه تیم‌ها چه می‌شود؟ تیم‌های دوم به مرحله پلی آف خواهند رفت و در مرحله پلی آف با همدیگر بر سر حضور در جام جهانی رقابت می‌کنند.

به خبر رسانی فیفا 55 تیم ملی از کشورهای این قاره در 10 هفته 10 گروه 5-6 تیمی تا اواخر ماه نوامبر با یکدیگر رقابت  و 10 تیم اول گروه‌ها مستقیما به جام جهانی صعود می‌کنند. 10 تیم دوم گروه‌ها به مرحله پلی آف راه می‌یابند و به همراه دو تیم برتر اروپا که بر اساس رنکینگ نهایی انتخاب می‌شوند برای مشخص کردن تکلیف 3 سهمیه باقی‌مانده از 3 راه جداگانه و مختلف به رقابت می‌پردازند.

ایتالیا، اسپانیا، بلژیک و فرانسه تیم‌هایی هستند که به مرحله نهایی لیگ ملت‌های اروپا 2021 صعود کرده‌اند که در گروه‌های کوچک‌تر قرار گرفته‌اند. سهمیه قاره اروپا در جام جهانی 2022 قطر 13 سهم است.

سهمیه قاره آسیا در جام جهانی 2022

مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 آسیا یکی از مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال است که در چهار مرحله برگزار می‌شود. از طریق این مسابقات تیم‌های شناخته نشده عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا این شانس را پیدا می‌کنند تا در جام جهانی 2022 حضور یابند. طبق پیشنهاد کمیته کنفدراسیون اجرایی فوتبال آسیا 24 تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 با مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2023 می‌توانند بازی کنند که در این صورت دو دور اول مسابقات جام جهانی 2022 جزء بخشی از مسابقات جام ملت‌های آسیا است.

قاره آسیا در جام جهانی 2022 4 و نیم سهم ( بدون حساب کردن سهمیه قطر) است و آسیا رتبه دوم جدول رده بندی قاره‌ها قرار دارد.

سهمیه قاره آفریقا در جام جهانی 2022

نوبت به سهمیه قاره آفریقا می‎‌رسد. مسابقات مرحله مقدمانی جام جهانی فوتبال آفریقا 2022 اکنون درحال برگزاری است. در این مسابقات 54 تیم حضور دارند و 5 تیم می‌توانند این شانس را پیدا کنند تا در جام جهانی 2022 حضور یابند. این مسابقات از 21 مارس 2019 شروع شده و تا 24 مارس 2022 ادامه دارد. قاره آفریقا در جام جهانی 2022 پنج سهم دارد.

سهمیه قاره آمریکای جنوبی در جام جهانی 2022

مقدماتی جام جهانی 2022 (کونمبول) در قاره آمریکای جنوبی به شکل دیگری برگزار می‌شود. دلیل تفاوت آن‌ها این است که کشورهای بسیار کمی در این قاره وجود دارد پس مسابقات در یک گروه و یک مرحله اجرا می‌شود. این مسابقات برای تیم‌های عضو کنفدراسیون فوتبال کونبول بسیار تاثیر گذار است، زیرا این تیم‌ها می‌توانند از طریق جام جهانی در دنیا شناخته شوند.

آمریکای جنوبی در جام جهانی 2022 چهار سهمیه مستقیم و 1 و نیم سهمیه غیر مستقیم دارد.

سهمیه آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب در جام جهانی 2022

مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب تاریخ 24 مارس 2021 شروع شده و تا 30 مارس 2022 ادامه دارد. سهمیه کونکاکاف سه سهم مستقیم و یک سهم پلی آف بین کنفدراسیونی است.

مسابقات لیگ ملت‌های کونکاکاف سال 2018 با تقلید و الگو برداری از اروپا پایه گذاری شد و حالا اولین دوره‌ آن درحال اجرا است.

سهمیه اقیانوسیه در جام جهانی 2022

مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال 2022 اقیانوسیه دو بخش دارد. در بخش اول یا بهتر است بگوییم دور اول 11 تیم بر اساس رده بندی فیفا به 2 گروه تقسیم و بازی‌های رفت‌و‌برگشتی انجام می‌دهند تا به دور دوم راه پیدا کنند. در دور دوم بازی‌های خانگی و بیرون از خانه انجام می‌شود تا مشخص شود چه تیمی می‌تواند به پلی آف بین کنفدراسیونی راه پیدا کند.

تیم‌هایی که عضو کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه هستند در مجموع نیم سهم در جام جهانی فوتبال 2022 دارند. اقیانوسیه کلا نیم نمره در رتبه بندی قاره ها برای جام جهانی 2022 دارد.

تیم‌هایی که به جام جهانی 2022 راه یافته‌اند

تیم‌های زیادی از سراسر جهان برای این مسابقات تلاش کرده‌اند و بالاخره به جام جهانی راه یافته‌اند. این تیم‌ها به چند گروه تقسیم بندی شده‌اند و در هر گروه مشخص شده که چه تیمی مستقیم به جام جهانی 2022 و چه تیمی به مرحله پلی آف رفته است.

تیم‌هایی که از قاره اروپا به جام جهانی رفته‌اند

10 تیم از قاره اروپا توانسته‌اند مستقیما به جام جهانی فوتبال 2022 قطر صعود کنند و هر کدام از تیم‌ها به 10 گروه از A تا J تقسیم شده‌اند. این تیم‌ها به ترتیب A تا J، صربستان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، دانمارک، ترکیه، کرواسی، انگلیس و ارمنستان هستند که توانسته‌اند به جام جهانی فوتبال 2022 قطر راه پیدا کنند.

گروهنام تیم
Aصربستان
Bاسپانیا
Cایتالیا
Dفرانسه
Eبلژیک
Fدانمارک
Gترکیه
Hکرواسی
Iانگلیس
Jارمنستان

تیم‌هایی که از قاره آسیا به جام جهانی رفته‌اند

راهیابی تیم‌های قاره آسیا به جام جهانی از این قرار است که تیم‌ها در چهار دور مجزا در برابر یکدیگر برای رفتن به جام جهانی فوتبال 2022 رقابت می‌کنند. تیم‌هایی که به جام جهانی 2022 راه یافته‌اند به 8 گروه تقسیم و از گروه A تا H رده بندی شده‌اند. تیم هایی که توانسته‌اند به جام جهانی فوتبال 2022 بروند (به ترتیب A تا H) سوریه، استرالیا، ایران، عربستان صعودی، قطر، ژاپن، امارات متحده عربی و کره جنوبی هستند.

گروهنام تیم
Aسوریه
Bاسترالیا
Cایران
Dعربستان صعودی
Eقطر
Fژاپن
Gامارات متحده عربی
Hکره جنوبی

تیم‌هایی که از قاره آفریقا به جام جهانی رفته‌اند

مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 در قاره آفریقا به 3 دور تقسیم شده و قاره آفریقا در حال حاضر دور دوم مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشته است. هنوز تیم‌هایی که از قاره آفریقا به جام جهانی رفته‌اند مشخص نیست ولی تیم‌هایی که به دور سوم مرحله مقدماتی رفته‌اند شامل الجزایر، تونس، نیجریه، کامرون، مالی، مصر، غنا، سنگال، مراکش و جمهوری دموکراتیک کنگو می‌شود.

گروهنام تیم
Aالجزایر
Bتونس
Cنیجریه
Dکامرون
Eمالی
Fمصر
Gغنا
Hسنگال
Iمراکش
Jجمهوری دموکراتیک کنگو

تیم‌هایی که از قاره آمریکای جنوبی به جام جهانی رفته‌اند

در قاره آمریکای جنوبی 10 تیم برای رسیدن به جام جهانی 2022 با هم رقابت کردند، اما فقط 4 تیم به جام جهانی رسیدند و یک تیم دیگر در تیم پلی آف قرار گرفت. به دلیل این که تیم‌های زیادی از قاره آمریکای جنوبی به جام جهانی صعود نکرده‌اند آن‌ها در رده بندی حروفی قرار ندارند، اما تیم‌ها از یک تا 4 رتبه بندی شده‌اند. تیم‌هایی که توانسته‌اند به جام جهانی 2022 بروند شامل برزیل، آرژانتین، اکوادور و اروگوئه هستند.

رتبهنام تیم
1برزیل
2آرژانتین
3اکوادور
4اروگوئه

تیم‌هایی که از قاره آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب که به جام جهانی 2022 رفته‌اند

بازی‌ها و مسابقات مقدماتی این قاره در 3 دور برگزار شد و در دوره اول 6 تیم به دور دوم صعود کردند و این شش تیم از A تا F تقسیم بندی شدند. این تیم‌ها ناجی، کانادا، کوراسائو، پاناما، هائیتی و سنت کیتس و نویس بودند که در مرحله دوم مقدماتی جلوی یکدیگر مسابقه دادند تا مشخص شود چه کسی به جام جهانی فوتبال 2022 صعود می‌کند.

 بعد از طی کردن این مسابقات 3 تیم به جام جهانی 2022 رفتند و این تیم‌ها به‌صورت عددی رتبه بندی شده‌اند. این تیم‌ها به ترتیب رتبه بندی کانادا، ایالات متحده و مکزیک هستند.

رتبهنام تیم
1کانادا
2ایالات متحده
3مکزیک

تیم‌هایی که از قاره اقیانوسیه به جام جهانی 2022 رفته‌اند

مسابقات مرحله مقدماتی قاره اقیانوسیه برای جام جهانی 2022 دو دوره دارد و 4 تیم به مرحله نهایی صعود کرده‌اند. این تیم‌ها به دو گروه A و B تقسیم شده‌اند که شامل جزایر سلیمان، تاهیتی، نیوزلند و کالدونیای جدید هستند.

گروهنام تیم
Aجزایر سلیمانتاهیتی
Bنیوزلندکالدونیای جدید

معرفی تیم‌هایی که به مرحله پلی آف رفته‌اند

تیم‌های زیادی از قاره‌های اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب و اقیانوسیه به جام جهانی 2022 صعود کرده‌اند، اما هنوز تکلیف برخی دیگر از تیم‌ها برای جام جهانی فوتبال 2022 نامشخص است و به مرحله پلی آف رفته‌اند. بعضی دیگر از تیم‌های این قاره‌ها هنوز در مرحله مقدماتی هستند و هنوز مشخص نشده‌ است که به جام جهانی 2022 یا به مرحله پلی آف ورد کرده‌اند.

تیم‌هایی که از قاره اروپا به مرحله پلی آف راه یافته‌اند

تیم‌های بسیار زیادی از قاره اروپا به جام جهانی 2022 راه پیدا کرده‌اند، اما تیم‌های دیگری هم به پلی آف رفته‌اند. 10 تیم از قاره اروپا به مرحله پلی آف رفته‌اند و این تیم‌ها از حروف A تا J گروه بندی شده‌اند. اسامی این تیم‌ها به ترتیب حروف، پرتغال، سوئد، سوئیس، اوکراین، چک، اسکاتلند، هلند، روسیه، مجارستان و مقدونیه شمالی هستند.

گروهنام تیم
Aپرتغال
Bسوئد
Cسوئیس
Dاوکراین
Eچک
Fاسکاتلند
Gهلند
Hروسیه
Iمجارستان
Jمقدونیه شمالی

تیم‌هایی که از قاره آسیا به مرحله پلی آف راه یافته‌اند

در کل 8 تیم از قاره آسیا به جام جهانی فوتبال 2022 راه یافته‌اند، اما این تمام ماجرا نیست و 8 تیم دیگر مانده‌اند. این 8 تیم به مرحله پلی آف می‌روند و با یکدیگر رقابت می‌کنند تا مشخص شود چه تیم‌هایی به جام جهانی 2022 راه می‌یابند. این تیم‌ها از حروف‌ A تا H گروه بندی شده‌اند که به ترتیب حروف شامل، چین، کویت، عراق، ازبکستان، عمان، تاجیکستان، ویتنام و لبنان هستند.

گروهنام تیم
Aچین
Bکویت
Cعراق
Dازبکستان
Eعمان
Fتاجیکستان
Gویتنام
Hلبنان

تیم‌هایی که از قاره آمریکای جنوبی به مرحله پلی آف راه یافته‌اند

در آمریکای جنوبی 4 تیم به صورت مستقیم راهی قطر شده و فقط 1 تیم یعنی پرو به مرحله پلی آف رفته تا شانس خود را برای صعود به جام جهانی امتحان کند.

تیم‌هایی که از قاره آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب به مرحله پلی آف راه یافته‌اند

آمریکا شمالی نیز مثل همسایه جنوبی اش سهمیه اندکی دارد. تنهای کشوری که از این قاره به مرحله پلی آف رفته تیم ملی پاناما است.

با اینکه هنوز وضعیت تیم های صعود کرده حتی در قاره های بزرگی مثل اروپا مشخص نیست اما کارشناسان گمانه زنی ها را پیرامون قهرمان جام شروع کرده اند. به نظر شما چه تیمی قهرمان جام جهانی است؟ چه تیمی میتواند لغب غایب بزرگ را از آن خود کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


برچسب ها :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.