شایعه سازی تعلیق ایران توسط فیفا از کجا آب می‌خورد؟

FIFA

چند روزی است که شاهد انتشار اخباری در رابطه با فدراسیون ایران توسط فیفا هستیم. این اخبار از پایگاه‌های متفاوتی منتشر شده‌اند و نظریه‌های متفاوتی در این حوزه ارائه شد اما در پایان توسط فدراسیون رسمی فوتبال ایران تکذیب شد.

ابتدا، گزارشی از سوی خبرنگاران ایرانی، تحت عنوان تعلیق تیم ملی فوتبال و حذف از جام جهانی 2022 منتشر شد و نگرانی‌ها افزایش یافت. از این بابت نمی‌شود گفت که فیفا دست به چنین اتفاقاتی میزند یا نه اما باید با دلیل و مدرک همچون اقدامی کند. پیش از این ماجرا، فیفا تجربه تشکیل کمیته عادی سازی در فدراسیون مدنظرش را داشته و بنا به خواسته‌های خود که به پارامترهای استاندارد فیفا متعلق است، از کمیته‌های عادی سازی استفاده می‌نمود و اقدام به تشکیل آن با توجه به سلیقه خود می‌کرد.

 انتخاب ایران در جام جهانی 2022 کاملا جدی و با برنامه ریزی قبلی صورت گرفت و در این موقعیت، فیفا نمی‌تواند به راحتی ایران را تعلیق کند. دخالت فیفا بر روی دولت‌ها و فدراسیون‌های عضو جام جهانی شده، همیشه مطرح بوده اما چنین تصمیمی به شکل ناگهانی اصلا سابقه نداشته است.

نقش کمیته عادی سازی چیست؟

فیفا و ای اف سی تصمیم به تشکیل کمیته عادی سازی می‌گیرند تا افراد دلخواه و مورد نظر ایرانی را بر سر فدراسیون فوتبال ایران بگذارند و اصلاحات لازم را برای تیم ملی ایران جهت شرکت در مسابقات جام جهانی 2022 لحاظ کنند. این افراد باید مورد تأیید فیفا، ای اف سی و جامعه فوتبال ایرانی باشند که به تعهدات خود در رابطه با اصلاح بندهای مهم اساسنامه اعمال کنند.

حال از درخواست فیفا برای اصلاح مشکلات فدراسیون ایران، حدود یک سال و چند ماه گذشته است و فیفا منتظر تغییر این عوامل توسط ریاست فدراسیون بوده اما به نتیجه‌ای نرسید و پیش بینی شد که تصمیم بر تعلیق گرفته است. معمولاً زمان اجرای اصلاحات تا یک سال است و همین موضوع باعث شده تا نامه جدیدی توسط فیفا در هفته گذشته دریافت شود. این نامه جنبه هشدار گونه‌ای داشته که برای فیفا بسیار اهمیت دارد.

درخواست فیفا برای تعلیق ایران

نامه فیفا به ایران

نامه فیفا به فدراسیون ایران شامل سه بند بود که به تأیید و حذف مواردی مربوط ‌شد:

1-عزل موقت عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال ایران

2-استقلال فدراسیون فوتبال ایران در تصمیم گیری امور مرتبط

3-پیگیری و حل مشکلات ورود بانوان به ورزشگاه‌های فوتبال و فراهم سازی حضور بانوان در تیم‌های ورزشی

این موارد برای فدراسیون فوتبال ایران، قابل اجراست ولی پیش بینی می‌شود که فیفا منتظر تغییر سریع فدراسیون است و اگر اقداماتی نبیند حتما یک کمیته عادی سازی تعلیق می‌کند. از طرفی، طبق توییت یک خبرنگار معروف در رابطه با مصاحبه‌اش، هیچ نگرانی توسط موارد نامه فیفا به ایران احساس نشده است.

مصاحبه فغانپور

خبرنگار مطرح جامعه فوتبال به صورت  مستقل با فیفا مصاحبه رسمی برگزار کرد تا از مسائل ریز این نامه خبردار شود. او توضیح داد که با فیفا در رابطه است و رضایت نسبی برای فیفا برقرار است. این رضایت به دلیل وجود تعهدات فدراسیون فوتبال شکل گرفته و ایران در روز دهم خرداد تصمیم به عزل رئیس اسبق فدراسیون فوتبال خواهد داشت. البته عزل به صورت جدی مطرح نشده و این تصمیم باید در همان حوالی دهم خرداد قطعی شود و تا 70 روز بعد اقدامات لازم انجام شود.

روابط FIFA  و AFC

در اصل برای نامه‌نگاری‌های  فدراسیون فوتبال ایران، ای اف سی و فیفا باهم هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند و خواسته‌های خود را ابلاغ می‌کنند. شیخ سلمان هم از این نامه فیفا به ایران مطلع بوده و حالا به نظر می‌رسد طی چند روز آینده باز هم نامه‌ای از طرف فیفا دریافت شود. این نامه‌نگاری‌ها با عملکرد فدراسیون فوتبال ایران و توجه آنان به درخواست‌های فیفا می‌تواند کمتر شود ولی مشخص نیست تا کی ادامه داشته باشد.

در نهایت، محمد جواد پاینده طی توییت خود اعلام نمود که مکاتبات ایران با فیفا و ای اف سی در فروردین مطرح شد و عاری از هرگونه شایعات و نکات منفی است و از کاسبان تعلیق برای نقل این گونه شایعات نام برد.

این دخالت‌ها برای ایران هیچ منفعتی ندارد و فقط موجب ترس و نگرانی برای عوامل مؤثر در فوتبال خواهد شد. به هرحال از تمامی دست اندر کاران فوتبال ایران درخواست می‌شود که به این شایعات دامن نزنند و به تنها بر روی صعود و پیشرفت تیم ملی ایران تمرکز کنند.


برچسب ها :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.