تنگه کافرین ایلام و جذابیت های این ناحیه

تنگه کافرین ایلام
ایران گردی

تنگه کافری اسم دیگری است که برای این تنگه در نظر گرفته اند. این تنگه یکی از جذابیت های کوه زاگرس به شمار می رود. البته برای رسیدن به تنگه مورد نظر باید مسیری را قایق سواری کنید. پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید، تا اطلاعات جالبی درباره تنگه کافرین ایلام به دست آورید. همچنین برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

تاریخچه تنگه کافرین

در حدود 3 هزار سال پیش از میلاد مسیح بود که اولین بار افرادی در این ناحیه ساکن شدند. سرچشمه رودخانه ای که در تنگه جریان دارد از کبیر کوه نشات می گیرد. به همین دلیل است که برای رد شدن از آن باید سوار قایق شوید.

نزدیک ترین شهر به این تنگه شهر بدره است. این شهر در استان ایلام واقع شده است. البته چندین تنگه دیگر هم در این ناحیه وجود دارند که از جمله آن ها می توان به تنگه رازیانه، برنجان و الماس اشاره کرد.

اگر به دنبال مناطق بکر و دیدنی هستید، باید حتما سری به تنگه کافرین بزنید. این منطقه به دلیل وجود سه کوه به نام های مانشت، دینار و کبیر به وجود آمده است. هنگامی که با قایق به انتهای مسیر می رسید، می توانید سد رودخانه سمیر را مشاهده کنید.

کشفیات در تنگه کافرین

در حین گذر از مسیر رودخانه آثار تاریخی مربوط به زمان های مختلف به چشم می خوردند. محققان موفق شده اند تا آثاری مانند رواق ها، اشیای فلزی و همین طور گچبری هایی را در این ناحیه کشف کنند. علاوه بر این ها پایه ستون هایی در این منطقه یافت شده که مربوط به عصر نوسنگی در عصر آهن هستند.

در این تنگه کاوشگران اصول معماری همراه با مصالح سنگ چین و همین طور سفالینه هایی را یافته اند. جالب است که بدانید هنگامی که آب سیمره مقداری پایین رفت، باستان شناسان موفق شدند تا سازه ای جالب از زمان ساسانیان را در این ناحیه کشف کنند.

علت انتخاب نام کافرین چیست؟

علت اسم گذاری این منطقه به این نام به دلیل حمله عرب ها است. طبق روایت مردم محلی، در این ناحیه مقاومتی از طرف ایرانیان صورت گرفته بوده است. در نتیجه این دره به این ناحیه مشهور شده است.

آب‌و ‌هوای تنگه کافرین

در دو فصل پاییز و زمستان دمای این منطقه کاهش می یابد، در نتیجه می تواند بازدید از آن را دشوار سازد. پس اگر با سرما مشکل دارید، بهتر است تا در این فصل ها به این ناحیه سفر نکنید.

اما بهترین موقع سال برای بازدید از تنگه کافرین از اواسط بهار تا اواسط تابستان است. این ناحیه هوایی کوهستانی دارد و چنانچه قصد برپایی کمپ در این ناحیه را دارید، بهتر است تا همراه با خود لباس های گرم و وسایل درست کردن آتش را داشته باشید، زیرا دمای هوا در شب ها کاهش می یابد.

پوشش گیاهی و جانوری

در این ناحیه گیاهان و درختان متعددی می رویند و یکی از عللی که باعث زیبایی های این منطقه شده وجود همین پوشش گیاهی است. یکی از حیواناتی که در این ناحیه زندگی می کند سنجاب است. در واقع جنگل های بلوط باعث شده اند تا انواع مختلفی از جانوران در این ناحیه زندگی کنند.

از آن جا که سنجاب ایرانی بسیار کوچک است، ممکن است متوجه آن نشوید اما اگر در میان درختان بلوط قدم بزنید می توانید آن ها را ببینید. این سنجاب ها قرمز رنگ هستند و در نتیجه امکان دیدن آن ها افزایش می یابد. حتی ممکن است بچه سنجاب ها را در کنار مادر خود ببینید که به جست و خیز و بازی مشغول اند.

تفریحات تنگه کافرین

طبیعت گردی در تنگه کافرین

شما می توانید تفریحات گوناگونی را در این ناحیه تجربه کنید که شامل موارد زیر می شوند:

طبیعت گردی

مطمئنا اولین تفریحی که می توان در این منطقه انجام داد طبیعت گردی است. همانطور که گفتیم درختان بلوط باعث شده اند تا شما شاهد سنجاب کوچک قرمز رنگ در میان درختان باشید. اگر در بهار به تنگه کافرین سفر کنید شاهد درختان پر شکوفه هستید و در پاییز درختان رنگ خزان به خود می گیرند.

قایقرانی

قایق رانی در تنگه کافرین ایلام

پارو زدن و عبور از میان درختان و کوه ها تجربه جالبی است که می توانید آن را در این تنگه تجربه کنید. طبیعت این ناحیه بسیار زیبا است به همین دلیل تصور قایق رانی از میان این مسیر بسیار دلپذیر خواهد بود.

البته در صورتی که نمی توانید قایق رانی کنید، مردم محلی شما را کمک خواهند کرد. رودخانه ای که در این مسیر جریان دارد، عمیق برابر با 700 متر دارد، پس حتما باید جلیقه نجات را بپوشید.

عکاسی

شما می توانید عکس های بسیار جالبی را در تنگه کافری بگیرید. این تصاویر حتی می توانند به عنوان کارت پستال هم استفاده بشوند. علاوه بر این می توانید به سایر جاذبه های ایلام هم سر بزنید و عکس های خاطره انگیزی را ثبت کنید. دیدن این عکس ها باعث می شود که دلتان بخواهد دوباره به این منطقه سفر کنید.

ماهیگیری

کسانی که استعداد خوبی در ماهیگیری دارند، می توانند به ماهیگیری در این تنگه بپردازند. البته برای کباب کردن ماهی نیازمند چوب های ماهی خواهید بود. رودخانه سمیر ماهی های بسیار خوش طعمی دارد.

دیدنی‌های اطراف تنگه کافرین ایلام

سد بره هله

این سد در پایان این تنگه و بعد از مسیر قایق سواری در مقابل چشمان شما قرار می گیرد. مخصوصا اگر در هنگام غروب آفتاب در این محل باشید می توانید چشم اندازی باور نکردنی را به چشم خود ببینید.

زیارتگاه جابر

زیارتگاه جابربن انصاری از شهر هفتاد کیلومتر فاصله دارد. معماری این مکان شبیه به گند دانیال نبی است. مردم محلی نسبت به این زیارتگاه ارزش زیادی قایل هستند و از جمله مکان های زیارتی ایلام محسوب می شود.

برکه آب زمزم

بعد از اینکه 1 کیلومتر وارد تنگه شدید، می توانید برکه ای را مشاهده کنید که به اسم برکه زمزم معروف است. این برکه آب خنکی دارد. اما توجه داشته باشید که عمق برکه زیاد است، پس داخل آن شنا نکنید!

غار شداد

غار شداد مربوط به زمان ساسانیان می شود که در گذر زمان به علت بالا رفتن آب رودخانه بخشی از آن داخل آب قرار گرفته است و در نتیجه دچار آسیب هایی شده است. با این حال بازدید از این غار تاریخی خالی از لطف نیست.

رودخانه سیمره

رودخانه مورد نظر از پر آب ترین رودخانه های استان است که از رودخانه کرخه منشعب می شود. علت نام گذاری این رودخانه وجود آب گل آلود آن است. این رودخانه از کوه زاگرس مسیر خود را شروع می کند تا سرانجام به تنگه کافرین وارد شود.

آتشکده کلم

این آتشکده در زمان بعد از اسلام ساخته شده است. آتشکده مورد نظر از بخش شرقی شهر 120 کیلومتر فاصله دارد و از جمله جاذبه های گردشگری ایلام است. البته طبیعت این منطقه هم بسیار جالب توجه است زیرا آتشکده میان رودخانه ای به همین نام و همین طور در یک دره و در میان کوه ها است.

مسیر دسترسی به تنگه کافرین

تنگه کافرین ایلام

برای رسیدن به این ناحیه باید از جاده ایلام استفاده کنید و به سمت شهر بدره بروید. البته توجه به این نکته ضروری است که بخشی از جاده خاکی است پس باید ماشین مناسبی را برای رانندگی در آن انتخاب کنید. همین طور این محله برای مسیر تاکسی مناسب نیست، پس باید یا از ماشین خود استفاده کنید یا از مردم محلی کمک بخواهید.

اقامت در تنگه کافرین ایلام

اگر دوست دارید تا زمانی را در این تنگه بگذرانید، بهترین محل برای برپایی چادر، شهرک ولیعصر است. همین طور سراب دره و دره شهر هم امنیت خوبی دارند و می توانید در این دو مکان هم کمپ برگزار کنید.

امکانات رفاهی تنگه کافرین ایلام

چنانچه برای گردش به این ناحیه آمدید یا می توانید از غذاهای خانگی خود استفاده کنید یا از محلی ها خرید نمایید. البته تنها امکانات این ناحیه مراجعه به روستاهایی است که در این نزدیکی قرار دارند. امکانات تفریحی مختلفی مانند ورزش های آبی هم در این بخش وجود دارند.

تجهیزات مورد نیاز در سفر به کافرین

همراه داشتن یک کوله پشتی در هنگام سفر به این ناحیه ضروری است. شما می توانید وسایل مورد نیاز خود را در آن قرار دهید. از جمله این وسایل می توان به عینک آفتابی، لباس گرم، آب، وسایل مورد نیاز برای ماهیگیری، دارو و کرم ضد آفتاب و حساسیت اشاره کرد.

تنگه کافرین ایلام کجاست؟

ایلام، پانزده کیلومتری شهر بدره

تفریحات دره کافرین کدامند؟

قایق رانی، عکاسی، ماهیگیری و …

بهترین زمان برای سفر به دره کافری چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر در موقع بهار و تابستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *