ماسال گیلان، ییلاقات + جاذبه ها

ماسال گیلان
ایران گردی, گیلان

شهر ماسال در شمال غربی رشت قرار گرفته است. این ناحیه آب و هوایی دل انگیز، طبیعتی بکر و آبشارهای زیبایی دارد. ماسال در استان گیلان است. پس هنگام سفر به گیلان حتما سری به این شهر جادویی بزنید. . برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

اما واژه ماسال به چه معنی است؟

این واژه به معنی کوه وار است. کوه وار به ناحیه ای گفته می شود که در کنار کوه واقع شده است. پس می توان گفت که یکی از علت های نام گذاری این شهر قرارگیری در نزدیکی کوه های تالشی است. البته این واژه نام دیگری هم داشته است و در زمان های قدیم به اسم رودکنار معروف بوده است.

ماسال کجاست؟

نمایی از ماسال

همه ما عاشق مناطق سرسبز و زیبا هستیم. ماسال کاملا می تواند با تصورات شما جور دربیاید. زیرا این منطقه زیبا در کنار یک رودخانه به اسم خاکلایی قرار گرفته است و همین طور جنگل ها و آبشارهایی هم در کنار آن هستند.

رودخانه ای که در کنار این شهر قرار گرفته است از دو کوه شاه معلم و تالش سرچشمه می گیرد که سرانجام به تالاب انزلی وارد می شود.

ییلاقات ماسال

شهر مورد نظر از رشت 55 کیلومتر فاصله دارد و چنانچه از تهران راهی ماسال می شوید، باید بدانید که در فاصله 380 کیلومتری از آن قرار گرفته است که با چند ساعت رانندگی می توان به آن رسید.

معرفی شهر ماسال

همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم. این ناحیه به خاطر جنگل و رودهای خود معروف است. در این ناحیه همین طور کلبه های رنگی جالبی وجود دارند. علاوه بر رودی که پیش از این به آن اشاره کردیم، رود مرغک هم در این ناحیه جاری است.

برای جذب بیشتر گردشگران به این ناحیه، پارک ساحلی در نزدیکی رودخانه ساخته شده است. مردم این ناحیه بسیار خونگرم هستند و شغل آن ها کشاورزی و دامپروی است.

نحوه رفتن به ییلاقات ماسال

برای اینکه به ییلاق های این شهر برسید، باید ابتدا وارد جاده قزوین – رشت بشوید، سپس به سمت جاده فومن حرکت کنید. در مسیر خود از صومعه سرا، روستای کلیدبر و روستای طاهرگوراب عبور می کنید تا سرانجام به ماسال برسید.

در این شهر باید به سمت بلوار بلندی بروید، سپس از این جاده به بعد ییلاقات این منطقه شروع می شوند. بعد از مدتی رانندگی شاهد بام سبز ماسال خواهید بود که همان طور که از نام آن پیداست، تمام منطقه کاملا سبز است.

ییلاق ماسال اولسبلانگاه

 اولسبلانگاه

این ییلاق یکی از ییلاقات بسیار زیبا در استان گیلان است. اولسبلانگاه از شهر ماسال در حدود 27 کیلومتر فاصله دارد و از آن جا که در ارتفاع زیادی قرار گرفته است با قرار گرفتن بر بالای آن می توانید منظره ای تماشایی را ببینید.

ییلاق اولسبلانگاه مخصوص بازدید گردشگران نیست، بلکه مردم محلی هم در روزهای گرم تابستان به طرف آن حرکت می کنند. هوای این ناحیه بسیار دلپذیر است. اسم این ییلاق برگرفته از دو کلمه به اسم اولس و بلنگاه است که به آن محل رشد درخت ممرز می گویند.

این درخت ارتفاعی برابر با 15 تا 25 متر دارد و محل رشد آن ها در جنگل های هیرکانی است. در فصل پاییز برگ های آن می ریزند و در انتهای زمستان دوباره رشد می کنند.

در این ییلاق امکان درست کردن ساختمان فقط به وسیله چوب امکان پذیر است. به همین دلیل می توانید شاهد کلبه های رنگارنگی باشید. اگر چند روز مهمان این ناحیه بودید، باید بدانید که می توانید مواد غذایی مانند گوشت، شیر، نان، پنیر و … را از مغازه های اینجا خریداری کنید.

آب کلبه های این ناحیه توسط چشمه ها تامین می شود و برق هم به وسیله موتور برق در دسترس قرار می گیرد، اما توجه کنید که از ساعت 12 به بعد این موتورها خاموش می شوند. برای دسترسی به سرویس بهداشتی هم باید کمی پیاده روی کنید، چون خارج از کلبه ها واقع شده اند.

آدرس: 27 کیلومتری غرب ماسال

ییلاقات ماسال سوچاله

سوچاله

این ییلاق نیز تقریبا به اندازه اولسبلانگاه شهرت دارد. در این ییلاق هم کلبه های رنگی وجود دارند. این ییلاق از ماسال 25 کیلومتر فاصله دارد. اسم ییلاق به معنی محلی است که در آن گیاه گلپر و خنجری رشد می کند. عاملی که باعث شهرت این ییلاق شده وجود فضای مه آلود و مناظر دست نخورده آن است.

ییلاق تلارگاه ماسال

ییلاق تلارگاه ماسال

این ییلاق دارای جنگل و منظره هایی از مه و ابر در کنار هم است. شما نمی توانید در مدتی که در این ییلاق هستید، از اینترنت استفاده کنید اما مناظر به اندازه ای زیبا هستند که تصور نمی کنم کسی دلش برای اینترنت تنگ شود!

ییلاق ملومه بند ماسال

در این ییلاق می توانید آب و هوای خوبی را تجربه کنید و همین طور چشم اندازهای زیبای آن لحظات جالبی را برای شما رقم خواهند زد.

ییلاق خندیله پشت ماسال

این ییلاق در محاصره کوه ها واقع شده است و همین موضوع سبب شده تا منظره زیبایی در این ناحیه ایجاد شود. البته به دلیل همین کوه ها است که حتی اگر در تابستان هم به این منطقه سفر کردید، باید حتما لباس گرم با خود داشته باشید، زیرا مخصوصا شب ها هوا بسیار سرد خواهد شد.

ییلاق اسپی دشت ماسال

ییلاق اسپی دشت ماسال

این ییلاق به وجود اسب ها گره خورده است. تا به حال چیزی درباره اقیانوس ابر شنیده اید؟ این پدیده به حالتی گفته می شود که ابرهای زیادی در دره ها گرد هم می آیند. شما می توانید با مراجعه به این ییلاق شاهد این اقیانوس باشید.

ییلاق شنبه راه ماسال

این ییلاق را می توانید در کنار کوه ماسال مشاهده کنید. مردم این ناحیه به امر دامپروری اشتغال دارند و برای راحتی گردشگران کلبه هایی در نظر گرفته شده است.

آدرس: ماسال، گیلوان

ییلاق واشیار ماسال

مورد نظر در ناحیه شاندرمن قرار گرفته است و یکی از بخش های جذاب آن وجود یک آبشار در اینجاست. آبشار مورد نظر به اسم واشیار شهرت دارد و در هنگام سفر به این منطقه حتما با خود کفش مناسب داشته باشید.

آدرس: ماسال، شاندرمن

از سایر ییلاق های این ناحیه می توان به نسا، گنذر، سیاهدول و … اشاره کرد که البته برای رفتن به این ییلاق ها بهتر است تا با راهنما یا مردم محلی همراه شوید.

جاذبه‌های گردشگری ییلاقات ماسال

به طور کلی همین که پا در مسیر ییلاقات بگذارید، شاهد درختان بلند بالا و طبیعتی سرسبز خواهید بود و سفر شما همین جا آغاز می شود. گهگاهی شاهد جاده های پرپیچ و خمی می شوید که در دل درختان قرار گرفته اند و گاهی از میان دریایی از ابرها عبور می کنید.

رودخانه خالکایی که در این منطقه واقع شده است، می تواند به تنهایی جزو یکی از مناطق دیدنی ماسال به شمار رود. این رود تا میانه مسیر با شما خواهد بود. همچنین در اکثر مکان ها شاهد آلاچیق هایی می باشید که می توانید در آن ها چایی یا بلال بخورید.

دیدنیهای ییلاقات ماسال

اگر خواهان دیدن و تجربه زندگی روستایی هستید، ییلاقات این منطقه انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود. در کلبه های چوبی این ناحیه آب لوله کشی و برق وجود ندارد. برای گرم کردن خانه ها از هیزم و برای آب از چشمه استفاده می شود.

در این ییلاقات می توانید، آرامش زندگی بدون سرو صدا و آلودگی شهری را تجربه کنید. همین طور امکان کوه نوردی و اسب سواری هم وجود دارد.

رستوران های ییلاقات ماسال

هتل رستوران فردین معصومی

در این مسیر رستوران های زیادی وجود ندارند، بلکه بیشتر دکه هایی هستند که می توانید در آن ها چای بخورید یا بلال سفارش دهید. تنها رستوران این محل فردین معصومی است. البته در صورت بسته بودن رستوران بهتر است تا قبل از اینکه راهی ییلاق شوید، همه مواد غذایی مورد نیاز خود را از رشت خریداری نمایید.

اما در شهر ماسال چندین رستوران وجود دارند که کباب های لذیذی را سرو می کنند. از جمله این رستوران ها می توان به گیلان فود و هاراشید اشاره کرد. در رستوران گیلان فود می توانید غذاهای محلی سفارش دهید.

اقامتگاه های ییلاقات ماسال

برای اقامت در این ناحیه انواع محل های اقامتی مانند ویلا، بومگردی، هتل و … وجود دارند. البته شما می توانید کمپ هم برگزار کنید. وجود پارکینگ هم باعث می شود تا بتوانید ماشین خود را در این منطقه پارک کنید.

چنانچه علاقه ای به کلبه های روستایی ندارید، بهتر است از هتل ها استفاده نمایید. همین طور باید گفت که این کلبه ها دارای امکانات زیادی نیستند پس در صورت اجاره آن ها باید مجهز باشید. همین طور اگر می خواهید کمپ برپا کنید، باید وسایل گرمایشی و لباس گرم با خود داشته باشید.

هتل رستوران فردین معصومی

این هتل رستوران مکانی سه ستاره است و اتاق های آن از دو تخته تا چهار تخته هستند. اگر می خواهید نمای جنگل را مشاهده کنید، باید اتاق هایی که در طبقه دوم و اول هستند، را رزرو نمایید. از خدمات این هتل می توان به پارکینگ، رستوران، فروشگاه، کافی شاپ و پذیرش 24 ساعته اشاره کرد. همین طور در رستوران هم سه وعده غذا سرو می شود.

تلفن: 01344662214

آدرس: ماسال، گیلوان، اولسبلانگاه

اقامتگاه افرا

اقامتگاه مورد نظر شامل رستوران و اتاق های کوچک است. در رستوران این اقامتگاه غذاهای محلی سرو می شوند.

هتل رستوران آریانا ماسال

هتل رستوران آریانا ماسال

قدمت هتل به سال 1398 باز می گردد. این هتل از جمله بهترین اقامتگاه ها در منطقه ییلاقی است. هتل مورد نظر دارای 18 اتاق است و می توانید چشم انداز جنگل، رودخانه و کوه را انتخاب نمایید. از امکانات هتل می توان به سرویس بهداشتی، تلوزیون، سیستم گرمایشی و سرمایشی، پارکینگ و … اشاره کرد.

تلفن: 01344693205

آدرس: ماسال، کیلومتر هشت جاده ییلاقی، روستای گندز

هتل رستوران سامان ماسال

در این هتل رستوران یازده اتاق وجود دارند که می توانید منظره رودخانه، جنگل و کوه را انتخاب نمایید. قدمت هتل به سال 1395 باز می گردد. در این هتل می توان به مزایایی مانند رستوران، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سرویس بهداشتی و پارکینگ اشاره کرد.

تلفن: 01344693620

آدرس: ماسال، کیلومتر ۱۱ ماسال به ‌سمت جاده ییلاقی

هتل رویال ماسال

هتل رویال ماسال

این هتل اقامتگاهی دو ستاره است که قدمت آن به سال 1398 باز می گردد و همین طور دو طبقه دارد. هتل رویال شامل 14 اتاق می شود و از پنجره های آن می توانید شاهد جنگل و رودخانه و کوه باشید. ویژگی این هتل این است که به ییلاقات ماسال نزدیک است.

تلفن: 01344693812

آدرس: جاده ماسال به گیلان، جاده ییلاق، روستای تاسکوه، بعد از پمپ بنزین

هتل رستوران رامینه

هتل مورد نظر پیش از ناحیه اسب ریسه واقع شده و منظره زیبایی را می توانید، از پنجره های هتل مشاهده کنید.

تلفن: 01344660768

آدرس: جاده ییلاقات ماسال

بهترین فصل سفر به ییلاقات ماسال

از آن جا که در ماسال کوه های زیادی قرار دارند، پس در فصل های پاییز و زمستان دمای هوا کاهش یابد و سرما این منطقه را فرا گیرد، پس بهتر است تا در بهار و تابستان به این ناحیه سفر کنید. در این زمان دما معتدل خواهد بود. در فصل زمستان به دلیل سردی هوا هیچ کس قادر به ماندن در کلبه های چوبی نیست.

همچنین در آغاز بهار هم بارندگی های زیادی صورت می گیرد، پس بهتر است، تا پس بهتر است تا برای سفر اردیبهشت تا مهر ماه را انتخاب نمایید. در این دو فصل آلوهای جنگلی هم می رسند. در تابستان می توانید فندق جمع کنید و اواخر بهار فرصتی مناسب برای تماشای پدیده اقیانوس ابر است. همچنین اگر در پاییز به ییلاقات ماسال سفر کردید، ممکن است با مه های غلیظی رو به رو گردید.

دیدنیهای اطراف ییلاقات ماسال

دشت النزه

دشت النزه

این دشت در میان کوه های مرتفع قرار گرفته است و از جمله مناطق دست نخورده ماسال به شمار می رود. یک درخت افرا با عمر 200 در این دشت خودنمایی می کند.

از جاذبه های این منطقه می توان به اسب های وحشی، آبشار واشیاره، چشمه، اسب های وحشی، بقعه امام زاده ابراهیم و … اشاره کرد. برای رفتن به این دشت باید بدانید که قسمتی از جاده به صورت خاکی است، و در نتیجه نیازمند ماشین های ویژه کوهستان هستید.

شاندرمن

این ناحیه از ماسال ده کیلومتر فاصله دارد. در زمان های گذشته کاروان های زیادی از این ناحیه عبور می کرده اند. از جذابیت های شاندرمن می توان به غار آویشو، آب و هوای خنک، آبشار وزن و … اشاره کرد. همچنین وجود اقامتگاهایی که به صورت کلبه های چوبی هستند، می تواند برای گردشگران جالب توجه باشد.

ارتفاعات آلاله

این ارتفاعات نسبت به ییلاق اولسبلانگاه کمی بالاتر هستند. پس برای رسیدن به آن باید از کلبه ها عبور کنید. در این بخش مرتفع می توانید شهر را زیر پای خود ببینید.

محل شهادت میرزا کوچک‌ خان جنگلی

محل شهادت میرزا کوچک‌ خان جنگلی

منطقه ای که میرزا کوچک خان به شهادت رسیده است، در یک روستا به اسم گیلوانه است. در این محل یادبودی به نام ایشان قرار داده شده است. وی در آن زمان در تلاش بوده که به سمت خلخال برسد، اما به دلیل کولاک جان سپرده است.

آدرس: ۴۵ کیلومتری مرکز شهر ماسال، روستای گیلوانه

غارهای ماسال

این غارها از جمله زیبایی های این ناحیه هستند. یکی از این غارها غار آویشو است. در این غار شگفت انگیز شاهد ستون های آهکی، چندین آبشار و قندیل های زیبا خواهید بود. البته این غار تنها یکی از 17 غار موجود در این منطقه است.

جاده ماسال به خلخال

این جاده از زیباترین مناطق موجود در ماسال است که طبیعتی بسیار زیبا دارد. جاده مورد نظر از میان کوهستان عبور می کند و جنگل هایی هم در آن وجود دارند. شما می توانید در این مسیر کوهنوردی هم بکنید.

آبشارهای ماسال

آبشارهای ماسال

آبشارهای زیبایی در منطقه ماسال قرار گرفته اند که از جمله جاهای دیدنی آن محسوب می شوند. همچنین ارتفاع این آبشارها بسیار زیاد است. از جمله این آبشارها می توان به ویوز، تولی نساء، آبشار خون و … اشاره کرد. همچنین آبشار دیگری به نام آبشار رامینه هم وجود دارد که ارتفاع آن ده متر است.

بام ماسال

بام ماسال

این بام منطقه ای زیبا در ماسال است. چنانچه از ولسبلنگاه عبور کنید و به سمت بالا حرکت نمایید، به این بام خواهید رسید. در این منطقه منظره بسیار جالبی روبه روی شما قرار می گیرد.

بقعه آقا سید مهرعلی و آقا سید رضا علی

این دو بقعه متعلق به پسران امام موسی کاظم (ع) هستند که در روستای شالما به خاک سپرده شده اند. در این مکان بخش های جذاب دیگری مانند خشکه دریا، گیله سرا، صخره های مرتفع، غارهای زیبا، طاسکوه و … وجود دارند که بهتر است بازدید از آن ها را از دست ندهید.

نکات مهم در سفر به ییلاقات ماسال

در هنگام برخورد با مردم محلی با احترام رفتار کنید و به عقاید آن ها احترام بگذارید. همچنین توجه داشته باشید که به هیچ وجه طبیعت را خراب نکنید و زباله های خود را جمع آوری نمایید. همراه داشتن چراغ قوه هم ضروری است.

شب ها در این منطقه دما کاهش می یابد پس حتما با خود پتو، لباس گرم و کیسه خواب داشته باشید. همچنین اگر مایل به پیاده روی هستید، کفش های مناسب بپوشید. از آن جا که مغازه ها دارای خدمات چندانی نیستند پس لوازم مورد نیاز خود را از شهر خریداری کنید. همچنین به دلیل وجود پشه ها فراموش نکنید که حتما با خود پشه بند داشته باشید.

پیش از اینکه سفر به ییلاق را آغاز کنید حتما از آب و هوای این منطقه اطمینان حاصل نمایید. گاهی ممکن است باران های شدیدی رخ دهد. همین طور از رانندگی در جاده در هنگام شب خودداری کنید. چون جاده ها روشنایی کافی را ندارند.

ماسال از تهران چقدر فاصله دارد؟

فاصله ماسال از تهران 380 کیلومتر است.

معروف ترین ییلاق این منطقه چه نام دارد؟

ییلاق اولسبلنگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *