جاهای دیدنی اطراف مشهد

باغ وکیل آباد مشهد
ایران گردی, مشهد

شهر مشهد نه تنها دارای جاذبه های تاریخی و مذهبی زیادی است، بلکه در اطراف آن هم چندین جای دیدنی قرار گرفته است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا درباره جاهای دیدنی اطراف مشهد صحبت کنیم، پس با یابکس همراه باشید. همینطور برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

مشهد به دلیل داشتن حرم امام رضا (ع) در فصل های مختلف سال پذیرای زائران و گردشگران زیادی است. به همین دلیل خوب است که در هنگام سفر به این شهر مقدس از موقعیت استفاده کرده و جاذبه های دیدنی اطراف آن را هم مورد بازدید قرار دهید. احتمالا همه شما با جاذبه های گردشگری داخل مشهد آشنا هستید ولی آیا اطلاعی درباره دیدنی های بیرون آن هم دارید؟

جاهای دیدنی اطراف مشهد در بهار

در بهار طبیعت در مشهد زیبا و دل انگیز است و با سفر به این شهر می توانید سری هم به رودخانه های اطراف مشهد یا روستاهای اطراف آن مانند روستای زشک مشهد بزنید. همین طور لازم نیست نگران اقامت در مشهد باشید، زیرا هتل های مشهد امکانات خوبی برای شما فراهم می کنند.

پارک جنگلی وکیل آباد

باغ وکیل آباد مشهد

پارک وکیل آباد مشهد از شهر در حدود ده کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید یک ربع رانندگی کنید.

آدرس پارک وکیل آباد مشهد: شمال غربی شهر مشهد

این پارک پیش از این به صورت یک باغ بوده است و یکی از مناطق زیبای مشهد به شمار می رود. باغ وکیل آباد در ابتدا یک ملک خصوصی بوده، اما بعدها وقف شده است. درختان این پارک شامل کاج، نار و سرو می شوند. این منطقه همین طور یک رودخانه هم دارد که باعث شده تا آب آن تامین شود. منبع آب این رودخانه چشمه وکیل آباد است.

از نقاط قوت این پارک می توان به وجود آب نما، بخش گیاه شناسی و گلخانه آن اشاره کرد. همین طور برای گردشگران خدمات بهداشتی هم فراهم شده است. شما هم می توانید در این پارک کمپ هم برپا کنید، فقط کافی است تا وسایل مورد نظر خود را داشته باشید. باغ وکیل آباد منظره زیبایی دارد که باعث شده تا عده زیادی به آن مراجعه کنند.

قله زو از جاهای دیدنی اطراف مشهد

قله زو

این قله از شهر ده کیلومتر فاصله دارد و با 15 دقیقه رانندگی می توانید به آن برسید.

آدرس قله زو مشهد: بلوار نماز، کوهستان پارک خورشید

این قله برای کوهنوردان بسیار جذاب است و کسانی که علاقه به ورزش دارند می توانند به آن مراجعه می کنند. قله مورد نظر در بخش جنوبی شهر واقع شده است. برای رفتن به این کوه باید از پارک خورشید عبور کند. آب و هوای این منطقه خوب است و طبیعت آن پذیرای گردشگران است.

چنانچه شما هم برای کوهنوردی به این کوه می روید، باید بدانید که راه های مختلفی برای صعود وجود دارد. اما صعود به این قله ارزشش را دارد، به خاطر اینکه هنگامی که به آن بالا می رسید، شاهد منظره ای زیبا از شهر خواهید بود. مخصوصا برای عکاسی بسیار مناسب است.

در مسیر راهپیمایی به یک فضای سبز می رسید که چشمه ای به اسم چشمه معین در آن جا به چشم می خورد. این چشمه در ارتفاع 1200 متری قرار گرفته است.

همین طور نکته جالب درباره این کوه این است که یک مسیر پله مانند برای افرادی که کوهنورد نیستند، ایجاد شده است، در نتیجه آن ها می توانند در عرض 45 دقیقه به مقصد برسند. برای سایر کوهنوردان مسیر دیگر در حدود 1 ساعت و سی دقیقه طول می کشد. شما همین طور می توانید در این کوه چتربازی هم انجام دهید.

غار زری از جاهای دیدنی اطراف مشهد

غار زری

این غار از شهر ده کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید بیست دقیقه صبر کنید.

آدرس غار زری مشهد: بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، جاده ازغد، روستای حصار گلستان

اگر به بخش جنوب غربی شهر بروید، این غار را پیدا خواهید کرد. روستای حصار گلستان هم به غار نزدیک است. اگر ده متر در کوه بروید به غار خواهید رسید. فضای داخلی غار پرپیچ و خم است.

این غار خاک نرمی دارد که بنظر می رسد در زمان های قدیم از آن کانی زر به دست می آورده اند. برای غارنوردی حتما لوازم مورد نیاز را با خود داشته باشید. این غار عمقی به اندازه سیزده متر دارد و در کنار آن فضای سبزی شکل گرفته است که می توانید در آن تفریح کنید.

دره ارغوان مشهد

دره ارغوان مشهد

دره ارغوان مشهد از شهر بیست کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید سی دقیقه رانندگی کرد.

آدرس دره ارغوان مشهد: طرقبه، روستای کلاته آهن، دشت ارغوان

این دره جزو زیباترین مناطق شهر مشهد است که برای رفتن به آن باید ابتدا به طرقبه بروید. دره در یک ناحیه کوهستانی واقع شده است، در نتیجه آب و هوای خوبی دارد و نسبت به مشهد دمای خنک تری دارد. البته در ماه اردیبهشت این دره را گل های زیبایی می پوشاند، پس بهتر است تا در این زمان به این منطقه سفر کنید.

این درخت برگ های ارغوان شکلی دارد که در واقع در ابتدا قرمز رنگ هستند بعد سبز می شوند. در صورتی که می خواهید از این دره بازدید کنید، حتما به فضای داخلی آن وارد شوید تا بتوانید مسیر آب را هم مشاهده کنید. همان طور که گفتیم طرقبه به این مکان نزدیک است که می توانید از آن هم بازدید کنید.

رودخانه پنج دره مشهد

رودخانه 5 دره مشهد

رودخانه پنج دره مشهد از شهر بیست کیلومتر فاصله دارد و مسیر رانندگی آن 30 دقیقه است.

آدرس رودخانه پنج دره مشهد: انتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، طرقبه

این رودخانه به طرقبه نزدیک است و منبع آن آب کوه های بینالود است. این رودخانه از مسیر دره گذر کرده و به رودخانه روستای کلاته آهن می پیوندد. در صورتی که می خواهید از این منطقه خوش آب و هوا دیدن کنید، می توانید به طرقبه بروید و بعد از رسیدن به روستای کلاته آهن به سمت چپ بپیچید تا به رودخانه برسید. پیاده روی در کنار این رودخانه بسیار دل انگیز خواهد بود.

شاندیز مشهد

شاندیز مشهد

شاندیز از شهر مشهد بیست کیلومتر فاصله دارد و با سی دقیقه رانندگی می توانید به آن برسید.

آدرس شاندیز مشهد: شمال غربی مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد شاندیز است. اکثر افراد محلی و گردشگران برای گذراندن زمانی در کنار خانواده به این مکان می روند. در زمان های قدیم این منطقه را به اسم شاه دیز یا شاه دژ می شاخته اند. حتی در زمان قبل از اسلام هم در این منطقه ساکن بوده اند.

شاندیز ناحیه کوهستانی است و رودخانه های زیادی در کنار آن هستند که باعث شده تا فضایی سرسبز ایجاد شود. رودخانه های این ناحیه به اسامی مانند مایان، گنگ و … معروف هستند. همین طور چندین روستا هم در نزدیکی آن هستند که یکی از آن ها روستای ابرده است.

به جز طبیعت خوب این ناحیه می توان از بخش های تاریخی آن هم بهره برد. برای مثال قلعه شاهان و موزه شهرداری هم به این ناحیه نزدیک هستند. اما مهترین خصوصیتی که باعث شده عده زیادی به شاندیز مراجعه کنند رستوران های کبابی معروف آن است. مخصوصا که یک شیشلیک لذیذ در این مکان سرو می شود.

وسایلی مانند ظرف های فیروزه کاری، سنگ های تزئینی، گلیم و … در این ناحیه قابل خرید هستند. برای رفتن به شاندیز می توانید از بلوار وکیل آباد استفاده کنید.

روستای حصار مشهد

روستای حصار مشهد

از دیگر جاهای دیدنی اطراف مشهد می توان به روستای حصار مشهد اشاره کرد که در فاصله بیست کیلومتری از شمال غرب شهر است. برای رسیدن به آن باید 25 دقیقه رانندگی کنید.

آدرس روستای حصار مشهد: انتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، جاده ازغد

این روستا یکی از مناطق مناسب برای گذراندن ییلاق است. به دلیل اینکه این روستا در میان کوه ها است، در نتیجه به این اسم معروف شده است. از جذابیت های این روستا می توان به باغ های میوه و درختان سبز آن اشاره کرد.

در تابستان هوای این روستا گرم و در زمستان سرد است. پس بهترین زمان برای دیدن و گشت و گذار پاییز و بهار است. مخصوصا که بهار منظره روستا دیدنی می شود و می توانید از بند گلستان هم بازدید کنید.

آرامگاه فردوسی مشهد

آرامگاه فردوسی مشهد

این آرامگاه از شهر 25 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 25 دقیقه صرف کنید.

آدرس آرامگاه فردوسی مشهد: توس، بلوار شاهنامه

آرامگاه فردوسی بی شک مشهورترین جاذبه تاریخی این شهر است. این شاعر بزرگ سهم چشمگیری در ادبیات ایران داشته است و در میان مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این آرامگاه یک کتابخانه و موزه هم ساخته شده است که بهتر است سری به آن ها بزنید. موزه حاوی جلدهایی از نسخه های پیشین شاهنامه است. در کنار آرامگاه هم یک استخر با مجسمه این شاعر به چشم می خورد.

هوشنگ سیحون معماری این سازه را برعهده داشته است و این شخص برای طراحی این بنا از معماری سازه کوروش، شاه بزرگ ایران الهام گرفته است. در فضای داخلی بنا شعرهای این شاعر را همراه با تصاویری روی کتیبه های سنگی حک کرده اند. دو شاعر گران قدر دیگر به نام های مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شجریان در این ناحیه به خاک سپرده شده اند.

بقعه هارونیه مشهد

بقعه هارونیه مشهد

این بقعه در فاصله 25 کیلومتری از شهر مشهد است و با 25 دقیقه رانندگی می توانید به آن برسید.

آدرس بقعه هارونیه مشهد: بزرگراه آزادی، توس، بلوار شاهنامه

این بقعه یک سازه تاریخی است که در شهر توس ساخته شده است. در واقع در قرن هفتم و هشتم هجری بود که این بنا در این منطقه ساخته شد. اما به درستی مشخص نیست که زمان ساخت آن چه زمانی بوده است. مردم محلی این سازه را به اسم گنبد هارونیه هم می شناسند. البته همانند قدمت این مکان که هنوز به طور دقیق مشخص نشده علت اسم گذاری این سازه هم نامعلوم است.

بعضی ها اعتقاد دارند که این بقعه یک مکان باستانی است، اما مدرکی در این رابطه در دست نیست. حتی عده ای هم معتقدند که این محل آرامگاه امام محمد غزالی بوده است. با این حال گنبد هارونیه جزو آثار ملی ایران قرار دارد و از سازه های مهم توس محسوب می شود. در هنگام سفر به توس حتما از این بنا هم دیدن کنید. این بقعه در شمال غربی شهر ساخته شده است.

بند طرق مشهد

بند طرق مشهد

بند طرق از شهر 25 کیلومتر فاصله دارد و در بخش جنوبی آن قرار گرفته است. برای رسیدن به این بند باید از مشهد 30 دقیقه رانندگی کنید.

آدرس بند طرق مشهد: بزرگراه امام رضا، جاده عارفی

این بند متعلق به زمان تیموریان است. یک سد بزرگ از جنس بتن که دارای قوس هایی است روی رودخانه ای به همین نام قرار گرفته است. رودخانه طرق در صد متری این بند واقع شده است. بند مورد نظر قدمتی به اندازه پانصد سال دارد و در سال های اخیر سدی جدید ساخته اند تا بتواند از سد قدیمی محافظت کند. در واقع سد طرق تامین کننده آب شهر مشهد است. از آن جا که هوای خوبی در کنار سد در جریان است، می توان برای پیک نیک از آن استفاده کرد.

روستای پاژ مشهد

روستای پاژ مشهد

این روستا از شهر مشهد سی کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 35 دقیقه رانندگی کرد.

آدرس روستای پاژ مشهد: جاده کلات، روستای پاژ

این روستا در بخش شمالی شهر قرار گرفته و محل تولد شاعر معروف ایرانی یعنی فردوسی است. از آن جا که کاوشگران موفق شدند تا دو تپه باستانی را در شمال روستا کشف کنند، در نتیجه این ناحیه به عنوان یک منطقه تاریخی محسوب می شود. تپه ای به اسم قلعه بلند در این ناحیه است که بخشی از روستا روی آن ساخته شده است.

ساکنان این روستا برای اینکه از این مکان محافظت کنند، یک خندق دور تپه حفر کرده بودند تا به این وسیله بتوانند در هنگام حمله دشمن آماده باشند. علتی که باعث شده این مکان به عنوان یک روستای قدیمی شناخته شود، تپه ای به اسم قلعه کهن است. در این مکان اشیایی کشف شده اند که نشان می دهند این روستا از دوره پیش از اسلام هم وجود داشته است.

توجه داشته باشید که ممکن است در هنگام بازدید از این روستا خانه های کهن آن به عنوان خانه فردوسی به شما معرفی شوند، اما هنوز مشخص نیست خانه فردوسی کجاست. بهترین بخش جاذبه گردشگری این روستا باغ شاهنامه است. شما می توانید در این باغ زیبا قدم بزنید و در حس و حال داستان های شاهنامه قرار بگیرید. برای رفتن به این روستا کافی است به شمال مشهد بروید.

روستای نغندر از جاهای دیدنی اطراف مشهد

روستای نغندر

روستای نغندر از شهر مشهد تقریبا 40 کیلومتر فاصله دارد و باید برای رسیدن به آن 50 دقیقه رانندگی کرد.

آدرس روستای نغندر: انتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، طرقبه

اگر به دنبال یک ییلاق با آب و هوای دلپذیر هستید، می توانید به این روستا مراجعه کنید. در قدیم الایام در این روستا کرم ابریشم هم پرورش می داده اند. اسم این روستا ترکیبی از اسم نوغان و دره است. با این که در سال های اخیر دیگر صنعت کرم ابریشم در این مکان از بین رفته است، با این حال همچنان می توانید درختان توت را در این ناحیه ببینید.

آب و هوای خوب این منطقه باعث شده تا طبیعت سرسبزی داشته باشد با این حال شما می توانید بخش های تاریخی را هم در این مکان مشاهده کنید. برای مثال اگر به جاده نغندر به سمت کنگ بروید، قلعه ای در آن جا وجود دارد. از بالای قلعه می توان به روستا چشم انداز زیبایی داشت.

از آن جا که این روستا در طرقبه است، در نتیجه اتاق هایی برای اجاره در آن در دسترس هستند. بهترین موقع برای رفتن به این روستا در بهار است. شما می توانید برای رفتن به این روستا به پایانه وکیل آباد بروید و از اتوبوس و تاکسی های آن استفاده کنید.

آرامگاه ارسلان جاذب مشهد

آرامگاه ارسلان جاذب

آرامگاه ارسلان جاذب از شهر مشهد 40 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 50 دقیقه رانندگی کرد.

آدرس آرامگاه ارسلان جاذب مشهد: بزرگراه باغچه، روستای سنگ بست

این آرامگاه یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد است. ارسلان جاذب از فرماندهان سلطان مسعود غزنوی بوده است. در ساخت این بنا از آجر استفاده کرده اند. آرامگاه مورد نظر هزار سال پیش ساخته شده و تنها سازه ای است که از زمان غزنوی به جای مانده است.

این آرامگاه شکلی مربعی دارد و گنبد آن به صورت 8 ضلعی است. برای تزیین گنبد هم از کتیبه ای استفاده کرده اند که روی آن خطوط کوفی به چشم می خورد. همین طور فضای داخلی آرامگاه هم با آجر تزیین شده است.

در بخش بیرونی هیچ گونه تزیینی به کار نرفته است. این مقبره به بناهای زمان ساسانیان هم شباهت هایی دارد. مکان این مقبره در نزدیکی فریمان و در شهر سنگ بست است.

غار مغان مشهد

غار مغان مشهد

غاز مغان از شهر مشهد 45 کیلومتر فاصله دارد و برای رفتن به آن باید 1 ساعت و ربع زمان صرف کرد.

آدرس غار مغان مشهد: جاده خلج، روستای مغان

این غار در رشته کوه های بینالود واقع شده است. روستایی به همین نام هم به این غار نزدیک است و برای رفتن به این غار باید به کوه های خلج بروید. سنگ های کنار غار و همین طور دهانه آن از جنس آهک هستند. در واقع غار دارای دو دهانه است. به خاطر داشته باشید که حتما در هنگام مراجعه از این غار باید ماسک بزنید. مسیر غار شیب دار و به سمت پایین است و چشمه و چندین راهرو و چاه در آن وجود دارند.

از دیگر نکات مهم در هنگام بازدید این غار این است که تنها می توانید 120 متر داخل آن پیش روی کنید. زیرا در بقیه مسیر نوری دیده نمی شود و اگر غارنوردی حرفه ای نباشید، بدون علامت گذاری و همراه داشتن تجهیزاتی مانند طناب در راهروهای آن گم خواهید شد. این غار به صورت 3 طبقه شکل گرفته و کف آن لغزنده است.

آبی که داخل غار جریان دارد خنک است و در فصل تابستان هم همچنان خنک باقی می ماند. کارشناسان معتقدند که این غار از کوه دماوند هم قدیمی تر است. برای رسیدن به این مکان باید در حدود یک ساعت پیاده روی کنید. این مسیر از روستای مغان آغاز شده و به مسیر کوهپایه ای می رسد که بقیه راه از میان باغ ها می گذرد و توسط تابلوهایی علامت گذاری شده است. برای بازدید از این غار بهتر است تا در بهار و تابستان به روستای مغان بروید.

دره آل

دره آل مشهد

دره آل از دیگر جاهای دیدنی اطراف مشهد است که مسیر رسیدن به آن شصت کیلومتر است، یعنی یک ساعت باید رانندگی کنید.

آدرس دره آل: شمال شرقی مشهد، جاده کلات

این جاذبه گردشگری شامل آبشارها و غارهای متعددی می شود. منبع این آبشارها از کوه های هزار چشمه است. بخشی از این دره شامل درختان انجیر است که چشمه ای هم در کنار آن جاری است. البته آبشارهای این دره به صورت فصلی است و در زمان های بارندگی شکل می گیرند.

در نزدیکی روستایی به همین نام غار آل قرار گرفته است. برای رسیدن به این غار باید مسیری را کوهنوردی کنید و از آن جا که راه آن دشوار است بهتر است تا افراد عادی پا در مسیر نگذارند. البته همین طور که گفتیم این ناحیه شامل چندین غار می شود که از جمله آن ها می توان به “کارده و کبوترخانه” اشاره کرد.

در این غار خفاش ها زندگی می کنند. یک کتیبه قدیمی هم در این ناحیه وجود دارد که به اسم خان تاشی معروف است و ساخت آن به زمان تیموریان و صفوی باز می گردد. در روی این کتیبه درباره پیروزی های فردی به اسم شیبک خان ازبک نوشته شده است. زمان مناسب برای بازدید از این منطقه بهار است.

دره اجنه مشهد

دره اجنه مشهد

دره اجنه از شهر مشهد 75 کیلومتر فاصله دارد و برای رفتن به آن باید یک ساعت صرف کنید.

آدرس دره اجنه: جاده قوچان، کمربندی چناران، روستای اخلمد

این دره در فاصله نزدیکی از روستای اخلمد است. به دلیل هوای مناسب و بارندگی هایی که در طول سال رخ می دهد، آبشارهایی در این ناحیه ایجاد شده اند. دره مورد نظر قدمت زیادی دارد که از چند هزار سال پیش تا به الان در این منطقه آرمیده است.

دلیل اصلی که این دره به اسم اجنه معروف است، وجود مسیرهای پرپیچ و خمی است که در دره وجود دارند. این مسیرها تاریک و ترسناک هستند. برای اینکه بتوانید از زیبایی های این دره بهره مند شوید، بهتر است تا در بهار به آن مراجعه کنید. در این زمان آبشارها آب فراوانی دارند و می توانید از چشم انداز زیبای دره لذت ببرید. همین طور فراموش نکنید که با خود کفش راه پیمایی داشته باشید.

بنای تاریخی عشق آباد

عشق آباد مشهد

عشق آباد از شهر مشهد 85 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 55 دقیقه صرف کرد.

آدرس عشق آباد مشهد: فریمان، کیلومتر هفت جاده فریمان

این سازه در فریمان ساخته شده است و بنابر اطلاعات تاریخی به نوادگان امام سجاد (ع) تعلق دارد. ساخت این بنا در زمان تیموریان انجام شده است ولی بنظر می رسد که آغاز ساخت این سازه پیش از این دوره شروع شده است. عده ای معتقدند که این بنا در دوره ایلخانی ایجاد شده و برخی دیگر آن را مرتبط با زمان سلجوقیان می دانند.

البته در حال حاضر قسمت هایی از این سازه تخریب شده است. در بخش شرقی این مکان یک ایوان وجود داشته است که گچ کاری هایی در سقف آن به چشم می خورند. همچنین شما می توانید نام های محمد و علی را در ایوان های آن ببینید. این سازه از شهر فریمان ده کیلومتر فاصله دارد.

آرامگاه عطار نیشابوری

عطار نیشابوری

آرامگاه عطار نیشابوری از مشهد 115 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید سی دقیقه صرف کنید.

آدرس عطار نیشابوری: بزرگراه مشهد، نیشابور، بلوار آزادگان، بلوار خیام، جنب میدان فضل

عطار از شاعران معروف ایران زمین است. این شاعر در شهر نیشابور چشم به جهان گشوده است، در نتیجه آرامگاه وی هم در همین محل است. البته مقبره این شاعر در جاده نیشابور است. در هنگام بازدید از آرامگاه این شاعر می توانید، سری هم به کمال الملک بزنید که در حدود یک کیلومتری آن قرار گرفته است.

اولین بار در دوره تیموریان بود که این آرامگاه را ساختند. سپس در زمان پهلوی آن را مرمت کردند. البته در سال های بعد هم دوباره بازسازی شده است. این آرامگاه طراحی به صورت 8 ضلعی دارد و یک گنبد بالای آن است که توسط کاشی کاری هایی تزیین شده است. این آرامگاه دارای 4 ورودی است و سنگ قبر ایشان هم 3 متر ارتفاع دارد و جنس آن از سنگ سیاه است. در این آرامگاه می توانید طرح های زیبایی مانند گل و بوته، شکل های هندسی یا خط کوفی را ببینید.

دره هفت غار

دره هفت غار از مشهد 120 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 1 ساعت و 30 دقیقه زمان صرف کنید.

آدرس دره هفت غار: بزرگراه مشهد – نیشابور، جاده بوژان، جاده غار

این دره به شهر نیشابور نزدیک است. نام این دره برگرفته از 7 تنگه ای است که در راه رسیدن به آن وجود دارد. این دره از جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می شود. در صورتی که مشکلی با پیاده روی ندارید حتما سری به طبیعت این دره بزنید.

علاوه بر تنگه های متعدد، چشمه، رودخانه و کوه هایی هم در مسیر به چشم می خورند. برای عکس برداری می توانید به همین کوه ها بروید، زیرا در آن ها شکاف های جالبی وجود دارند که آن را برای گرفتن عکس مناسب کرده اند.

به علت اینکه در این ناحیه بارش باران زیاد است، صخره ها در طی زمان دچار فرسایش شده اند. بخشی از این مسیر شیب دار است و در قسمتی عرض جاده کم می شود. بخش هایی در کنار رودخانه هستند که می توانید در آن جا کمپ برپا کنید. در این دره چشمه ای وجود دارد که می توانید از آب آن بنوشید.

دو روستا به اسم برفریز و رود هم در این ناحیه هستند. البته هر وقت از پیاده روی خسته شدید، می توانید از طریق میانبر از دره خارج شوید. توجه داشته باشید که حتما لباس و کفش با خود داشته باشید.

آرامگاه خیام

آرامگاه عمر خیام

آرامگاه خیام از شهر مشهد 130 کیلومتر فاصله دارد و با 40 دقیقه رانندگی می توانید به آن برسید.

آدرس آرامگاه خیام: بزرگراه مشهد، نیشابور، نیشابور، بلوار آزادگان، بلوار خیام، خیابان عرفان

در این آرامگاه شما می توانید از یک کتابخانه و موزه هم بازدید کنید. برای طراحی این بنا از هوشنگ سیحون کمک گرفته اند. آرامگاه خیام از زیباترین بناهای تاریخی کشور است.

این بنا را به صورت 4 گوش ساخته اند و شما می توانید یک سازه سنگی را روی آن ببینید. همین طور یک باغ هم در کنار آرامگاه خیام به چشم می خورد. در این باغ درختان بلندی کاشته شده اند. ناگفته نماد که آب نماها و کاشی کاری هایی این محوطه هم از نمونه های دست هنرمندان ایرانی هستند. نکته مهم در طراحی این آرامگاه به کار بردن نمادهایی است که نشان از ریاضی دان بودن این حکیم هم دارد. برای مثال ستاره پنج پر و شکل های هندسی در آرامگاه آن به چشم می خورد.

در این آرامگاه همچنین اشعاری از این شاعر به چشم می خورند. این بنا در زمره آثار ملی ایران است و در بخش جنوب شرقی شهر واقع شده است. هفت خیمه سنگی هم تزیین کننده این آرامگاه هستند.

گنبدهای شه میر

گنبدهای شه میر

گنبدهای شه میر از مشهد 135 کیلومتر فاصله دارند و برای رسیدن به این سازه باید 1 ساعت و 50 دقیقه زمان صرف کنید.

آدرس گنبدهای شه میر: جنوب شرقی نیشابور، جاده نیشابور-کاشمر

این سازه 2 گنبد دارد که از یکدیگر 15 متر فاصله دارند و برای ساخت آن ها از آجر استفاده کرده اند. این سازه را به اسم “شه مهر و مهرآباد” هم می شناسند. باستان شناسان به درستی از زمان تاسیس این بنا مطلع نیستند، اما برخی معتقدند که این سازه در دوره سلجوقی بنا شده است. همین طور بنظر می رسد که در زمان های گذشته به عنوان رصد خانه از آن استفاده می کرده اند.

در بخش بیرونی این سازه به صورت 8 ضلعی و در فضای داخلی در حالت 4 ضلعی ساخته شده است. همین طور یک راه زیرزمینی هم در این محل پیدا کرده اند، اما چون نمی توان تا انتهای مسیر را رفت به همین دلیل هنوز مشخص نیست که این مسیر تا کجا ادامه دارد.

گنبدهای مورد نظر در بخش جنوب شرقی نیشابور هستند و اشیای قدیمی مانند لباس، اسلحه و سفالینه ها مشخص می کنند که این بنا تقریبا در چه زمانی ایجاد شده است.

مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر

مجموعه قطب الدین حیدر

بنای تاریخی قطب الدین حیدر از شهر مشهد تقریبا 157 کیلومتر فاصله دارد و می توانید با 2 ساعت رانندگی به آن برسید.

آدرس مجموعه قطب الدین حیدر: تربت حیدریه، میدان معلم، خیابان گل، خیابان قائم

در این مکان علاوه بر این آرامگاه می توانید یک مسجد جامع را هم ببینید. از آن جا که تاریخ 987 هجری قمری روی این مکان نوشته شده، در نتیجه می توان حدس زد که این آرامگاه در دوره تیموریان ساخته شده است.

البته این سازه یک بار هم در زمان صفوی دوباره ترمیم شده است. آرامگاه مورد نظر دارای 16 تاق نما است که گنبد روی آن ها ساخته شده است و همین طور محراب ورودی آن در راستای این تاق نماها است.

همان طور که گفتیم مسجد جامع به این آرامگاه نزدیک است و قدمت آن به سال 1045 هجری قمری باز می گردد. مسجد و آرامگاه هر دو جزو آثار ملی ایران هستند. اگر می خواهید از این مجموعه تاریخی دیدن کنید، باید به تربت حیدریه مشهد سر بزنید.

جاهای دیدنی اطراف مشهد در تابستان

در فصل تابستان روستاهای کوهستانی و مناطق خوش آب و هوایی در کنار مشهد هستند که می توان زمانی را در آن ها گذراند و از مناظر زیبا بهره مند شد.

طرقبه

طرقبه

فاصله شهر طرقبه از مشهد در حدود 15 کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید بیست دقیقه رانندگی کنید.

آدرس طرقبه مشهد: انتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، خیابان طرقبه

طرقبه بدون شک از بهترین جاذبه های گردشگری در اطراف مشهد به شمار می رود و این موضوع به خاطر آب و هوای خوب آن است. اگر به انتهای بلوار وکیل آباد بروید، به این منطقه خواهید رسید. تنها آب و هوای خوب آن نیست که مورد توجه گردشگران است، بلکه می توان در این مکان سواری کاری و قایق سواری هم انجام داد.

روستاهایی که در نزدیکی این مکان شکل گرفته اند، هم آب و هوای دلپذیری دارند. این روستاها شامل حصار، دهبار، کلاته آهن و …  می شوند. همچنین بناهای تاریخی هم در این مکان ها به چشم می خورند.

یک رودخانه به اسم 5 دره هم در این نزدیکی ها جریان دارد که می توان در کنار آن پیک نیک برپا کرد. البته تعدادی پارک هم در این مکان وجود دارند که می توانید به آن ها هم سر بزنید. برای مثال پارک بهمن و وکیل آباد از جمله آن ها هستند. توجه داشته باشید که می توانید از مترو و حتی اتوبوس هم برای رفتن به طرقبه استفاده کنید.

پارک ملی سنگ‌نگاره های کمر مقبولا

پارک ملی سنگ‌نگاره های کمر مقبولا

این پارک از شهر مشهد 15 کیلومتر فاصله دارد و در بخش شمال غربی آن قرار گرفته است. برای رفتن به این پارک باید 25 دقیقه رانندگی کنید.

آدرس پارک ملی سنگ‌نگاره های کمر مقبولا: بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، طرقبه

این شهر بین دو کوه به نام های هزار مسجد و بینالود شکل گرفته، به همین دلیل از زمان های قدیم تا به امروز افراد زیادی در این منطقه زندگی کرده اند. این شهر تاریخی یکی از مناطق باستانی ایران است.

باستان شناسان فسیل هایی در این ناحیه کشف کرده اند که متعلق به زمان پارینه سنگی و دوره های تاریخی دیگر است. همچنین تعدادی سنگ نگاره و اشیای مختلف هم در غارهای این ناحیه شناسایی شده است.

در این پارک هم همچنین آثار باستانی از زمان های گذشته شامل سنگ نوشته و نگاره کشف شده اند که در معرض دید عموم قرار دارند. البته بیشتر این آثار مربوط به ناحیه طرقبه است. شما می توانید روی سنگ نگاره ها تصاویری از حیوان ها، ابزار زندگی و نحوه شکار را مشاهده کنید. این پارک در نوع خود یک موزه هم به شمار می رود، زیرا شما می توانید با تمدن قدیم ایران زمین در این ناحیه آشنا شوید.

کوهستان هفت حوض

کوهستان هفت حوض

کوهستان هفت حوض از شهر مشهد 15 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید بیست دقیقه صرف کنید.

آدرس کوهستان هفت حوض: شهرک سیدی، جاده خلج، منطقه هفت حوض

این کوهستان یکی دیگر از جاذبه های اطراف مشهد است که می توانید در فصل تابستان به آن مراجعه کنید. در این منطقه صخره ها و سنگ های صاف به چشم می خورند. این کوه ها در واقع 7 حوضچه را احاطه کرده اند. علت ایجاد این حوضچه ها وجود جریان آبی است که روی این کوه ها جریان داشته است.

حوضچه ها اندازه های متفاوتی دارند تعدادی کوچک و بعضی هم اندازه ای بزرگ دارند. باران اسیدی که در این ناحیه باریده باعث شده تا کوه ها دچار فرسایش بشوند و حوضچه ها شکل بگیرند. وقتی به این ناحیه می رسید، تنها صدایی که توجه شما را به خود جلب می کند صدای زمزمه آب است.

البته اگر قصد دیدن این کوه را دارید، قبل از اینکه هوا تاریک شود، گردش خود را به پایان برسانید، زیرا این ناحیه طبیعت دست خورده ای دارد و امکاناتی در آن در نظر گرفته نشده است. با این حال اگر دوست دارید که در این منطقه ساکن شوید، حتما تجهیزات لازم را با خود داشته باشید. مخصوصا که کفش های کوهنوردی بسیار ضروری هستند تا بتوانید از روی صخره ها عبور کنید.

مجموعه تفریحی چالیدره

چالیدره

چالیدره از شهر مشهد 15 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید بیست دقیقه وقت صرف کنید.

آدرس چالیدره: بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، کمربندی امام خمینی-طرقبه، جاده نغندر

چالیدره در ناحیه طرقبه قرار دارد و دریاچه ای هم در این ناحیه شکل گرفته که در آن می توان ماهیگیری یا قایق سواری کرد. این مجموعه گردشگری سالانه توریست های زیادی را به خود جذب می کند. کوهستانی بودن این منطقه باعث شده تا هوای آن دلپذیر باشد، پس بهترین موقع برای رفتن به آن در تابستان خواهد بود.

علاوه بر این ها می توان از رستوران، باشگاه اسب سواری، آلاچیق، تله سیژ، بانجی جامپینگ و … هم استفاده کرد. به این صورت توریست ها می توانند تفریحات مختلفی را در این ناحیه تجربه کنند. برای رفتن به چالیدره می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی هم استفاده نمایید.

روستای ییلاقی عنبران مشهد

روستای عنبران مشهد

این روستا از شهر مشهد بیست کیلومتر فاصله دارد و برای رفتن به آن باید سی دقیقه رانندگی کنید.

آدرس روستای عنبران مشهد: بلوار وکیل آباد، جاده طرقبه، جاده عنبران

یکی دیگر از مناطق گردشگری نزدیک مشهد این روستا است. گل های رنگارنگی هم در دشت های این روستا هستند که منظره زیبایی را در این ناحیه ایجاد کرده اند. از آن جا که هوای این روستا کوهستانی است، پس بهترین زمان برای رفتن به آن در فصل تابستان است.

در این روستا شما می توانید باغ های میوه، خانه های چوبی و بخش های کشاورزی را ببینید. اگر به مشهد سفر کردید، حتما به این روستا سر بزنید.

روستای خادر مشهد

روستای خادر مشهد

روستای خادر از شهر مشهد 25 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید سی دقیقه رانندگی کرد.

آدرس روستای خادر مشهد: بلوار وکیل آباد، جاده شاندیز، بعد از روستای حصار

این روستای سرسبز به شهر مشهد نزدیک است و دو رودخانه به نام های شاندیز و نغندر آن را در برگرفته اند. هوای خوب این روستا باعث شده تا محلی برای حضور گردشگران باشد. چندین روستای دیگر به نام های ابرده، سرآسیاب، شاندیز و ارچنگ هم در نزدیکی این روستا هستند. در گذشته به این روستا “خار دره” هم می گفته اند.

این روستا قدمت زیادی دارد و قدمت آن مربوط به هزار سال پیش می شود. در این روستا یک قنات به اسم سرچشمه هم وجود دارد که مردم از زمان قاجاریان از آن استفاده می کرده اند. این مکان از بهترین ییلاق های اطراف مشهد است. از بناهای تاریخی این ناحیه می توان به یک آتشکده و یک قبرستان قدیمی از زمان قاجاریان اشاره کرد.

روستای زشک مشهد

روستای زشک مشهد

روستای زشک از شهر مشهد 35 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 45 دقیقه وقت صرف کنید.

آدرس روستای زشک مشهد: بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، شاندیز

این روستا در کوه های بینالود ساخته شده است. به دلیل اینکه این روستا در منطقه ای کوهستانی است، در نتیجه خانه ها به صورت پلکانی ساخته شده اند. روستا دارای باغ های زیبا و رودخانه های پر آبی است. چنانچه در تابستان به این منطقه سفر کردید، حتما میوه های آن را امتحان کنید.

چشمه قلقلی روستا یکی از جاذبه های آن به شمار می رود. علت این نام گذاری این است که آب از داخل زمین به سمت بیرون سرازیر می شود. البته چشمه از روستا 4 کیلومتر فاصله دارد و سه کوه به اسامی چمن، شیرباد و فلسکه در مسیر رفتن به این روستا هستند. شما می توانید در این کوه ها گیاهان دارویی را هم پیدا کنید.

قله چمن برای کوهنوردی بسیار مناسب است. برای رفتن به قله شیرباد هم باید از مسیر پاکوب استفاده کنید. دره ای به اسم نهل در این منطقه است که چشمه ای به همین نام هم در آن قرار گرفته است. برای رفتن به این روستا باید ابتدا به شاندیز رفته و سپس 15 کیلومتر رانندگی کنید تا به زشک برسید.

روستای کنگ مشهد

روستای کنگ از شهر مشهد 35 کیلومتر فاصله دارد و برای رفتن به آن باید 45 دقیقه رانندگی کنید.

آدرس روستای کنگ مشهد: بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، کمربندی امام خمینی-طرقبه، جاده نغندر، جاده کنگ

خانه های این روستا به صورت پلکانی هستند و در نتیجه شکل و شمایلی شبیه به خانه های روستایی ماسوله دارند. فضای داخلی روستا طبیعت سرسبزی دارد و هوای آن دلپذیر است. روستای مورد نظر در دوره قبل از اسلام ساخته شده و کارشناسان معتقدند که این روستا قدمتی به اندازه سه هزار سال دارد.

جاذبه های این روستا شامل آبشار کنگ، قلعه حصار و … می شوند. قبرستان این روستا در زمره آثار ملی ایران قرار دارد. شما می توانید در کوچه های این روستا قدم بزنید و از دیدن باغ های زیبای آن لذت ببرید. در صورتی که در تابستان به روستا سفر کردید، حتما سری هم به باغ های گیلاس آن بزنید.

گیاهان دارویی خاصی هم در کنار روستا می رویند که گل گاو زبان و خاکشیر هم در میان آن ها هستند. در صورتی که می خواهید به این روستا بروید ابتدا باید به طرف وکیل آباد رفته و سپس به طرف طرقبه حرکت کنید. روستای چالیدره بعد از رودخانه کنگ است.

روستای اندرخ از جاهای دیدنی اطراف مشهد

روستای اندرخ مشهد

این روستا از شهر مشهد در فاصله چهل کیلومتر قرار گرفته است و برای رسیدن به آن باید یک ساعت رانندگی کنید.

آدرس روستای اندرخ: بزرگراه آزادی، توس، بلوار شاهنامه، بلوار رضوی، جاده چای دره، جاده زیرجوی

روستای مورد نظر در بخش شمالی شرقی مشهد قرار گرفته است. این روستا هوای خوبی دارد و قرارگیری کوه ها در کنار آن باعث شده تا زمین های آن سرسبز باشند. کوهنوردان می توانند از مسیرهای کوهنوردی این ناحیه استفاده کنند. در این میان چشمه ها و غارهایی هم در کنار روستا به چشم می خورند.

این روستا از نظر مذهبی هم ارزشمند است، زیرا در آن 3 امامزاده وجود دارد. که این مکان ها امامزاده سید فتح الله، بی بی ربابه و میرعماد الدین نام دارند. برای رفتن به این روستا باید به طرف سد کارده بروید.

سد کارده مشهد

سد کارده مشهد

سد کارده از شهر مشهد تقریبا پنجاه کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 1 ساعت وقت صرف کنید.

آدرس سد کارده مشهد: جاده کلات، جاده روستای اندرخ

موقعیت مکانی این سد در جاده مشهد – کلات است. در واقع رودخانه ای به اسم کارده در این مکان است که این سد روی آن قرار گرفته است. دلیل مراجعه گردشگران به این مکان هوای خنک و خوب و وجود ساحل تفریحی در کنار است.

روستای کارده هم در همین نزدیکی ها شکل گرفته است. منبع آب این رودخانه از کوه های هزار مسجد است که باعث شده تا منظره ای زیبا در این ناحیه شکل بگیرد. البته جاذبه های این روستا فقط محدود به این مناطق نمی شود، بلکه دره آل هم در کنار آن قرار گرفته است. از آن جا که سد کارده به مشهد نزدیک است، می توانید به راحتی برای برپایی پیک نیک به این مکان مراجعه کنید.

قلعه اسجیل چناران مشهد

قلعه اسجیل چناران

قلعه اسجیل چناران از شهر مشهد پنجاه کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 50 دقیقه رانندگی کنید.

آدرس قلعه اسجیل چناران: جاده قوچان، جاده روستای دولت آباد، جاده گلمکان

قدمت این قلعه از زمان قاجاریه است و از نظر مکانی در شهرستان چناران قرار گرفته شده است. قلعه مورد نظر از جمله آثار ملی ایران به شمار می رود. به خاطر اینکه روستای اسجیل در کوه ساخته شده در تابستان هوای خنکی در این ناحیه در جریان است. در واقع کوه های بینالود منطقه شکل گیری این روستا هستند.

در اطراف این روستا تپه هایی قرار دارند که قدمت آن ها به سال های بسیار دور می رسد و از جمله مناطق باستانی کشور هستند. البته هم اکنون قسمت های زیادی از این آثار تاریخی باقی نمانده است. با این حال رفتن به این روستا و تماشای مناطق اطراف آن می تواند جالب توجه باشد. برای بازدید از این قلعه باید به بخش شرقی روستا در دهستان گلمکان بروید.

روستای ده سرخ مشهد

روستای ده سرخ

روستای ده سرخ از شهر مشهد شصت کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید یک ساعت رانندگی کنید.

آدرس روستای ده سرخ مشهد: جاده مشهد-نیشابور، بعد از ملک آباد

دلیل نام گذاری این روستا وجود خاک سرخ رنگ آن است. یک چشمه به اسم زمزم رضوی در این مکان جریان دارد که به دلیل اینکه موادی مانند مس و آهن داخل آن هستند، خاک روستا قرمز رنگ شده است.

امامزاده این مکان باعث شده تا جزو مناطق مذهبی اطراف مشهد به شمار رود. روستا در جاده مشهد – نیشابور است و برای رفتن به آن باید به طرف شهر ملک آباد بروید. توجه داشته باشید که به دلیل اینکه جاده این روستا به صورت شیب دار است، در نتیجه در هنگام رانندگی باید دقت کافی داشته باشید.

به طور کلی جاذبه های این روستا شامل خاک سرخ، امامزاده و چشمه می شوند. همین طور مردم روستا هم پذیرای گردشگران هستند. از چشمه زمزم برای خواص درمانی هم استفاده می کنند. یک تخته سنگ هم در این محل وجود دارد که می گویند امام رضا (ع) در آن جا نماز برپا می کرده است. اگر می خواهید به این روستا بروید باید از شهر ملک آباد به طرف شمال غربی بروید و سپس به جاده روستا خواهید رسید.

دریاچه چشمه سبز مشهد

دریاچه چشمه سبز مشهد

دریاچه چشمه سبز مشهد از شهر شصت کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 1 ساعت زمان صرف کنید.

آدرس دریاچه چشمه سبز مشهد: بزرگراه آزادی، جاده روستای دولت آباد، روستای گلمکان

در کنار شهر مشهد می توانید رودخانه ها و چشمه های زیادی را ببینید. یکی از این چشمه ها، چشمه سبز است که باعث طراوت بخشیدن به این ناحیه شده است. این دریاچه در کوه های بینالود قرار دارد و رودخانه گلمکان هم به آن نزدیک است. پس می توان گفت که محیط اطراف آن کوهستانی است.

البته این چشمه نام های دیگری هم مانند چشمه سو و چشمه سوز دارد. از آن جا که گل های زیادی در این منطقه می رویند، به همین دلیل به آن گلمکان هم می گویند. این ناحیه از جمله مناطق تاریخی است، زیرا در زمان قبل از اسلام شکل گرفته است.

این دریاچه وسعتی به اندازه 15 هکتار دارد و زمین های کشاورزی و همین طور باغ ها را سیراب می کند. مردم روستا در این دریاچه ماهیگیری هم می کنند. این دریاچه در فاصله بیست کیلومتری از روستای گلمکان قرار گرفته است.

باغ ملی فریمان مشهد

باغ ملی فریمان مشهد از شهر هشتاد کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 1 ساعت و 5 دقیقه رانندگی کنید.

آدرس باغ فریمان مشهد: فریمان، خیابان امام رضا، خیابان بهشتی، خیابان طالقانی

باغ فریمان در زمره آثار ملی ایران است و قدمت ساخت آن به زمان پهلوی می رسد. این باغ شامل یک عمارت هم می شود و در هنگام ورود به آن می توانید ستون هایی را ببینید. البته ساختمان این مکان تا به حال چندین بار بازسازی شده است. شما می توانید در این باغ پیاده روی کنید.

روستای اخلمد

روستای اخلمد مشهد

روستای اخلمد مشهد از شهر هشتاد کیلومتر فاصله دارد و برای رفتن به آن باید 1 ساعت و 5 دقیقه رانندگی کنید.

آدرس روستای اخلمد مشهد: جاده قوچان، کمربندی چناران، جاده اخلم، روستای اخلمد

این روستا منطقه ای ییلاقی و دارای آب و هوایی دلپذیر است که در کنار کوه بینالود قرار گرفته است. روستا نه تنها طبیعت خوبی دارد، بلکه از نظر تاریخی هم ارزشمند است. آبشار اخلمد یکی از جاذبه های این روستا به شمار می رود.

علاوه بر این آبشار چندین چشمه و رودخانه هم در نزدیکی آن هستند که باعث شده تا طبیعت چشم نوازی در کنار آن شکل بگیرد. البته به طور کلی روستا شامل 4 آبشار می شود که یکی از آن ها ارتفاعی برابر با چهل متر دارد.

به خاطر وجود رودخانه ها و کوه های اطراف آب و هوای این روستا بسیار دلپذیر است و طبیعت زیبایی در کنار روستا شکل گرفته است. البته جاذبه های طبیعی روستا فقط به این موارد ختم نمی شود، بلکه شما می توانید از غارهای اطراف آن هم دیدن کنید یا به بند اخلمد بروید. یک قلعه هم در بخش شرقی روستا است که البته هم اکنون فقط بخشی از آن سالم مانده است.

کوهنوردان می توانند در کوه های این ناحیه صخره نوردی کنند و در معادن آن سنگ های سرب یافت می شود. همین طور در کوه می توان گیاهان دارویی را هم پیدا کرد. در فصل های گرم سال مانند تابستان هنگامی که باغ های روستا پر از میوه می شوند، می توانید گیلاس و زردآلو بخرید و یا عسل آن ها را تهیه کنید. البته در سال های اخیر میزان تولید عسل گون کمتر شده است. برای رفتن به این روستا باید به جاده قوچان بروید و سپس به سمت شمال غربی مشهد حرکت کنید.

قدمگاه رضوی

قدمگاه رضوی

قدمگاه رضوی مشهد از شهر 85 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 1 ساعت و 5 دقیقه زمان صرف کنید.

آدرس قدمگاه رضوی: بزرگراه مشهد-نیشابور، جاده قدمگاه-اسحاق آباد، خیابان قدمگاه

این قدمگاه یکی از مهمترین بخش های مذهبی است که در کنار مشهد قرار دارد و قرارگیری آن در کنار باغ های سرسبز باعث شده تا هوای خوبی داشته باشد. توریست های زیادی برای بازدید از این قدمگاه به این مکان سر می زنند.

این بنا به فرمان شاه عباس صفوی و در قرن 11 ام هجری ایجاد شده است. علاوه بر این سازه های دیگری هم در این محوطه هستند که از آن دوره تاریخی به جای مانده اند که از جمله آن ها می توان به کاروان سرا، گرمابه، آب انبار و چاپارخانه اشاره کرد. البته آب انبار و چاپارخانه هم اکنون از بین رفته اند.

در کنار این مکان مذهبی 2 روستا هم شکل گرفته است که در بخش شمال غربی و شمال شرقی آن هستند. دو جای پا و یک چشمه در این ناحیه هستند که از لحاظ مذهبی برای مردم ارزش دارند. امام رضا (ع) هنگامی که در حال سفر از مکه به طرف مرو بوده است، در این مکان استراحت کرده است. این مکان در بخش شرقی نیشابور است و در جاده مشهد – نیشابور واقع شده است.

کوه بینالود مشهد

کوه بینالود مشهد

کوه بینالود مشهد از شهر در فاصله 115 کیلومتری قرار گرفته است و برای رسیدن به آن باید 1 ساعت و 30 دقیقه رانندگی کنید.

آدرس کوه بینالود مشهد: از شمال شرقی نیشابور 15 کیلومتر فاصله دارد.

این کوه مشهور که در نزدیکی مشهد قرار گرفته است، محل روستاهای زیادی است. در این کوه می توانید بخش های دیدنی زیادی را پیدا کنید. این کوه در رشته کوه های البرز قرار گرفته است و آن را به اسم بام خراسان هم صدا می زنند. در این کوه باران زیادی هم می بارد.

به همین دلیل تعداد زیادی آبشار و رودخانه در این مکان در جریان هستند. آبشارها هم فصلی و هم دائمی هستند. اگر اهل کوهنوردی هستید، می توانید مناظر زیبایی را در حین مسیر مشاهده کنید. مخصوصا که در فصل تابستان از آن جا که هوا خوب است، افراد زیادی در این کوه ها صخره نوردی می کنند.

با این حال پاییز و بهار هم وقت مناسبی برای سر زدن به این ناحیه است. در این موقع از سال می توانید گیاه ریواس را بچینید. روستاهایی مانند اخلمد، خرو و بوژان در این مکان وجود دارند. کوه مورد نظر میان دو شهر نیشابور و مشهد است.

آبشار ارتکند مشهد

آبشار ارتکند

آبشار ارتکند از شهر مشهد تقریبا 130 کیلومتر فاصله دارد و برای رفتن به آن باید 2 ساعت و نیم زمان صرف کنید.

آدرس آبشار ارتکند مشهد: جاده کلات، جاده ارتکند، روستای ارتکند

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد این آبشار است. برای رفتن به این مکان باید به ناحیه کلات سر بزنید. این آبشار شامل چندین بخش می شود. یک قسمت آن در غار است. برای اینکه به آبشار دیگر برسید، باید از یک کوه عبور کنید، سپس آبشاری به ارتفاع 35 متری را در مقابل خود خواهید دید.

این آبشار به دلیل اینکه داخل دره شکل گرفته، در نتیجه یک مسیر برای آن در نظر گرفته شده است، اما با توجه به اینکه شیب مسیر تند است، باید با لوازم کافی و همین طور آمادگی پا در مسیر بگذارید.

در کنار این آبشار روستاهایی مانند سررود و قطعه نو هم وجود دارند که از آن ها در موقع ییلاق استفاده می شود. هنگامی که بهار می شود، گل های زیادی در کنار آبشار رشد می کنند که با دیدن آن ها دلتان می خواهد از مناظر آن عکس تهیه کنید. همین طور درختان سبزی هم در این جا وجود دارند. بهترین زمان برای رفتن به آبشار در ماه اردیبهشت است و همان طور که گفتیم باید به مسیر سنگلاخی آن توجه داشته باشید.

کلات نادری مشهد

کلات نادری مشهد

کلات نادری مشهد از شهر 150 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 2 ساعت و ده دقیقه زمان صرف کنید.

آدرس کلات نادری مشهد: جاده کلات، شهر کلات

این کلات در نزدیک شهر قرار گرفته و دارای آب و هوایی کوهستانی است. کوه های هزار مسجد هم به آن نزدیک هستند. از آن جا که کلات در میان کوهستان است، در نتیجه برای عبور از آن باید از مسیر پیچ و خمی عبور کنید.

طبیعت این ناحیه دست نخورده و زیبا است، بنابرین افراد زیادی برای بهره مند شدن از آب و هوای خوب آن به این ناحیه سفر می کنند. حتما برای شما سوال است که چرا این ناحیه به اسم کلات نادری معروف است. علت آن به دلیل این است که نادرشاه از این بخش به عنوان یکی از مراکز حکومت خود استفاده می کرده است و بناهای تاریخی هم از آن دوره به جای مانده اند.

یکی از این مکان ها کاخ خورشید است که نمای بسیار زیبایی دارد. این بنا در زمان نادرشاه ساخته شده و برای تاسیس آن از اسرای هندی استفاده کرده اند. همین طور باید گفت که جواهراتی مانند الماس کوه نور و دریای نور هم در این مکان نگهداری می شده اند.

علاوه بر این ها در این کاخ می توانید تصاویری از شاهزادگان را مشاهده کنید. تزئیناتی که در این مکان به کار رفته اند، هم بسیار قابل توجه هستند. در این منطقه همچنین بند نادری، تپه حسن احمد، مسجد کبود گنبد، قلعه دربند ارغوانشاه و آب انبار روستای خشت هم قرار دارند. پس به طور کلی این منطقه یک مجموعه گردشگری به حساب می آید که می توانید از بخش های مختلف آن بازدید کنید.

آبشار قره سو مشهد

آبشار قره سو مشهد

آبشار قره سو از دیگر جاهای دیدنی اطراف مشهد است که از این شهر 150 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 2 ساعت و ربع زمان صرف کنید.

آدرس آبشار قره سو مشهد: جاده کلات، جاده درگز، جاده قره سو

روستای قره سو در کنار این آبشار قرار دارد و این محل به کلات نادری نزدیک است. در واقع از آن جا که بستر رودخانه سیاه رنگ است به همین دلیل این مکان به این اسم معروف شده است. در کنار این آبشار می توانید دره های سرسبزی را هم ببینید. این ناحیه به خاطر آب و هوای خوبی که دارد، تبدیل به یکی از ییلاق های خوب در کنار مشهد شده است.

این آبشار همچنین شامل چندین آبشار کوتاه و بلند می شود که اهالی این ناحیه برای اینکه بتوانید از این آبشارها بازدید کنید، در کنار آن نردبان هایی را قرار داده اند. در بهار به خاطر بارندگی آبشارها پر آب هستند و همین امر باعث می شود که نردبان در آب آبشار فرو رود.

ارتفاع یکی از آبشارهای این ناحیه به 8 متر می رسد و از آب آن برای آبیاری باغ ها استفاده می کنند و همین طور موجب می شود که فضای کنار آن آبشار سرسبز و با طراوت باشد. جنگل های ارس هم در کنار این آبشار قرار دارند. مسیر رفتن به این روستا به این صورت است که در ابتدا باید به جاده کلات رفته و سپس به طرف جاده درگز بروید. بعد از آن به روستا خواهید رسید. از روستا هم به آبشار نیازمند بیست دقیقه پیاده روی است.

منطقه ییلاقی اسفجیر

منطقه ییلاقی اسفجیر

منطقه اسفجیر از شهر مشهد 180 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن نیازمند رانندگی به مدت 2 ساعت و 10 دقیقه هستید.

آدرس منطقه اسفجیر: جاده قوچان، فاروج، جاده نجف آباد

این ناحیه جزو توابع فاروج است و یکی از بهترین ییلاق های اطراف مشهد به شمار می رود. در کنار این ناحیه دره ها، رودها و کوه های زیبایی قرار دارند. رودخانه باعث شده تا زمین های کشاورزی و باغ ها سرسبز باشند.

یک درخت سرو قدیمی در مسجد روستا قرار دارد که از جمله دیدنی های این ناحیه محسوب می شود. چشمه گیلاس هم بسیار معروف است. این مکان تنها به خاطر طبیعت آن مشهور نیست بلکه در آن آثار تاریخی مانند اوغلان قلعه، کاتا قلعه و قزلار قلعه هم در آن وجود دارند. همانطور که می بینید این مکان ها اسامی ترکی دارند که به این خاطر است که در آن زمان حاکمان ترک در این منطقه تسلط داشته اند.

علاوه بر این در میان روستا مکانی به اسم مقبره امام وجود دارد که برای مردم حائز اهمیت است، ولی اطلاعاتی درباره این مکان وجود ندارد. این ناحیه بین دو شهر قوچان و شیروان واقع شده است.

آبشار بار مشهد

آبشار بار مشهد

آبشار بار مشهد از شهر مشهد 190 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 2 ساعت و نیم زمان صرف کنید.

آدرس آبشار بار مشهد: بزرگراه مشهد-نیابور، بزرگراه نیشابور-فیروزه، جاده شهر بار

این آبشار در نزدیکی مشهد قرار گرفته است و از جمله جاهای دیدنی اطراف مشهد به شمار می رود. برای رفتن به این آبشار باید به کوه بینالود سپس به غرب نیشابور بروید.

رودخانه ای به اسم بار هم در اطراف این آبشار جریان دارد. وجود آبشار باعث شده تا باغ هایی در کنار آن شکل بگیرند. چنانچه در تابستان به این ناحیه سفر کردید، حتما سری به باغ های گیلاس و زردآلو هم بزنید.

منبع آب این آبشار از کوه های بینالود است که سرانجام آب آن وارد رودخانه ای به همین نام می شود. البته از آن جا که این کوهستان در زمستان بسیار پر برف می شود، چندین چشمه و آبشار دیگر هم در آن به چشم می خورند. همه این عوامل در کنار هم باعث شده اند تا روستاهای این ناحیه هوای خوبی داشته باشند.

این آبشار دارای یک مسیر پلکانی است، به همین دلیل نمی توان ارتفاع آن را حدس زد. مطمئنا رفتن به این آبشار و بازدید از چشمه و روستاهای اطراف می تواند در فصل تابستان بسیار دلپذیر باشد.

جاهای دیدنی اطراف مشهد در پاییز

پاییز فصل برگ های رنگارنگ است، پس بدون شک رفتن به جاهای مختلف و تماشای مکان های زیبا در این فصل جالب توجه خواهد بود.

روستای جاغرق

روستای جاغرق از شهر مشهد 25 کیلومتر فاصله دارد و برای رفتن به آن باید 35 دقیقه رانندگی کنید.

آدرس روستای جاغرق: انتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، جاده طرقبه، جاده عنبران

این روستا در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا ساخته شده است. علت طبیعت زیبای روستا وجود آبشار، چشمه و رودخانه هایی است که در فصل های مختلف سال پر از آب می شوند. پس می توان روستا را از مناطق ییلاقی در نزدیکی مشهد به شمار آورد.

همچنین درختان کهنی در کنار روستا وجود دارند که باعث زیبایی بیشتر منظره های آن شده اند. گورستان این روستا از زمان تیموریان تا قاجار وجود داشته است، به همین دلیل این مکان یک روستای تاریخی به شمار می رود.

باستان شناسان بعد از بررسی آثار این روستا بر این باورند که این مکان در دوره قبل از اسلام ساخته شده است. یک درخت سرو بسیار قدیمی با ارتفاعی به اندازه 2 متر در این روستا وجود دارد که عمر آن به 700 سال می رسد. چندین روستای دیگر به نام های تغاره، عنبران، طرقدر و کردینه در اطراف این روستا هستند. در فصل پاییز هم روستا بسیار زیبا و دیدنی است.

چشمه آبگرم شاهان گرماب

چشمه آبگرم شاهان گرماب

چشمه آبگرم شاهان گرماب از شهر مشهد 120 کیلومتر فاصله دارد و با 1 ساعت رانندگی می توانید به آن برسید.

آدرس چشمه آبگرم شاهان گرماب: جاده فریمان-تربت جام، بعد از روستای سفید سنگ

این چشمه در فریمان قرار دارد. جالب است که بدانید با اینکه این چشمه یک نوع آبگرم است، اما آب آن قابل خوردن است و همچنین برای درمان هم استفاده می شود. یک کتیبه هم در اطراف این چشمه وجود دارد که کارشناسان معتقدند قدمت آن به زمان صفوی باز می گردد.

برای استفاده از این چشمه آب گرم استخرهایی فراهم شده که خانم ها و آقایان به صورت جداگانه می توانند از آن ها استفاده کنند. این چشمه دمایی به اندازه 48 درجه دارد و برای درمان بیماری های استخوان و همین طور مشکلات پوستی استفاده می شود. اگر از آب این چشمه بنوشید برای مشکلاتی مانند دفع سنگ کلیه و مثانه مفید خواهد بود البته کسانی که دارای بیماری ویژه هستند، نباید بدون توصیه پزشک از این چشمه استفاده کنند.

این چشمه در میان کوهی قرار گرفته است که در آن گیاهان دارویی رشد می کنند. فصل بهار بهترین موقع برای رفتن به این منطقه است تا بتوانید از زیبایی های آن بهره مند شوید. راه دسترسی به چشمه از طریق ناحیه قلندر آباد فریمان و روستای سفید سنگ است.

آبشار آبگرم از جاهای دیدنی اطراف مشهد

ابشار آبگرم

آبشار آبگرم مشهد از شهر تقریبا 85 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید زمانی به اندازه 1 ساعت و نیم صرف کنید.

آدرس آبشار آبگرم مشهد: جاده کلات، جاده آبگرم، مسیر آبگرم به باغگاه سید

این آبشار در میان ناحیه ای کوهستانی قرار گرفته که آب و هوای بسیار خوبی دارد. از آن جا که مسیرهای اطراف این آبشار برای پیاده روی مناسب است در نتیجه عده زیادی از گردشگران از این منطقه بازدید می کنند.

 در مسیر رفتن به این آبشار یک سازه قدیمی هم وجود دارد که مربوط به زمان صفویان می شود. با این که در حال حاضر بخش های زیادی از این بنا از بین رفته است، با این حال دیدن آن می تواند جالب توجه باشد.

این آبشار دمایی به اندازه سی درجه سانتی گراد دارد و ارتفاع آن هم بیست متر است. یک حوضچه آب در زیر این آبشار شکل گرفته که اطراف آن را درخت ها پوشانده اند. منبع آب آبشار دو کیلومتر با آن فاصله دارد و آب آن هم گرمتر است.

این ناحیه مخصوصا در پاییز زیباتر است و می توانید شاهد چشم انداز زیبایی در کل مسیر باشید. مخصوصا به دلیل اینکه آب این آبشار گرم است گردشگران بیشتر علاقه دارند تا در پاییز به این ناحیه سر بزنند. موقعیت مکانی این آبشار در روستای کلات است و رسیدن به آن نیازمند مقداری پیاده روی است.

جاهای دیدنی اطراف مشهد در زمستان

چنانچه از افرادی هستند که روزهای سرد زمستان شما را از مسافرت باز نمی دارد، می توانید از مکان هایی بازدید کنید که در فصل زمستان چهره زیباتری دارند. تعدادی از این مکان ها در اطراف شهر مشهد قرار گرفته اند.

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد از شهر مشهد 80 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 1 ساعت و بیست دقیقه زمان صرف کنید.

آدرس پیست اسکی شیرباد: منطقه چناران، جاده فریزی

این پیست اسکی برای انجام ورزش های مختلف مناسب است و در کوه های بینالود ساخته شده است. برای رفتن به آن باید به چناران بروید. برای طراحی این مکان از اسکی بازان حرفه ای کمک گرفته اند. در زمان های مختلف سال هم مسابقات ورزشی در آن برگزار می شود.

این پیست شامل یک تله سیژ هم می شود که اندازه ای به طول 900 متر دارد و مسافت آن 1200 متر است. این پیست اسکی برای رفاه بازدیدکنندگان رستوران و بخش استراحت هم در نظر گرفته است. توجه داشته باشید، از آن جا که مسیر دسترسی به این مکان پوشیده از برف است، پس باید تجهیزات و لوازم ضروری را با خود داشته باشید.

دریاچه بزنگان

دریاچه بزنگان

دریاچه بزنگان از شهر مشهد 140 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید 2 ساعت زمان صرف کنید.

آدرس دریاچه بزنگان: جاده مشهد-سرخس، جاده روستای بزنگان، جاده دریاچه بزنگان

این دریاچه در کوه های هزار مسجد شکل گرفته است و ابعادی به اندازه هشتاد هکتار دارد. عمق این دریاچه هم 12 متر است. باستان شناسان با بررسی های خود معتقدند که این دریاچه قدمت زیادی دارد و در دوره دوم و سوم زمین شناسی ایجاد شده است.

انواع مختلف پرندگان در کنار این دریاچه زندگی می کنند. مخصوصا در نیمه دوم سال پرندگان مهاجری مانند فلامینگو به این ناحیه سفر می کنند تا از سرمای زمستان در سایر نواحی در امان بمانند. دریاچه مورد نظر را می توان یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد به شمار آورد که در بخش شرقی مشهد قرار گرفته است.

بهترین مسیر کوهنوردی مشهد کدام است؟

قله زو

اسامی دیگر شاندیز مشهد چیست؟

شاه دیز و شاه دژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *