روستای زشک مشهد

روستای زشک
ایران گردی, مشهد

شهر مشهد با اینکه به تنهایی با وجود حضرت امام رضا (ع) یک مکان گردشگری محسوب می شود. با این حال در کنار این شهر هم جاذبه های زیادی وجود دارند که یکی از آن ها روستای زشک مشهد است. برای آشنایی با این روستا با یابکس همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط هواپیما مشهد می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

درباره روستای زشک مشهد

روستای زشک از شهر مشهد بیست کیلومتر فاصله دارد و در سال 1385 جمعیت آن تقریبا 2171 نفر بوده است. این روستا هوای بسیار دل انگیزی دارد و علت آن قرارگیری در بخش جنوب شرقی کوه بینالود است است.

البته باید گفت که در فصل های گرم سال مانند تابستان عده بیشتری در روستا ساکن می شوند، بنابرین جمعیت آن هم بیشتر می شود. اما در زمستان چون هوا خیلی سرد است، جمعیت کاهش می یابد.

این روستا دارای فضای سرسبز، باغ های زیبا، آب و هوای خوب و چشمه های زیاد است که این عوامل در کنار هم باعث شده اند، تا مسافران زیادی چه از داخل و حتی از خارج از آن بازدید کنند. در صورتی که  می خواهید از سفر خود بیشتر لذت ببرید، بهتر است تا در بهار و تابستان به این روستا سفر کنید. اما دیدن این مکان در پاییز و زمستان هم خالی از لطف نیست.

روستای زشک

اگر به بخش جنوبی روستا بروید، یک رودخانه دائمی را هم مشاهده می کنید. این رودخانه در کنار چشمه ها باعث شده تا باغ های زیبایی در این ناحیه وجود داشته باشند. این روستا همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است و اجازه نداده گسترش شهرها باعث تغییر هویت آن بشود.

معنی اسم روستای زشک چیست؟

معنی لغوی اسم این روستا زو اشک به معنی چشمه های جوشان است. برای اینکه علت این نام گذاری را متوجه بشوید، باید در امتداد رودخانه روستا حرکت کنید تا به یک روخانه خشک برسید. این رودخانه باعث ایجاد خشکی در سایر رودها شده است. سپس هنگامی که پایین تر می روید، آبی را خواهید دید که از داخل زمین به بیرون می جوشد. به همین دلیل است که روستا را به اسم چشمه های جوشان می شناسند.

روستای زشک مشهد یک ناحیه ییلاقی است که می توانید با سفر به آن از آب و هوای دلپذیر، چشم اندازهای مختلف و سایر بخش های طبیعت این منطقه لذت ببرید. همین طور که گفتیم به دلیل اینکه چشمه های زیادی در این ناحیه وجود دارند، کشاورزان می توانند باغ ها را آبیاری کنند.

محصولات و مکان های تفریحی روستای زشک مشهد

روستای زشک

محصولاتی که در این باغ ها به دست می آیند شامل گلابی، گردو، هلو، گیلاس، زردآلو، سیب، آلو قرمز و … می شوند. شغل مردم این روستا پرورش دام، شیلات، باغداری و صنایع دستی است.

نان های محلی روستا بسیار لذیذ است و عاملی است که موجب می شود گردشگران بعد از یک بار بازدید از این مکان دوباره به آن بازگردند. برای اینکه گردشگران بهتر بتوانند از فضای روستا لذت ببرند، در این مکان رستوران و چای خانه هم تاسیس شده است. شما می توانید علاوه بر نان های محلی میوه های آن ها را هم خریداری کنید.

البته منطقه شاندیز هم به شما نزدیک است و می توانید برای خوردن یک کباب خوشمزه به رستوران های آن بروید. روستایی به اسم ابرده در نزدیکی این روستا است که دارای یک مجموعه گردشگری است و سه رستوران به اسم آفتابگردان، کوروش ابرده و ایرانیان ابرده در آن قرار دارند. این روستا هم شامل کباب های محلی می شود.

حتی کوهنوردان هم می توانند از این روستا لذت ببرند، زیرا یک مسیر کوهنوردی وجود دارد که به وسیله آن می توان به کوه های این ناحیه صعود کرد. یکی از مسیرهای کوهنوردی محبوب قله چمن است، این قله در کوه های بینالود است و ارتفاعی برابر با 3020 متر دارد. کوهنوردان در ماه های مختلف سال از این مسیر عبور می کنند.

حتی این روستا یک تله کابین دارد که باعث علاقه بیشتر گردشگران به این ناحیه شده است. تله کابین زشک مشهد قادر است تا تقریبا 8 تا 10 هزار نفر را جابه جا کند و از بزرگ ترین تله کابین های کشور به شمار می رود.

جاذبه های روستای زشک مشهد

روستای زشک

چشمه قلقلی:

این چشمه در فاصله چهار کیلومتری از روستا قرار گرفته است و از پرآب ترین چشمه های این ناحیه به شمار می رود، به گونه ای که شبیه به لوله ای است که از میان زمین به بیرون زده و آب آن روی اطراف می ریزد. این چشمه در مسیر قله کوه های چمن و شیرباد است.

سقف های شیروانی:

از مهمترین ویژگی های این روستا باغ هایی با شاخه های پر از میوه، چشمه های جوشان و بافتی سنتی است که در طی زمان حفظ شده است.

قله شیرباد:

در کوه بینالود چندین قله وجود دارند که این قله بلندترین آن ها محسوب می شود. قله مورد نظر از سطح دریا در ارتفاع 3339 متری قرار گرفته است. برای صعود به این قله باید از بین روستا عبور کنید. البته یک روستای دیگر به اسم حیطه هم در این مسیر است. برای صعود به این قله یک راه پاکوب فراهم شده است که از کنار رودخانه آغاز می شود. از آن جا که این قله در میان کوه های خراسان از همه بلندتر است به آن بام خراسان می گویند.

دره نِهِل:

این دره، منطقه ای سرسبز است که رودخانه روستا هم از آن سرچشمه می گیرد. در یک چمنزار که به اسم اولنگ شهرت دارد، چشمه ای به اسم نهل قرار گرفته که آب زیادی در جریان دارد.

برای رسیدن به قله شیرباد باید از این دره عبور کرد. دره نهل همین طور محلی است که در آن گل های بابونه رشد می کنند و رودخانه زشک در کنار این گل ها قرار گرفته است.

قله چمن:

همان طور که گفتیم روستای زشک در دامنه چند کوه قرار گرفته که قله چمن یکی از آن ها است. این قله ارتفاعی برابر با 3040 متر دارد و به دلیل اینکه شیب آن ملایم است می توان برای راهپیمایی یا کوهنوردی از آن استفاده کرد. در دامنه این کوه گیاهان خوراکی و دارویی رشد می کنند. البته این گیاهان بیشتر در فصل بهار در این منطقه رویش می کنند.

نحوه رفتن به روستای زشک به چه صورت است؟

روستای زشک

برای رفتن به این روستا باید ابتدا به مشهد بروید و سپس با یک ساعت رانندگی به این روستا خواهید رسید. البته بهترین مسیر این است که در ابتدا به طرف شهر شاندیز حرکت کنید. پارک وکیل آباد شما را به این منطقه می رساند. از شاندیز تا روستا هم پانزده کیلومتر فاصله است. در این راه از روستای ابرده هم خواهید گذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *