چه ساعت هایی برای رفتن به حرم امام رضا (ع) خلوت تر است؟

حرم مطهر امام رضا (ع)
ایران گردی, مشهد

همه ما با دیدن حرم امام رضا (ع) در تلویزیون یا فقط با شنیدن وصف آن دوست داریم تا سفری به شهر مشهد داشته باشیم. امکان ندارد به مشهد سفر کنید و دوست نداشته باشید تا این تجربه را دوباره امتحان کنید. فقط نشستن در حرم امام رضا باعث سبکی حال ما می شود. اگر دلتان برای دیدن زیارت امام رضا پر می کشد، می توانید همین حالا برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما مشهد به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

مهم نیست چه زمانی به مشهد سفر کنید، این شهر همواره شلوغ و پر از زائر است. با این حال در بعضی از مواقع سال مثل زمستان به دلیل سردی هوا اندکی از میزان مسافران کم می شود. همچنین شاید این سوال برای شما مطرح باشد که چه ساعت هایی برای رفتن به حرم امام رضا (ع) خلوت تر است؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

خلوت ترین زمان حرم امام رضا (ع) برای زیارت

داخل حرم امام رضا

برای اینکه بدانید زمان خلوت برای زیارت حرم امام رضا (ع) چه زمانی است باید پارامترهایی مانند فصل سفر، مناسبت هایی که در جریان است و همین طور ساعت زیارت را در نظر داشته باشید.

بهترین فصل سفر به مشهد

شلوغ ترین زمان سفر به مشهد در فصل تابستان و همین طور در ایام عید است. مخصوصا در تابستان که مدارس تعطیل است، عده بیشتری به مشهد سفر می کنند و تقریبا همه هتل ها پر هستند.

به همین دلیل در این موقع از سال باید حتما از پیش محل اقامت خود را مشخص کنید و سپس آن را رزرو نمایید. در بهار و پاییز کار برای شما آسان تر است. این موقع تور مشهد هم با قیمت بهتری در دسترس شما خواهند بود و می توانید بلیط هواپیما مشهد ارزان را تهیه نمایید.

اما در زمستان بهترین فصل برای کسانی است که بچه کوچک ندارند و می توانند بدون نگرانی از بابت مدرسه به مشهد سفر کرده و حرم را زیارت نمایند.

اول هفته و زیارت امام رضا (ع)

حرم امام رضا

معمولا در آخر هفته ها چون مدارس و ادارات تعطیل است، عده بیشتری به مشهد سفر می کنند، به همین دلیل حرم شلوغ خواهد بود. در همین خصوص بهترین زمان برای شما در روزهای اول هفته است که خلوت ترین زمان هفته به شمار می رود.

خلوت ترین ساعت حرم امام رضا

زیارت امام رضا (ع) هنگامی که افراد زیادی در آن دور و اطراف نباشند، باعث می شود تا بتوانید با آرامش بیشتری با امام خود صحبت کنید و همین طور نیازی نیست که نگران شلوغی و ازدحام بازرسی بدنی باشید.

بهترین ساعت برای زیارت حرم امام رضا (ع) از 12 شب تا 7 صبح است. در این موقع بیشتر مسافران مشغول استراحت هستند و همین طور ساکنین خود مشهد هم در خانه های خود هستند. شما می توانید زمان زیادی را در صحن بگذرانید یا در یکی از حیاط های آن بنشینید.

بعد از این ساعت است که کم کم بقیه زائران از راه می رسند و نزدیک ظهر جمیعت به اوج خود می رسد، زیرا عده زیادی می خواهند نماز را در حرم بخوانند.

مشهد در ماه رمضان

از آن جا که در ماه رمضان اکثر مردم روزه می گیرند، پس کمتر مسافرت می کنند در نتیجه در این ماه تعداد گردشگران بالا نیست، مخصوصا اگر برای رفتن به حرم نزدیک سحر یا افطار را انتخاب نمایید.

البته در نظر داشته باشید، در طول روز مراسم های دعا در این مرقد برپا می شود و به همین دلیل زائران زیادی در حرم حاضر خواهند بود. پس چنانچه مسافرید و روزه هم نیستید، بهترین زمان در نزدیکی افطار است، زیرا بیشتر مردم به خانه های خود می روند تا روزه را باز کنند.

زیارت امام رضا در مناسبات خاص

مشهد

مناسبت های خاص باعث می شود تا حرم امام رضا (ع) از حالت عادی شلوغ تر باشد. مخصوصا اگر تولد یا شهادت امام رضا در میان باشد، جمعیت زیادی در حرم حاضر خواهند بود. در زمان عاشورا و تاسوعا هم حتی کوچه هایی که در اطراف حرم هستند، هم شلوغ خواهد بود.

با این حال مراسم هایی در حرم برگزار می شوند که باعث می شود حتی شلوغی حرم نتواند مانع حضور شما در این مکان شود. مثلا نقاره زنی از صبح تا شب در حرم برگزار می شود یا خطبه خوانی و دیگر مراسم ها.

در این میان مراسم دیگری که در حرم برپا می شود جاروزنی است. در این حالت بعضی از خادم های مشهد با جاروهای دسته بلند به طرف قبله می ایستند، و فردی به اسم چاوشخوان چند شعر می خواهد و بقیه با نوای رضا جانم او را همراهی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *