منطقه فرحزاد تهران و جاذبه های گردشگری آن

فرحزاد تهران
ایران گردی, تهران

هوای تهران در اکثر روزهای سال ناسالم است مخصوصا در تابستان با تشدید گرمای هوا و آلودگی احتمالا دلتان بخواهد تا یک هوای تمیز و سالم را در یک منطقه خوش آب و هوا تجربه کنید. به همین دلیل منطقه فرحزاد تهران بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. گردشگران عزیز می توانند برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران به پنل رزواسیون یابکس مراجعه کنند.

دره فرحزاد منطقه ای معروف در تهران است که بسیاری از مردم در آخر هفته به آن مراجعه می کنند. جاذبه های مختلف گردشگری هم در اطراف این ناحیه وجود دارند.

فرحزاد کجاست؟

همان طور که پیش از این هم به آن اشاره کردیم، این منطقه میزبان گردشگران مختلفی در سال است. مخصوصا اگر آخر هفته قصد بازدید از فرحزاد را دارید، باید بدانید که ممکن است جای پارک پیدا نکنید. رستوران های زیادی هم در این ناحیه ساخته شده اند.

ناحیه فرحزاد در بخش شمال غربی تهران واقع شده و جزوی از محله شمیرانات محسوب می شود. ارتفاع این منطقه از سطح دریا 1800 متر است و به کوه البرز هم نزدیک می باشد. درختان این منطقه ییلاقی در تابستان پر از توت می شوند.

نحوه دسترسی به محله فرحزاد تهران

رستوران های فرحزاد

برای رفتن به این منطقه کافی است تا وارد بزرگراه یادگار امام و سپس بلوار فرحزادی شوید. همچنین این ناحیه شامل طرح ترافیک نمی شود. تنها کاری که باید بکنید این است که تا انتهای یادگار امام رانندگی کنید. همچنین خیابان های گلپاد، کوهسار و صحرا هم به این منطقه دسترسی دارند.

وسایل حمل و نقل عمومی

وسایل حمل و نقل مختلفی وجود دارند که می توانید برای رفتن به فرحزاد از آن ها استفاده کنید. اگر از اتوبوس استفاده می کنید، بی آر تی های بزرگراه اشرفی اصفهانی به طرف فرحزاد برای شما قابل دسترس هستند.

همین طور از سمت سعادت آباد و شهرک غرب به طرف فرحزاد هم مسیر اتوبوس وجود دارد. اگر می خواهید با تاکسی بروید، می توانید به میدان پونک یا صادقیه مراجعه کنید و از تاکسی های آن جا استفاده نمایید، همین طور اتوبوس هم قابل دسترس است.

مسیر دیگر توسط مترو است که باید به ایستگاه صنعت بروید و سپس در بلوار فرحزادی توسط تاکسی خود را به فرحزاد برسانید. همچنین اگر در مترو میدان صادقیه پیاده شوید، باید بقیه مسیر را با تاکسی ادامه دهید.

آدرس فرحزاد تهران: شمال غربی تهران، انتهای بزرگراه یادگار امام، دره فرحزاد

تاریخچه فرحزاد

این منطقه در زمان های قدیم یک روستا بوده است. در آن زمان مردم محلی این ناحیه به کشاورزی و باغداری مشغول بوده اند. زائران برای رفتن به امامزاده داوود قاطرهای این روستا را کرایه می کرده اند. این دره در ناحیه تجریش واقع شده و با داشتن آب و هوای دلپذیر مقصد سفرهای بسیاری است.

این روستا در روزگاران قدیم توسط فردی به اسم مستوفی الممالک ساخته شده است که متعلق به دوره ناصرالدین شاه می شود. افرادی که به قصد زیارت امامزاده داوود به این ناحیه سفر می کردند از خدمات این روستا هم بهره مند می شده اند. به همین علت این روستا در گذر زمان معروف شده و مردم بیشتری به دلیل آب و هوای خوب آن به این روستا سفر کردند.

همان طور که می دانید فرحزاد هم اکنون جزو تهران است و شامل سه بخش می شود. بخش بالا که شامل بزرگراه یادگار امام است، بخش جنوبی در جنوب همین بزرگراه و بخش آخر که امام زاده داوود است.

در منابع تاریخی ذکر شده که نام این ناحیه به صورت “فره زاد” شهرت داشته است. این کلمه در لغت به معنی توشه زیاد است و از آن جا که آب و سایر منابع طبیعی در این ناحیه فراوان است، پس می توان علت انتخاب این نام را متوجه شد. اما کلمه ای که هم اکنون استفاده می شود، به معنی فرح یعنی شادی به همراه زاد یعنی مولد است که می توان معنی آن را به صورت طبیعت زیبا تفسیر کرد.

دره فرحزاد

دره فرحزاد

در طرف غربی فرحزاد دره آن واقع شده است. وضعیت جغرافیایی که روستا در آن قرار گرفته باعث می شود تا هوا معتدل باشد، مخصوصا در فصل تابستان می توان برای بهره مند شدن از خنکی این ناحیه و دور شدن از گرمای هوا به این دره سفر کرد.

دره فرحزاد وسعتی به اندازه ده کیلومتر دارد و در کوه های البرز واقع شده است. این ناحیه بین پونک و سعادت آباد است. بوستان نهج البلاغه که از جمله بهترین مراکز تفریحی در شمال غرب است، نزدیک به این دره قرار گرفته است.

در گذشته فقط مردم بومی در این روستا بوده اند، اما با گذر زمان جمعیت ناحیه به دلیل آب و هوای آن افزایش یافته است. در آن زمان ها مردم حیوانات خود را برای چرا به دره می بردند تا از یونجه آن استفاده کنند.

هم اکنون این دره محلی است که به عنوان تفرجگاه از آن استفاده می شود. اگر به این ناحیه سر بزنید، گاری های چوبی را می بینید که در آن ها آلوچه، لبو، گردو، باقالی، شاتوت و … برای گردشگران به فروش می رسند. شما می توانید در ایام مختلف سال به این دره سر بزنید و از آن لذت ببرید.

رودخانه فرحزاد تهران

رودخانه یکی از بخش های جذاب در این منطقه است. رودخانه فرحزاد در مسیر خود به رودخانه کن ختم می شود. در کنار این رودخانه چندین ییلاق وجود دارند. این رودخانه در سرسبزی این ناحیه تاثیر زیادی گذاشته است. البته چندین سال است که با ورود به حریم آن آسیب هایی به رودخانه وارد کرده اند.

حتما در هنگام مراجعه به منطقه فرحزاد طبیعت را در اولویت قرار دهید و از ریختن زباله و آسیب زدن به آن خودداری کنید. زیرا این بخش از جمله بخش های ارزشمند تهران به شمار می رود.

بهترین زمان برای بازدید از فرحزاد تهران

در فصل بهار این منطقه از گل های زیبایی پوشیده می شود و می توانید شاهد چشم انداز زیبایی باشید. در تابستان دمای این جا در مقایسه با تهران خنک تر است و دره و مسیر امامزاده بسیار سرسبز خواهند بود. در پاییز و زمستان هم می توانید از زیبایی دره بهره مند شوید. قدم زدن در میان درختان رنگارنگ پاییزی بسیار دلپذیر است. در زمستان نیز این درختان لباسی برفی به تن کرده و چشم اندازی زیبا را ایجاد می کنند.

رستوران های مختلفی در فرحزاد وجود دارند که غذاهای خوشمزه ای سرو می کنند. مخصوصا در باغ رستوران ها آلاچیق و تخت برای مهمانان فراهم شده است. در این رستوران ها امکانات گرمایی هم در نظر گرفته شده است، در نتیجه می توانید در زمستان هم از آن ها استفاده کنید.

جاهای دیدنی فرحزاد تهران

در این منطقه بخش های تاریخی و همین طور طبیعی وجود دارند که شما را برای چندین ساعت سرگرم خواهند کرد. دره و رودخانه اولین جاذبه این ناحیه هستند، به همین دلیل می توانید در کنار رودخانه چادر برپا کنید و از طبیعت لذت ببرید.

سه آرامگاه فرحزاد تهران

امامزاده صالح

سه آرامگاه در این ناحیه وجود دارند که به امامزادگان ابوطالب، صالح و داوود نسبت می دهند. امامزاده صالح فرحزاد در بخش شمال غربی این ناحیه است و در 986 ساخته شده است. آرامگاه امامزاده ابوطالب هم در بخش شمالی فرحزاد است و متعلق به زمان قاجاریه است. البته قسمت هایی از آن در دوره های پادشاهی فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه و محمد شاه ساخته شده است.

قبرستان هایی که در کنار امامزاده ها قرار دارند، بسیار جالب توجه هستند، زیرا سنگ قبرهای آرامگاه ها در حالت عمودی قرار گرفته اند و بعضی از آن ها متعلق به 200 سال پیش هستند.

زورخانه شهدای فرحزاد تهران

زورخانه شهدای فرحزاد تهران

زورخانه شهدای فرحزاد یکی از دیگر جاذبه های این منطقه است که در حدود پنجاه سال پیش ساخته شده است. در زمان های قدیم گود این زورخانه به شکل خاکی بوده است اما کم کم تبدیل به سالن ورزشی شده است.

حمام فرحزاد

حمام فرحزاد هم از دیگر بناهای تاریخی است و قدمت این حمام به 300 سال پیش باز می گردد. مصالح به کار رفته در این بنا از ساروج و کاهگل هستند و سقف آن به صورت سنتی است. یک نورگیر در سقف حمام ساخته شده و از بخش های مختلف آن می توان به رختکن، خزینه و حوضچه اشاره کرد.

بازدید از این منطقه از گذشته تا به امروز به دلایل مختلف صورت می گرفته است، مخصوصا که امامزاده داوود در مسیر این روستا قرار دارد.

بهترین باغ رستوران های فرحزاد

یکی از بخش هایی که به مذاق هرکسی خوش می آید، باغ رستوران های فرحزاد است. در این رستوران ها شما می توانید از قسمت سفره خانه هم بهره مند شوید. انواع و اقسام غذاخوری در منطقه فرحزاد ساخته شده اند که ساده ترین آن ها شامل جگرکی و کبابی تا رستوران های شیک می شود.

باغ رستوران حسین

در این باغ رستوران آلاچیق و تخت در فضای باز قرار گرفته و آن ها را با گلکاری و فانوس تزئین کرده اند. همین طور بالکن چوبی و حوض آب هم در فضای رستوران وجود دارد. ساختمان این رستوران به صورت آجری با پنجره های رنگی است. همین طور شما می توانید درختان کهنسالی را در محوطه آن مشاهده کنید.

در منوی این رستوران می توانید غذاهای مانند کباب، دیزی سنگی، ماهی قزل آلا و پلو را سفارش دهید. همین طور امکان سفارش پیش غذا هم وجود دارد. البته اگر فقط هوس نوشیدنی و بستنی کرده اید، می تواند دمنوش، قهوه، بستنی و … را تجربه کنید.

آدرس باغ رستوران حسین: بزرگراه یادگار امام، فرحزاد شمالی

تلفن: 02122135003

ساعت کار باغ رستوران حسین: ۱۲ ظهر الی ۱۱ شب

باغ رستوران دهکده

باغ رستوران دهکده

این باغ رستوران دکوری سنتی دارد. در بدو ورود می توانید شاهد یک آبنما باشید و استخری هم در میانه باغ ساخته شده که دارای فواره های رنگی است. رستوران توسط گلدان های سفالی، آلاچیق های آجری، درختان بلند و تخت ها تزئین شده است. فضای داخلی رستوان دهکده به صورت سنتی است و پنجره های رنگی دارد.

در این رستوران می توانید مراسم های مختلفی مانند جشن تولد را برگزار کنید و شب های آن با موسیقی زنده بسیار دلپذیر است. از جمله غذاهای رستوران دهکده می توان به کباب، ماهی قزل آلا، پلو، کوفته و سالاد و سوپ اشاره کرد. در بخش کافه هم می توانید دسر و بستنی سفارش دهید.

آدرس باغ رستوران دهکده: بزرگراه یادگار امام، بعد از پمپ بنزین، خروجی اول، فرحزاد شرقی

تلفن: 02122141070

ساعت کار: ۱۲ ظهر الی ۱۱ شب

رستوران بیستون

باغ رستوران دهکده

این رستوران سنتی دارای بخش سرپوشیده و باز است. پرده های رستوران بیستون دارای طرح های زیبایی هستند. در بخش فضای باز می توانید از آلاچیق های چوبی آن استفاده کنید و از منظره آب نما و گلدان لذت ببرید. غذاهای این رستوران هم در ظرف های مسی به مهمانان عرضه می شوند.

غذاهای مختلف ایرانی در این رستوران سرو می شوند که دیزی سنگی لذیذترین آن ها است. همین طور می توانید دسرهایی مانند کنافه و باقلوا را هم سفارش دهید.

آدرس رستوران بیستون: انتهای بزرگراه اشرفی اصفهانی، فرحزاد، خیابان آبشار

تلفن: 02144874045

ساعت کار: ۱۲ ظهر الی ۱۱ شب

مجتمع گردشگری قائم

مجتمع گردشگری قائم

این مجتمع شامل رستوران، زمین بازی کودکان و سفره خانه می شود. در سالن اصلی آن میز و صندلی های منبت کاری شده و بخشی برای اجرای موسیقی وجود دارد. اما در بخش فضای باز آن چندین درخت به همراه یک جویبار زیبا  و آب نما به چشم می خوردند.

در این رستوان کباب، غذاهای دریایی، پلو و سوخاری سرو می شوند. شما می توانید مراسم های مختلفی را در این محل برگزار کنید. همین طور در کافه آن هم امکان سفارش نوشیدنی و بستنی وجود دارد.

آدرس مجتمع گردشگری قائم: فرحزاد، خیابان آبشار

تلفن: 09121140889

ساعت کار: ۱۱ صبح الی یک بامداد

باغ رستوران شکوفه

باغ رستوران شکوفه

این باغ در بخش ابتدایی منطقه فرحزاد قرار گرفته است. سالن رستوان به صورت سرپوشیده است و یک تراس به همراه روف گاردن دارد. از روف گاردن می توان برای برپایی مراسم های مختلف استفاده کرد. البته باید از قبل میزهای رستوران را رزرو کنید و می توانید از آن ها درخواست یک دکور ویژه را هم بکنید.

غذاهای این رستوران شامل غذاهای بین المللی، ایرانی و عربی می شوند. همین طور می توانید در آن نوشیدنی و دسر هم سفارش دهید. امکان استفاده از قلیان هم برای مهمان فراهم شده است.

آدرس باغ رستوران شکوفه: بزرگراه یادگار امام، بعد از ورودی فرحزاد، مقابل جنب اتوگالری ایمان

تلفن: 02122386601

ساعت کار رستوران: ۱۱:۳۰ صبح الی ۱۲ شب

سایر رستوران های فرحزاد تهران

سفره خانه هزار و یک شب فرحزاد تهران

سفره خانه دارای مبل و تخت هایی در بخش فضای باز خود است که می توانید، غذا را در آن جا صرف کنید. همین طور منوی رستوران شامل غذاهای سنتی و نوشیدنی می شود.

سفره‌خانه صبا

سفره خانه مورد نظر دکوری قدیمی دارد که شما را به یاد زمان های دور می اندازد. در این سفره خانه می توانید انواع غذاهای سنتی را سفارش دهید یا از قلیان استفاده کنید.

سفره‌خانه پردیس ملل

سفره خانه پردیس شامل دو طبقه می شود که تخت های آن در بخش فضای باز قرار گرفته اند. دکور این سفره خانه از معماری ایرانی الهام گرفته شده و در آن امکان سفارش غذاهای ایرانی وجود دارد. البته شما می توانید غذاهای عربی هم سفارش دهید.

سفره خانه نار

سفره خانه مورد نظر دکوراسیون مدرنی دارد. در این سفره خانه می توانید غذاهای مختلف فست فودی یا محلی را سفارش دهید. همچنین امکان قلیان کشیدن هم برای مهمانان فراهم شده است.

جاهای دیدنی اطراف فرحزاد تهران

امامزاده داوود

امامزاده داوود

این امامزاده یکی از مشهورین جاذبه های گردشگری فرحزاد تهران است. امامزاده داوود در ناحیه کن قرار گرفته و جزو آثار ملی ایران به شمار می رود. ساختمان این بنا ابتدا در زمان صوفیه ساخته شد، اما بخش اصلی آن در زمان قاجاریه به آن اضافه گشت. یک بازارچه محلی هم در نزدیکی این مکان قرار گفته است که می توانید به آن سر بزنید.

روستاهای کن و سولقان در حوالی این منطقه قرار گرفته اند و دارای طبیعت دلنشین و هوای دل انگیزی هستند. از جاهای دیدنی نزدیک این ناحیه می توان به آبشار سنگان و دره کشار اشاره کرد. همچین یک غار هم به اسم بیوک در این منطقه جا خوش کرده است.

بعد از رستوران گردی می توانید سری به پارک های فرحزاد بزنید. از مشهورترین پارک های منطقه می توان به نهج البلاغه و پردیسان اشاره کرد.

بوستان نهج البلاغه

بوستان نهج البلاغه

این بوستان از معروف ترین پارک های تهران است که در آن بخش های تفریحی زیادی ساخته شده است. شما می توانید از پارک وحشت، بخش دوچرخه سواری، راپل هوایی، سینما شش بعدی، شهربازی بیلینو، سافاری، آمفی تئاتر، پل معلق و بانجی جامپینگ آن لذت ببرید.

بوستان پردیسان

بوستان پردیسان

بوستان مورد نظر امکاناتی مانند باغ وحش، سینما، موزه و … دارد. همین طور برای دوست داران به حیات وحش هم یک مدرسه طبیعت ساخته شده است.

ژوراسیک پارک تهران

ژوراسیک پارک تهران

پارک در محله سعادت آباد تهران قرار دارد. این پارک به اسم پارک دایناسورها هم معروف است. در پارک ژوراسیک می توانید تندیس هایی از دایناسورهایی که در میلیون ها سال پیش زندگی می کرده اند را مشاهده کنید.

پارک پرواز

پارک پرواز

پارک پرواز به پارک ژوراسیک نزدیک است. از بخش های مختلف این مجموعه تفریحی می توان به آلاچیق، فلای لند، زمین ورزش و زمین بازی کودک اشاره کرد.

بوستان گفت و گو و جوانمردان

این دو بوستان هم در حوالی فرحزاد تهران ساخته شده اند و برای ورزش و پیاده روی می توانید به آن ها مراجعه کنید.

فرحزاد کجاست؟

منطقه فرحزاد در شمال غربی تهران قرار گرفته است.

علت معروفیت منطقه فرحزاد چیست؟

آب و هوای مناسب، باغ رستوران ها و طبیعت چشم نواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *