سوغاتی های اصفهان

سوغاتی های اصفهان
اصفهان, ایران گردی

احتمالا اکثر افراد این تصور را دارند که تنها سوغاتی اصفهان گز است ولی اگر با مجله گردشگری یابکس همراه شوید متوجه می شوید که سوغاتی های اصفهان بسیار متنوع هستند که آگاهی از آن ها کار را برای خرید سوغاتی در اصفهان راحت تر خواهد کرد. برای رزرو بلیط هواپیما اصفهان کلیک کنید.

نبات و پولکی

پولکی اصفهان

از بهترین سوغاتی های اصفهان نبات و پولکی آن است. در این شهر به جای خوردن قند در کنار چای اکثر اوقات از پولکی استفاده می شود. پولکی اگر جویده نشود برای دندان ها هم مفید خواهد بود و همین طور میزان شیرینی آن کمتر است. پولکی در بین خود اصفهانی ها به پولک هم معروف است. نبات هم از جمله شیرینی های قدیمی و سنتی کشور ماست که از زمان های دور مخصوصا در اصفهان تهیه می شده است.

گز از سوغاتی های اصفهان

گز اصفهان

بدون شک گز از معروف ترین سوغاتی های اصفهان است. اصولا در گز موادی مانند پسته و بادام استفاده می شود. گز می تواند در حالت لقمه یا آردی باشد. لازم به ذکر است که اگر می خواهید از گز در جشن ها استفاده کنید بهتر است از نوع آردی نباشد تا همه جا پر از آرد نشود! گزی که در اصفهان ساخته می شود سابقه چند ساله دارد. در ایام قدیم پادشاهان برای هدیه دادن به دیگر پادشاهان از گز استفاده می کردند. در واقع تاریخچه گز به زمان صفویه باز می گردد. گز از ماده ای به نام گز انگبین درست می شود. گز انگبین از درخت یا بته گز به دست می آید. درخت گز در قسمت هایی مانند کوهستان های خوش و آب و هوا یافت می شود، مانند مناطق بختیاری و خوانسار، همینطور باید گفت که ارتفاع درخت گز به دو متر می رسد.

در زمان گذشته برای اینکه گز از کیفیت خوبی برخوردار باشد آن را با بادام، دانه های گز گیاهی، مغز پسته، و شکر ترکیب می کردند. همین طور بعضی اوقات به جای آب از ، آب هندوانه استفاده می کردند که این گز سفارشی ویژه پادشاهان بوده است. برای درست کردن گزهای امروزی از موادی مانند بیدمشک، گلوگز، خلال، گلاب، بادام، شکر، فندق، تخم مرغ استفاده می کنند. همین طور به جای انگبین از عسل، ترنجبین، انگبین علفی و شیر خشت استفاده می شود.

برشتوک از سوغاتی های اصفهان

برشتوک اصفهان

برشتوک، نوعی شیرینی سنتی است که می توان آن را در جاهای مختلف ایران تهیه کرد. برای تهیه برشتوک از پودرقند، آرد و هل استفاده می کنند که بر طبق آردی که استفاده می شود نوع برشتوک می تواند از نوع نخودچی یا برشتوک گندم باشد.

شیرینی برنجی از سوغاتی های اصفهان

شیرینی برنجی اصفهان

شیرینی برنجی از جمله سوغاتی های اصفهان است که می توان آن را در مناطق زیادی تهیه کرد. کرمانشاه نیز به خاطر شیرینی برنجی که درست می کند از شهرت خاصی برخوردار است. کارگاه هایی برای پخت شیرینی برنجی در اصفهان وجود دارد که این شیرینی را در اختیار گردشگران قرار می دهند.

عسل فریدون شهر

عسل اصفهان

یکی از بهترین عسل هایی که در ایران تولید می شود عسل فریدون شهر اصفهان است. مرغوبیت این عسل باعث شده است تا آن را در زمره سوغاتی های اصفهان قرار دهد. علت کیفیت بالای عسل فریدونشهر، گیاهان مختلفی است که در این شهر قرار دارد. در نتیجه با توجه به اینکه زنبور عسل از کدام گیاه تغذیه کرده باشه طعم عسل هم متفاوت خواهد بود. عسل های مختلفی که در فریدونشهر تولید می شوند شامل عسل قنقال، عسل گون زرد و عسل زول می شوند.

شیرینی کرکی از سوغاتی های اصفهان

شیرینی کرکی

شیرینی کرکی از جمله بهترین سوغاتی های اصفهان است که نرمی و لطفات خاصی دارد و همین امر باعث جلب گردشگران شده است.

سوهان از سوغاتی های اصفهان

سوهان اصفهان

برای تهیه سوهان از زعفران، کره، گلاب، شکر، آب، بادام و پسته استفاده می شود. سوهان می تواند در حالت برش خورده یا وقه ای در اختیار خریداران قرار گیرد.

جوز قندی

جوز قندی از لحاظ قیمت سوغات اصفهان گران محسوب می شود. برای درست کردن جوز قندی از میوه ای به اسم الگ که نوعی هلو است استفاده می شود. برای درست کردن جوز قندی باید پوست میوه الگ را بکنید سپس مغز آن را آسیاب کرده و در آن خاک قند بریزید و خشک کنید. می توان به جای این میوه از گلابی، آلو و انجیر هم استفاده کرد.

خاتم کاری از سوغاتی های اصفهان

خاتم کاری اصفهان

خاتم کاری هنر ظریفی است که توسط هنرمند روی چوب صورت می گیرد. این هنر در شیراز نیز قدمت زیادی دارد و اصل آن به دوران صفویه باز می گردد. خاتم کاری شامل ترکیب قطعه های کوچک برای درست کردن یک شکل هندسی می شود. در این هنر می توان از وسایلی مانند فوفل، فلز، نقره، آلومینیوم، طلا، چوب آبنوس، نارنج و برنج استفاده کرد.

مینا کاری

مینا کاری اصفهان

هنر میناکاری ابتدا در اصفهان شکوفا شده است. امروزه وسایلی که توسط مینا کاری تولید می شوند تبدیل به یکی از سوغاتی های اصفهان شده است. گردشگران داخلی و خارجی زیادی هنگام سفر به اصفهان از وسایلی که توسط مینا کاری تولید شده است برای هدیه دادن به دوستان خود استفاده می کنند. مینا کاری مختص ظروفی مانند برنز، طلا، مس، برنج و نقره نمی شود بلکه از ظرف های چینی و سفالی هم برای آن ها استفاده می شود.

قلم زنی از سوغاتی های اصفهان

قلم زنی از دیگر هنرهای مشهور اصفهان است که بر روی وسایلی مانند قاب عکس، سینی، بشقاب، گلدان و ظرف های مختلف از این هنر استفاده می شود. برای خرید وسایلی که با هنر قلم زنی تولید می شوند می توانید به میدان نقش جهان و خیابان چهار باغ مراجعه کنید. استادان اصفهانی توسط هنرهای مختلف برجسته کاری، حکاکی و مشبک کاری طرح های زیبایی را روی جعبه، گلدان، بشقاب، لوازم تزئینی و سماور تولید می کنند.

مس گری

مس گری اصفهان

قابلمه، لیوان، بشقاب و کاسه ظروف مسی هستند که در اصفهان یافت می شوند و از جمله سوغاتی های اصفهان محسوب می گردند. اگر علاقمند به ظروف مسی هستند از بهترین مراکز خرید اصفهان این ظروف را تهیه کنید.

پارچه های قلم کاری شده

پارچه های قلم کاری از سوغات اصفهان صنایع دستی است. در واقع روی این پارچه ها تصاویر مختلفی حک می شود. روش کار به این صورت است که هنرمند قالب های چوبی را روی کرباس یا کتان قرار می دهند تا طرح های مختلفی چاپ شوند.

کاشی سازی از سوغاتی های اصفهان

کاشی سازی اصفهان

کاشی های فیروزه رنگ از جمله کاشی های بسیار قدیمی در اصفهان هستند که از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته اند. از هنر کاشی کاری برای تزئین مناره های دوره سلجوقی استفاده می شده است. کاشی هایی که در اصفهان تولید می شوند رنگ های مختلفی دارند که علاوه بر آن ها انواعی از گلدان ها و اشیای دیگری هم وجود دارند که برای صادرات تولید می شوند.

تابلوهای خوش نویسی شده

تابلو خوش نویسی

تابلوهای خوشنویسی شده برای اهالی هنر ارزشمند هستند. در این تابلوها سخنی از بزرگان یا آیه ای از قرآن کریم تحریر می شود. قرار دادن تابلوهای خوش نویسی زیبایی خانه را دوچندان می کند. اصفهان یکی از مراکز مهم برای خرید تابلوهای خوش نویسی است.

معروف ترین سوغاتی اصفهان چیست؟

گز

صنایع دستی اصفهان کدامند؟

قلم کاری، مینا کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *