موزه های اصفهان، آدرس و ساعت کاری

اصفهان
اصفهان, ایران گردی

موزه ها از جمله جاذبه هایی هستند که بیشتر مسافران آن ها را در لیست مکان هایی که باید دیدن کنند قرار می دهند. آیا شما نیز عاشق سفر به گذشته و ماجراجویی در تمدن های قدیمی هستید؟ پس بازدید از موزه های اصفهان را فراموش نکنید. از آنجایی که شهری زیبا با جاذبه های تفریحی و تاریخی بسیار است و قدیمی ترین تمدن ها را در دل خود جای داده است، بازدید از موزه های اصفهان لذت دیگری دارد.

با ما همراه باشید تا با مشهورترین و زیباترین موزه های اصفهان آشنا شوید. برای تهیه بلیط هواپیما اصفهان می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

موزه چهل ستون

موزه چهل ستون اصفهان

اگر دوست دارید درباره دوره های مختلف ایران بیشتر بدانید، کاخ چهل ستون را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید. این کاخ در دوره صفویان که اصفهان پایتخت ایران بود ساخته شده است و معماری چشم نواز آن می تواند شما را برای چند دقیقه یا حتی بیشتر میخکوب کند.

البته این کاخ همانند اسم خود دارای چهل ستون نیست و تعداد ستون های آن فقط 20 عدد است. اگر می خواهید بدانید چرا به آن کاخ چهل ستون می گویند، جواب این است که انعکاس ستون درون حوض را نیز حساب می کنند.

اگر دوست دارید هم از موزه ای جالب و هم از کاخی تاریخی دیدن کنید، موزه چهل ستون در مقایسه با سایر موزه های اصفهان بهترین گزینه محسوب می شود. جالب است بدانید باغ این موزه زیبا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در لیست میراث تاریخی یونسکو ثبت شده است. در موزه چهل ستون می توانید نسخه های خطی و ظروف تزئینی بسیاری مشاهده کنید.

در بیشتر روزهای سال به جز روزهای مانند عاشورا و روزهای مشابه می توانید از این موزه اصفهان بازدید کنید. ساعت کاری این موزه که در خیابان استانداری واقع شده است، در دو فصل ابتدایی سال از 8 و نیم صبح تا 8 شب و در دو فصل پایانی سال از 8:30 صبح تا 5 عصر است.

موزه موسیقی

موزه موسیقی

یکی از جدیدترین موزه های اصفهان، موزه موسیقی است که در خیابان جلفا واقع شده است. شما می توانید نزدیک به 300 آلت موسیقی در این موزه دیدن کنید. جالب است بدانید این موزه با وجود تازه تأسیس بودن توانسته است جایزه بهترین موزه خصوصی کشورمان را از سازمان بین الملل موزه ها از آن خود کند. شما می توانید توضیحاتی به زبان فارسی و انگلیسی برای آشنایی با انواع سازها در این موزه اصفهان بخوانید.

اگر از دسته افرادی هستید که از سازهای محلی مناطق مختلف لذت می برید، بهتر است بدانید تالاری برای این نوع از سازها در نظر گرفته شده است. همچنین برای آشنایی با هنرمندان اصفهان و تمام افرادی که در شکوفایی موسیقی اصفهان نقش داشته اند، می توانید سری به سرای سرآهنگان بزنید.

در کارگاه سازسازی نیز می توانید نحوه ساخت معروف ترین سازهای کشورمان را مشاهده کنید که تجربه جالبی برای شما رقم می زند. موسیقی سنتی زنده در موسیقی سرا نیز می تواند بازدید شما را از موزه لذت بخش تر کند.

اگر بخواهیم از میان موزه های اصفهان، منحصر به فردترین آن را انتخاب کنیم، موزه موسیقی بهترین گزینه است که نمی توان شبیه آن در کشورهای دیگر جهان پیدا کرد. در آخر نباید از فروش سازهایی در کیفیت عالی در این موزه غافل شد. از ساعت 9 صبح تا 9 شب می توانید از این موزه دیدن کنید.

موزه کلیسا وانک

موزه کلیسا وانک

اگر هم دوست دارید از کلیساهای قدیمی و هم موزه ای در همان نزدیکی ها بازدید کنید، موزه کلیسا وانک انتخاب مناسبی برای شما محسوب می شود. موزه کلیسا وانک در بخش شمالی خود کلیسا قرار دارد و شامل دو تالار و دو طبقه است.

نزدیک به 800 شی تاریخی مانند کتاب یا نسخ خطی، زیورآلات طلا و نقره و ظروف چینی و سفالی از قرن های شانزده تا بیست میلادی در این موزه اصفهان قابل مشاهده است. از دیگر آثار ارزشمند یکی از بهترین موزه های اصفهان می توان به نقاشی موزه کلیسا وانک، ساعت هایی در انواع مختلف، صلیب و شمعدان اشاره کرد.

تابلوهای منبت کاری شده و گچ بری شده نیز از دیگر اشیای تاریخی هستند که نباید بازدید از آن ها را از دست بدهید. همچنین شما می توانید تصاویر و سایر وسایل متعلق به پیرم خان، یکی از رهبران انقلاب مشروطه ایران و کتاب های مربوط به نسل کشی ارمنیان را مشاهده کنید. می توان گفت اگر می خواهید اطلاعات مفیدی از ارمنیان جلفای اصفهان به دست آورد، موزه کلیسا وانک می تواند شما را در این امر یاری کند.

در آخر باید ذکر کنیم که این موزه در جمعه ها، روزهایی مانند تاسوعا و روزهای تعطیل ارمنی ها برای بازدید باز نیست؛ بر این اساس، سعی کنید روزی به جز این روزها به این موزه اصفهان سفر کنید. ساعات کاری این موزه که در خیابان نظر شرقی اصفهان واقع شده است، از 8 صبح تا 5 و نیم عصر است.

موزه حمام علی قلی خان

موزه حمام علی قلی خان

این موزه که با نام موزه حمام علی قلی آقا نیز شناخته می شود، در خیابان بیدآبادی قرار دارد و در دوران صفویان در سال 1091 ساخته شده است. در این موزه اصفهان می توانید از حمامی کوچک و حمامی بزرگ بازدید کنید. یکی از بخش های این موزه که می تواند مسافران بسیاری را شگفت زده کند، گنبدی است که روی 8 ستون ساخته شده است. در این موزه می توانید ماکت هایی را مشاهده کنید که نشانگر زندگی مردم زمان های قدیم اصفهان هستند.

یکی از جالب ترین بخش های این موزه روزنه های سقف های گنبدی است که نقش نوردهی به حمام را به عهده داشته اند. از آنجایی که از شیشه های محدبی در این روزنه ها استفاده شده است، نور خورشید دچار شکست شده و در تمام بخش های حمام پخش می شود.

نکته جالب تر این است که اگر کسی به بالای گنبد برود قادر نخواهد بود درون حمام را مشاهده کند. این موزه از ساعت 8 و نیم صبح تا 1 ظهر و از 2 و نیم ظهر تا 5 عصر پذیرای گردشگران عزیز است. ساعت کاری موزه در جمعه ها از ساعت 9 صبح تا 1 ظهر است.

موزه رکیب خانه

موزه رکیب خانه

این موزه اصفهان که مساحتی بیش از 2500 متر مربع دارد، دارای آثاری مانند ظروف سفالی و چینی، صنایع دستی و فلزی است. همچنین اگر از نگارگری یا آثار روغنی لذت می برید، حتما زمانی برای بازدید از این موزه اختصاص دهید. تعداد اشیای این موزه به حدود سه هزار عدد می رسد که به دوران مختلف تاریخی مانند صفویان و قاجار تعلق دارند.

بنای این موزه در دوران صفویان ساخته شده است و در آن زمان ها لوازم سوارکاری و سایر اشیای مشابه در آن نگهداری می شد. این موزه در سال پیروزی انقلاب اسلامی تأسیس شده و بخش های مختلف آن ترمیم شده است.

 از آنجایی که این موزه در خیابان استانداری واقع شده است می توانید پس از بازدید از موزه کاخ چهل ستون کمی پیاده روی کنید و به این موزه برسید.  از 8 و نیم صبح تا ساعت 1 ظهر می توانید از این موزه بازدید کنید. البته بهتر است بدانید این موزه نیز همانند سایر موزه های اصفهان در روزهای سوگواری بسته است.

خانه مشروطیت اصفهان

در روزگار قدیم، افراد سیاسی در این موزه اصفهان گردهم می آمدند تا درباره موضوعات سیاسی با یکدیگر مشورت کنند. آیا از بازدید از خانه های قدیمی لذت می برید؟ پس بازدید از این مکان دیدنی اصفهان را حتما در برنامه خود بگنجانید. خانه مشروطیت انتخاب مناسبی برای تمام علاقمندان به سیاست و تاریخ معاصر است. بهتر است بدانید شیخ رازی که از علمای مشهور آن روزگار محسوب می شود، صاحب این خانه بود.

این خانه دوازده اتاق دارد و تعداد حیاط ها و شاه نشین های آن هر کدام دو عدد است. شما می توانید نقاشی های بی نظیری روی دیوارها و ماکت های مختلفی را در این موزه مشاهده کنید. همچنین اگر دوست دارید درباره دوران مشروطیت و افکار مردم آن زمان بیشتر بدانید، نوشته هایی برای شما تعبیه شده است. 

اگر می خواهید از این مکان جالب دیدن کنید، بهتر است بدانید ساعات کاری این موزه اصفهان در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر و از ساعت 4 ظهر تا 8 شب است. همچنین موزه در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر پذیرای شما عزیزان است. برای بازدید از این موزه که در خیابان نشاط، کوچه چهاردهم واقع شده است، نیازی نیست مبلغی پرداخت کنید.

باغ موزه پروانه ها

باغ موزه پروانه ها

همانند اسم موزه، شما می توانید نزدیک به 2300 پروانه در رنگ ها و طرح های متنوع و جالب در این موزه مشاهده کنید. علاوه بر پروانه، صد گیاه نادر مانند فیکوس و بگونیا نیز برای بازدید وجود دارد. بهتر است بدانید این موزه در درون پارک جنگلی ناژوان که پارکی بزرگ با امکاناتی مانند تله سیژ و باغ پرندگان است قرار گرفته است؛ بر این اساس، هم قادر خواهید بود به موزه سری بزنید و هم از امکانات مختلف پارک لذت ببرید.

این موزه اصفهان که در خیابان الفت واقع شده است، در تمام روزهای هفته از ساعت 8 و نیم صبح تا 8 شب پذیرای مسافران است. ما به شما توصیه می کنیم با این موزه تماس بگیرید تا اطلاعات دقیقی درباره ساعات کاری و هزینه بازدید به دست آوردید.

موزه علوم و فنون اصفهان

این موزه اصفهان با تمام موزه های اصفهان که در بخش های قبل معرفی شدند متفاوت است. اگر موضوعات مرتبط به علم و دانش را دوست دارید، به احتمال زیاد از این موزه لذت خواهید برد. بخش های بسیاری از جمله فیزیک، شیمی، فنی حرفه ای، نجوم، زیست شناسی و زمین شناسی در این موزه وجود دارند.

در قسمت فیزیک می توانید اطلاعات مفیدی درباره زندگی نامه دانشمندان فیزیک و قوانین فیزیک کسب کنید. همچنین در قسمت شیمی نیز همانند قسمت فیزیک می توانید با دانشمندان این زمینه آشنا شوید. در قسمت زمین شناسی نیز سنگ ها و فسیل هایی که به زمان های مختلف تاریخی تعلق دارند قرار داده شده است.

یکی دیگر از بخش های جذاب موزه علوم و فنون اصفهان، قسمت نجوم آن به شمار می رود. این قسمت برای آشنایی بیشتر با ستاره ها و سیاره های منظومه خورشیدی و اتفاقات شگفت انگیزی مانند برخورد سیاره ها با یکدیگر بسیار مناسب است.

شما می توانید از ساعت 9 صبح تا 1 بعد از ظهر از این موزه که در خیابان مصلی شهر اصفهان واقع شده است بازدید کنید. البته بهتر است قبل از رفتن با موزه تماس بگیرید تا از ساعات کاری آن مطمئن شوید.

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی که با اسم تالار تیموری نیز شناخته می شود در دوره تیموریان ساخته شده است. در این موزه اصفهان می توانید جانوران بی مهره مانند مرجان ها و صدف های نادر، انواع گیاهان، سنگ های آذرین و رسوبی متعدد را مشاهده می کنید. جالب است بدانید تنه درختی در این موزه وجود دارد که عمر آن نزدیک به 180 میلیون سال است.

همچنین نقشه ایران در دوران تاریخی مختلف نیز قابل مشاهده است. علاوه بر جانوران بی مهره، بخشی برای جانواران مهره دار اختصاص داده شده است که در آن می توانید از ماکت انواع مهره داران بازدید کنید. همچنین ماکت دایناسورها در ورودی موزه نیز از دیگر ماکت های جالب این موزه اصفهان محسوب می شود.

موزه تاریخ طبیعی در خیابان استانداری واقع شده است و نزدیک موزه کاخ چهل ستونی است که ابتدای معرفی موزه های اصفهان اشاره شد؛ بر این اساس، می توانید از هر دوی این موزه ها در یک روز بازدید کنید. ساعات کاری موزه تاریخ طبیعی از ساعت 9 صبح تا 5 عصر است.

موزه صدف اصفهان

موزه صدف اصفهان

یکی دیگر از بهترین موزه های اصفهان برای طرفداران موزه هایی در زمینه طبیعت، موزه صدف اصفهان محسوب می شود. آیا درباره عمق اقیانوس ها کنجکاو هستید؟ اگر جواب شما مثبت است، هر چه زودتر از موزه صدف اصفهان بازدید کنید. علاوه بر صدف های زیبا، شما می توانید حلزون ها و سایر موجودات دریایی را نیز در این موزه مشاهده کنید.

خارپوستان و نرمتنان بسیاری در این موزه اصفهان قابل مشاهده است و زادگاه آن ها دریاهای اطراف مانند خزر و عمان است. این موزه که در جاده الفت اصفهان واقع شده است، به تازگی قسمتی برای موجودات دریایی اقیانوس آرام نیز ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *