شیرازیا به چی معروفن؟ رازهای مردم شیراز

نمایی از شهر شیراز
ایران گردی, شیراز

آوازه شیراز این شهر تاریخی معروف در هر شهر و کشوری پیچیده است. از جاهای دیدنی شیراز و بناهای تاریخی آن تا باغ های زیبا و سوغات شیراز همه و همه می توانند توجه گردشگران را به خود جلب کنند. اما آیا می دانید شیرازیا به چی معروفن؟

در این مطلب قصد داریم تا درباره مهمترین عواملی که باعث شده شیراز معروف شود صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. برای خرید ارزان ترین بلیط هواپیما شیراز می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

انتخاب بین فالوده شیرازی و کلم پلو

فالوده شیرازی

شاید علاقه داشته باشید تا در خیابان های شیراز قدم بزنید و هم زمان از بوی بهار نارنجی که در فضای شهر پیچیده است، بهره مند شوید. یا اینک در آرامگاه حافظ شیراز فالی بگیرید و سپس با خوردن یک فالوده شیرازی از خود پذیرایی کنید.

معروف ترین جایی که می شود فالوده شیرازی را امتحان کرد در نزدیکی ارگ کریم خان است. در این محل شما می توانید لذت آبلیمو تازه را بچشید و از همراهی با دوستان خود در کنار یک خوراکی خوشمزه لذت ببرید. با این حال کلم پلوی شیرازی هم جای خود را در میان عاشقان غذا دارد. جالب است که بدانید می توانید کلم پلو را به همراه قیمه سرو کرد.

باغ های شیراز

باغ ارم شیراز

در این شهر باغ های زیبای معروفی وجود دارند که برای سر زدن به تک تک آن ها باید وقت مناسبی از سفر خود را اختصاص دهید. از جمله این باغ ها می توان به باغ ارم، باغ دلگشا شیراز، باغ جهان نمای شیراز، باغ عفیف آباد، باغ نارنجستان قوام، باغ نظر و باغ ملی شیراز اشاره کرد.

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل محلی مناسب برای خرید سوغات شیراز است. این بازار سنتی که به جای مانده از دوران کریم خان زند است، حالت قدیمی و کهن خود را به خوبی حفظ کرده است. حمام وکیل هم در نزدیکی این بازار قدم گرفته است. اگر دلتان هوای دیدن آرامگاه کریم خان زند را کرده است، می توانید به موزه پارس بروید.

درخت های نارنج در شیراز

درخت نارنج

بهار فصلی مناسب برای رفتن به شیراز است، زیرا همان طور که گفتیم در این زمان درختان شکوفا شده اند و بوی نارنج در تمام سطح شهر پیچیده است. در این موقع از سال اگر در هر خیابانی از شهر قدم بزنید، بوی این درختان را حس خواهید کرد. حتی مردم شیراز افسانه هایی درباره درختان شیراز و نحوه میوه دهی و بارور شدن آن ها دارند.

عروس کردن درختان نارنج!

در زمان های گذشته هنگامی که درختان نارنج میوه چندانی نمی داده اند آن ها را برای افزایش باردهی عروس می کرده اند! در این حالت یک فرد به محلی که درخت کم بار بوده می رفته و ادعای قطع درخت را به خاطر کم بار بودن آن مطرح می کرده است تا صدای او به گوش درخت برسد. سپس جوری رفتار می کرده که انگار قصد قطع کردن درخت را دارد.

در این هنگام سایر کسانی که در آن مکان بوده اند، به میان شخص و درخت می آمدند تا وساطت درخت را بکنند. آن ها از جانب درخت قول می دادند که در سال دیگر درخت میوه فراوانی بدهد. سپس فرد از بریدن درخت صرف نظر کرده و یک سال به او فرصت می دهد. در این هنگام مردم روی درخت تور سفید می کشیده اند و روی آن نقل و نبات می ریخته اند.

البته این قضیه در سایر شهرهای دیگر کشور ما هم انجام می شود، اما معروف ترین افسانه متعلق به عروس شدن درختان بهارنارنج شیراز است!

داستان هایی درباره خیر و برکت

داستان معروفی درباره باباخارکن وجود دارد که هدف از این داستان نشان دادن خوبی و نتیجه آن است. در این داستان فردی خارکن همراه با خانواده خود زندگی می کند. این فرد روزانه به بیابان می رود، تا خار جمع کرده و آن را در بازار به فروش برساند.

تا اینکه روزی هنگامی که در حال استراحت در کنار یک چشمه بوده است، پیرمردی به اون نزدیک می شود و از وی درخواست می کند تا سنگ های او را هم به بازار حمل کند. سپس پیرمرد به او می گوید که این سنگ ها مال خود اوست، فقط باید هر ماه آجیل مشکل گشا میان مردم پخش کند.

خارکن سنگ ها را با خود به خانه برده و گوشه ای می گذارد. بعد از چندی یکی از دختران وی متوجه می شود که نوری از سنگ ها می آید و وقتی جلوتر می رود، می بیند که سنگ ها تبدیل به طلا شده اند.

با این وصف خارکن تبدیل به فردی ثروتمند شد و دختران او با فرزندان پادشاه هم بازی می شوند. روزی خارکن تصمیم گرفت که برای تجارت به شهری دیگر برود و از همسر خود درخواست کرد که حتما این ماه آجیل مشکل گشا را پخش کند.

اما همسر او توجه چندانی نمی کند. سپس روزی هنگامی که دختران خارکن همراه با دختران پادشاه مشغول آب تنی در اطراف شهر بودند، یک کلاغ گردنبد مروارید دختر پادشاه را می دزد.

در این میان همه تصور می کنند که دختران خارکن مسئول دزدیده شدن گردنبد هستند و پادشاه هم با همین تصور خارکن را بعد از بازگشت به شهر زندانی می کند. خارکن به خاطر این قضیه از همسر خود سوال می کند که آیا آجیل را پخش کرده یا نه و متوجه می شود که در واقع او آجیل را پخش نکرده است.

پس همسر او آجیل را پخش می کند و آن پیرمرد دوباره پیدا می شود و این بار داستان گردنبد را برای پادشاه تعریف کرده و آدرس درخت کلاغ را به وی می دهد. به این صورت خارکن آزاد شده و پادشاه از وی عذرخواهی می کند.

نخستین قبله مسلمانان در شهر شیراز

مسجد جامع شیراز

یکی از بخش های شیراز که مردم تصور خاصی نسبت به آن دارند مسجد جامع شیراز است. این مسجد با اینکه پشت شاه چراغ قرار گرفته است کمتر کسی از وجود آن باخبر است.

این مسجد در زمان های بسیار دور یعنی پیش از اسلام ساخته شده است و عده زیادی تصور می کنند که در ابتدا به عنوان یک آتشکده استفاده می شده است. حتی محققان هم به این نتیجه رسیده اند. با این حال زمان دقیق ساخت آن به درستی مشخص نیست.

تعدادی از مردم خود شهر معتقدند که عصای حضرت عیسی (ع) در این محل دفن شده است و همین طور حضرت عیسی با فرشتگان مقرب خدا در این مکان نزول کرده است. حتی عده ای نیز بر این باورند که این مسجد قبل از خانه کعبه قبله گاه مسلمانان بوده است.

البته این امر به این علت است که این مکان قبلا محلی برای مناسک حج بوده است. در روزگاران گذشته هنگامی که افراد نمی توانستند روحانی را به شهری ارسال کنند، در مسجد جامع شیراز مناسک حج را آموزش داده و مردم به دور این مکان می چرخیده اند. به طور کلی می توان گفت که این مسجد مکانی است که ارزش وقت گذاری و توجه شما را خواهد داشت. پس هنگام سفر به شیراز حتما سری به آن بزنید.

معروف ترین بخش های شیراز کدامند؟

بازار وکیل، درختان بهار نارنج، مسجد جامع شیراز و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *