باغ دلگشا شیراز، گوهری در میان شهر

باغ دلگشا شیراز
ایران گردی, شیراز

چندین باغ زیبا در شیراز قرار گرفته است که باغ دلگشا یکی از آن ها است. به طور معمول باغ های ایرانی ساختاری شبیه بهم دارند. در این مطلب شما را با باغ دلگشا شیراز آشنا خواهیم کرد، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط لحظه آخری شیراز به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

در واقع باغ های ایرانی با قنات ها رابطه مستقیمی دارند. در گذشته باغ ها را در مسیر خروجی قنات درست می کرده اند. اولین باغی که به این صورت ساخته شده است، باغ پاسارگارد است که فرمان ساخت آن توسط کوروش کبیر داده شده است.

موقعیت قرارگیری باغ دلگشا

این باغ در فاصله نزدیکی نسبت به آرامگاه سعدی قرار گرفته است و می توانید آن را در جنوب تنگ آب خان پیدا کنید. در جهت رفتن به این باغ می توانید سوار اتوبوس های پایانه شهید دستغیب به سمت بلوار نارنجستان شوید و سپس از این بلوار به سمت پایانه نمازی بروید.

اما اگر از مترو استفاده می کنید، باید در ایستگاه ولیعصر پیاده شوید، سپس در بلوار سلمان فارسی از تاکسی ها استفاده کنید.

تاریخچه باغ دلگشا

تصاویری از باغ دلگشا شیراز

این باغ زیبا در دوره قبل از اسلام ساخته شده است و مربوط به زمان ساسانیان می شود. از باغ دلگشا حتی گردشگران خارجی زیادی هم دیدن کرده اند و در زمان صفوی از باغ های مشهور آن دوره به شمار می رفته است. حتی در زمان تیمور هم به دلیل اینکه باغ در وضعیت مناسبی قرار داشت، تیمور تصمیم گرفت تا باغی را در سمرقند شبیه به این باغ احداث کند.

درباره دوره افشاریان می توان گفت که این باغ در آن زمان از وضعیت مناسبی برخوردار بوده است. اما در زمان نادرشاه تا زمان حکومت زندیان متحمل خرابی هایی شد که کریم خان زند دوباره آن را بازسازی کرد.

معماری باغ دلگشا

این باغ ابعادی برابر با هفت و نیم هکتار دارد و درخت های نارنج قسمت اعظمی از آن را در بر گرفته اند. پس می توانید حدس بزنید که در اردیبهشت ماه با شکوفا شدن گل ها فضای باغ چقدر عطرآگین خواهد شد.

ساختمانی که در میانه این باغ واقع شده است، طراحی شبیه به کاخ های ساسانیان دارد. این ساختمان در سه طبقه تاسیس شده و دارای دو در ورودی است. همچنین یک تالار هم در آن قرار گرفته که 4 شاه نشین دارد.

یک ایوان در این عمارت واقع شده که به طرف استخر قرار گرفته و در آن شعرهایی از چند شاعر بزرگ حک شده است. قرارگیری یک حوض در این عمارت هم آن را تکمیل کرده است. قناتی که در آرامگاه سعدی واقع شده آب این باغ را تامین می کند. باغ مورد نظر در سال 1381 بود که جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید و همین طور باید گفت که نخستین عمارت کلاه فرنگی ایران نیز در این باغ ساخته شده است.

موزه باغ دلگشا شیراز

در این ساختمان می توانید وسایل مختلفی از قبیل لباس های تاریخی، کبریت، سکه، نقشه، تمبر، رادیو و دوچرخه را مشاهده کنید. همین طور آثار تاریخی دیگری هم مثل نقشه ایران که مربوط به زمان هخامنشیان تا قاجار می شود، در این عمارت در معرض نمایش قرار گرفته است.

قرآنی به جای مانده از زمان سلجوقیان است که روی پوست آهو نوشته شده و ارزش تاریخی بسیاری دارد. رادیوهایی که درباره آن صحبت کردیم، بسیار قدیمی هستند و بعضی از آن ها با نفت کار می کنند.

بهترین زمان برای رفتن به باغ دلگشا

نمایی از باغ دلگشا شیراز

از آن جا که درختان نارنج در فصل بهار می رویند. بهترین موقع برای بازدید از باغ های شیراز اردیبهشت است. مخصوصا که بوی نارنج در تمام سطح باغ می پیچد و شما را به وجد خواهد آورد. با این حال بازدید از باغ های شیراز در همه فصل های سال جذابیت خاصی دارد.

ساعت بازدید از باغ دلگشا شیراز

برای بازدید از این باغ می توانید از ساعت هشت صبح تا یازده شب در شش ماه اول سال و از ساعت هشت صبح تا ده شب در شش ماه دوم سال اقدام نمایید. البته در زمان ایام شهادت باغ فعالیتی نخواهد داشت.

رستوران های نزدیک باغ دلگشا

رستوران سنتی شرزه، خانه استک دلا، رستوران سنتی سرای مهر، رستوران سنتی گلشن

جاهای دیدنی در نزدیکی باغ دلگشاه کدامند؟

مسجد نصیر الملک، آرامگاه سعدی، دروازه قرآن، آرامگاه حافظیه

هتل های نزدیک باغ دلگشا شیراز کدامند؟

هتل بزرگ شیراز، هتل جهانگردی شیراز، هتل رویال شیراز، هتل پارک شیراز، هتل پرسپولیس شیراز

آدرس باغ دلگشا چیست؟

شهر شیراز، کنار آرامگاه فردوسی

ساعت فعالیت باغ دلگشا چه زمانی است؟

برای بازدید از این باغ می توانید از ساعت هشت صبح تا یازده شب در شش ماه اول سال و از ساعت هشت صبح تا ده شب در شش ماه دوم سال اقدام نمایید. البته در زمان ایام شهادت باغ فعالیتی نخواهد داشت.

باغ دلگشا در چه زمانی ساخته شده است؟

این باغ در دوره قبل از اسلام ساخته شده و مربوط به زمان ساسانیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *