جاهای دیدنی کاشان

کاشان
ایران گردی, کاشان

گشت و گذار در مکان های تاریخی و قدیمی حس شگفت انگیزی به ما می دهد. انگار که وارد بخشی از تاریخ شده ایم و به چشم خود شاهد آثاری هستیم که از زمان های دور به جای مانده است. شهر کاشان در 7500 سال پیش شکل گرفته است، به همین دلیل فرهنگ و تاریخ غنی ای دارد. در این مطلب قصد داریم تا درباره جاهای دیدنی کاشان صحبت کنیم. پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

روستای ابیانه

روستای ابیانه

این روستای دیدنی در نزدیکی اصفهان قرار گرفته است و از جمله جاهای دیدنی کاشان به شمار می رود. توریست های داخلی و همین طور خارجی زیادی از روستای ابیانه در طول سال بازدید می کنند. جالب است که بدانید در این روستا مردم همچنان از پوشش های محلی استفاده می کنند.

معرفی روستای ابیانه

این روستا از نظر جغرافیایی نیز موقعیت خوبی دارد و آب و هوای آن دلپذیر است. مردم این منطقه از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند. برای آبیاری زمین های کشاورزی از چندین رشته قنات استفاده می شود و محصولات ابیانه شامل جو، زردآلو، سیب زمینی، آلو، گردو، گندم، بادام و … می شوند.

یکی دیگر از مشاغلی که در ابیانه رونق دارد، قالی بافی است که بیشتر بانوان ابیانه به این کار مشغول هستند. روستای ابیانه در ارتفاعی بالایی از سطح دریا است، به همین دلیل است که آب و هوای خوبی دارد.

معماری روستای ابیانه به صورت پلکانی است و خانه های آن به یکدیگر متصل هستند. لباس محلی مردان ابیانه شلوار گشاد و دراز و برای بانوان پیراهن بلند است.

آدرس: اصفهان، نطنز، روستای ابیانه

معماری خانه های ابیانه

از آن جا که خانه ها پلکانی است، در نتیجه پشت بام هر خانه حیاط خانه بالایی است. پنجره های خانه ها به صورت ارسی است و دارای ایوان و طارمی می باشند.

کویر ابوزید آباد از جاهای دیدنی کاشان

این کویر جزو بیابان بند رینگ در شمال شرقی کاشان است. مردم این منطقه گویش بیذوی دارند و فرهنگ و آداب و رسوم خود را در طول زمان حفظ کرده اند.

دیدنی‌های کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد

اگر هشت کیلومتر از شهر فاصله بگیرید، می توانید تپه های ماسه ای را ببینید و سپس به دریاچه نمک چال عروس خواهید رسید. در این کویر چندین آثار تاریخی هم قرار گرفته است که از آن ها می توان به روستای ابیانه، قلعه کرشاهی، شهر تاریخی نوش آباد، آب انبار صفوی و … اشاره کرد.

آدرس کویر ابوزید آباد: اصفهان، ۳۰ کیلومتری شرق کاشان، کویر ابوزید آباد

پوشش گیاهی و جانوری کویر ابوزیدآباد

به خاطر پوشش گیاهی که در این بیابان وجود دارد، حیوانات مختلفی مانند عقاب، روباه، گرگ، مار، شاهین، گربه شنی، خرگوش، پامسواکی و …  در آن زندگی می کنند.

خانه عباسیان

خانه عباسیان

این خانه به خاطر معماری خود در بین گردشگران شهرت زیادی دارد. قدمت خانه عباسیان به زمان قاجاریان باز می گردد. این خانه یک ساختمان 5 طبقه است که 5 حیاط هم در داخل آن وجود دارد. یکی از خصوصیات این بنا وجود تزئینات گچبری و مقرنس کاری و گره سازی در آن است.

این خانه بعدا تبدیل به پنج بنای مجزا شد که یک بخش آن به صورت حیاط، دیگری به صورت خانه ای دو طبقه با حیاط و مورد بعدی دو خانه در حالت باغچه است.

خانه مورد نظر در سال 1377 در زمره آثار ملی ایران به ثبت رسید. از امکانات خانه عباسیان می توان به  فروشگاه، بستنی سرا، قالی بافی، کافی شاپ، شربت سرا و … اشاره کرد.

آدرس خانه عباسیان کاشان: اصفهان، کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد

نکات ویژه درباره خانه عباسیان کاشان

همچون خانه های قدیمی بخشی برای اقامت در تابستان و زمستان به صورت جداگانه در این خانه ساخته شده تا با توجه به آب و هوا از آن استفاده کنند. این بنا به صورت قرینه ساخته شده است و به طوری که اگر خطی در وسط آن بکشید، دو طرف آن کاملا قرینه خواهد بود.

هنگامی که خانه ای از سطح کوچه پایین تر باشد، گویند که سبک معماری آن گودال باغچه است. در این حالت بنا آسان تر به قنات دسترسی پیدا می کند.

خانه تاریخی طباطبایی ها

خانه تاریخی طباطبایی ها

بنای مورد نظر در زمان قاجاریه ساخته شده و از جاهای دیدنی کاشان به شمار می رود. در واقع شخصی که از بازرگانان نطنز بوده ، این بنا را احداث کرده و معمار آن هم فردی به نام علی مریم کاشانی بوده است.

اگر به ساختمان طباطبایی ها دقت کنید متوجه می شوید که الگوهایی که در این خانه به کار رفته است، شبیه به فرش های ایرانی است و علت آن این است که صاحب خانه تجارت فرش داشته است.

معماری خانه طباطبایی ها

تمام بناهای تاریخی متناسب با فرهنگ آن منطقه ساخته می شوند، این مورد درباره خانه طباطبایی ها هم صدق می کند. در ابتدای ورود یک هشتی قرار دارد، سپس از بیست پله پایین می روید تا به حیاط برسید. در این حیاط یک حوض و چندین باغچه قرار گرفته است.

این خانه به گونه ای ساخته شده است که از قسمت بیرون خانه به هیچ وجه قابل دیدن نیست، حتی از پشت بام هم کسی نمی تواند داخل خانه را ببیند. از آن جا که بنا داخل خاک قرار گرفته است، در نتیجه رطوبت مورد نیاز به گیاهان درون باغچه می رسد.

حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد

این حمام متعلق به زمان قاجاریه و سلجوقیان است و از جمله زیباترین حمام های ایران به شمار می رود. از جاذبه های دیدنی نزدیک حمام سلطان امیر احمد می توان به حمام گذرنو، حمام محتشم، حمام باغ فین و … اشاره کرد.

در معماری حمام سلطان امیر احمد از کاشی های فیروزه ای و گچ بری های چند لایه ای استفاده شده است. ساختمان این بنا شامل راهرو، خزینه، سربینه، گرماخوان، اتاق تنظیف، هشتی، سرماخوان و … می شود.

آدرس: اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیراحمد

تاریخچه حمام سلطان امیر احمد

این حمام در واقع به اسم امامزاده سلطان امیراحمد که نوه حضرت امام جواد (ع) است، نامیده می شود. اسناد تاریخی حاکی از این است که حمام مورد نظر در زمان سلجوقی ساخته شده است.

با این حال سربینه این بنا متعلق به زمان قاجاریان است. در زمان های قدیم هر منطقه ای 5 بخش اصلی داشت که آن ها شامل بازار، آب انبار، مسجد، خانه و حمام می شدند که می توان گفت این حمام شامل این 5 بخش می شده است.

این مکان در سال 1355 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و از آن زمان تاکنون چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است. البته این حمام در گذشته برای مدت کوتاهی به عنوان یک سفره خانه هم استفاده می شده است.

معماری حمام سلطان امیر احمد

در زمان های قدیم که سیستم های تهویه موجود نبوده است، برای اینکه گرمای داخل آن به هدر نرود، آن را داخل خاک بنا می کرده اند. این حمام به شکل یک سالن هشت ضلعی است که حوضی در میان آن قرار گرفته است.

در تزئینات این بنا از آهک و گچ بری استفاده شده است. در واقع کاشی کاری های آبی، نقاشی های دیواری، سقف طاق دار آن این بنا را بسیار جالب توجه کرده است.

در این حمام از آب چاه برای استحمام استفاده می کرده اند. همچنین لوله هایی سفالینی در این ساختمان کار گذاشته شده که برای انتقال آب از آن استفاده می کرده اند. از دیگر نکات بارز حمام سلطان احمد می توان به وجود شیشه های رنگی آن در سقف اشاره کرد.

تپه سیلک

تپه سیلک

سیلک از دیگر جاهای دیدنی کاشان است که اسنادی مربوط به زمان پیش از هخامنشیان در آن یافت شده است. در این ساختمان وسایلی مانند شمشیر، نیزه و ظرف و ظروف هایی کشف شده است.

تاریخچه تپه سیلک

چندین هزار سال پیش مردمی که در فلات زندگی می کردند، تصمیم گرفتند تا به سمت دشت ها حرکت کنند. قدیمی ترین افرادی که در این ناحیه زندگی می کرده اند، مردم منطقه سیلک بوده اند که آثار زندگی آن ها در گذر زمان کشف شده است. همچنین یک میدان گاه هم در منطقه فین است که گویند قدمت آن به 7 هزار سال پیش باز می گردد.

این تپه در واقع به زیگورات مشهور بوده است و سبک معماری خاصی آن به گونه ای است که بناها به صورت هرمی شکل ساخته می شده اند.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

مسجد مورد نظر به منظور برپایی نماز و درس در سال های 1250 تا 1260 استفاده می شده است. مسجد آقا بزرگ کاشان در خیابانی به همین نام قرار گرفته است.

اطلاعات تاریخی مسجد

این مسجد در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه و محمدشاه قاجار ساخته شده است. همچنین یک شبستان چهل ستونی هم در بخش شمالی آن قرار گرفته است.

حجره‌های مدرسه

این حجره ها از سطح حیاط بالاتر هستند. به طور کلی دوازده حجره وجود دارد که به وسیله چهار راهرو به حیاط راه پیدا می کنند.

خصوصیات ساختمان

ساختمان این گنبد در حالت هشت پایه ای بنا شده است. این کار باعث می شود تا هوای خنکی در داخل گنبد جریان پیدا کند و مخصوصا برای فصل تابستان مناسب خواهد بود.

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان

این مسجد یکی از جاهای دیدنی کاشان است که متعلق به زمان سلجوقی می باشد. تحقیقات تاریخی نشان می دهد که مسجد مورد نظر در زمان های گذشته یک آشتکده بوده است که بعدها تبدیل به مسجد شده است.

آدرس مسجد جامع کاشان: خیابان بابا افضل، میدان کهنه و کوچه شهیدان دقیقی

جالب است که بدانید موسس این مسجد را صفیه خاتون دختر مالک اشتر می دانند. سپس در سال های بعد به وسیله حاکمان زمان دوباره بازسازی شده است. از جمله کسانی که روی دیوارهای مسجد کار کرده اند می توان به استاد عبدالکریم اشاره کرد.

محققان در هنگام کندوکاو در این ناحیه، آثاری را کشف کرده اند که متعلق به زمان آل بویه بوده است. این مسجد دو شبستان دارد که در زیر یکدیگر واقع شده اند. در این قسمت از مسجد جامع کاشان چندین ظروف چینی کشف یافت شده که بنظر می رسد مربوط به دوره اسلامی است.

از دیگر قسمت های این بنا وجود دو محراب است که یک به علت اینکه در یکی از آن ها قبله به اشتباه درج شده آن را خراب کرد و محراب جدیدی در جهت درست ساخته اند. البته درون یکی از محراب ها گچبری هایی وجود دارد که آیه از سوره جمعه در آن درج شده است.

مکان های تاریخی کاشان کدامند؟

روستای ابیانه، خانه عباسیان، حمام سلطان امیر احمد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *