پارک سراوان رشت و دریاچه سراوان

پارک سراوان رشت
ایران گردی, رشت

جنگل ها از زیباترین بخش های کره زمین هستند. تصور قدم زدن در میان درختان بلند بالا و تماشای رودخانه ها بسیار لذت بخش است. یکی از زیباترین پارک های جنگلی ایران در شهر رشت قرار گرفته است. پارک سراوان رشت دارای طبیعتی دست نخورده و  دریاچه ای زیباست. برای آشنایی با این پارک با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. برای خرید بلیط هواپیما رشت می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

معرفی جنگل سراوان

جنگل سراوان وسعتی به اندازه پنج هزار هکتار دارد و جنگلی قدیمی محسوب می شود. در سال 1370 مسئولین منطقه تصمیم گرفتند تا چند کیلومتر از این جنگل را بعنوان پارک جنگلی استفاده کنند. روستای سراوان هم در فاصله چند کیلومتری از این جنگل قرار گرفته است و در نوع خودش یک منطقه گردشگری محسوب می شود.

همین طور یک کاروانسرای تاریخی به اسم کاروانسرای شاه عباسی در این منطقه قرار گرفته که زمان ساخت آن به پانصد سال پیش باز می گردد.

معرفی دریاچه سراوان

دریاچه سراوان رشت

دریاچه سراوان رشت از دیدنی ترین مناطق طبیعی این ناحیه حساب می شود. این دریاچه در سمت چپ فاز 2 پارک قرار گرفته است. اگر برای اولین بار به دریاچه نگاه کنید، تصور خواهید کرد که سبزه زاری را در مقابل خود می بینید. اما در واقع این سبزی دریاچه به خاطر وجود خزه هایی است که آب را پوشانده اند.

همین قضیه باعث شده تا گردشگران زیادی برای دیدن مرداب سراوان به این ناحیه سفر کنند. اگر صبح زود به پارک سر بزنید، مه ای صبحگاهی از شما استقبال می کند.

آدرس دریاچه سراوان

پارک جنگلی سراوان در اتوبان رشت قزوین و در کیلومتر هفده قرار گرفته است. پارک مورد نظر در بین رشت و سیاهکل است. اگر از بخش شمالی می آیید، باید از جاده نیروگاه استفاده کنید.

شهر تهران از این پارک سیصد کیلومتر فاصله دارد و اگر از تهران با ماشین شخصی به سمت رشت حرکت می کنید، باید از اتوبان تهران کرج استفاده کنید. سپس در ادامه مسیر وارد اتوبان های کرج – قزوین و قزوین – رشت خواهید شد.

بعد از اینکه امام زاده هاشم را رد کردید، به فاز دو خواهید رسید و دریاچه در نزدیکی شما قرار می گیرد. اما در صورتی که از سمت شمال به رشت حرکت می کنید، می توانید به طرف لاهیجان بروید و سپس وارد جاده سیاهکل و اتوبان رشت – قزوین شوید. اما اگر ساکن غرب هستید باید به طرف قزوین حرکت کرده و سپس با استفاده از اتوبان به طرف رشت بروید.

 آدرس پارک جنگلی سراوان: رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت قزوین، ضلع غربی اتوبان

تلفن پارک جنگلی سراوان: 01334512503

هزینه ورودی پارک جنگلی: برای هر ماشین تقریبا ۸۰۰۰ تومان

ساعت کار پارک جنگلی: تمام ایام هفته

پوشش گیاهی و جانوری اطراف دریاچه سراوان

قایق سواری در دریاچه سراوان

در اطراف این دریاچه گونه های گیاهی کم یابی رشد کرده اند و همین طور منظره اطراف آن بسیار دیدنی است. به طور کلی پوشش گیاهی این ناحیه در دو حالت قرار دارد. حالت اول گیاهانی است که به صورت خودرو می رویند. این گیاهان شامل ممرز، سفید پت، توسکا، آلوچه، بلوط و … می شوند. دسته بعدی گیاهانی هستند که در این پارک کاشته شده اند. این درختان شامل کاج تدا و زربین می شوند.

جانوران و پرندگان مختلفی در پارک جنگلی سراوان زندگی می کنند که کبک، جغد جنگلی، خرگوش، قرقاول، دارکوب، راسو و … از جمله آن ها هستند.

تفریحات در پارک جنگلی سراوان

بهترین تفریح در پارک جنگلی سراوان، قایق سواری روی دریاچه سراوان و گرفتن عکس های خاطره انگیز است. همین طور می توانید فقط در جنگل هم قدم بزنید و از تماشای سرسبزی و آرامش آن لذت ببرید. البته امکان استفاده از ماشین هم در جنگل وجود دارد. اگر در سمت شرق پارک حرکت کنید، به دو رودخانه به نام های سفیدرود و سیاه رود می رسید.

باشگاه پینت بال جنگلی گیل، ابعاد بسیار بزرگی به اندازه 1200 متر مربع دارد و محیطی بسیار مناسب برای انجام این تفریح هیجان انگیز است. البته توجه داشته باشید که باید حتما قبل از آمدن به این باشگاه رزرو تلفنی انجام داده باشید. از دیگر بخش های پارک قسمت تیراندازی و موتورسواری با موتورهای چهار چرخ است.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه مورد نظر اولین اکو موزه در ایران است. در واقع موزه میراث ابعادی به اندازه 260 هکتار دارد و داخل آن خانه های محلی قرار گرفته اند. هدف از ساخت این موزه آشنایی با زندگی مردم گیلان، آداب و رسوم و فرهنگ آن ها است.

در موزه مورد نظر همچنین می توانید محصولات و صنایع مختلفی را که به دست مردم محلی تولید شده است، خریداری نمایید. همچنین بخشی در موزه میراث روستایی سراوان است که مخصوص پخت غذاهای سنتی است و می توانید آن ها را سفارش دهید. گاهی اوقات هم جشن هایی در این موزه برگزار می شود که شرکت در آن ها می تواند جالب توجه باشد.

سایر امکانات پارک شامل منقل، وسایل بازی، آلاچیق و نیمکت می شود.

تلفن باشگاه پینت بال: 01333509111

تلفن موزه میراث سراوان: 01333690971

هزینه ورودی باشگاه پینت بال: برای هر نفر تقریبا ۴۰ هزار تومان است و افراد شرکت کننده باید بالای 10 سال باشند.

هزینه ورودیه موزه: برای هر نفر پنج هزار تومان است.

زمان بازدید از موزه: از شنبه تا پنجشنبه به وسیله راهنما و در زمان های مشخصی امکان پذیر است و در روزهای جمعه می توانید در هر زمانی به آن مراجعه کنید.

ساعت کاری موزه موزه میراث سراوان: تمام ایام هفته از ۹ صبح تا شش بعدازظهر

هزینه استفاده از موتور چهار چرخ: هر ده دقیقه ۳۰ هزار تومان است.

هزینه قایق سواری در دریاچه سراوان: هر ۱۰ دقیقه ۲۰ هزار تومان است.

بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی سراوان رشت

پارک جنگلی سراوان رشت

این دریاچه در هر موقع از سال زیبایی های خاص خودش را دارد و زمان سفر شما بستگی به این دارد که به چه فصلی بیشتر علاقه داشته باشید. در صورتی که فقط برای دیدن مناظر جنگل یا قایق سواری می خواهید به این منطقه سفر کنید، فصل بهار و تابستان برای شما مناسب خواهد بود.

زیرا دریاچه سرسبزی خاص خودش را دارد و هوا هم خنک است. اما در اواسط تابستان هوا گرم تر خواهد بود. با این حال به دلیل اینکه این پارک جنگلی در منطقه ای مرتفع واقع شده است، در نتیجه هوا چندان گرم نیست.

اما در پاییز هزار رنگ، این منطقه بسیار زیبا خواهد شد. زیرا همان طور که گفتیم درختان زیادی در این پارک وجود دارند که در پاییز هر درختی رنگی ویژه به خود می گیرد و تماشای آن می تواند بسیار جالب باشد. البته گاهی اوقات بارندگی هایی صورت می گیرد که امکان قایق سواری در دریاچه از بین می رود.

اما در زمستان تعداد گردشگران در این ناحیه بسیار کاهش می یابد زیرا هوای جنگل سردتر می شود. با این حال با بارش برف سطح دریاچه سفید پوش می شود و منظره رویایی دریاچه ای برفی در میان جنگل بسیار تماشایی است.

اقامت در سفر به پارک سراوان رشت

خوشبختانه اقامتگاه های متنوعی در رشت و در نزدیکی این پارک قرار گرفته اند که بعضی ها آن ها شامل اقامتگاه های بومگردی هم می شوند. همچنین در صورتی که مایل به رزرو هتل نیستید، می توانید خانه های روستایی یا ویلاها را اجاره کنید. مخصوصا که خانه های روستایی در دل طبیعت قرار گرفته اند و چشم انداز زیبایی دارند.

وسایل مورد نیاز در هنگام سفر به پارک سراوان

اگر به قصد پیک نیک به این منطقه سفر می کنید، آب و غذا، کیسه خواب یا چادر با خود داشته باشید. در صورتی که قصد استفاده از آتش را دارید حتما موارد ایمنی را رعایت کنید و بعد از استفاده آن را کامل خاموش نمایید.

از دیگر وسایل مورد نظر برای گشت و گذار در جنگل به همراه داشتن کفش مناسب، کلاه، کرم برای گزش حشرات، دوربین و عینک آفتابی است.

موتورسواری در پارک سراوان رشت

در این پارک امکان موتورسواری برای گردشگران در نظر گرفته شده است. به طور کلی مکانی برای کرایه موتور برای شما وجود دارد.

آدرس دریاچه سراوان رشت چیست؟

این دریاچه در سمت چپ فاز دوم پارک قرار گرفته است.

شهر تهران در چند کیلومتری پارک جنگلی سراوان قرار دارد؟

این پارک 300 کیلومتر از شهر تهران فاصله دارد.

بهترین موقع برای سفر به سراوان چه زمانی است؟

برای سفر به سراوان می توانید در تابستان و بهار اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *