معرفی خوشمزه ترین شیرینی و سوغاتی های شیراز

سوغات شیراز
ایران گردی, شیراز

شیراز به دلیل باغ های زیبا و گل و گیاهان متنوعی که دارد به عنوان یکی از شهرهای بهشتی ایران شناخته می شود. این شهر نه تنها به خاطر وجود باغ ها بلکه به علت گذشته تاریخی که دارد در میان گردشگران محبوب است. در این مطلب قصد داریم تا سوغات شیراز، صنایع دستی شیراز و عرقیات آن را معرفی کنیم. در نتیجه با مجله گردشگری یابکس همراه ما باشید. برای اطلاع از ارزانترین بلیط هواپیما شیراز کلیک کنید.

رنگینک شیراز

رنگینک از شیرینی های شیراز است که در بین کودکان از محبوبیت خاصی برخوردار است. خرمای سیاهی که در رنگینک وجود دارد باعث افزایش انرژی می شود. درست کردن رنگینک بسیار ساده است و می توانید آن را بر روی گاز نیز درست کنید. رنگینک از جمله غذاهای سنتی شیراز است و در روزهای ماه رمضان بیشتر پخت می شود. برای درست کردن این شیرینی از آرد گندم، روغن، خرما و خاک قند استفاده می کنند. البته برای زیباتر کردن ظاهر آن می توان از پسته، دارچین و گردو هم استفاده کرد. در زمستان برای اینکه رنگینک طبع گرم تری به خود بگیرد از قند و هل استفاده می کنند. این شیرینی برای کودکان و افرادی که فشار پایین دارند مناسب است.

مسقطی

مسقطی

مسقطی یکی از شیرینی های بسیار معروف شیراز است البته انواع مختلف آن در جاهای مختلف پخت می شود. برای درست کردن مسقطی از زعفران، نشاسته و شکر استفاده می کنند. عاملی که باعث می شود مسقطی ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند ماده ای است که روی آن ریخته می شود بعضی ها از آجیل استفاده می کنند و بعضی روی آن گلپر می ریزند.

بادام سوخته

بادام سوخته

بادام سوخته شبیه سوهان عسلی است. در بادام سوخته همانطور که از اسمش پیداست میزان بادام بیش تر از سوهان خواهد بود. از بادام سوخته در نوروز و شب یلدا استفاده می کنند. بادام تلخ مزه ملس و شیرینی دارد البته مزه تلخ هم در ترکیب با سایر مزه ها وجود دارد. برای درست کردن بادام سوخته از آبلیمو، بادام، روغن، شکر و آب استفاده می کنند.

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی با اینکه جزو سوغاتی محسوب نمی شود ولی شما می توانید به تنهایی این فالوده خوشمزه را امتحان کنید.

نان فسا شیراز از سوغات شیراز

نان فسا شیراز

نان فسا از جمله شیرینی های شیراز است که طعم بسیار دلپذیری دارد. نان فسا در شهر فسا درست می شود و از نظر ظاهری شبیه به شیرینی برنجی است. نان فسا بافت بسیار نرمی دارد و به آسانی در دهان آب می شود. برای پخت نان فسا از کنجد، آرد، زعفران، شکر، زنجبیل، روغن و جوش شیرین استفاده می کنند. مواد مورد استفاده در نان فسا طبع گرمی و پرانرژی دارند که باعث می شود به ماده ای پر انرژی تبدیل شود. برای تزئین کردن آن از تخم مرغ، تخم خرفه و زعفران استفاده می شود.

شیرینی برشلیک شیراز

شیرینی برشلیک شیراز

شیرینی برشلیک شیراز از جمله شیرینی های خوشمزه شیرازی است. با اینکه این شرینی در شیراز پخت می شود اما می توان آن را در جاهای دیدنی اطراف شیراز نیز پیدا کرد. برشلیک بهتر است تا در حالت گرم و داغ خورده شود تا تازگی آن حفظ گردد. برای پخت برشلیک از پودرقند، آرد گندم، میخک، روغن، زنجبیل و هل استفاده می کنند. استفاده از ادویه هایی مانند هل و زنجبیل شیرینی برشلیک را مقوی تر می کند.

کلوچه شیرازی

کلوچه شیرازی

کلوچه بی شک یکی از سوغاتی هایی است که همگان تصور می کنند تنها می شود آن را در شمال پیدا کرد ولی در جاهایی همانند شیراز نیز کلوچه های شیرازی خوشمزه ای تهیه می شود. کلوچه شیرازی نسبت به سایر جاها ابعاد کمتری دارد و خوردن آن با یک لیوان شیر بسیار مطبوع خواهد بود. برای پخت کلوچه شیرازی از گلاب، آرد، روغن، شکر، تخم مرغ و روغن جامد استفاده می کنند. برای پخت این کلوچه ها باید آن ها را در سینی قرار داد.

یوخه

یوخه

از دیگر شیرینی های شیراز، یوخه است و یکی از شیرینی های معروف شیرازی به شمار می رود. برای درست کردن یوخه از خمیر استفاده می کنند. شیرینی یوخه نرم و خوشمزه و است و انرژی زیادی ایجاد می کند. برای درست کردن یوخه از آب، روغن، شکر، هل، آرد، تخم مرغ و دارچین استفاده می کنند. همچنین می توانید از خلال پسته و پودر نارگیل هم استفاده کنید.

نان مشت

نان مشت

نان مشت از جمله دیگر شیرین های خوشمزه شیراز است. ماده اصلی که در نان مشت استفاده می شود، خرما است. از سایر ترکیبات آن می توان به روغن، آرد گندم، زنجبیل و دارچین اشاره کرد. این شیرینی نیز به دلیل اینکه طبع گرم و پرانرژی ای دارد بین مردم بسیار محبوب است.

حلوای خارک از سوغات شیراز

حلوای خارک

حلوای خارک یکی از حلواهای خوشمزه در شهر شیراز است. حلوای خارک به دلیل اینکه شیرینی اضافی ندارد یک دسر سالم محسوب می شود. خارک در واقع یک نوع خرمای خام است که به طور کامل نرسیده است. خرمای خارک شبیه به خرمالو است. حلوایی که از خارک درست می شود به دلیل اینکه پر از موادی مانند مس، منگنز، فیبر، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم و فسفر است، برای افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند یبوست و روده هستند توصیه می گردد.

عرقیجات گیاهی

عرقیجات گیاهی

شیراز به دلیل اینکه از آب و هوای مناسبی برخوردار است در نتیجه در آن گل ها و باغ های زیادی وجود دارد. همین امر باعث شده است تا گیاهان دارویی زیادی در آن رشد کنند. در نتیجه می توان به راحتی عرقیات گیاهی مختلفی را تهیه کرد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

عرق بهار نارنج

عرق بهار نارنج

در بهار مخصوصا در فروردین و اردیبهشت بوی بهار نارنج در جای جای شهر استشمام می شود. در این هنگام تعدادی از باغ ها برای برداشت بهار نارنج تعطیل می شوند. نحوه درست کردن عرق بهار نارنج به این صورت است که بعد از جمع آوری شکوفه نارنج باید آن را تقطیر کنند. همچنین می توان از گل های خشک شده بهار نارنج برای دمنوش استفاده کرد.

عرق بیدمشک از سوغات شیراز

عرق بیدمشک

عرق بیدمشک در واقع یک درخچه است که گل های زردرنگی روی آن شکوفا می شود. درخت عرق بیدمشک در پایان اسفند یا اوایل فرودین شروع به گل دهی می کند. این درخت به مدت 15 روز گل می دهد. خواص درمانی این گیاه بسیار زیاد است. روش تهیه کردن عرق بید مشک به این صورت است که بعد از اینکه گل ها چیده شدند باید تا 72 ساعت بعدی کار عرق گیری شروع شود. لازم به ذکر است که برای اینکه کیفیت محصول بالا باشد باید قبل از شکوفه زدن آن ها را چید.

عرق نسترن از سوغات شیراز

عرق نسترن

نسترن یک گل بسیار زیبا است که از آن برای تهیه عرق نسترن استفاده می کنند. از این عرق برای ایجاد حس آرامش و انرژی بخشی استفاده می شود.

آب لیمو

آب لیمو

جهرم یکی از شهرهای اطراف شیراز است که دارای آب و هوای بسیار خوبی است که در نتیجه برای رشد لیمو ترش محل مناسبی خواهد بود. فالوده شیرازی همراه با آب لیمو بسیار خوشمزه خواهد بود.

صنایع دستی شیراز

صنایع دستی شیراز

در شیراز صنایع دستی بسیار متفاوتی وجود دارد که برای گردشگران قابل توجه خواهد بود. در ادامه با برخی از آن ها آشنا خواهیم شد.

قلم زنی از سوغات شیراز

قلم زنی

قلم زنی هنری است که در آن روی وسایلی مانند برنج، طلا، نقره و مس با ایجاد حکاکی و نقش های مختلف، یک وسیله هنری درست می کنند. قلم زنی محدود به شیراز نیست بلکه در شهرهای زیادی استفاده می شود. شما می توانید بهترین وسایل قلم زنی را از شیراز تهیه کنید. اشیای دکوری زیادی هستند که می توانند به عنوان هدیه برای دوستان خود تهیه کنید برای مثال گلدان، قندان و بشقاب های زینتی از جمله این وسایل هستند.

منبت کاری

منبت کاری

خاتم کاری از سوغات شیراز

خاتم کاری

خاتم کاری نیز یکی از هنرهای دستی ایران است. در این هنر تکه های کوچک چوب کنار هم قرار می گیرند. موادی که برای خاتم کاری استفاده می شود شامل طلا، عاج، چوب و استخوان می شود. خاتم کاری هنری است که باید با ظرافت و دقت زیادی انجام شود. سابقه هنر خاتم کاری به دوران صفویه باز می گردد. با استفاده از این هنر می توان اشیایی مانند جعبه دستمال، گلدان، چنگال و جای قاشق را خاتم کاری کرد. برای خرید سوغاتی های شیراز به بهترین مراکز خرید شیراز مراجعه کنید.

بهترین شیرینی شیراز چیست؟

مسقطی

بهترین صنایع دستی شیراز کدام است؟

خاتم کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *