جاهای دیدنی شیراز در پاییز

نمایی از شیراز
ایران گردی, شیراز

آوازه ی شیراز به گوش هر فردی که می رسد، ناگزیر وی را به دیدن این شهر ترغیب می کند. این شهر تاریخی با قدمت چندین هزار ساله آثار تاریخی بسیار شگفت انگیزی را در خود جای داده است. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی بهترین جاهای دیدنی شیراز در پاییز بپردازیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

شیراز، تاریخی ترین شهر ایران

اگر بخواهیم درباره شگفتی های شیراز صحبت کنیم کلمات به خوبی قادر به بیان عظمت آن نخواهند بود با این حال در این مقاله سعی بر این است که علاوه بر توصیف زیبایی های آن اطلاعاتی مفید هم در اختیار گردشگران قرار دهیم.

جاهای دیدنی شیراز تنها به آرامگاه حافظ و سعدی محدود نمی شود بلکه آثار تاریخی زیادی مانند دروازه قرآن، ارگ کریمخانی، بازار وکیل و … در سطح شهر وجود دارند. با اینکه دیدن شیراز در فصل بهار و هم زمان با شکوفایی بهارنارنج لطف ویژه ای دارد اما پاییز شیراز نیز با طبیعت هزار رنگ خود سفری جذاب را برای شما رقم می زند.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک شیراز به لحاظ کاشی کاری ارزنده ترین مسجد کشورمان محسوب می شود و معماری بی نظیرش این مسجد را در لیست زیباترین مساجد دنیا قرار داده است.

یکی از ویژگی های جالب توجه این مکان این است که به دلیل داشتن پنجره های ویژه، نورهای رنگارنگی به داخل ساختمان وارد می شوند. همچنین در قسمت ورودی مسجد نصیرالملک کاشی های هفت رنگی استفاده شده اند که در آن ها طرح های گل سرخ و زنبق دیده می شود.

آدرس مسجد نصیرالملک: گود عربان،خیابان لطفعلی خان زند، امامزاده شاه چراغ

دروازه قرآن

دروازه قرآن

در گذشته های دور دروازه های زیادی در شیراز وجود داشته است ولی هم اکنون تنها اثر تاریخی به جا مانده از زمان های قدیم دروازه قرآن است. این دروازه در قسمت شمال شرقی شیراز قرار دارد. در آن زمان قرآنی هم بالای این دروازه بوده است تا مسافران به سلامت سفر کنند.

آدرس: مرودشت، کنار فلکه طاووسیه

بازار وکیل

بازار وکیل

قدمت بازار وکیل به حدود سیصد سال پیش باز می گردد. این مکان از جمله جاهای دیدنی شیراز در پاییز به شمار می رود. بازار وکیل در دوران زندیه بنا شده است. در آن زمان یکی از پادشاهان زندیه به نام کریم خان زند دستور ساخت این بنا را داده است.

از ویژگی های بازار وکیل سقف چهارجهت آن است که باعث شده چهار بازار از آن منشعب شوند. اگر بخواهیم این اثر را با سایر مکان های تاریخی مقایسه کنیم می توان گفت که شباهت کم نظیری به بازار قیصریه لار اصفهان دارد.

آدرس : بازار وکیل در خیابان‌ های زند و لطفعلی خان ورودی دارد.

خانه شاپوری

خانه شاپوری

اسم این خانه برگرفته از تاجری مشهور به همین نام است. زمان ساخت خانه شاپوری به سال های 1300 باز می گردد که معماری آن توسط استاد ابوالقاسم صورت گرفته است.

آدرس : خیابان کریم خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی

باغ دلگشا

باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی از جاهای دیدنی فارس است. این باغ نیز در زمان زندیه ساخته شده است، به همین دلیل می توان گفت که تا به امروز حوادث تاریخی زیادی را پشت سر گذاشته است. معماری این بنا به سبک ساسانیان است.

در زمان سلطنت پادشاهان قاجار، خانواده قوام الملک در این باغ زندگی می کرده اند که باعث شده تعدادی کوشک هم به آن افزوده شود. سقف ساختمان هایی که در این بنا وجود دارند با طرح هایی از گل و بته مزین شده و آینه کاری های مختلفی در آن به کار رفته است. وجود درختان نارنج هم جلوه ای زیبا به باغ دلگشا بخشیده است.

آدرس: شمال شرقی شیراز، در نزدیکی آرامگاه سعدی

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام

قدمت باغ نارنجستان قوام به زمان ناصرالدین شاه باز می گردد. این مکان به وسیله قوام السلطنه بنا شده است. باغ نارنجستان بخش های مختلفی مانند اصطبل، حمام، بازارچه، حسینیه، دیوان خانه و مدرسه دارد.

در سال های بعد هنگامی که این مجموعه به موزه تبدیل شد از آن برای نگهداری آثار فرهنگی شخصی به نام پوب که یک مورخ آمریکایی است استفاده گردید. باغ نارنجستان قوام یکی از جاهای دیدنی شیراز در پاییز است.

آدرس : خیابان لطفعلی خان زند، فلکه غدیر

سرای مشیری

سرای مشیری

سرای مشیری یکی از بازارهای کهن شیراز است. قدمت ساخت این بنا به دوران قاجار باز می گردد. این بازار در نزدیکی بازار وکیل قرار گرفته است. سرای مشیری از مکان های تاریخی شیراز است.

آدرس : تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، بازار وکیل جنوبی

خانه زینت‌ الملک

خانه زینت‌ الملک

خانه زینت الملک به جای مانده از دوران قاجار است. سقف این خانه از جنس چوب است و با طراحی هایی از حیوانات، گل و … مزین شده است. در طبقه پایین این خانه موزه ای از مشاهیر استان فارس به همراه مجسمه هایی از آن ها قرار دارد.

آدرس : خیابان لطفعلی خان زند، خانه زینت الملک

سعدیه

سعدیه

سعدیه آرامگاه شاعر معروف ایران زمین است. این آرامگاه در نزدیکی باغ دلگشا قرار گرفته است، پس اگر به قصد گردش به این باغ سر زدید حتما سری هم به سعدیه بزنید.

سعدیه محل زندگی این شاعر والا مقام بوده است که بعد از فوت ایشان آرامگاهی به همین نام در این مکان ساخته شد. قدمت بنای این آرامگاه به سده هفتم هجری باز می گردد. با این حال در سال 1330 یکی از معماران به نام ایرانی معماری این بنا را بازسازی کرده است.

آدرس : انتهای خیابان بوستان، باغ دلگشا

حافظیه

حافظیه

حافظیه در قسمت شمال شهر شیراز قرار گرفته است. در این مکان شاعر پر آوازه ایرانی به نام حافظ چشم از جهان فرو بسته است. همچنین باید گفت که این مکان در نزدیکی دروازه قرآن قرار دارد.

برای طراحی این بنا چندین نفر به نام های علی اصغر حکمت، ماکسیم سیرو و علی سامی همکاری داشته اند. طرح این مقبره برگرفته از معماری زمان زندیه است.

آدرس : چهار راه حافظیه، بلوار گلستان

تخت جمشید

تخت جمشید

تخت جمشید تاریخی ترین بنای ایران است که نه تنها در خود ایران شهرت دارد بلکه جهانیان نیز این بنای باستانی را به خوبی می شناسند. این مکان دارای نام های متعددی است که از جمله آن ها می توان به پرسپولیس، هزار ستون، پارسه و … اشاره کرد.

این بنا، پایتخت ایران در زمان هخامنشیان بوده است و مراسم های زیادی از جمله عید نوروز در آن برگزار می شده است. ساخت تخت جمشید 188 سال طول کشیده است و قدمت آن مربوط به 330 سال پیش از میلاد مسیح است.

تخت جمشید از قسمت های مختلفی مانند دروازه ملل، کاخ آپادانا، شورا و بخش ملکه تشکیل شده است که هر کدام از این بخش ها نشان دهنده هنر و فرهنگ ایرانی هستند. در پایان برای کسب اطلاعات بیش تر سری به مقاله جاهای دیدنی شیراز بزنید.

جاهای دیدنی شیراز در پاییز کدامند؟

تخت جمشید، حافظیه ، دروازه قرآن، سعدیه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *