سفر به شیراز در تابستان و بخش های تفریحی آن

باغ ارم مشهد
ایران گردی, شیراز

شیراز شهر دوست داشتنی است که در طی سالیان دور و دراز مقصد افراد زیادی از داخل و خارج از کشور بوده است. با نزدیک شدن به ایام تابستان احتمالا خیلی ها علاقه داشته باشند تا استراحتی به خود بدهند و این مورد بیشتر شامل خانواده های دانش آموزان می شود، اما افراد دیگری هم هستند که مخصوصا به سفر در تابستان علاقه دارند. پس در این مطلب به بررسی جاهای دیدنی شیراز در تابستان می پردازیم. اگر قصد سفر به شیراز را دارید می توانید برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما شیراز به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

روزهای شیراز در تابستان گرم و شب های آن خنک است. معمولا در طی روز دمای این شهر بسیار بالا می رود، اما گرم ترین دمایی که شیرازی ها در طی تابستان با آن مواجه می شوند مربوط به مرداد ماه می شود. در تیر و شهریور ماه هم با اینکه هوا گرم است، اما می توان گرما را تحمل کرد، پس مشکلی برای گشت و گذار در سطح شهر ایجاد نمی شود.

مکان های دیدنی شیراز در تابستان

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم، به دلیل اینکه دمای هوا در شیراز مناسب است می توانید، آزادانه به بازدید از بخش های مختلف شیراز بپردازید. در طی این فصل گرم سال شهر پر از گل های رنگارنگ زرد و سفید می شود و پارک ها جلوه زیبایی دارند. آسمان آبی است و بهترین نما برای عکس گرفتن با آثار تاریخی برای شما مهیا می گردد. برای مثال شما می توانید به دریاچه هفت برم که در حوالی شهر است، بروید و از طبیعت آن کمال استفاده را ببرید. در ادامه شما را با مکان های دیدنی شیراز آشنا خواهیم کرد.

باغ ارم شیراز

باغ ارم مشهد

باغ ارم شیراز از زیباترین باغ های شیراز است و بر همین مبنا اسم آن را تکه ای از بهشت شیراز گذاشته اند. تابستان در این منطقه بسیار سبز است و هوای خنکی در میان درختان باغ جریان دارد. شما می توانید در این مکان در کنار خانواده خود پیک نیک برگزار کنید و از لحظات خود به خوبی استفاده کنید.

آدرس باغ ارم شیراز: شیراز، میدان ارم، بلوار ارم، خیابان ارم

نحوه دسترسی به باغ ارم شیراز

ماشین شخصی: چنانچه اسباب و اثاثیه خود را جمع کرده و با ماشین شخصی به شیراز سفر کرده اید، مسیری که برای رسیدن به باغ ارم شیراز دارید، به این صورت است که ابتدا باید به بلوار شهید چمران بروید، سپس به میدان دانشجو خواهید رسید. اگر به طرف چپ بپیچید، به میدان ارم می رسید، سپس باغ برای شما مشخص می شود.

برای وارد شدن از ورودی باغ باید هنگامی که به میدان ارم می رسید، به سمت راست رفته و وارد خیابان ارم بشوید. اما اگر مسیر شما از جنوب شهر است باید از خیابان آزادی به طرف ارم بروید.

مترو مشهد: برای استفاده از خط مترو باید به خط یک بروید و در ایستگاه نمازی پیاده شوید. بعد از آن باید به میدان دانشجو رفته و از بلوار آن عبور کنید تا به میدان ارم برسید. سمت راست شما ورودی باغ است.

اتوبوس: اما مسیر شما با استفاده از اتوبوس به این صورت است که باید به ایستگاه میدان ارم بروید. در همین راستا باید از مسیرهای میدان کلبه – میدان ارم یا بلوار نارنجستان – میدان نمازی استفاده کنید.

باغ جنت شیراز

باغ جنب شیراز

همه کسانی که از این باغ بازدید کرده اند، اعتقاد دارند که باغ مورد نظر از زیباترین باغ ها است و می توان در آن لحظات آرامش بخشی را رقم زد. این پارک که قدمت زیادی هم دارد، متعلق به زمان قاجاریان است و در سال 1223 ساخته شده است، با این حال این باغ از آن زمان تا به امروز تغییرات زیادی داشته است.

تفاوت این باغ با سایر باغ های این شهر در این است که این باغ فضای نوینی دارد، اما در آن از پارامترهای سنتی استفاده شده است. درختان کاج و سرو در این باغ به وفور به چشم می خورند و در آن فواره های زیادی قرار داده شده است که باعث می شود در طول تابستان دما خنک تر شود.

در این باغ یک پیست دوچرخه سواری هم ساخته شده که همگان می توانند از آن استفاده کنند. در حین دوچرخه سواری می توان از مناظر اطراف هم لذت برد. توجه داشته باشید که حتی معلولین هم می توانند از امکانات این پارک به راحتی استفاده کنند. از دیگر امکانات باغ می توان به استخر، میز پینگ پنگ، سینمای چند بعدی، باشگاه ایروبیک، زمین فریزبی و همین طور بخش مخصوص کودکان اشاره کرد.

آدرس باغ جنت شیراز: ورودی غربی شیراز، بلوار امیرکبیر

دسترسی به باغ جنت شیراز

مترو: برای رفتن به این باغ باید در ایستگاه شهید مطهری پیاده شوید، سپس با تاکسی به باغ جنت شیراز بروید که تنها نه دقیقه طول می کشد تا به مقصد برسید. اما اگر هتل شما در مرکز شهر است، می توانید در عرض 18 دقیقه به پارک برسید.

آبشار مارگون شیراز

این آبشار در شهر سپیدان است و از بخش های گردشگری حوالی شیراز به شمار می رود و بهترین زمان برای بازدید از آن فصل تابستان است. حتی از خارج از کشور هم برای دیدن این آبشار به طرف این منطقه سرازیر می شوند. این آبشار از جمله آبشارهای چشمه ای محسوب می شود، به همین دلیل تعداد زیادی از آن ها در جهان نیست و همین مورد باعث جذابیت آن شده است.

ارتفاع این آبشار هم بسیار زیاد و تقریبا هفتاد متر است و عرضی برابر با صد متر دارد و دمای اطراف این ناحیه حتی در تابستان هم بالا نیست و بیشترین دمای آن در طول تابستان ده درجه است. پس بهترین زمان برای دیدن آن آبشار چشمه ای در تابستان است. برای اینکه گردشگران بتوانند به راحتی از زیبایی های این مکان استفاده کنند، امکانات مختلفی از جمله سرویس بهداشتی و محل های استراحت در نظر گرفته شده است.

آدرس آبشار مارگون شیراز: در 130 کیلومتری شیراز

نحوه دسترسی به آبشار مارگون شیراز

تنها راه دسترسی به این آبشار استفاده از ماشین است که خوشبختانه یک پارکینگ در آن حوالی است که می توانید از آن استفاده کنید. شما می توانید ماشین را در پارکینگ پارک کرده و ادامه راه را به صورت پیاده طی کنید.

این آبشار در شهر سپیدان است و از بخش های گردشگری حوالی شیراز به شمار می رود و بهترین زمان برای بازدید از آن فصل تابستان است. حتی از خارج از کشور هم برای دیدن این آبشار به طرف این منطقه سرازیر می شوند. این آبشار از جمله آبشارهای چشمه ای محسوب می شود، به همین دلیل تعداد زیادی از آن ها در جهان نیست و همین مورد باعث جذابیت آن شده است.

ارتفاع این آبشار هم بسیار زیاد و تقریبا هفتاد متر است و عرضی برابر با صد متر دارد و دمای اطراف این ناحیه حتی در تابستان هم بالا نیست و بیشترین دمای آن در طول تابستان ده درجه است. پس بهترین زمان برای دیدن آن آبشار چشمه ای در تابستان است. برای اینکه گردشگران بتوانند به راحتی از زیبایی های این مکان استفاده کنند، امکانات مختلفی از جمله سرویس بهداشتی و محل های استراحت در نظر گرفته شده است.

بهشت گمشده شیراز

بهشت گمشده فارس

در 120 کیلومتری از شمال غربی شیراز دره ای قرار دارد که به روستای مهنجان نزدیک است و در دامنه کوه های دنا شکل گرفته است. اگر بخواهیم دقیق تر به نقشه نگاه کنیم،  این دره در مرودشت استان فارس است و محلی ها آن را به اسم تنگ بستانک می شناسند. در هنگام تابستان آب و هوای این منطقه بسیار دلپذیر است.

تا مدت زمان زیادی هیچ کس از این دره باخبر نبود، تا اینکه یک گروه کوهنوردی که از این منطقه عبور می کرده اند به صورت تصادفی آن را کشف می کنند و کم کم آوازه آن در همه جا می پیچد. این دره زیبا هم اکنون محلی است که در طول تابستان گردشگران زیادی برای لذت بردن از یک آب و هوای خنک به آن مراجعه می کنند.

دریاچه هفت ‌برم شیراز

دریاچه هفت برم شیراز

این دریاچه در فاصله 55 کیلومتری از شیراز واقع شده است. برای رسیدن به این مکان کافی است تا به طرف دشت ارژن بروید. سپس در دوراهی اول به سمت راست رفته و به خان زنیان برسید و از آن جا تا هفت برم تقریبا نیم ساعت الی چهل دقیقه فاصله است. در این محل برکه هایی آب وجود دارند که باعث خنکی این ناحیه شده اند به همین دلیل بهترین مکان برای برپایی پیک نیک در سفر به شیراز در تابستان است.

در واقع کلمه برم را برای آبگیرهای کوچک به کار می برده اند. در زمان های گذشته 7 آبگیر در این ناحیه وجود داشته است که متاسفانه به دلیل ساخت و سازهای متعدد و از بین رفتن خاک این منطقه برکه ها کم کم خشک شدند و در حال حاضر تنها 3 برکه آب پر از آب است و بقیه در بعضی از فصل های سال آب دارند.

در تابستان برکه ها تقریبا پر آب هستند و می توان بر در امان ماندن از گرمای تابستان و همین طور بهره مند شدن از زیبایی های طبیعی این مکان به این ناحیه سفر کرد. تپه ماهورهایی که در این مکان هستند از دیگر ویژگی های این مکان به شمار می روند.

تنگ تیزآب شیراز

تنگ تیزآب شیراز

این مکان در شهر اردکان قرار گرفته است. البته از اردکان تا این تنگ تقریبا 29 کیلومتر فاصله است. نحوه دسترسی به این تنگ به دو صورت امکان پذیر است. در مسیر اول می توانید از بخش کوهستانی ممسنی – سپیدان و در مسیر دوم می توانید از جاده اردکان – یاسوج بروید. به طور کلی 30 دقیقه زمان برای رسیدن به مقصد لازم است. اما اگر مبدا شما شیراز باشید، فاصله تنگ از آن 90 کیلومتر است.

از این ناحیه یک رودخانه به اسم بشار عبور می کند که باعث علاقمندی بیشتر گردشگران به آن شده است و افراد زیادی علاقمند به شنا در آن هستند. سرچشمه این رود از کوه های سپیدان است و به دلیل اینکه در تمام طول سال آب در آن جریان دارد، در نتیجه پوشش گیاهی این منطقه غنی است و حیوانات مختلفی هم در آن زندگی می کنند.

رودخانه تنگ تیزآب از میان صخره ها عبور کرده و باعث می شود تا انشعاباتی از این رود در میان کوه ها جاری شود. گردشگران در تابستان می توانند در این رودخانه آب تنی کنند یا در کنار آن بساط پیک نیک خود را برگزار نمایند. به خاطر اینکه تابستان این منطقه بسیار شلوغ می شود، برای اسکان گردشگران کلبه های چوبی و همین طور چادرهای مسافرتی وجود دارد تا آن ها بتوانند شب را هم در کنار رودخانه ساکن شوند.

دشت ارژن شیراز

دشت ارژن شیراز

آدرس دشت ارژن شیراز: در مسیر شیراز به سمت بوشهر و در 60 کیلومتر آن واقع شده است.

برای دسترسی به این ناحیه اگر مبدا شما شیراز است، باید به طرف کازرون رفته و دو روستای حسین آباد و خیبرآباد را پشت سر بگذرانید. بعد از اینکه از خان زنیان عبور کردید،  این دشت در فاصله 60 کیلومتری واقع شده است. وسایل نقلیه ای که با استفاده از آن ها می توانید خود را به دشت برسانید شامل اتوبوس های میان شهری و تاکسی می شوند.

جالب است که بدانید در ایام گذشته گونه هایی از شیرها در این ناحیه زندگی می کرده اند. پوشش گیاهی و جانوری این ناحیه همچنان به قوت خود باقی است و می توان از زیبایی های طبیعی لذت برد. پس می توان این ناحیه را به عنوان یکی دیگر از مکان های دیدنی در هنگام سفر به شیراز در تابستان به شمار آورد. توجه کنید که بهترین فصل برای رفتن به این مکان در تابستان و بهار است که هوا معتدل و دلپذیر خواهد بود.

در این دشت در واقع یک آبشار هم به اسم چرونیز وجود دارد که منبع آب آن از کوه های دشت ارژن است. این آبشار منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. البته این آبشار تنها آبشار این مکان نیست، بلکه چندین آبشار کوچکتر هم در مسیر وجود دارند که از جمله آن ها می توان به آبشار گنبد اسب، دریاک و رامغان اشاره کرد.

از دیگر بخش های جذاب این ناحیه غارهای دشت ارژن هستند، درون این غارها فضاهای سوراخ مانندی ایجاد شده اند که ناشی از فرسایش سنگ ها به وسیله آب هستند. در این میان فروشگاه هایی هم در اینجا وجود دارند که می توانید از آن ها دسر محلی یا ترشی جات بخرید. همین طور برای راحتی بازدیدکنندگان غذاخوری هم در این جا ساخته شده است.

سخن آخر

در پایان می توان گفت که با اینکه شهر شیراز به تنهایی جاذبه ای دیدنی است، اما در هنگام سفر به شیراز در تابستان تفریحات دیدنی حوالی آن را فراموش نکنید. چه بسا ممکن است با دیدن بهشت گمشده شیراز احساس کنید که در سرزمینی فراموش شده پا گذاشته اید یا در کنار برکه های تنگ تیزآب زمانی را به شادی سپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *