مسجد وکیل شیراز و هرآنچه باید درباره آن بدانید

مسجد وکیل شیراز
ایران گردی, شیراز

شیراز از شهرهای محبوب برای گردشگران است و سالانه افراد زیادی به قصد دیدن جاهای تاریخی آن به این شهر سفر می کنند. یکی از جاهای دیدنی آن مسجد وکیل شیراز است. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات جامعی در این باره در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه قصد سفر به شیراز را دارید، برای تهیه بلیط هواپیما شیراز به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

مسجد وکیل شیراز

کریم خان زند یکی از سلاطین پر افتخار ایران است که در دوره زندیه فرمان روایی می کرده است. این پادشاه ایران بناهای زیادی را در شیراز تاسیس کرده که مسجد وکیل یکی از آن ها است. این بنا در سال 1187 هجری قمری ساخته شده و در بازار وکیل قرار دارد. برای خرید سوغات شیراز می توانید به این بازار مراجعه کنید.

روایت است که در طی ساخت این مسجد خود کریم خان حضور داشته و کارها را نظارت می کرده است، همین طور طراحی مسجد وکیل هم بر طبق نظر ایشان بوده است. لقب کریم خان زند، وکیل الرعایا است و هرکسی با دیدن این مسجد و سادگی آن متوجه علت این نام گذاری خواهد شد.

طراحی این مسجد کاملا ساده و بدور از هرگونه تجملی است. در زمان حکومت این فرد ساخت بناهای تجملی بسیار رونق داشته ولی با این وجود کریم خان تصمیم گرفت تا با ساخت این بنای ساده نام خود را برای همیشه در تاریخ ثبت کند. مسجد وکیل در سال 1311 در زمره آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری مسجد وکیل شیراز

نمایی از مسجد وکیل

در این مسجد تاریخی کاشی کاری های مختلف و کتیبه هایی با خط زیبای ثلث و نستعلیق دیده می شود. مصالح سازنده این بنا از جنس آجر هستند.

همین طور رنگ های گوناگون، نقش و نگارهای زیبا و بخش های مینا کاری شده ای در طراحی این مسجد به چشم می خورند. پیرلوتی جهانگرد غربی بعد از دیدن مسجد وکیل آن را کاخ لاجوردی و فیروزه فام خوانده است.

مسجد از دو ایوان ساخته شده و فضای داخلی آن آرامش خاصی را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند. مخصوصا اگر در هنگام وقت نماز و مناجات به این مسجد مراجعه کنید، از فضای معنوی آن لذت خواهید برد.

ساختمان مسجد وکیل

مساحت کلی این مسجد در حدود یازده هزار مترمربع است و ابعاد آن را 120 در 80 محاسبه کرده اند. ساختمان مسجد وکیل شامل حیاط خلوت، رواق، شبستان، حیاط و سراهای مختلف می شود.

ورودی‌های مسجد وکیل

سردر مسجد سلطانی مزین به مقرنس کاری های زیبا است. برای واردشدن به داخل ساختمان می توانید، از کوچه های اطراف هم استفاده کنید. بخش ورودی اصلی 2 لنگه در دارد که ارتفاع آن ها برابر با هشت متر است.

یک طاق نما در قسمت بالای این درها ساخته شده که استفاده از کاشی هایی با شکل گل و بوته نمای شگفت انگیزی به آن بخشیده است. در وسط این طاق یک کتبیه است و نام های حسین علی میرزا و فتحعلی شاه با آب طلا بر روی آن حک شده است.

کتیبه دیگری هم در بالای این در وجود دارد که با آیات قرآن مزین شده است. با گذر از بخش ورودی دالان یک هشت ضلعی به شما خوش آمد می گوید و سپس دو راهرو در طرف چپ و راست خودنمایی می کنند. همین طور باید گفت که عبارت لااله‌الاالله هم در سقف این دالان دیده می شود.

ایوان‌

چندین ایوان در این مسجد وجود دارند که یکی از آن ها به طاق مروارید مشهور است. ارتفاع این طاق 20 متر و عرض آن 12 متر است. طاق مروارید سه طاق نما هم دارد که دوتای آن ها در جلوی یک رواق قرار گرفته اند و توسط طاق دیگر می توان به مسجد وارد شد.

از دیگر ویژگی های این ایوان می توان به وجود گلدسته ها و یک شاه تویزه اشاره کرد. همینطور کاشی های رنگارنگی هم در سقف این قسمت به کار برده شده است.

یک ایوان دیگر در بخش جنوبی این بنا قرار گرفته که چهار طاق نما دارد و وجود کاشی های هفت رنگ و کتبه های دیدنی بر زیبایی آن افزوده است.

حیاط و حوض مسجد وکیل

این مسجد شامل دو حیاط می شود که بعد از گذر از دالان ها و راهروها شاهد آن خواهید بود. در این حیاط یک حوض سنگی هم به چشم می خورد.

منبر و محراب مسجد وکیل

منبر مرمرین مسجد وکیل 14 پله دارد و گویند که سنگ هایی که این منبر را تشکیل داده اند، به فرمان کرم خان زند از سمت مراغه به شیراز آورده شده است و تهیه این سنگ ها کار بسیار دشواری بوده است. وجود گل های حجاری شده باعث زیبایی بیشتر این منبر شده است.

محراب مسجد وکیل در طرف راست منبر قرار گرفته است. سقف این مکان مزین به کاشی کاری های زیبا و چشمگیر است. دیواره ها نیز منقش به نقش و نگارهای گل مانند و کاشی کاری شده هستند. خطوط یا علی که با خط کوفی بر دیواره ها حک شده، باعث زیبایی دو چندان محراب شده است. همین طور کتیبه هایی با خطوط قرآنی در اطراف محراب به چشم می خورد

طاق‌نما های مسجد وکیل

یازده طاق نما در قسمت غربی و شرقی مسجد قرار دارند که دو رواق هم در پشت آن ها قرار گرفته است. از تزئینات این قسمت می توان به کاشی های هفت رنگ و اسامی خداوند اشاره کرد.

شبستان‌های مسجد وکیل شیراز

تصویری از مسجد وکیل

مسجد وکیل دو شبستان دارد که در بخش شرقی و جنوبی قرار دارند. شبستان شرقی 5 دهانه دارد و از 12 ستون برای نگه داشتن سقف آن استفاده می شود.

کاشی کاری های متنوعی در گنبدهای این مکان به کار رفته و همین طور سردر ورودی آن توسط آیات قرآنی مزین شده است. این آیات توسط خطوط ثلث نوشته شده اند. همچنین از رنگ لاجوردی در پس زمینه آن استفاده شده است.

شبستان دیگر مسجد وکیل چهار طاق نما دارد و در مقابل طاق مروارید قرار گرفته است. از شگفتی های این بخش می توان به ابعاد بسیار بزرگ آن و وجود 48 ستون سنگی اشاره کرد. کف این بخش از سنگ های بزرگی تشکیل شده و همین طور یک منبر از جنس مرمر در آن وجود دارد.

جزرهایی که در شبستان جنوبی وجود دارند توسط کاشی های رنگارنگ و الگوهایی به شکل گل و بوته مزین شده اند.

ستون ‌های مسجد وکیل

ستون های مسجد به صورت مارپیچی ساخته شده اند و ابهت آن ها نمای زیبایی به مسجد بخشیده است. این ستون ها یادآور معماری اسلامی هستند.

زمان بازدید از مسجد وکیل

این مسجد از ساعت هشت و نیم صبح تا هشت شب باز است.

بهترین زمان بازدید از مسجد

مسجد وکیل در مرکز شهر قرار گرفته است. شما می توانید در هر زمانی برای بازدید از آن به شهر شیراز سفر کنید. البته باید گفت که در اوایل صبح به دلیل بازتاب نور از پنجره های این مسجد زیبایی آن چشم نوازتر خواهد شد.

آدرس مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل

این مسجد در نزدیکی بازاری به همین نام قرار دارد. برای رفتن به مسجد وکیل می توانید به سمت میدان شهرداری رفته و خود را به خیابان طالقانی برسانید.

گردشگرانی که خودرو شخصی دارند می توانند، به سمت خیابان زند بروند سپس با عبور از زیرگذر به میدان شهرداری خواهند رسید. در ادامه مسیر بعد از رد شدن از خیابان های پیروزی و فرهنگ به خیابان طالقانی می رسند. لازم به ذکر است که در این اطراف پارکینگ وجود ندارد، اما می توانید ماشین خود را در خیابان های اطراف پارک کنید.

آدرس مسجد وکیل شیراز: شیراز، خیابان زند، خیابان پبروزی، خیابان فرهنگ، خیابان طالقانی، بازار وکیل

بخش های مختلف مسجد وکیل کدامند؟

محراب، منبر، شبستان، حیاط و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *