سی و سه پل اصفهان، مشهورترین پل تاریخی دنیا

نمایی از پل سی و سه پل
اصفهان, ایران گردی

اصفهان شهری تاریخی است که گذر زمان از شکوه و جلال آن کم نکرده است. مکان های دیدنی زیادی در این شهر وجود دارند که سی و سه پل اصفهان یکی از آن ها است. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات کاملی درباره این پل در اختیار شما قرار دهیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. گردشگران می توانند برای خرید بلیط هواپیما اصفهان ارزان به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنند.

پل سی و سه پل

سی و سه پل در شب

این سازه تاریخی به جای مانده از زمان شاه عباس اول است. سازه مورد نظر وسعتی برابر با 295 متر دارد. در زمان های گذشته طاقچه هایی در بخش بالایی آن بوده که نقاشی هایی هم در آن وجود داشته است.

گفتنی است که یک میدان در ورودی سی و سه پل بوده که در آن جا مردم اصفهان با ارمنی های این منطقه تجارت می کرده اند. نکته جالب این است که ارمنی ها اجازه قدم گذاشتن روی این بنا را نداشته اند. سی و سه پل اصفهان در سال 1310 به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسید.

شاه عباس در دوره حکومت خود به یکی از سرداران به اسم الله وردی خان دستور دارد که این پل را در ایران تاسیس کند و معماری آن توسط فردی به اسم حسین بنا اصفهانی صورت گرفته است. در این پل تاریخی مراسمی به اسم آب پاشان انجام می شده است که شست و شو و غسل کردن جزو کارهای آن بوده است.

اسامی مختلف سی و سه پل

از این پل به نام هایی مانند سی و سه چشمه، جلفا، چهل چشمه، شاه عباسی، زاینده رود و الله وردی خان یاد می کرده اند. شاه عباس پادشاه پرآوازه ایرانی دستور ساخت بسیاری از مکان های تاریخی در این شهر را داده است، به همین دلیل اسم این سازه هم به نام پل شاه عباسی معروف است.

از آن جا که الله وردی خان مسئولیت ساخت آن را بر عهده داشته در نتیجه به اسم ایشان هم معروف است و درباره اسم چهل چشمه باید گفت که چهل چشمه مختلف در این ناحیه وجود داشته است.

معماری پله سی و سه پل

نمایی از سی و سه پل

سی و سه پل از سنگ، خاکستر، ساروج، آجر و خاک رس و آهک ساخته شده است. این بنا در 2 طبقه ساخته شده و در گذشته ها امکان عبور وسایل نقلیه هم از آن وجود داشته است، اما بعد از مدتی این امکان برداشته شد و مردم تنها می توانستند پیاده از ان عبور کنند.

همچنین چندین راه در این سازه وجود دارند که شامل پیاده رو طبقه اول، راه سنگفرش میان پل برای کاروان و سواره، دو راهرو مسقف در دو سمت پل و طبقه دوم آن می شوند.

سازندگان این سازه را در بخش عریض رودخانه که عمق کمی دارد ساخته اند، همین مورد باعث شده تا در طی این 400 سال به خوبی دوام آورد. همچنین گفتنی است که مصالح به کار رفته در آن موجب می شود که نه تنها از استحکام آن کاسته نشود بلکه با جذب رطوبت به دوام آن هم افزوده گردد!

دلیل انتخاب نام 33 پل چیست؟

بعضی ها معتقدند که به خاطر الفبای 33 حرفی گرجی، الله وردی خان گرجی این اسم را انتخاب کرده است اما واضح است که این سازه، ابتدا چهل دهانه داشته است. عده ای نیز می گویند چون آناهیتا الهه آب است، عدد سی و سه به او مربوط می شود.

تفریحات کنار پل اصفهان

عکاسی

این سازه تاریخی شگفت انگیز می تواند سوژه بسیار مناسبی برای عکاسی و ثبت تصاویر خاطره انگیز باشد.

پیاده‌روی

سی و سه پل

قدم زدن در کناره این سازه به تنهایی یا در کنار دوست و خانواده لحظات بسیار شیرینی در پی خواهد داشت. مخصوصا اگر در هنگام شب به این بنا مراجعه کنید می توانید از تماشای ستارگان هم لذت ببرید.

قایق‌سواری

قایق سواری در کنار این بنا یکی از تفریحات مورد علاقه گردشگران است.

مراسم های تاریخی پل سی و سه پل

در طی دوره های تاریخی افراد مهمی در کنار این سازه گرد هم می آمدند و مراسم های مختلفی در آن انجام می شده است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در 13 تیرماه هر سال مراسم آب ریزان که ترکیبی از آب و گلاب بوده انجام می شده است.
  • برگزاری مراسم خاج شویان توسط ارامنه ای که در دوره صفوی زندگی می کردند.
  • مراسم هفت روزه نوروز به همراه گل ریزان و چراغانی خیابان ها.

بهترین زمان برای بازدید از پل

بازدید از این سازه اختصاص به زمان خاصی ندارد و شما می توانید در همه ایام سال از قدم زدن در روی آن لذت ببرید.

آدرس سی و سه پل: اصفهان، میدان انقلاب، ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا یا ابتدای شمالی خیابان چهارباغ عباسی و میدان انقلاب

نحوه دسترسی به پل

اگر با خودرو شخصی به اصفهان سفر کردید، باید ابتدا به سمت میدان انقلاب بروید، سپس به سمت خیابان چهارباغ عباسی بپیچید. با اتوبوس هم می توانید از خط میدان انقلاب استفاده کنید و در آخر اگر از مترو استفاده می کنید باید در ایستگاه سی و سه پل پیاده شوید.

پل سی و سه پل به دستور چه کسی ساخته شد؟

این پل به فرمان شاه عباس صفوی ساخته شد.

تفریحات پل سی و سه پل کدامند؟

قایق سواری، پیاده روی، عکاسی و شب نشینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *