جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان
اصفهان, ایران گردی

بیخود نیست که اصفهان به نقش جهان معروف است. این شهر مکان های تاریخی بسیار زیادی دارد که می توان به اندازه یک کتاب درباره آن ها توضیح داد! با این حال در این مقاله برای علاقمندان به جاهای دیدنی اصفهان مطلبی جمع آوری کرده ایم که تمام مکان های مهم به همراه تاریخچه اشان بازگو شود. پس کوله پشتی خود را بردارید و با مجله گردشگری یابکس همراه باشید تا یک به یک سری به این مکان ها بزنیم! برای خرید بلیط تهران اصفهان کلیک کنید.

جاهای دیدنی تاریخی اصفهان

پل خواجو اصفهان

پل خواجو اصفهان

پل خواجو یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که در زمان صفویه و به فرمان شاه عباس تاسیس شده است. پل خواجو روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. در آن زمان شاه عباس بر روی قسمتی از پل اقامت داشته است. همین طور از پل خواجو برای کنترل کردن جریان آب نیز استفاده می شده است. پل خواجو ابعادی به اندازه 133 متر در 12 متر دارد. با اینکه این پل نام های زیادی دارد اما به دلیل اینکه در محل خواجو قرار گرفته است به این نام معروف است. پل خواجو اصفهان به دلیل تقارن خود مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان است.

آدرس: اصفهان، چهارباغ خواجو،انتهای شرقی خیابان کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی

میدان نقش جهان از جاهای دیدنی اصفهان

میدان نقش جهان

میدان در گذشته به عنوان میدان شاه یاد می شده است. ولی اندکی بعد به میدان امام تغییر پیدا کرد. این میدان ابعادی به طول 560 متر و عرض 160 متر دارد. شاید جالب باشد که بدانید نقش جهان در میان میدان های بزرگ دنیا در رده دوم قرار می گیرد. نقش جهان نیز همانند پل خواجو در دوران صفویه ساخته شده است و در آن زمان از آن به عنوان محلی برای بازی های چوگان و برپایی جشن ها استفاده می شده است. میدان نقش جهان جزو نخستین اثرهای ایرانی است که در یونسکو به ثبت رسیده است.

این فضا تنها یک میدان نیست بلکه آثار تاریخی دیگری مانند سردر قیصریه، مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف الله و عمارت عالی قاپو در آن قرار گرفته است. کسانی که به قصد بازدید به میدان نقش جهان می روند می توانند تا از درشکه سواری و فواره های متعدد آن لذت ببرند. همین طور رستوران و کافه های زیادی برای گردشگران وجود دارد که می توانند در آن استراحت کنند و غذایی بخورند.

آدرس: اصفهان، میدان امام حسین (ع)، خیابان سپاه

کاخ عالی قاپو از جاهای دیدنی اصفهان

کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو از دیگر جاهای دیدنی اصفهان است که بدون شک نباید دیدن آن را از دست بدهید. این کاخ، ساختمانی است که از شش طبقه ساخته شده است و ارتفاع آن به 48 متر می رسد. برای رفتن به هر طبقه باید از راه پله های مارپیچ استفاده کرد. شروع ساخت کاخ عالی قاپو به زمان شاه عباس اول برمی گردد ولی تکمیل آن توسط شاه عباس دوم و شاه سلیمان صورت گرفته است. شاید وقتی به این مکان نگاه کنید شگفت زده شوید زیرا در نگاه بیننده این کاخ از هر طرف طبقات مختلفی دارد! برای مثال وقتی در جلوی کاخ عالی قاپو بایستید بنظر می رسد که که 2 طبقه دارد ولی از کنار 3 طبقه و از پشت، 5 طبقه ای بنظر می رسد!

این ساختمان در ایام قدیم به اسم قصر دولتخانه معروف بوده است و ایوانی بسیار وسیع دارد که 18 ستون آن را نگه داشته است. پادشاهان زمان صفویه از کاخ عالی قاپو برای دیدن مسابقات و برنامه های دیگر استفاده می کرده اند. ناگفته نماند که معماری این کاخ به دلیل نقاشی های متنوع و گچ بری آن نیز بسیار چشم گیر است. یکی از طبقات بسیار جالب کاخ عالی قاپو اتاق صوت آن است که صدا بدون اینکه منعکس شود، در همه طبقات پخش می شده است. پس از این اتاق برای پخش موسیقی استفاده می کرده اند.

آدرس: اصفهان، ضلع غربی میدان امام

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه در سال 1011 – 1029 در زمان صفوی و در میدان امام اصفهان بنا شده است. این بازار در زمان گذشته از بزرگ ترین بازارهای خاورمیانه بوده و است و از آن به عنوان بازار سلطانی یاد می کرده اند. در واقع ابتدای این بازار از سردر قیصریه آغاز می شود و به یک بازار دیگر به نام دارالشفا ختم می گردد. معماری سردرقیصریه شامل نقاشی هایی توسط هنرمند رضا عباسی و کاشی کاری است.  

خود بازاره قیصریه شامل تعداد زیادی حجره می شود. سقف این بازار همانند دیگر بازارهای قدیمی گنبدی شکل است و در آن نورگیرهایی جهت تهویه وجود دارد. بازار قیصریه شامل چندین راسته اصلی و فرعی است که در آن فرش فروش ها فعالیت می کرده اند. جهان گردان معروفی مانند ناصرخسرو از این بازار دیدن کرده اند.

آدرس:اصفهان، میدان امام، ورودی بازار

کاخ چهل ستون از جاهای دیدنی اصفهان

کاخ چهل ستون

بیش تر جاهای دیدنی اصفهان در زمان صفویه ساخته شده است و کاخ چهل ستون نیز یکی از آن هاست. این کاخ به فرمان شاه عباس اول بنا شده شده و شاه عباس دوم آن را تکمیل کرده است. کاخ چهل ستون شامل یک باغ بزرگ و استخر و عمارت می شود. کاخ چهل ستون نیز در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. با اینکه این کاخ تنها 20 ستون دارد ولی به دلیل اینکه انعکاس آن در استخر دوبرابر می شود به این نام معروف شده است.

بعد از گذشتن از باغ و فضای بیرونی کاخ به داخل عمارت که وارد می شویم شاهد معماری جالبی خواهم بود. 6 تابلوی نقاشی مربوط به وقایع تاریخی آن دوره در سالن اصلی کاخ چهل ستون قرار گرفته است. یک موزه در جهت نمایش عمومی آثاری مانند دست نوشته های دوران صفوی، اشیای قدیمی و … در این کاخ وجود دارد.

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ، خیابان سپه، غرب میدان نقش جهان

اماکن مذهبی از جاذبه های دیدنی اصفهان

مسجد شیخ لطف الله از جاهای دیدنی اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله در قرن 11 بنا شده است. فرمان ساخت این مسجد توسط شاه عباس اول داده شده است. ساخت مسجد شیخ لطف الله، به دلیل معماری خاصی که دارد 18 سال به طول انجامیده است. یکی از هنرمندان معروف ایرانی به نام محمد رضا اصفهانی این مسجد را طراحی کرده است. مسجد مورد نظر به اسم عالمی از زمان صفویه به نام شیخ الطف الله جبل عالمی ساخته شده است. با ورود به مسجد شاهد کاشی های آن به رنگ های خاکستری، آبی و سفید خواهید بود. کاشی های معرق و کتیبه های ثلث، سقف و دیوار این مکان را مزین کرده اند.

خط ثلث کتیبه ها کار علیرضای تبریزی عباسی است. عاملی که مسجد شیخ لطف الله را از بقیه متمایز کرده است این است که هیچ مناره ای درآن وجود ندارد. با این وجود، نبود مناره چیزی از زیبایی های این مسجد مشهور کم نکرده است. نکته دیگر این است که مسجد شیخ لطف الله هیچ حیاطی ندارد و برای وارد شدن به این مسجد باید از چند پله استفاده کنید. از دیگر خصوصیات مسجد شیخ لطف الله، طرح طاووسی است که در گنبد آن نقش بسته است.

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، مقابل عالی قاپو

مسجد امام از جاهای دیدنی اصفهان

مسجد امام اصفهان

مسجد امام در گذشته به اسم مسجد شاه معروف بوده است و جمله جاهای دیدنی اصفهان است که متعلق به دوران صفویه و شاه عباس اول است. هنرمندی به نام علی اکبر اصفهانی با همراهی محب علی بیک الله، مسجد امام را بنا کرده است. از عوامل چشم گیر بودن مسجد امام می توان به طراحی منحصر به فرد به همراه کاشی کاری های خاص آن اشاره کرد. در این مسجد طرح های مختلف اسلیمی و خطاطی هایی توسط استادان به نامی همچون عبدالباقی تبریزی، علیرضا عباسی، محمدصالح امامی و محمدرضا امامی صورت گرفته است. برای یک تجربه خاص شما می توانید در مرکز گنبد بایستید و حرف بزنید تا صدای شما در صحن مسجد پخش شود!

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان

کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک شبیه کلیساهای ایتالیایی است. این کلیسا نیز در دوران صفوی ساخته شده است. هدف از ساخت این کلیسا، ماندگاری ارامنه در اصفهان بوده است. این مکان یکی از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می رود، پس بازدید آن برای مسلمانان نیز خالی از لطف نیست. در کلیسای وانک قسمت های مختلفی همچون موزه مردم شناسی ارامنه، چاپخانه، کتابخانه و … قرار گرفته است. همین طور اشیای مختلف قدیمی، تابلو، زیورآلات، نسخ خطی و منسوجات برای دیدن عموم به نمایش گذاشته شده است. از جمله شگفتی های این مسجد وجود تار مویی است که بر روی آن یک جمله نقش بسته است. جمله مورد نظر گفته تاروت است و برای خواندن آن باید از میکروسکوپ استفاده کنید. گنبد این کلیسا شبیه مسجدهای اسلامی، دایره ای شکل است و تصاویری از انجیل توسط روغن و طلا بر روی دیوارها نقش بسته اند.

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک

آتشکده اصفهان از جاهای دیدنی اصفهان

آتشکده اصفهان

آتشکده اصفهان که به کوه آتشگاه هم معروف است در بالای یک کوه واقع شده است. این بنای تاریخی در زمان ساسانیان ساخته شده است. این آتشکده شامل یک اتاق با 8 گوشه می شود که پنجره ای در هر طرف آن قرار گرفته است. زرتشتیان آتش جاوید را در این اتاق نگهداری می کرده اند. تاریخ نویسان این مکان را به عنوان یکی از آتشکده های مهم در زمان ساسانیان می شناخته اند.

آدرس: اصفهان، 8 کیلومتری مرکز شهر، خیابان آتشگاه

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که برای شخصی به همین نام در زمان ایلخانیان ساخته شده است. آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی در نطنز واقع شده است و برای پیدا کردن آن نیاز به جستجوی زیادی نیست زیرا مناره های آن بسیار مشخص است. آرامگاه شامل گنبد هشت وجهی فیروزه ای به همراه یک مناره کاشی کاری شده می شود. فضای داخلی این آرامگاه چوبی است و کنده کاری های مختلفی در آن به کار رفته است. لازم به ذکر است که وجود مقرنس کاری و گچ کاری های مختلف نمای ویژه ای به گنبد آن بخشیده است.

آدرس: اصفهان، نطنز

کلیسای بیت اللحم از جاهای دیدنی اصفهان

کلیسای بیت اللحم

کلیسای بیت اللحم در سال 1306 و در عصر صفوی بنا شده است. این کلیسا به وصیت فردی به نام خواجه پطروس ولیجانیان ساخته شده است. به طور کلی 12 کلیسا در اصفهان وجود دارد اما کلیسای بیت اللحم بزرگترین گنبد را از میان آن ها دارد. کلیسای مذکور به دلیل نمای فوق العاده جالبی که دارد از جمله جاهای دیدنی اصفهان به شمار می رود. برای ساخت این کلیسا از آجر استفاده شده است و دیوارها با نقاشی های جالب مزین شده اند. کلیسای بیت اللحم بنایی 2 طبقه است که بالای آن مخصوص خانم ها در نظر گرفته شده است.

آدرس: اصفهان، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ جلفا

جاذبه های طبیعی اصفهان

باغ پرندگان اصفهان از جاهای دیدنی اصفهان

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان در پارک ناژوان واقع شده است. ابعاد این باغ در حدود 55000 متر است. نزدیکی این باغ به رودخانه زاینده رود، باعث شده است تا آب و هوای آن برای نگهداری پرندگانی از سرتاسر جهان مناسب باشد. چهار نوع متفاوت از زیستگاه ها برای پرندگان موجود در این باغ در نظر گرفته شده است. این زیستگاه ها شامل فضای جنگلی، برکه، قفس آهنی و شیشه ای می شوند. برای کسانی که علاقمند به گونه های مختلف پرندگان هستند نباید فرصت بازدید از این باغ ویژه را از دست بدهند.

آدرس: اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

تونل آکواریوم اصفهان

تونل آکواریوم اصفهان

تونل آکواریوم در نقشه جاهای دیدنی اصفهان یکی از جاذبه های طبیعی اصفهان است. تونل آکواریوم اصفهان در ابعادی به اندازه 3500 متر ساخته شده است. برای تاسیس این بنا از شرکت اوشن آکواریوم ترکیه استفاده شده است. در واقع این مجموعه 33 آکواریوم دارد که اندازه هایی به ابعاد 5 تا 10 متر دارند و در آن انواع مختلف ماهیان مربوط به آب شور و شیرین زندگی می کنند. همین طور ستاره های دریایی نیز در این آکواریوم ها قرار گرفته اند. در حدود 6500 آبزی در این آکواریوم گرد هم آورده شده اند که در این میان 6 نوع کوسه هم در آن ها دیده می شود. در تونل آکواریوم اصفهان یک بخش برای کودکان در نظر گرفته شده است که می توانند به آبزیان غذا بدهند. همین طور امکان عکاسی نیز وجود دارد.

آدرس: اصفهان، خیابان الفت، پارک ناژوان

باغ گل های اصفهان

باغ گل های اصفهان

باغ گل های اصفهان از دیگر جاهای دیدنی اصفهان است که می توانید در آن اوقات خوشی را در کنار گل های زیبا بگذرانید. مجموعه تفریحی باغ گل های اصفهان در دهه هفتاد کار خود را آغاز کرده است. بازدید کنندگان می توانند در این باغ با انواع گل و گیاه آشنا شوند. باغ گل های اصفهان 395 گونه گیاهی دارد که در بخش های مختلف این باغ نگهداری می شوند. قسمت های مختلفی که در این باغ وجود دارد شامل جشنواره لاله، برکه، باغ صخره ای، آبشار، گلخانه، باغ سوزنی برگان و آمفی تئاتر می شود. یکی از قسمت های بسیار جالب این باغ طرح فرش ایرانی است که توسط گل های مختلف طراحی شده است. این طرح ابعادی به اندازه 1860 متر دارد.

آدرس: اصفهان، میدان بزرگمهر، خیابان سلمان فارسی

محله جلفا از جاهای دیدنی اصفهان

محله جلفا

محله جلفا یکی از محله های قدیمی اصفهان است که معماری آن ترکیبی از ایرانی و ارامنه است. در دوران صفوی ارمنی ها این مکان را ساخته اند. در محله جلفا همین طور 11 کلیسا برای ارامنه وجود دارد.

آدرس: اصفهان، محله جلفا

خیابان چهارباغ عباسی از جاهای دیدنی اصفهان

خیابان چهارباغ عباسی

خیابان چهارباغ عباسی یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که از دو بخش ساخته شده است. این دو بخش شامل چهارباغ بالا و پایین می شوند که از زاینده رود تا شهدا ادامه دارد. این خیابان درخت های بسیار بلندی دارد که آن را برای پیاده روی مناسب کرده است. خیابان چهارباغ عباسی در زمان صفویه ساخته شده است.

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، بین دروازه دولت و سی‌وسه پل

موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان

یکی از موزه های معروف اصفهان، موزه موسیقی اصفهان است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این موزه یک موزه خصوصی محسوب می شود. از جمله امکاناتی که در این موزه در نظر گرفته شده است تورهای چند زبانه ای است که قسمت های مختلف آن را برای شما توضیح می دهند. آقای مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی دو تن از هنرمندان نامدار موسیقی سنتی ایران، موزه موسیقی اصفهان را در سال 94 تاسیس کرده اند. در این موزه در حدود 300 نوع ساز مختلف وجود دارد. در سال 95 موزه ذکر شده از طرف سازمان میراث فرهنگی جایزه بهترین موزه خصوصی را برده است. در این موزه امکانات صوتی و تصویری، کافه و فرودشگاه برای گردشگران فراهم شده است. همچنین به دلیل ایام کرونا شما می توانید با مراجعه به سایت موزه موسیقی ایران در یک تور مجازی شرکت کنید.

آدرس: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی، پلاک 74

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که در این مکان دایناسورهای جالبی در معرض دید عموم قرار گرفته است. این موزه در سالن تیموری و در سال 67 بنا شده است. آثاری که در این موزه نگه داری می شود در مدت زمان 37 سال و از کشورهای مختلف جمع آوری شده است. در این موزه بخش های مختلفی مانند مهره داران، راهنمای موزه، جغرافیای طبیعی، بی مهرگان، زمین شناسی و گیاه شناسی وجود دارد.

آدرس: اصفهان، خیابان استانداری، تالار تیموری

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی اصفهان در دوران صفوی ساخته شده است. این بنا در قدیم به عنوان رکیب خانه استفاده می شده است. همان طور که از اسم این مکان مشخص است یعنی به عنوان محلی برای نگهداری وسایل سوار کاری استفاده می شده است. این موزه در سال 57 ترمیم شده و در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. موزه هنرهای تزئینی اصفهان 7 قسمت مختلف دارد که در آن ها آثار فلزی، لاکی و روغنی، آثار چوبی، آبگینه ها، نگارگری  و خطاطی در آن قرار گرفته است.

آدرس: اصفهان، خیابان استانداری، مقابل دانشگاه پردیس اصفهان

شهر رویاهای اصفهان

شهر رویاهای اصفهان

شهر رویاهای اصفهان یک مجموعه تفریحی است که در سال 93 برای کودکان و بزرگسالان افتتاح شده است. این شهر 90 جاذبه مختلف دارد و دو قسمت روباز و سرپوشیده را تشکیل می دهد. در شهر رویاهای اصفهان در قسمت شهربازی یک سالن برای بازی کامپیوتری، دنیای زیرآب، سالن جلوه ویژه، و شهر واژگون قرار گرفته است.

آدرس: اصفهان، بزرگراه کمربندی شرق اصفهان، روشن دشت، نرسیده به دانشگاه آزاد اسلامی

پارک ملی کلاه قاضی

پارک ملی کلاه قاضی

پارک ملی کلاه قاضی از جمله جاهای دیدنی اصفهان در قسمت جنوبی آن است. پارک مورد نظر مساحتی برابر با 48  هزار هکتار دارد و در آن انواع مختلف جانوران و گیاهان وجود دارند.  پارک ملی کلاه قاضی در زمان صفویه به عنوان محلی برای شکارگاه پادشاهان صفوی استفاده می شده است. لازم به ذکر است که پارک نام برده شده می تواند محلی مناسب برای طبیعت گردی و سنگ نوردی نیز باشد.

آدرس: اصفهان، 36 کیلومتری جنوب اصفهان

پارک ملی ناژوان از جاهای دیدنی اصفهان

پارک ملی ناژوان

پارک ملی ناژوان یکی از باغ های ویژه اصفهان است که ویژگی های بسیاری از جمله تله سیژ، استخر، کمپینگ، درشکه سواری، پیست دوچرخه سواری، قایق سواری، و زمین بازی کودکان دارد. گردشگران می توانند بعد از بازدید از پارک ملی ناژوان به آکواریوم اصفهان و باغ پرندگان که در نزدیکی این مکان قرار گرفته است سری بزنند.

آدرس: اصفهان، بزرگراه شهید حبیب اللهی، خیابان الفت

معروف ترین کلیسای اصفهان کدام است؟

کلیسای وانک

اماکن مذهبی اصفهان کدامند؟

مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله

مکان های تاریخی اصفهان کدامند؟

کاخ عالی قاپو، چهل ستون، میدان نقش جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *