راهنمای سفر به اصفهان

نمایی از اصفهان
اصفهان, ایران گردی

در این مطلب قصد داریم تا هرآنچه برای راهنمای سفر به اصفهان لازم است بدانید را برای شما شرح دهیم. این مطلب شامل چگونگی سفر به اصفهان، هزینه بلیط هواپیما و قطار، هزینه خورد و خوراک ، مکان های دیدنی اصفهان و … می شود. پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما اصفهان کلیک کنید.

معرفی شهر اصفهان و چرا سفر به اصفهان

شاید همیشه برایتان سوال بوده است که چرا اصفهان به نصف جهان معروف است. در پاسخ به این سوال باید گفت که این شهر از نظر معماری و هنر بسیار غنی است. کمتر پلی در جهان شبیه به  پل خواجو و سی سه پل اصفهان وجود دارد که با مصالح منحصر به فرد مزین شده باشند. از طرف دیگر قدم زدن در میدان نقش جهان و خوردن یک فنجان قهوه و تماشای آب های سی و سه پل خالی از لطف نیست. در راهنمای کامل سفر به اصفهان از این مناطق دیدنی یک به یک نام خواهیم برد.

وقتی به اصفهان سفر می کنید اولین چیزی که نظرتان را جلب می کند تمیز بودن شهر است. برای مثال اگر سری به خیابان چهارباغ عباسی بزنید متوجه سرسبزی و تمیزی این خیابان خواهید شد. اصفهان با اینکه یک شهر تاریخی است ولی خانه ها به هیچ وجه از نما و چهره اصلی خود نیوفتاده اند بلکه مکان های تاریخی به خوبی اصالت خود را حفظ کرده اند. پس تا دیرنشده کوله پشتی خود را ببندید و سفر به اصفهان را آغاز کنید!

آب و هوای اصفهان چگونه است؟

نمای از اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای بیابانی ایران است؛ در نتیجه شب ها سرد و روزها گرم است. در فصل های سرد سال آب و هوا سرد و خشک است و در فصل تابستان، هوا گرم است. دمای هوا در اصفهان به 40 درجه هم می رسد. اما در پائیز و بهار هوا خوب است. همچنین در اصفهان، بارش باران کم رخ می دهد و زود قطع می شود.

راه های رسیدن به اصفهان

هوایی (فرودگاه اصفهان) در راهنمای سفر به اصفهان

نمایی از هواپیمای اصفهان

فرودگاه اصفهان در خارج از شهر قرار گرفته است پس مسافتی را از فرودگاه به شهر اصفهان باید طی کنید. البته بهتر است به جای اینکه از تاکسی خود فرودگاه استفاده کنید که عموما قیمت بالایی دارد از تاکسی های اینترنتی مانند اسنپ استفاده کنید. در یکی از مقالات سایت درباره فرودگاه اصفهان کامل توضیح داده ایم که تمام سوالات شما در این باره بر طرح خواهد بود.

زمینی (ترمینال های اتوبوسرانی اصفهان)

اصفهان دارای 4 ترمینال اتوبوسرانی است که ترمینال کاوه در قسمت شمالی شهر قرار دارد و در خیابانی به همین نام واقع شده است. ترمینال کاوه مستقر در خیابان کاوه مهمترین ترمینال اصفهان است که بیشتر سفرها به شهرهای خارج از اصفهان از این ترمینال صورت می گیرد. ترمینال بعدی صفه است که در قسمت جنوبی اصفهان و در جاده اصفهان شیراز قرار دارد. ترمینال جی در قسمت شرقی اصفهان واقع شده و مسیر آن به سمت تهران و یزد است. ترمینال آخر، ترمینال زاینده رود است که در قسمت غربی اصفهان قرار گرفته و در بلوار میرزا کوچک خان جنگلی است. بیش تر سفرها از ترمینال های کاوه و صفه صورت می گیرد. برای رفتن به ترمینال صفه می توانید از خط اتوبوس صفه ملک شهر استفاده کنید.

قطار (ایستگاه راه آهن اصفهان)

نمایی از قطار اصفهان

بدون شک قطار آسان ترین نوع سفر در میان انواع دیگر است. راه آهن اصفهان در 5 کیلومتری جاده شیراز و در میدان آزادی قرار گرفته است.

حمل و نقل عمومی در اصفهان

نمایی از تاکسی اصفهان

حمل و نقل در اصفهان کار آسانی است و می توان به راحتی در تمام مسیرها رفت و آمد کرد. شما می توانید از تاکسی های اینترنتی مثل اسنپ و تپ سی هم استفاده کنید. با این حال اگه از پیاده روی لذت می برید می توانید خیلی از مسیرها را پیدا طی کنید وگرنه علاوه بر اتوبوس و تاکسی، مترو اصفهان هم در بسیاری از مسیرها راه اندازی شده است.

اصفهان کجا اقامت کنیم؟

نمایی از هتل عباسی اصفهان

برای اقامت در اصفهان گزینه های بسیار زیادی وجود دارد. کسانی که از بودجه کافی برخوردار هستند می توانند در هتل های لاکچری اصفهان مانند هتل شاه عباس، هتل آسمان و هتل کوثر اقامت کنند. این هتل ها پنج ستاره و چهار ستاره هستند. برای افراد دیگر چندین هتل ارزان تر نیز وجود دارد که از این میان هتل جلفا که در نزدیکی کلیسا وانک قرار دارد، هتل ویانا، هتل طوطیا و هتل ایران بسیار خوب هستند. همین طور چندین اقامتگاه مناسب نیز در اصفهان وجود دارد که از آن میان می توان به پاسارگاد، رگراگ و آریو اشاره کرد.

هزینه‌های سفر به اصفهان

هزینه های سفر به اصفهان با توجه به اینکه چه نوع وسیله نقلیه ای را انتخاب کنید متفاوت خواهد بود. اگر سفر با هواپیما را انتخاب کنید قیمت بلیط هوایپما تقریبا از 730 هزار تومن آغاز می شود. قیمت بلیط قطار تقریبا از 113 هزار تومان آغاز می شود و در انتها قیمت بلیط اتوبوس در حدود 94 هزار تومان است.

هزینه اقامت در اصفهان

نمایی از هتل اصفهان

هزینه اقامت در اصفهان نیز وابسته به مکانی است که قرار است در آن بمانید. برای اینکه بهتر تصمیم بگیرید می تواند هتل های چند ستاره و یا اقامتگاه های مختلف را چک کنید تا بتوانید به یک قیمت بهتر دست یابید.

هزینه حمل و نقل در راهنمای سفر به اصفهان

نمایی از مترو اصفهان

هزینه حمل و نقل در اصفهان با توجه به وسیله نقلیه متفاوت خواهد بود. برای کسانی که به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس عادت دارند می توانند با هزینه ای نه چندان زیاد در سطح شهر رفت و آمد کنند. همین طور خبر خوب این است که جاهای دیدنی اصفهان نزدیک بهم قرار دارند پس می توانید پیاده نیز به این مکان ها سر بزنید.

هزینه خورد و خوراک در اصفهان

رستوران اصفهان

هزینه خورد و خوراک در اصفهان با توجه به اینکه از رستوران استفاده می کنید یا خودتان غذا درست میکنید متفاوت خواهد بود. اگر مشکلی از لحاظ هزینه ندارید می توانید سری به بهترین رستوران های اصفهان بزنید و انواع غذاهای محلی و غربی را تجربه کنید. همین طور بهترین فست فودهای اصفهان نیز گزینه مناسبی خواهند بود.

بهترین زمان سفر به اصفهان

همان طور که قبلا هم گفتیم اصفهان یک شهر بیابانی است به همین دلیل آب و هوای آن در تابستان و زمستان تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. در نتیجه اگر قصد سفر به اصفهان را دارید بهتر است تا بهار و پاییز را انتخاب کنید. از میان ماه های سال اردیبهشت نیز بهترین ماه است.

فصل بهار و عید در راهنمای سفر به اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان در بهار است ولی بهتر است عید را انتخاب نکنید چون بسیار شلوغ است.

فصل تابستان در راهنمای سفر به اصفهان

تابستان هوای گرم و خشکی دارد و برای کسانی که عادت به گرما ندارند می تواند سخت باشد.

فصل پاییز در راهنمای سفر به اصفهان

همان طور که گفتیم پاییز فصل مناسبی برای سفر به اصفهان است. پس برای برنامه سفر خود به اصفهان این فصل را علاوه بر بهار می توانید مد نظر قرار بدهید.

فصل زمستان در راهنمای سفر به اصفهان

زمستان های اصفهان

زمستان اصفهان بسیار سرد است و بادهای خشکی دارد. شهرهایی که در اطراف اصفهان هستند باعث می شوند تا آب و هوای اصفهان در زمستان سردتر شود زیرا در این شهرها بارش برف زیاد است.

بهترین مراکز خرید اصفهان

خرید کردن یکی از علاقمندی های بشریت است. مخصوصا در هنگام سفر که انسان می تواند به انواع سوغاتی های آن شهر نیز دسترسی داشته باشد. برای خرید کردن می توانید سری به بهترین مراکز خرید اصفهان بزنید که در ادامه شما را با آن ها آشنا خواهیم کنید.

مجموعه سیتی سنتر اصفهان

نمایی از رستوران خوان گستر اصفهان

مجتمع سیتی سنتر اصفهان یکی از لوکس ترین مراکز خرید ایران است. این مجموعه تنها یک مرکز خرید نیست بلکه در این مجموعه بخش های فرهنگی و تفریحی نیز وجود دارد. در مجموعه سیتی سنتر اصفهان قسمت هایی مانند موزه، پردیس سینمای سیتی سنتر، نگارخانه سیتی سنتر، شهربازی، رستوران و فودکورت وجود دارد. برندهای معروف جهانی در اکثر غرفه های مجتمع سیتی سنتر اصفهان یافت می شوند. همین طور در زمان حراجی ها، شما می توانید اجناسی با کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید. در این میان 2 رستوران به نام های رستوران هرمس و رستوران خوان گستر نیز در این مجموعه وجود دارند.

آدرس: اصفهان، بزرگراه شهید دستگردی

مرکز خرید جلفا و خیابان خاقانی

مرکز خرید جلفا اصفهان

مرکز خرید جلفا در خیابان خاقانی، یک ساختمان 2 طبقه است. خوبی مرکز خرید جلفا این است که در نزدیکی باقی مراکز خرید قرار دارد پس اگر جنس مورد نظر خود را پیدا نکنید می توانید سری به بقیه مراکز خرید بزنید. مغازه های متعددی در خیابان خاقانی واقع شده است که شامل پوشاک، لوازم خانگی و … می شوند. قیمت اجناس خیابان خاقانی بالاتر از بقیه جاهاست ولی به دلیل کیفیت بالای اجناس مطمئنا به خریدش می ارزد! رستوران های متعددی نیز در خیابان خاقانی وجود دارد. چند تا از رستوران های خوب این خیابان رستوران آرابو و ساندویچ های لذیذ آنا هستند.

آدرس:  اصفهان، خیابان خاقانی، خیابان شیخ طوسی

بازار بزرگ اصفهان در راهنمای سفر به اصفهان

بازار بزرگ اصفهان

بازار بزرگ اصفهان از قدیمی ترین بازارهای اصفهان است که معماری بسیار منحصر به فردی دارد. قدمت بازار بزرگ اصفهان به 400 سال پیش باز می گردد. حجره های موجود در این بازار از آن زمان تا به حال به فعالیت خود ادامه داده اند. بازار بزرگ اصفهان در نزدیکی میدان نقش جهان قرار دارد و در دوران صفویه ساخته شده است. تاریخ شناسان به این نتیجه رسیده اند که شهر اصفهان بر پایه این بازار شکل گرفته است. بازار بزرگ اصفهان از جهات مختلف به میدان امام علی، بازار عربان و مسجد جامع می رسد. از بازار قیصریه نیز می توانید سر از بازار بزرگ اصفهان در آورید.

آدرس: اصفهان، میدان امام علی، جنب مسجد جامع

جاهای دیدنی اصفهان در راهنمای سفر به اصفهان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان که در گذشته به نام میدان شاه و میدان امام هم معروف بوده است بی شک یکی از دیدنی ترین جاهای اصفهان است. در واقع میدان نقش جهان باعث شده که اصفهان به نصف جهان معروف شود. این میدان ابعادی به اندازه 560 متر در 160 متر دارد. قدم زدن در میدان نقش جهان یا درشکه سواری می تواند اوقات خوشی را برای شما رقم بزند. در دوران صفویه هنگامی که شاه عباس از قزوین به اصفهان رفت دستور ساخت این میدان داده شد. آثار تاریخی مهمی مانند مسجد شیخ لطف الله در شرق میدان نقش جهان، بازار قیصریه در شمال میدان، مسجد شاه در جنوب میدان و عمارت عالی قاپو در غرب میدان نقش جهان قرار دارند.

آدرس: اصفهان، میدان امام حسین (ع)، خیابان سپاه

مسجد جامع اصفهان

نمایی از مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان از جمله جاهای دیدنی اصفهان است که به نام های مسجد عتیق و جمعه هم آن را می شناسند. قدمت مسجد جامع به قرن دوم هجری می رسد و از اولین مسجدهای اسلامی محسوب می شود. در ابتدا این مسجد را شبیه مسجدهای عربی ساخته بودند ولی در زمان سلجوقیان شبیه یک مسجد چهارایوانی شد. در دوران های بعدی نیز تغییرات زیادی در مسجد اعمال شده است. هر قسمت از چهار ایوان مسجد جامع یادآور یک دوره تاریخی است. در بخش شمالی آن گنبد تاج الملوک و ایوان درویشی و کتیبه هایی از زمان سلجوقی و صفوی قرار دارد. در قسمت غربی ایوان شاه قرار گرفته است. کتیبه معروف شاه طهماسب درباره توبه نامه و مالیات در این قسمت است. در قسمت غربی مسجد جامع، محراب سنگی اولجایتو است و در قسمت شرقی ایوان شاگرد واقع شده است.

آدرس: اصفهان، میدان قیام، خیابان علامه مجلسی

پل خواجو در راهنمای سفر به اصفهان

نمایی از پل خواجو اصفهان

پل خواجه در زمره پل های جهان یک شاهکار هنری محسوب می شود. این پل روی آب های زاینده رود قرار گرفته است و در دوره صفوی توسط شاه عباس ساخته شده است. بسیاری از افراد فرق بین پل خواجو و سی و سه پل را نمی دانند برای همین اگر ساختمانی را در وسط پل دیدید بدانید که این همان پل خواجو است! این ساختمان محل اقامت شاه عباس بوده است و بیگربیگی نام دارد.ابعاد پل خواجو 133 متر در 12 متر است. در اطراف پل خواجو بلوار آینه خانه و خیابان آبشار واقع شده اند.

آدرس:اصفهان، چهارباغ خواجو، خیابان کمال‌الدین اسماعیل اصفهان

سی و سه پل

نمایی از سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل با ابعادی بسیار بزرگ تر از پل خواجو روی رودخانه زاینده رود واقع شده است. سی و سه پل بلندترین پل اصفهان است. این پل در دوره صفوی و به فرمان الله ورودی خان ساخته شده است. نکته ای که این پل را بسیار برجسته کرده است این است که هرچه رطوبت به این پل بیش تر جذب شود پل قوی تر خواهد شد! پس باید مراقب باشیم که مبادا آب زاینده رود خشک شود.

آدرس: اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ

    منار جنبان

نمایی از منار جنبان اصفهان

منارجنبان یکی از مناره های بسیار مشهور است که در واقع شهرت خود را مدیون این قضیه است که گویند اگر یکی از مناره های آن را تکان دهید دیگری هم تکان می خورد. البته این قضیه امروز برای گردشگران ممنوع شده است.

آدرس: اصفهان،‌ ۶ کیلومتری غرب شهر اصفهان، مسیر اصفهان به نجف آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه

معروف ترین سوغاتی ها، خوراکی ها و صنایع دستی اصفهان

گز و پولکی

گز اصفهان

اگر گز از مشهورترین سوغات اصفهان است بعد از آن پولکی در رده دوم قرار می گیرد. برای همین اگر به اصفهان سر زدید حتما برای خرید سوغاتی اصفهان این دو را تهیه کنید. استفاده از بادام و پسته باعث خوشمزه تر شدن بیش تر آن می شود. مشهورترین برندهای گز شامل گز بولداجی، گز اصفهان، گز شیرین و گز مظفری می شوند.

بریونی در راهنمای سفر به اصفهان

بریانی اصفهان

بریونی یکی از غذاهای مشهور اصفهان است که از گوشت گوسفند درست می شود. این غذا را می توان همراه با سبزی و نان صرف کرد.  خوشمزه ترین بریانی اصفهان را می توانید در بریانی حاج محمود که در بازار قیصریه و هتل کوثر قرار دارد صرف کنید.

خورشت ماست در راهنمای سفر به اصفهان

خورشت ماست اصفهان

خورشت ماست یک نوع دسر است که از گوشت گردن، ماست و زعفران تهیه می شود. برای تجربه کردن این غذای بسیار لذیذ می توانید رستوران شهرزاد در خیابان چهارباغ عباسی را امتحان کنید.

قلم زنی

قلم زنی اصفهان

قلم زنی یکی از هنرهای زیبا در اصفهان است که توسط آن طرح و نقش های مختلفی روی فلزاتی مانند مس نقش بسته می شود. در میدان نقش جهان شما قادر هستید تا هنر قلم زنی را به صورت زنده تماشا کنید.

 خاتم کاری

خاتم کاری از دیگر هنرهای ظریفی است که با کنار هم قرار گرفتن قطعات مختلف حاصل می شود. با اینکه شیراز را مهد خاتم کاری می دانند اما این هنر در اصفهان نیز به اوج کمال خود رسیده است. قلمدان های خاتم کاری شده بهترین سوغاتی برای دوستان و آشنایان هستند.

معروف ترین رستوران های اصفهان

رستوران خوان گستر

رستوران خوان گستر اصفهان

از بهترین رستوران های اصفهان، می توان رستوران خوان گستر را نام برد. این رستوران از نظر قیمت مقداری گران است. قسمت دسر، بوفه و سالاد رستوران خوان گستر به صورت سلف سرویس است. رستوران خوان گستر سه شعبه دارد که یکی در هتل جلفا قرار دارد و دیگری در خیابان آتشگاه و سومی در سیتی سنتر است.

آدرس: اصفهان، خیابان کلیسای وانک

کافه رستوران هرمس

نمایی از کافه رستوران هرمس اصفهان

کافه رستوران هرمس دارای دو شعبه است یکی در خیابان جلفا و دیگری در سیتی سنتر قرار گرفته است. دکوراسیون کافه رستوران هرمس بسیار زیباست. غذاهای محبوب این رستوران سالاد سزار و پاستا هستند.

آدرس: اصفهان، نظر شرقی، کوچه کلیسا وانک، کوچه جلفا

رستوران شهرزاد

رستوران شهرزاد اصفهان

رستوران شهرزاد از بهترین رستوران های اصفهان و همچنین ایران است که کیفیت غذاهای آن بسیار بالاست. معروف ترین غذای رستوران شهرزاد خورشت ماست آن است. طراحی این رستوران شبیه به دوره قاجاریه است.

آدرس: خیابان چهارباغ عباسی، خیابان عباس آباد

در پایان این مقاله، صفر تا صد راهنمای سفر به اصفهان تلاش کرده ایم تا ابعاد مهم سفر به اصفهان را بررسی کنیم تا به خیال راحت به اصفهان سفر کنید!

مراکز خرید اصفهان کدامند؟

مجموعه سیتی سنتر، بازار بزرگ قیصریه

مراکز دیدنی اصفهان کدامند؟

میدان نقش جهان، سی و سه پل، پل خواجو

هزینه اقامت در اصفهان چه قدر است؟

هزینه اقامت با توجه به ستاره هتل یا اقامتگاه مورد نظر متفاوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *