معرفی غذاهای سنتی مشهد

غذاهای سنتی مشهد (جوجه و کباب)
ایران گردی, مشهد

غذاهای سنتی همیشه در بین مردم ایران و در شهرهای مختلف جایگاه خاصی داشته است. غذاهای مشهد همواره طعم و عطر شگفت انگیزی دارند، در نتیجه کسانی که به این شهر مقدس سفر می کنند حتی برای یک بار هم که شده باید از لذت چشیدن غذاهای سنتی و دسرهای معروف مشهد بهره مند شوند. پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید تا با غذاهای سنتی مشهد آشنا شوید.

پلو مخلوط مشهدی

نمایی از پلو مخلوط مشهد

پلو مخلوط مشهدی یکی از پلوهای سنتی مشهد است که مزه بسیار لذیذی دارد. پلو مخلوط غذایی است که از لوبیا پلو و استانبولی تهیه می شود. مواد لازم برای پخت این غذا شامل برنج، هویج، رب گوجه، گوشت و ادویه های مختلفی می شود. اگر علاقمند به درست کردن ته دیگ هم هستید، می توانید از نان و سیب زمینی استفاده کنید.

چنگالی از غذاهای سنتی مشهد

غذای چنگالی مشهد

چنگالی نام یکی از غذاهای قدیمی مشهد است که در گذشته به اسم چنگ مالی معروف بوده و چنگ اشاره به دست دارد. این غذا برای میان وعده های عصرانه انتخاب مناسبی است. چنگالی از موادی درست می شود که  عموما در تمام خانه ها وجود دارند این مواد شامل خورده نان، عسل یا شکر و روغن می شوند. به جای عسل و شکر می توان از شیره نبات هم استفاده کرد. برای پخت این غذا باید نان را در روغن سرخ کنید سپس با عسل و شکر مخلوط کنید و منتظر بمانید تا خنک شود.

آش لخشک مشهدی

آش لخشک مشهدی

ماده اصلی آش لخشک عدس است. علاوه بر عدس از کشک، پیاز، رشته، کشک و نعنا هم استفاده می کنند. البته در کنار عدس از سر داغ، پیاز داغ، رشته، کشک و نعنا داغ نیز استفاده می شود. پس تنها حبوباتی که در این آش استفاده می شود عدس است. همان طور که می دانید عدس برای کسانی که دچار کم خونی هستند بسیار مناسب است. پس آش لخشک نه تنها به عنوان یک غذا بلکه به عنوان یک ماده مقوی برای بیماران هم محسوب می شود.

آش ماستی

نمایی از آش ماستی مشهد

آش ماستی یکی از آش های معروف مشهدی است. در نقاط مختلف خراسان نحوه پخت این آش متفاوت است و در نتیجه آش ماستی سبزوار با مشهد نیز باهم فرق دارند. مواد لازم برای تهیه آش مشهدی شامل سیر، پیاز، لپه، ماست، مرغ، برگ بو، شوید خشک، زعفران و ادویه است. آش ماستی با توجه به اینکه یک غذای سبک است می تواند برای پیش غذا نیز استفاده شود.

کوکو شیرین از غذاهای سنتی مشهد

نمایی از کوکوشیرین مشهد

کوکو شیرین یکی از دسرهای سنتی مشهد است که به عنوان پیش غذا نیز تهیه می شود. برای پخت کوکو شیرین از زعفران، ذرت، آرد و تخم مرغ استفاده می شود. در واقع اگر روی این غذا شیره ریخته نشود با کوکو معمولی فرقی ندارد. شیره از شکر، آب، گلاب و زعفران درست می شود.

رشته پلو

نمایی از رشته پلو مشهد

رشته پلو یکی از غذاهای قدیمی در ایران است که رسم بوده تا در هنگام عید پخته شود. جالب است که بدانید رشته پلو از غذای های سنتی مشهد و اردبیل است. با این حال باید گفت که طرز پخت پلوی مشهدی با سایر شهرها متفاوت است و طعم و رنگ ویژه ای دارد. روش پخت رشته پلو مشهدی به این صورت است که برنج و رشته را دم کرده و سپس مرغ، پیاز، دارچین، زعفران، فلفل، روغن، نمک و کره را به آن اضافه می کنند. البته می توان به جای مرغ از گوشت نیز استفاده کرد.

کباب شیشلیک معروف مشهدی

کباب شیشلیک  مشهدی

کباب شیشلیک نه تنها در مشهد بلکه در سطح بین المللی نیز معروف است! شیشلیک از گوشت خالص بدون مواد افزونده درست می شود، به همین دلیل در کشورهایی همچون آذربایجان و قفقاز از جمله غذاهای گران قیمت محسوب می شود. برای تهیه شیشلیک از قسمت راسته گوسفند استفاده می کنند. روش پخت به این صورت است که باید گوشت را در ماست، روغن، فلفل و آبلیمو بخوابانید. توجه به این نکته ضروری است که حتما باید از گوشت تازه استفاده شود.

دیگچه مشهدی

غذای دیگچه مشهدی

دیگچه احتمالا شما را یاد نوعی برج که در دیگ پخته می شود می اندازد ولی در واقع دیگچه نوعی دسر و شیرینی است. برای پخت این غذا از گلاب، برنج، شیر، زعفران، هل، شکر و کره استفاده می کنند. برای درست کردن این غذا مواد نام برده را با یکدیگر مخلوط کرده سپس آن ها را در قالب های مستطیل با مربع شکل می ریزند. دسر دیگچه به دلیل اینکه از برنج درست می شود بسیار خوشمزه است و مشهدی ها از آن برای نذری یا ماه رمضان استفاده می کنند.

خورشت ریواس ترش مزه از غذاهای سنتی مشهد

خورشت ریواس ترش مشهدی

خورشت ریواس از جمله خورشت های سنتی مشهد است که در شهرهای خراسان جنوبی، نیشابور و کردستان نیز علاوه بر مشهد پخته می شود. به طور کلی مناطقی از ایران که در آن ها گیاه ریواس بیش تر است خورشت ریواس نیز درست می کنند. ریواس داری مزه ترشی است و همراه کردن آن با گوشت، پیاز، نعنا طعم بسیار دلپذیری ایجاد می کند.

قیمه مشهدی

نمایی از قیمه مشهدی

تنها تفاوت قیمه مشهدی با سایر قیمه ها ادویه هایی همچون زنجبیل، زعفران، جوز هندی و دارچین است.

دیزی سنگی از غذاهای سنتی مشهد

دیزی سنگی مشهدی

آبگوشت که به دیزی سنگی مشهور است یکی از غذاهای سنتی مشهد است و طعم بسیار خوشمزه ای دارد. دلیل طعم این غذا به خاطر ظرفی است که در آن پخته می شود. مواد لازم برای پخت دیزی سنگی شامل، سیب زمینی، گوشت، پیاز، ادویه و رب می شود.

ماقوت

ماقوت مشهدی

مسقطی مشهدی که به ماقوت نیز معروف است از غذاهای سنتی مشهد است. ماقوت در واقع یک حلوا است که برای مزه دار کردن آن از زعفران و بادام استفاده می کنند. از ماقوت در مراسم های مختلف استفاده می شود.

شله مشهدی از غذاهای سنتی مشهد

شله مشهدی

شله مشهدی از دیگر غذاهای سنتی مشهد است که به دلیل اینکه از حبوبات مختلفی درست می شود در نتیجه ارزش غذایی بالایی دارد. برای درست کردن این غذا از موادی مانند لوبیا سفید، برنج، لوبیا چیتی، لوبیا رشتی، بلغور گندم، برنج، عدس، نیم دونه، ماش، گوشت و ادویه استفاده می کنند. برای خوشمزه تر کردن این غذا باید از گوشت به میزان زیاد و همین طور از نوع تازه آن استفاده شود.

دسرهای معروف مشهدی کدام ها هستند؟

دیگچه، ماقوت، کوکو شیرین

دیگچه مشهدی شامل چه موادی است؟

گلاب، برنج، شیر، زعفران، هل، شکر و کره

چنانچه قصد سفر به مشهد مقدس را دارید می توانید با تهیه بلیط لحظه آخری مشهد در هزینه های سفر خود صرفه جویی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *