معرفی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

نمایی از پرواز به مشهد
ایران گردی, مشهد

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد که در گذشته به اسم فرودگاه بین المللی مشهد معروف بوده است، یکی از مسیرهای بسیار پرتردد هوایی است. فرودگاه مشهد در سال گذشته با رکورد جابه جایی هفت میلیون مسافر مقام دوم را به خود اختصاص داده بود. پس برای آشنایی با راهنمای فرودگاه مشهد با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

تاریخچه فرودگاه بین المللی مشهد

نمایی از فرودگاه مشهد

به دلیل اینکه حرم امام رضا در شهر مشهد است، بنابرین سالانه زائران بسیاری نه تنها از ایران بلکه از جهان به سوی این شهر سفر می کنند. در نتیجه وجود یک فرودگاه بین المللی در این شهر بسیار لازم بوده تا مسافران بتوانند به راحتی با خرید بلیط خود را به مشهد برسانند. فرودگاه بین المللی مشهد در سال 1330 تاسیس شده است. تا پیش از اینکه این فرودگاه ساخته شود تنها یک باند خاکی برای فرود هواپیمای نظامی وجود داشته است. برای ساخت فرودگاه هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه قدیمی و باند نیروی هوایی توسعه داده شد و تغییراتی در آن صورت گرفت. سپس در سال 1346 یک باند بتنی که برای پدافندهای نیروی هوایی نیز مورد استفاده قرار می گرفت ساخته شد.

پروازهای انجام شده از این باند شامل یک پرواز از تهران – مشهد، پرواز نظامی و آموزشی بوده است. در سال های بعدی با زیاد شدن پروازها و همچنین وجود یک هواپیمای غول پیکر در سال 1357، قسمت های دیگری همچون برج مراقبت و تعدادی ساختمان جانبی ساخته شد. البته ساخت و ساز فرودگاه مشهد به دلیل رخ دادن انقلاب اسلامی مدتی به طول انجامید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نام فرودگاه بین المللی مشهد به فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد تغییر کرد. فرودگاه مشهد در زمینی به مساحت 540 هکتار در قسمت جنوب شرقی مشهد واقع است. باند فرودگاه مشهد به صورت موازی است و تمام هواپیماها از جمله مدل بئینگ 747 می توانند در این باند فرود بیایند. فرودگاه مشهد بعد از فرودگاه مهرآباد دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور محسوب می شود.

آدرس فرودگاه مشهد:

مشهد بلوار فرودگاه – فرودگاه شهید هاشمی نژاد

شماره تلفن: 05133400001

امکانات فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

نمایی داخلی فرودگاه مشهد

ترمینال فرودگاه بین المللی مشهد دارای خدمات بسیاری است که از جمله آن ها می توان به نگهداری بار، بخش اشیای گمشده، آرایشگاه، واک وی، بخش امانات نگهداری بار، پارکینگ طبقاتی، واک وی، جامه دان، بسته بندی بار، خدمات CIP، چرخ دستی حمل بار، خدمات اورژانس، خدمات تلفنی، اینترنت رایگان، خدمات بانکی، خدمات ترافیک شرکت‌های هوایی، راهنمای مسافر، رستوران، دفاتر فروش بلیط و رزرو هتل های مشهد، نمازخانه، کافی شاپ، غرفه‌های فروش هدایا، فروشگاه اشاره کرد. در ادامه به بررسی جزئیات این امکانات خواهیم پرداخت.

ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه مشهد

ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه مشهد با مساحتی در حدود 35 هزار متر مربع در قسمت شرقی فرودگاه قرار دارد. البته برای دریافت کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما و پذیرش بار باید به قسمت غربی بروید.

غرفه‌های فعال در ترمینال پروازهای داخلی

برای کسانی که خرید سوغاتی را فراموش کرده اند و یا به یک وسیله ضروری نیاز دارند استفاده از این غرفه ها بسیار راه گشا خواهد بود شما می توانید تقریبا هرچیزی را که لازم دارید در غرفه های فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد پیدا کنید. در ادامه لیستی از این غرفه ها را برای شما آماده کرده ایم. در طبقه همكف ترمينال پروازهـاي داخلي می توان به غرفه های زیر دسترسی پیدا کرد:

نوشيدني و تنقلات

آرايشگاه

سوغات خراسان

غرفه اسباب بازی

خرازی

زعفران سحر خیز

زعفران مصطفوی

نوین زعفران

زعفران تروند

زعفران بهرامن

غرفه عسل

غرفه ایرانسل

نان رضوی

سوپر مارکت

واکس

ادکلن

دفاتر رزرو هتل

دفتر رزرو بسته های گردشگری جزیره کیش

نمایندگی رزرو خودروهای بدون راننده (یوروپکار ایران)

دستگاه‌های نوشیدنی خودکار (وندینگ ماشین)

آبميوه طبيعي به همراه فضاي مبله

فست‌فود  به همراه فضاي سرو غذا

دفتر امانت بار

غرفه بسته بندی بار

سالن ترانزیت ترمینال پروازهای داخلی:

کتاب فروشی

سوپر مارکت

نان رضوی

پوشاک و جوراب

کفش فروشی

محصولات بهرامن

کیف

عطر و ادکلن

زعفران سحرخیر و سوغات

اسباب بازی

صنایع دستی

نقره جات و زیورآلات

شال و روسری

باقلوا

کتاب فروشی

سوپر مارکت

ترمینال خروجی پروازهای خارجی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

ترمینال خروجی در حدود 21 هزار متر مربع مساحت دارد که برای پرواز های خارجی استفاده می شود و به ترمینال شماره 2 معروف است.

غرفه‌های فعال در ترمینال خروجی پروازهای خارجی

سالن عمومي ترمينال 2:

مواد غذایی

فري شاپ

سالن ترانزيت ترمينال 2:

شيريني طبیعی و باقلوا

آرايشي – ادكلن

صنايع دستي

اسباب‌بازي

فست‌فود

شال و روسري

كفش‌فروشی

آبميوه طبیعی

صندلی ماساژ

نقره‌جات و زيورآلات

شيريني و باقلوا

سوغات خراسان

چادر و عفاف

ترمینال ورودی پروازهای خارجی فرودگاه بین المللی مشهد

ترمینال ورودی برای پروازهای خارجی 10 هزار متر مربع است و از آن به عنوان ترمینال شماره 3 یاد می شود.

غرفه‌های فعال در ترمینال ورودی پروازهای خارجی

سالن عمومي ترمينال 3:

گل‌فروشی

ايرانسل

سوپر ماركت

سالن ترانزيت (قبل از گيت گمرك) ترمينال 3:

ايرانسل

رزرو هتل آپارتمان

کلینیک سلامت پوست و مو

رزرو هتل

دستگاه های خودپرداز فرودگاه مشهد

برای انجام امور مالی چندین دستگاه خودپرداز در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد وجود دارد.

ترمینال یک:

بانک سرمایه، بانک ملت، موسسه ملل، بانک ملی، باجه بانک ملت

ترمینال دو::

بانک ملی

بخش اشیای گمشده فرودگاه هاشمی نژاد

بخش lost and find  در هر فرودگاهی وجود دارد که فرودگاه مشهد هم از این قضیه مستثنی نیست. برای تحویل گرفتن اشیا گمشده باید به قسمت های مختلف فرودگاه مراجعه کرد.

اگر اشیاء گمشده مسافران در سالن عمومی پیدا شوند به پلیس تحویل داده می شوند.

اگر اشیاء گمشده در سالن ترانزیت باشند به دفتر امانات تحویل داده می شود.

در صورتی که اشیاء گمشده در هواپیما پیدا شود به شرکت مربوطه تحویل داده می شود.

دسترسی به فرودگاه بین المللی مشهد

مترو مشهد

دسترسی به فرودگاه مشهد از طریق تاکسی، مترو، اتوبوس و خودرو امکان پذیر است. کسانی که ماشین شخصی دارند می توانند از فلکه 15 خرداد به طرف بلوار جمهوری رفته و سپس به سمت بلوار شهید هاشمی نژاد حرکت کنند. اگر تصمیم دارید که از مترو استفاده کنید، می توانید از خط یک متروی مشهد استفاده کنید که ایستگاه وکیل آباد تا غدیر از ساعت 6 صبح تا ده و نیم شب در دسترس مسافران است. برای استفاده از اتوبوس می توان از خط 77 حرم تا فرودگاه بهره برد. حرکت در این خط در حدود 20 دقیقه به طول می انجامد. تاکسی های خطی فرودگاه در حدود 300 تاکسی هستند که روزانه مسافران را به نقاط مختلف شهر جابه جا می کنند.

مسیرهای پروازی فرودگاه بین المللی مشهد

نمایی از فرودگاه مشهد

تعداد 14 شرکت داخلی و 16  شرکت خارجی به شهر مقدس مشهد پرواز دارند. فرودگاه بین المللی مشهد می توانند سالانه حدود 8 میلیون پرواز را پذیرا باشد و مقام اول را از لحاظ پرواز های ورودی و خروجی دارد. تعدادی از شهرها به صورت روزانه به مشهد پرواز دارند که از جمله آن ها می توان به اهواز، تبریز، تهران، اصفهان، شیراز، قشم، کرمانشاه، همدان، یزد، بغداد، استانبول، دبی، بیروت، دوحه، جده، قندهار، دوشنبه، شارجه، هرات و … اشاره کرد.

مسیرهای پروازی داخلی: آبادان، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، ایلام، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، تبریز، تهران، چابهار، رشت، زابل، زاهدان، ساری، شیراز، عسلویه، قشم، کاشان، کرمان، کرمانشاه، کیش، گرگان، ماهشهر، نوشهر، همدان، یزد

مسیرهای پروازی خارجی: آداما، استانبول، بغداد، بیروت، بصره، دبی، دوحه، شارجه، قندهار، کابل، کویت، لاهور، مسقط، مزار شریف، هرات

ایرلاین های داخلی و خارجی فعال در فرودگاه های مشهد

داخلی:

آتا، ایرتور، معراج، ماهان، ایران ایر، آسمان، پویا، تابان، زاگرس، قشم، کاسپین، کیش، ساها، سپهران، وارش

خارجی:

ترکیه، کام ایر، جرمنیا، سان اکسپرس، جزیره، عراق، کویت، فلای دبی العربیه، عمان، ترکیه، قطر

در پایان لازم به ذکر است که اگر به دنبال پیدا کردن صرافی فرودگاه مشهد هستید باید گفت که برای رفاه حال زائران یک دستگاه صراف الکترونیک در ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نصب و راه اندازی شده است. همچنین برای خرید بلیط هواپیما مشهد به سایت یابکس مراجعه کنید.

آدرس فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد چیست؟

مشهد بلوار فرودگاه – فرودگاه شهید هاشمی نژاد

امکانات رفاهی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد چیست؟

نگهداری بار، بخش اشیای گمشده، آرایشگاه، واک وی، بخش امانات نگهداری بار، پارکینگ طبقاتی، واک وی، جامه دان، بسته بندی بار، خدمات CIP، چرخ دستی حمل بار، خدمات اورژانس، خدمات تلفنی، اینترنت رایگان، خدمات بانکی، خدمات ترافیک شرکت‌های هوایی، راهنمای مسافر، رستوران، دفاتر فروش بلیط و رزرو هتل های مشهد، نمازخانه، کافی شاپ، غرفه‌های فروش هدایا، فروشگاه

ایرلاین های داخلی که به مشهد پرواز دارند؟

آتا، ایرتور، معراج، ماهان، ایران ایر، آسمان، پویا، تابان، زاگرس، قشم، کاسپین، کیش، ساها، سپهران، وارش

اگر قصد سفر به مشهد را دارید، برای رزرو اینترنتی بلیط هواپیما مشهد می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *