غار نمکدان قشم، بزرگ ترین غار نمکی دنیا

غار نمکدان قشم
ایران گردی, قشم

استان هرمزگان شگفتی های بسیاری را در خود جای داده است. یکی دیگر از شاهکارهای طبیعت وجود یک غار نمکی در قشم است. این غار نه تنها از لحاظ طبیعی بلکه از لحاظ پزشکی هم اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم تا درباره غار نمکدان قشم صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

معرفی غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم شش کیلومتر وسعت دارد. کسانی که در غارنوردی مهارت دارند، می توانند تا عمیق ترین جاهای این غار به گشت و گذار بپردازند. محل قرارگیری این گنبد نمکی در نود کیلومتری شهر قشم است. از آن جا که داخل غار تقریبا تاریک است بهتر است تا در هنگام گردش در آن حتما با خود چراغ قوه داشته باشید.

از ویژگی های این غار می توان به استالاکتیت ها و قندیل هایی اشاره کرد که از سقف آن آویزان هستند. به طور کلی غارهای نمکی در مناطقی شکل می گیرند که میزان بارش باران کمتر و هوا گرم تر است. بام غار نمکدان قشم سطح همواری ندارد و به همین دلیل صعود از آن ممکن نیست. با این حال کارشناسان محیط زیست دریافته اند که در این بخش از میزان سنگ های نمک کاهش یافته و سنگ گچ بیشتر می شود.

غارنمکدان قشم اولین بار در سال 1377 در این منطقه کشف شد. قبل از کشف این غار از غار نمک فلسطین به عنوان طولانی ترین غار جهان یاد می کرده اند.

دالان ‌های غار نمکدان قشم

نمایی از غار نمکدان قشم

دالان های مختلفی در این غار وجود دارند که هر کدام در اندازه های گوناگونی شکل گرفته اند. از این دالان ها به عنوان مسیرهای گردشگری یا استخراج نمک استفاده می شود. یکی از دالان های این غار در حدود شش کیلومتر وسعت دارد و به همین دلیل است که از این غار به عنوان طولانی ترین غار نمکی دنیا یاد می کنند.

عبور از بعضی از دالان ها حتی به صورت سینه خیز هم دشوار است اما بعضی از آن ها بسیار بلند هستند به طوری که دست شما به قندیل های سقف نمی رسد. مسیرگردشگران اکثرا در دالان اول غار است. دالان دوم به دلیل اینکه بسیار کوتاه است باید سینه خیز از آن عبور کرد در نتیجه با خطرات و مشکلاتی همراه است و دالان سوم مخصوص غارنوردان است.

غارنمکدان قشم شهرت جهانی دارد و سالانه افراد زیادی به قصد مطالعات زمین شناسی به این ناحیه سفر می کنند. مخصوصا وجود استالاگتیت‌ها و استالاگمیت‌ها آن را جذاب تر کرده است.

تاریخچه غار نمکی قشم

جالب است که بدانید قدمت این غار به 570 میلیون سال پیش می رسد. در آن زمان حتی دایناسورها هم وجود نداشته اند. اما تعدادی از قندیل های این غار هم هستند که در حدود شش میلیون سال پیش یعنی در زمان آغاز تکامل بشریت شکل گرفته اند.

مواد تشکیل دهنده این گنبد نمکی از نمک و سنگ ایجاد شده اند. روند شکل گیری این گنبد به این صورت بوده است که در آغاز تنها یک لایه کوچک وجود داشته سپس نمک ها به قسمت های بالاتر رفته و سنگ ها را هم جابه جا کردند. حرکات آهسته طبیعت طی میلیون ها سال کم کم این غار شگفت انگیز را شکل داده است.

از غار نمکدان قشم استفاده های زیادی می شود که از جمله آن ها می توان به استخراج نمک، بازدید گردشگران و امور پزشکی اشاره کرد. این غار یکی از ژئوسایت های قشم به شمار می رود و در سال 1390 بود که آن را به عنوان یک اثر ملی به ثبت رساندند. از این غار به اسم هایی مانند غار 3 مرد برهنه و غار نمکی N3 و همین طور غار نمک هم یاد می کنند.

علت نام گذاری غار به اسم 3 مرد برهنه این است که در هنگام نقشه برداری از غار سه کارشناس اهل کشور چک برای اینکه تا مسیرهای انتهایی غار پیشروی کنند مجبور به شنا کردن در نهرهای آب شدند.

اما به علت اینکه آب درون نهرها از نمک پوشیده شده بود و شنا کردن با لباس باعث می شده تا لباس های آن ها سنگین شود در نتیجه مجبور شدند تا لباس های خود را در بیاورند و برهنه شنا کنند.

شگفتی های غار نمکدان قشم

غار نمکی قشم

با اینکه مسیرگردشگری غار چندان زیاد نیست با این حال در همان مسیر هم جاذبه های زیادی به چشم می خورد. در ابتدای غار نور آفتاب مقداری از مسیر را روشن می کند ولی برای رفتن به مسیرهای جلوتر نیازمند یک چراغ قوه خواهیم بود.

فضای غار اندکی از بیرون خنک تر است و می توانید حس رطوبت و بوی نمک را احساس کنید. این احساس شبیه به زمانی است که شما در ساختمانی قدیمی قدم می زنید.

توجه کنید که وقتی در غار قدم می زنید به قندیل ها دست نزنید چون امکان جدا شدن آن ها وجود دارد. یکی از نکات قابل توجه وجود خفاش هایی است که در این غار زندگی می کنند. خفاش ها موجوداتی هستند که علاقه ای به نور و سرو صدا ندارند پس باید در هنگام قدم زدن در غار آرامش آن ها را بر هم نزنیم.

ورودی غار نمکدان قشم

در بخش جنوبی گنبد، ورودی غار قرار دارد. گردشگرانی که برای نخستین بار این غار را مشاهده می کنند این تصور را خواهند داشت که لایه ای از برف غار را پوشانده است. هنگامی که به غار وارد می شوید برای دیدن قندیل های آن باید مقداری پیاده روی نمایید. همچنین گودال های آب در برخی از نواحی وجود دارند که باید مراقب باشید وارد آن ها نشوید.

جریان آب غار

در غار نمکدان قشم نهر آب جریان دارد. در این نهر وجود رسوباتی مانند نمک، اکسیدآهن، گل آخرا و هماتیت باعث شده تا کف آن سرخ رنگ بنظر برسد. آب موجود در غار بسیار شفاف است و می توانید بازتاب قندیل ها را در آن مشاهده کنید.

با اینکه آب این نهرها بسیار زلال است بهتر است تا دست خود را در آن وارد نکنید زیرا در آب آن ها نمک زیادی وجود دارند و می تواند موجب خشکی پوست شما بشوند. کلیه نهرها و چشمه های متعددی که در غار جریان دارند در انتها وارد یک حوضچه می شوند.

قندیل ‌های نمکی سقف

همان طور که قبلا هم ذکر کردیم از آن جا که داخل غار تاریک است برای دیدن این قندیل ها نیازمند یک چراغ قوه خواهید بود. اما ممکن است نور چراغ باعث به پرواز در آمدن خفاش ها شود پس باید مراقب خود باشید.

همین طور ممکن است در هنگام قدم زدن قطره های آبی که از قندیل ها آویزان می شوند روی صورت شما سقوط کنند و خیس شوید. تصور قدم زدن در دالان های غار و صدای آب و حرکت خفاش ها آدم را یاد فیلم های ترسناک می اندازد و باعث هیجان زیادی می گردد.

استلاکتیت و استلاگمیت غار نمکدان قشم

هر کدام از استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها موجود در غار شکل های متفاوتی دارند. هنگامی که به نیمه های مسیر می رسید می توانید آن ها را در سقف یا دیوارهای غار مشاهده کنید. استلاکتیک را قندیل های سقفی و استلاگمیت را قندیل های زمینی می گویند.

همین طور باید گفت که تعدادی از قندیل های مسیر به گونه ای هستند که در هنگام عبور از آن ها باید بسیار توجه و دقت داشته باشید تا بدن یا سر شما به آن ها برخورد نکند. در هنگام گردش در غار اگر به دیوارهای آن دقت کنید می توانید رنگ های بسیار زیبایی را در قسمت های مختلف آن مشاهده کنید و تنها شاهد رنگ سفید نخواهید بود.

خاصیت درمانی نمک های غار

نمک های غار از ترکیبات مختلف تشکیل شده اند که از جمله آن ها می توان به کلسیم، منگنز، منیزیم، روی و پتاسیم اشاره کرد. همه این مواد در پزشکی خاصیت درمانی دارند. همچنین حتی افرادی که دارای بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون هم هستند، می توانند از این نمک ها استفاده کنند.

افرادی که به بیماری های تنفسی و آسم مبتلا هستند، با حضور در این فضا و تنفس در آن می توانند، مشکلات تنفسی خود را بهبود بخشند. به طور کلی حتی پزشکان هم برای بهبود عملکرد ریه و بینی این بیماران قطره های نمک طبی را تجویز می کنند.

مصرف نمک های غار باعث می شود تا چربی های اضافی بدن از بین بروند، در نتیجه بسیاری از ورزشکاران هم برای بهبود وضعیت بدنی خود از این کپسول های نمک استفاده می کنند. اصولا مصرف نمک طبی فواید زیادی دارد و تمام مضراتی که برای نمک برشمرده می شود، مربوط به نمک های صنعتی است.

بهترین زمان برای بازدید از غار نمک قشم

نمایی از غار نمکی قشم

مناطق جنوبی ایران آب و هوای گرمتری نسبت به سایر بخش های کشور دارند، در نتیجه بهتر است تا در فصل های خنک سال یعنی از پاییز تا اوایل فروردین به این مناطق سفر کنید. با این حال به دلیل اینکه شب ها هوا خنک تر است، به همراه داشتن لباس گرم ضروری است.

همین طور باید توجه داشته باشید که در این موقع از سال هوا زودتر تاریک می شود و ممکن است نتوانید از تمام جاهای دیدنی قشم به خوبی بازدید کنید. اگر این مسئله برای شما اهمیت زیادی دارد، می توانید در مهر و اسفند که روزها طولانی تر و هوا هم مطلوب است، به این ناحیه سفر کنید.

همین طور سفر در ایام غیر تعطیل باعث می شود تا بتوانید ارزانترین بلیط هواپیما قشم را خریداری نمایید و در کمال آرامش از مراکز خرید قشم هم بازدید کنید.

نکات ضروری برای بازدید از غار نمکی

لباسی که در حین گردش در غار می پوشید، بهتر است نه زیاد گشاد باشد نه چندان تنگ.
به همراه داشتن وسایلی مانند بطری آب، چراغ قوه و غذای سبک ضروری است.

بهتر است تا برای بازدید از غار یک راهنما با خود داشته باشید.
در هنگام عبور از غار به قندیل ها دست نزدید، چون ممکن است روی شما سقوط کنند.

اگر می خواهید از دالان 2 یا 3 بازدید کنید باید تجهیزات غارنوردی با خود داشته باشید. بازدید از دالان های مورد نظر فقط برای افراد خاصی امکان پذیر است. در حوالی غار فروشگاهی وجود ندارد، در نتیجه از قبل وسایل مورد نیاز خود را خریداری نمایید و بازدید از غار رایگان است.

ساعت بازدید از غار نمکدان قشم

بهترین زمان برای بازدید از این غار در طی روز است، زیرا هوا گرم تر است و ورودی غار روشن تر خواهد بود. همین طور باید گفت که در طی روز خفاش ها هم خواب هستند و کاری به شما ندارند.

آدرس غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم نود کیلومتر با شهر فاصله دارد و اگر به سمت ساحل جنوبی حرکت کنید آن را پیدا خواهید کرد. البته تا 2 کیلومتری نزدیک غار امکان ماشین سواری وجود دارد ،ولی بعد از آن را باید پیاده طی کنید.

مسیرهای دسترسی به غار

برای رسیدن به غار دو مسیر وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. در مسیر اول برای رسیدن به غار از رمکان، تنبان، روستاهای چاهو، درکو، گوری و کانی عبور خواهید کرد. سپس بعد از طی کردن یک جاده ده کیلومتری به غار می رسید. در مسیر بعدی که تا قسمت طبل آن مشترک است، باید به روستای سلخ بروید و با طی کردن یک جاده 22 کیلومتری به غار نمکی خواهید رسید.

غار نمکدان قشم کجاست؟

غار نمکدان قشم نود کیلومتر با شهر فاصله دارد و اگر به سمت ساحل جنوبی حرکت کنید آن را پیدا خواهید کرد.

هزینه ورودی غار نمکی قشم چقدر است؟

بازدید از این غار رایگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *