جاهای دیدنی قشم، معرفی مکان های دیدنی قشم

نمایی از قشم
ایران گردی, قشم

بیش تر افراد برای سفر به قسمت جنوبی ایران جزیره کیش را انتخاب می کنند. ناغافل از اینکه جزیره قشم هم دیدنی های بسیار زیادی دارد. جاذبه های طبیعی این جزیره در نوع خود نادر و منحصربه فرد هستند. در کنار این مکان های دیدنی، فروشگاه های زیادی هم برای خرید گردشگران در نظر گرفته شده است. در این مطلب قصد داریم تا درباره جاهای دیدنی قشم صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

قشم، سرزمین رویاهای رنگارنگ

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم شهرت قشم بیشتر مدیون جاذبه های طبیعی آن است. اگر به این شهر سفر کردید بهتر است تا سری به جزایر هرمز و هنگام هم بزنید. این دو جزیره نیز بسیار دیدنی و شگفت انگیز هستند. جزیره قشم وسعت خیلی بیش تری نسبت به جزیره کیش دارد و دشت زیادی در آن وجود دارند.

دره ستارگان

دره ستارگان

دره ستارگان از جمله جاهای دیدنی قشم و جزو عجایب آن محسوب می شود. دره مورد نظر میلیون ها سال پیش شکل گرفته است. این دره در نوع خود بسیار منحصر به فرد است و نمونه های زیادی از آن در جهان وجود ندارد.

دره ستارگان یکی از ژئوسایت های قشم است. در این دره بخش هایی مانند دیوارهای بلند، مخروط های نوک تیز و … وجود دارند. شکل گیری این دره زیبا بر اثر تندبادها، رگبارها و آب هایی بوده که در این منطقه جریان داشته اند. همین عوامل طبیعی باعث شده تا حفره های زیادی در این دره ایجاد شوند.

چهره شگفت انگیز این ژئوسایت موجب شده تا سالانه افراد زیادی به قصد دیدن این منطقه به جزیره قشم سفر کنند. این دره به نام های دیگری مانند ستاره افتاده یا استاله کفته هم معروف است.

شهروندان قشم معتقدند که برخورد یک شهاب سنگ سبب شکل گیری این ناحیه شده است. اما تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که عواملی مانند فشارهای وزنی، آب و سایر عوامل طبیعی بر قسمت های مختلف زمین تاثیرگذاشته و سبب شکل گیری این ناحیه شده اند.

در واقع این فشار باعث شده تا بخش های نرم زمین بر اثر فرسایش از بین بروند و این حفره ها ایجاد شوند. از نظر زمین شناسی قدمت این دوره به سنوزوئیک باز می گردد. همین طور باید گفت که شکل های به وجود آمده در این دره از جنس سیمان آهکی، ماسه و سنگ هستند.

جزایر ناز قشم

جزایر ناز قشم

جزایر ناز قشم از دیگر جاهای دیدنی قشم در تابستان است که از سواحل خلیج فارس در حدود یک کیلومتر فاصله دارد. این منطقه بهترین مکان برای پیاده روی در آب های نقره ای است.

برای دیدن این ناحیه باید تا زمان پایین آمدن آب دریا صبر کنید. هنگامی که بر سکوی سنگی می ایستید، نمای جذابی از تنگه هرمز، ساحل قشم، آب های خلیج فارس و ساحل قشم در مقابل چشمان شما قرار می گیرد.

از جمله تفریحات جزایر ناز می توان به اسب سواری و آفرود سواری اشاره کرد. این جزایر در قشمت جنوب شرقی قشم قرار دارند. همچنین منطقه مورد نظر در حدود 37 کیلومتر با فرودگاه بین المللی قشم فاصله دارد. نگفته نماد که این جزایر با اسکله مسافری شهید ذاکری بیست و نه کیلومتر و با بندر لافت شصت و یک کیلومتر فاصله دارند.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه از جمله جاهای دیدنی قشم در زمستان است. این تنگه در بخش مرکزی جزیره قرار دارد. تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های این منطقه است و در بخش غربی سواحل جزیره جای گرفته است.

برای رسیدن به این تنگه باید به سمت روستای چاهوی بروید. این ناحیه در حدود 42 کیلومتر با فرودگاه بین المللی قشم، 93 کیلومتر با اسکله شهید ذاکری و 55 کیلومتر با بندر لافت فاصله دارد.

هنگامی که به این دره پا می گذارید این احساس به شما دست می دهد که انگار وارد سرزمینی شگفت انگیز شده اید. تنگه چاهکوه را می توان هنر دست طبیعت نامید. عاملی که بیش از بقیه توجه شما را به خود جلب می کند وجود صخره هایی با اشکال عجیب است. در واقع سنگ های این ناحیه چنان صیقل خورده اند که با خود فکر می کنیم دست طبیعت به صورت چکشی درآمده و آن ها را به سلیقه خود شکل داده است.

غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم

این غار با اسامی دیگر مانند نمک قشم یا سه مرد برهنه نیز معروف است. در غار نمکدان منظره ای شگفت انگیز از استلاکتیت ها، قندیل های نمکی و استلاگمیت ها دیده می شود. غار مورد نظر طولی برابر با 6.4 کیلومتر دارد و در فاصله نود کیلومتری از جزیره قرار گرفته است.

ارتفاع غار نمکدان در حدود 237 متر است. در واقع این این مکان مجموعه ای از غارها است که یکی از غارهای آن طولانی ترین غار نمک دنیا محسوب می شود. طبق گفته محققان بنظر می رسد که عمر نمک های این غار به زمانی قبل از کامبرین می رسد پس می توان گفت که قدمت آن در حدود 570 سال است.

این گنبد نمکی تالارهای زیادی در خود دارد که هر کدام از آن ها با یکدیگر متفاوت هستند. نمکی که در این غار وجود دارد، خوراکی است و در آن عناصری مانند منیزیم هم یافت می شود.

در نتیجه این نمک برای استفاده ورزشکاران بسیار مناسب است. جالب است که بدانید محیط غار به گونه ای است که اگر بیماران با مشکلات تنفسی در آن حضور یابند، در بهبود آن ها موثر خواهد بود.

غار خربس قشم

غار خربس قشم

غار خربس از جاهای دیدنی قشم است. قدمت این غار به دوره مادها باز می گردد و بخشی از رشته کوه های زاگرس است. در نزدیکی غار خربس تپه های زیادی وجود دارند. برای وارد شدن به این غار می توان از نه روزنه استفاده کرد و پشت هر روزنه یک تالار قرار دارد.

در این غارها، چشمه ها و تالارهای زیادی وجود دارند که همه آن ها به یکدیگر متصل هستند. در نزدیکی این غار برکه ای است که به منظور نگهداری آب باران استفاده می شده است.

مردمی که در این منطقه زندگی می کنند معتقدند که بر فراز کوه های این ناحیه، عقاب ماهی گیری وجود دارد که از کم یاب ترین گونه های دنیا است. نوعی خفاش به نام خفاش دم موشی هم در این ناحیه زندگی می کند که از گونه های در حال انقراض به شمار می رود.

جنگل حرا

جنگل حرا

جنگل حرا در قسمت شمال غربی جزیره قرار دارد. این جنگل که به آن مانگرو هم می گویند یکی از جنگل های دریایی دنیا است. ریشه های جنگل های حرا شبیه به چوب هایی هستند که در میان آب رشد کرده اند. ریشه های جنگل های مانگرو وظیفه دارند تا آب شور را به آب شیرین تبدیل کنند. در این ناحیه درختانی مانند چندل نیز می رویند. در هنگام جزر دریا درختان از آب بیرون آمده و با مد دوباره در آب فرو می روند. یکی از عواملی که باعث رشد درختان این ناحیه شده، آب و هوای استوایی مناسب آن است.

در این جنگل ها گونه های مختلفی از پرندگان مانند کاکائی، حواصیل، سلیم خاکستری و … ساکن هستند. همچنین دوزیستانی مانند مار و لاکپشت هم در این ناحیه زندگی می کنند. بیشتر آبزیان خلیج فارس در این قسمت جزیره تخم ریزی می کنند.

سد گوران

سد گوران

سد گوران در فاصله 78 کیلومتری از جزیره قشم قرار گرفته است. طبق تحقیقات محققان، ساخت و ساز اولیه این سد در دوره هخامنشیان صورت گرفته است. این سد در روستایی به همین نام قرار دارد.

دره تندیس ها

دره تندیس ها

دره تندیس ها همان طور که از نام آن پیداست به خاطر وجود سنگ هایی با شکل و شمایل عجیب شهرت یافته است. در واقع پدیده های رسوبی که در گذر زمان در این ناحیه رخ داده باعث به وجود آمدن این دره شده است.

در گذشته به جای این دره، دریایی وجود داشته و موجودات مختلفی در آن زندگی می کرده اند. باستان شناسان قدمت این ناحیه را در حدود میلیون ها سال تخمین زده اند و معتقدند که دره مورد نظر هزاران سال پیش از جزیره قشم وجود داشته است.

همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، تندیس هایی که در این محل وجود دارند به شکل های متنوعی مانند انسان، حیوان و اژدها دیده می شوند. البته این تندیس ها تماما ساخته دست طبیعت هستند و انسان به هیچ وجه در شکل گیری آن ها نقش نداشته است.

روستای لافت

روستای لافت

این روستا یکی از جاهای دیدنی قشم است که در آن مکان های مختلفی مانند اسکله باستانی، نخلستان ها، اکو موزه، ساحل و … خودنمایی می کنند. روستای لافت یکی از کهن ترین روستاهای این منطقه است و سالانه توریست های زیادی برای دیدن جاذبه های این روستا به قشم سفر می کنند.

اگر به این روستا سفر کردید می توانید برای خرید سوغاتی وسایل توربافی شده، محصولات سوزن دوزی شده، صنایعی مانند حصیرهای تزئینی، سینی های کوچک و بزرگ، گلدان، ادویه های مختلف و محصولات دریایی مانند صدف را خریداری کنید.

ساحل نقره ای

ساحل نقره ای

ساحل نقره ای یکی از زیباترین جاهای دیدنی قشم است. علت جذابیت این ساحل وجود شن های مشکی و نقره ای رنگ آن است. تصور کنید که در این ساحل رویایی قدم می زنید و هم زمان از صدای امواج دریا نیز لذت می برید.

در روز هنگامی که موج به ساحل برخورد می کند درخشش شن ها جادویی بنظر می رسد. در واقع علت اصلی این درخشندگی کانی های هستند که در زیر نور خورشید می درخشند. همین طور صدف ها و پلانگتون هایی که در این منطقه پودر شده اند نیز در این تلالؤ سهم دارند.

ناگفته نماد که آب این ساحل به دلیل وجود موجودات دریایی به نام فیتوپلانگتون سبز بنظر می رسد. جالب است که بدانید هنگامی که دریا طوفانی است این موجودات از خود نور آبی رنگ ساطع می کنند و درخشش آب در هنگام شب بیشتر به چشم می آید. این ساحل در جزیره هنگام قرار گرفته است. کانی های موجود در این ناحیه طی هزاران سال فرسایش یافته و تبدیل به ذرات ریز شده و این ساحل را به وجود آورده اند.

پارک کروکودیل قشم

پارک کروکودیل قشم

این پارک نخستین پارک کروکودیل خاورمیانه است. پارک کروکودیل یکی از جاهای دیدنی قشم در پاییز است. این پارک به پارک نوپک هم شهرت دارد. در این پارک می توانید درباره نحوه زندگی کروکودیل ها اطلاعات زیادی کسب کنید. همچنین موجودات دیگری مانند پرندگان و پستانداران هم در این مجموعه زندگی می کنند.

حیواناتی که در پارک کروکودیل زندگی می کنند:

در این پارک پرندگان زیبایی مانند طاووس، سار، بلدرچین، مرغ مینا، عقاب تالابی، مینا طوطی نگهداری می شوند. از دیگر حیوانات این مجموعه می توان به راسو، جوجه تیغی، لاک پشت کوهی، بز تالی، مار پیتون برمه و میمون اشاره کرد.

درخت انجیر معابد قشم

درخت انجیر معابد قشم

این درخت به نام لور هم مشهور است. درخت انجیر مخصوص نواحی حاره ای است. درخت مورد نظر در تمام طول سال سبز است و میوه های آن نارنجی رنگ هستند. روستای تم واقع در جزیره قشم به دلیل رشد این نوع درختان بسیار معروف است.

جاهای دیدنی قشم کدامند؟

دره ستارگان، دره تندیس ها، جنگل های حرا، غار نمکدان و …

پارک کروکودیل قشم شامل چه حیواناتی می شود؟

پرندگانی مانند طاووس، سار، بلدرچین، مرغ مینا، عقاب تالابی، مینا، طوطی و حیواناتی مانند راسو، جوجه تیغی، لاک پشت کوهی، بز تالی، مار پیتون برمه و میمون در این پارک نگهداری می شوند.

حال که همه جاهای دیدنی قشم را به صورت کامل برای شما توضیح دادیم جهت اطلاع از قیمت بلیط هواپیما قشم می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *