جنگل فندقلو اردبیل، چهره ای سرسبز در ایران

جنگل فندقلو اردبیل
اردبیل, ایران گردی

جنگل فندقلو یکی از زیبایی های استان اردبیل است. چنانچه دوست دارید زمانی را به دور از دغدغه های زندگی و با طبیعت بگذرانید، بهتر است سری به این ناحیه بزنید. دشتی که از گل های بابونه پوشیده شده به همراه یک جنگل زیبا می تواند ذهن شما را از هرگونه افکاری خالی کند. همین طور برای خرید بلیط هواپیما اردبیل می توانید به پنل رزواسیون یابکس مراجعه کنید.

آشنایی با جنگل فندقلو اردبیل

این جنگل یکی از مکان های گردشگری در اردبیل است که نه تنها مسافران بلکه خود مردم این ناحیه هم زیاد به آن سر می زنند. در واقع مردم اردبیل در روزهای آخر هفته برای گذراندن اوقات فراغت به جنگل فندقلو می روند.

البته قسمت وسیعی از این ناحیه شامل دشت می شود. در بهار گل هایی که در دشت هستند شکوفا می شوند و زیبایی این منطقه دو چندان می گردد. بقیه ناحیه شامل جنگلی است که در آن درختانی مانند گیلدیگ و فندق می رویند.

چند سال پیش بود که تعدادی مارال در این جنگل رها شدند و هم اکنون به تعداد یازده راس در این جنگل زندگی می کنند. در همان سال ها بود که این جنگل در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

نمایی از جنگل فندقلو اردبیل

این جنگل فقط یک طبیعت دست نخورده نیست بلکه می توانید تفریحات مختلفی را در این منطقه انجام دهید. برای مثال در پیست چمن فندقلو اردبیل امکان اسکی برای شما فراهم شده است یا می توانید برای شنا به آبگرم مشه سویی بروید.

اما اگر فقط می خواهید در طبعیت قدم بزنید یک دشت زیبا و جنگل بکر در اختیار شما است. البته ما پیشنهاد دیگری هم برای شما داریم. تله کابین این منطقه سواری هیجان انگیزی است که می توانید آن را امتحان کنید و مطمئنا از آن پشیمان نخواهید شد.

قدمت جنگل فندقلو

این جنگل قسمتی از جنگل های هیرکانی است. جنگل مورد نظر از سمت شهر نمین آغاز شده و تا گیلداغ ادامه دارد. بنظر می رسد که این جنگل در سال های بسیار دور شکل گرفته است. قدمت این جنگل ها به زمانی در حدود 50 میلیون سال پیش باز می گرد. پس می توانید متوجه شوید که جنگل های هیرکانی بسیار برای محیط زیست اهمیت دارند.

در زمان های بسیار دور عصر یخبدان صورت می گیرد و بخش های زیادی از طبیعت از بین می رود، حال تصور کنید که این جنگل موفق شده این دوره را پشت سر خود بگذارد.

علت انتخاب اسم جنگل فندقلو اردبیل چیست؟

نمایی از جنگل فندقلو اردبیل

از آن جا که اسم جنگل فندقلو است، مشخص است که درختان فندق زیادی در این ناحیه می رویند. مردم این ناحیه توسط این فندق ها کسب درآمد هم می کرده اند. درختان دیگری هم در این ناحیه وجود دارند، اما تعداد آن ها به پای درختان فندق نمی رسد. مردم محلی به این جنگل مشه و فیندیقلی می گویند که مشه به معنی جنگل است و کلمه بعدی هم در ترکی همان فندقلو معنی می شود.

موقعیت مکانی جنگل فندقلو اردبیل

همان طور که گفتیم در بخش شمالی کشور جنگل های هیرکانی جا خوش کرده اند که از گیلان آغاز می شوند و تا اردبیل ادامه دارند. در کنار این جنگل روستاهای زیادی شکل گرفته اند که از جمله آن ها می توان به ننه کران، آریا تپه، کوه خان بلاغی، مهدی پستی، خانقاه علیا و … اشاره کرد.

آب‌وهوای اطراف جنگل فندقلو اردبیل

یکی از نکات جالب درباره این جنگل این است که آب و هوای آن برخلاف سایر مناطق این ناحیه مرطوب نیست، پس با گیلان تفاوت دارد. ارتفاع زیاد این ناحیه از سطح دریا باعث شده تا به عنوان منطقه ای کوهستانی شناخته شود.

با این حال می توانید مقدار اندکی از رطوبت را هم در فضا حس کنید که البته هوای سرد کوهستان باعث می شود تا فقط هوای بیظیری در این ناحیه ایجاد شود. همین طور باید گفت این عوامل دست به دست هم داده اند تا مه در این جنگل شکل بگیرد.

اوج زیبایی جنگل فندقلو در فصل بهار است، زیرا گل های زیبا در دشت می رویند و شما می توانید بابونه و شقایق را در گوشه گوشه آن مشاهده کنید. تا اینکه در پاییز درختان فندق بار می دهند و پوشش گیاهی تازه ای در دشت شکل می گیرد. البته ناگفته نماند که کوهستانی بودن این ناحیه باعث شده تا در نیمه دوم برف و باران جنگل و دشت را فرا بگیرد.

نمایی از جنگل فندقلو اردبیل

با این حال در نیمه اول سال دما خنک و دلپذیر است و در نیمه دوم هوا سرد می شود. مخصوصا در هنگام شب که دما بیشتر کاهش می یابد باید بسیار مراقب باشید تا سرما نخورید! پس به هوای اینکه در تابستان به این ناحیه سفر می کنید لباس های گرم را فراموش نکنید.

البته اگر در تابستان به این جنگل سفر کنید شاید گرمای آفتاب مقداری آزاردهنده باشد ولی با از آن جا که نسیم خنکی از کوهستان می وزد مشکلی از این لحاظ ایجاد نمی شود.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل فندقلو اردبیل

همه ما این جنگل را با درختان فندق آن می شناسیم، با این حال درختان زیادی در این منطقه می رویند که از جمله آن ها می توان به راش، ممرز، گلابی وحشی، بلوط، ازگیل، ترشک، بیدمشک و … اشاره کرد. همچنین وقتی سخن از پوشش گیاهی به زبان می آوریم، نباید گل های زیبا و خوش بوی آن را فراموش کنیم، مخصوصا که وقتی دشت پر از گل است جلوه و نمای بسیار زیبایی به این منطقه بخشیده می شود.

تعدادی از گیاهان علفی هم در گوشه و کنار دیده می شوند، برای مثال شما می توانید بابونه، سوسن چلچراغ، بنفشه وحشی، بومادران، خاس و گل گاوزبان را جمع کنید. حیوانات و پرندگانی که در این جنگل زندگی می کنند، شامل خرس، کبک، چاکاوک، گاومیش، قرقاول، مارال، سمور و … می شوند.

تفریحات مختلف جنگل فندقلو اردبیل

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم، امکان تجربه چندین تفریح در این ناحیه وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلو اردبیل

در بهار زمین های این منطقه بسیار سرسبز و پر از چمن می شوند و به دلیل اینکه این ناحیه شیب دار است در نتیجه علاقمندان می توانند روی چمن اسکی کنند.  همین طور چندین بار مسابقات اسکی هم در روی زمین های چمن آن صورت گرفته است. البته در زمستان با بارش برف از این پیست برای اسکی روی برف استفاده می کنند اما هنوز پیست برفی به صورت حرفه ای راه اندازی نشده است.

تله کابین حیران

تله کابین حیران

در صورتی که جاده فندقلو را رد کنید به روستای مهدی پستی می رسید، تله کابین مورد نظر در این منطقه قرار گرفته است، اما به دلیل اینکه مسیر فعلا بسته است، برای رفتن به تله کابین حیران باید از گردنه حیران استفاده کنید. تله کابین شما را از روی جنگل عبور می دهد و باعث می شود تا نمای زیبایی از جنگل مه گرفته و همین طور گردنه حیران را مشاهده کنید.

جنگل‌نوردی و عکاسی در جنگل فندقلو

در هنگام پیاده روی در این جنگل صداهای گوناگونی مانند آواز پرندگان یا صدای سنجاقک ها از شما استقبال می کنند. چنانچه در بهار به این ناحیه سفر کنید، می توانید دشت سفیدی را در مقال خود ببینید، این سفیدی ناشی از گل های بابونه هستند. بنابرین می توانید تصور کنید که گشت و گذار در میان گل های بابونه و گرفتن عکس چه قدر لذت بخش خواهد بود.

مارال ‌ها

مارال در جنگل فندقلو

مارال گونه ای گوزن است که در جنگل های فندقلو زندگی می کند. شما می توانید آن ها را در این جنگل مشاهده کنید. از آن جا که این حیوانات داخل این جنگل بزرگ شده اند، در نتیجه ترس زیادی از انسان ها ندارند و می توانید به راحتی آن ها را از دور ببینید.

جاهای دیدنی در حوالی جنگل فندقلو اردبیل

ممکن است قصد شما از سفر به اردبیل تنها بازدید از جنگل فندقلو باشید ولی حال که این مسیر را آمده اید بهتر است سری هم به سایر دیدنی های این ناحیه بزنید.

آب گرم مشه سویی

این آب گرم در بخش های عمیق جنگل قرار گرفته است. آب گرم خواص و مزایای زیادی دارد به همین دلیل گردشگران زیادی برای آب تنی به آن مراجعه می کنند. همین طور آبشار مشه سویی هم جاذبه دیگری در این ناحیه به شمار می رود.

این ناحیه در فاصله هشت کیلومتری از جنگل قرار گرفته است، در نتیجه نیازمند یک پیاده روی تقریبا طولانی است با این حال بعد از رسیدن به مقصد متوجه می شوید که تصمیم درستی گرفته اید. منبع آب این چشمه جایی در کوه است که در مسیر خود از سنگ های آتشفشانی عبور می کند و سرانجام به حوضچه می ریزد.

دشت گل‌های بابونه کنار جنگل فندقلو

گل های بابونه فندقلو اردبیل

فصل بهار این دشت با لباسی از گل های بابونه در رنگ های سفید، بنفش و زرد پوشیده می شود. مخصوصا اگر مه هم در این ناحیه شکل بگیرد، نمایی بینظیر در مقابل شما گسترده می شود.

دریاچه سوها در نزدیکی جنگل فندقلو اردبیل

دریاچه سوها اردبیل

از دیگر مکان های گردشگری در نزدیکی این جنگل می توان به دریاچه سوها اشاره کرد. در واقع روستایی به اسم سوها هم در این نزدیکی است که دریاچه در آن قرار گرفته است.

دریاچه مورد نظر در پشت یک سد شکل گرفته است. جنگل فندقلو تا این دریاچه فاصله زیادی ندارد و با ده دقیقه پیاده روی می توانید خود را به آن برسانید. همین طور باید گفت که ناحیه کنار دریاچه در مواقع مختلف سال آرام است، در نتیجه می توانید شبی را در کنار آن بگذرانید.

ارتفاعات باغرو

این جنگل ها در قسمتی از کوه باغرو هم وجود دارند. این کوه ارتفاعی به اندازه سه هزار متر دارد و در آن رودخانه های مختلفی جریان دارند. علت اصلی شکل گیری مه در این ناحیه این است که هوای فشرده از سمت دریای خزر به سمت بالا حرکت کرده و هنگامی که به کوه باغرو می رسد، به مه تبدیل می شود.

پوشش گیاهی ویژه ای به دلیل این نوع هوا در این ناحیه شکل گرفته است که از جمله این گیاهان می توان به نسترن، زعفران وحشی، پونه، خشخاش، لاله واژگون و … اشاره کرد. اگر به ناحیه ویلکیج بروید، می توانید این مه گیاهان را مشاهده کنید.

اقامت در جنگل فندقلو

جنگل فندقلو اردبیل

انتخاب اینکه در این جنگل کمپ برپا کنید یا یکی از سوئیت ها و ویلاهای اطراف را انتخاب کنید با خود شما است که در ادامه به معرفی چندین گزینه اقامتی خواهیم پرداخت.

اقامت داخل جنگل فندقلو

برای افرادی که علاقه دارند داخل جنگل شبی را بگذرانند، امکانات مناسبی فراهم شده است. شما هم می توانید از فضای جنگل استفاده کنید هم در هزینه های اقامتی خود صرفه جویی نمایید.

در این منطقه تعدادی آلاچیق و سوئیت برای گردشگران ساخته شده است. در این سوئیت ها آب و تختخواب در نظر گرفته شده است و در کنار آن ها سرویس بهداشتی و پارکینگ هم وجود دارد. همین طور برای خرید مواد غذایی هم می توانید به سوپرمارکت مراجعه کنید. اگر می خواهید داخل جنگل چادر برپا کنید باید مراقب هوای سرد باشید.

اگر دوست دارید در بخش های عمیق جنگل چادر بزنید باید بگوییم که فکر خوبی نیست زیرا حیوانات وحشی در این ناحیه زندگی می کنند، همین طور به هیچ گونه امکاناتی هم دسترسی نخواهید داشت.

هتل‌ها و سایر اقامتگاه ها در نزدیکی جنگل فندقلو اردبیل

در داخل این ناحیه هتل ای ساخته نشده است و باید اندکی از آن فاصله بگیرید تا به نزدیک ترین هتل برسید. برای اقامت در هتل باید به گردنه حیران و شهر نمین بروید. هتل های این ناحیه شامل پارلا، سبلان و … می شوند.

بهترین زمان برای بازدید از فندقلو اردبیل

جنگل در هر فصلی می توانید دیدنی باشد و به سلیقه افراد بستگی دارد. اما اگر بخواهید آب و هوا را در نظر بگیرید، بهترین زمان از بهار تا اوایل شهریور است، زیرا هرچه به پاییز نزدیک تر می شویم، بارش باران در این ناحیه افزایش می یابد. مخصوصا در زمستان که به دلیل سردی هوا کمتر کسی به این ناحیه سفر می کند.

جنگل فندقلو کجاست؟

اگر به اردبیل و شهرستان نمین سر بزنید این جنگل در فاصله ده کیلومتری از نمین قرار گرفته است.

نحوه دسترسی به جنگل فندقلو اردبیل

تصویری از جنگل فندقلو اردبیل

اگر قصد دارید تا از تهران به جنگل فندقلو سفر کنید، هشت ساعت در راه خواهید بود. برای رسیدن به این جنگل دو مسیر وجود دارد. مسیر اول از سمت قزوین شروع شده تا به گردنه حیران برسید. در مسیر بعدی می توانید از از بزرگراه کرج – قزوین راه خود را آغاز کنید و بعد از گذشتن از چندین شهر به مقصد خواهید رسید.

جاذبه های گردشگری جنگل فندقلو اردبیل کدامند؟

تله کابین، دریاچه سوها، چشمه آب گرم و …

آدرس جنگل فندقلو چیست؟

این جنگل در نزدیکی اردبیل و در 10 کیلومتری از نمین قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *