گردنه حیران آستارا

گردنه حیران
اردبیل, ایران گردی

گردنه حیران یکی از مسیرهای دیدنی در کشور ایران است که در شهر آستارا شکل گرفته است. این مسیر در حدود 35 کیلومتر است و هر ساله افراد زیادی برای بازدید از آن به این ناحیه سفر می کنند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با زیبایی های گردنه حیران آشنا کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همین طور برای خرید ارزان ترین بلیط هواپیما می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

موقعیت کلی گردنه حیران آستارا

مسیر گردنه از آستارا تا اردبیل کشیده شده و آب و هوای این ناحیه ییلاقی است و می توانید شاهد هوایی کوهستانی باشید. علت معروفیت این ناحیه  به خاطر این است که یک جنگل و دره در این گردنه قرار است. جنگل ها در واقع در کشور آذربایجان واقع هستند. همین طور باید گفت که گردنه یک منطقه حفاظت شده هم به شمار می رود.

در این ناحیه می توانید شاهد جاهای دیدنی زیادی باشید که یکی از آن ها روستاهای اطراف است. همان طور که گفتیم به خاطر اینکه آب و هوای گردنه مطلوب است، پس می توان انتظار این را داشت که در روستاها هم هوای خوبی را تجربه کنید. پس اگر دوست دارید تا چند روز را به دور از شلوغی بگذرانید، می توانید به این ناحیه سفر کنید.

تجربه زندگی در خانه های روستایی می تواند، دل انگیز باشد. تصور کنید که صبح ها با صدای پرندگان از خواب بیدار می شوید و با بازکردن در شاهد مه ای خواهید بود که در گردنه شکل گرفته است.

گردنه حیران کجاست؟

گردنه حیران آستارا

آستارا از جمله مناطق گیلان به شمار می رود. این گردنه توسط سه روستا به نام های حیران سفلی، علیا و وسطی تقسیم بندی شده است. در دو طرف این گردنه جنگل و دره شکل گرفته اند. همین عوامل سبب شده تا گردنه موقعیت بسیار ویژه ای داشته باشد. در داخل دره کنار این گردنه هم رود ارس جریان دارد که مرز بین ایران و آذربایجان است.

از دیگر روستاهای اطراف می توان به روستای ونه بین، حاجی امیربالا و حاجی امیر پایین اشاره کرد که به نوع خود از جاذبه های گردشگری گردنه محسوب می شوند. روستاهای مورد نظر از منظر جغرافیایی هم بسیار حائز اهمیت هستند.

به دلیل نزدیکی با دریای خزر، شکل گیری ابر و مه در این ناحیه باعث تعجب نیست. پس ممکن است هنگام وارد شدن به این مسیر با ابری از مه روبه رو شوید که این موضوع شگفتی منطقه را بیشتر می کند.

علاوه بر زیبایی های طبیعی مسیر می توانید از طریق دست فروش هایی که در این منطقه هستند، محصولاتی مانند عسل یا صنایع دستی را خریداری کنید.

آدرس گردنه حیران

جاده اردبیل – آستارا، ابتدای تونل اردبیل، فاصله پنج کیلومتری از آستارا

نحوه دسترسی به گردنه حیران

مطمئنا بهترین روش برای مسافرت به هر منطقه ای استفاده از هواپیما است. پس اگر با هواپیما سفر کردید، باید بلیط هواپیما اردبیل را خریداری نمایید زیرا این شهر به آستارا نزدیک تر است. بعد از آن با حدود 50 دقیقه رانندگی می توانید به گردنه برسید. اما اگر با ماشین شخصی می خواهید سفر کنید و مبدا حرکت از تهران است، باید حدود هشت ساعت در راه باشید.

البته مسیر دیگری هم برای استفاده از فرودگاه وجود دارد. در این مسیر باید از فرودگاه سردار جنگل رشت استفاده کنید. سپس توسط ماشین به طرف بندرانزلی و تالش بروید تا به آستارا برسید.

شهر رشت از آستارا 185 کیلومتر فاصله دارد و تقریبا سه ساعت و نیم زمان می برد تا به مقصد برسید. بعد از آن باید چهل دقیقه دیگر هم رانندگی کنید تا به گردنه برسید. این مسیر تقریبا سی کیلومتر است.

گردنه حیران

فاصله ماسال تا گردنه حیران

ماسال از دیدنی های این ناحیه به شمار می رود. در این منطقه می توانید سری به ییلاق اولسبلنگاه بزنید. ماسال از گردنه 176 کیلومتر فاصله دارد و تقریبا 2 ساعت و 35 دقیقه طول می کشد.

فاصله‌ اردبیل تا گردنه حیران

از دیگر مسیرهایی که توسط آن می توانید به گردنه برسید، با استفاده از شهر اردبیل است. همین طور این قضیه موقعیت خوبی را برای شما ایجاد می کند تا هم زمان از جاهای دیدنی اردبیل هم بازدید کنید. فاصله اردبیل از این گردنه 36 کیلومتر است و با 22 دقیقه رانندگی به مقصد خواهید رسید.

فاصله‌ تهران تا گردنه حیران

بیشترین افرادی که به سمت گردنه حرکت می کنند از طرف تهران یا کرج هستند. تهران از این گردنه در حدود 633 کیلومتر فاصله دارد و رانندگی در این مسیر 7 ساعت و 34 دقیقه طول می کشد. با اینکه زمان طولانی است اما به دلیل زیبایی هایی مسیر اصلا متوجه گذر زمان نخواهید شد.

معنی گردنه حیران

اگر درباره معنی اسم این گردنه کنجکاو هستید، باید بگوییم که حیران به معنی ناحیه احاطه شده به وسیله ابر و مه است. البته مردم این ناحیه معتقد هستند که علت نام گیری آن این است که این ناحیه در اکثرا روزهای سال توسط مه و ابر پوشیده شده است.

حیران در واقع برگرفته از کلمه تالشی هیران است که به شکل کلمه ای عربی آن را ایجاد کرده اند. هیران از دو واژه هیر و هر تشکیل شده که معنی ابر و مه دارند و پسوند “ان” که برای مکان استفاده می شود. پس به طور کلی معنی مکانی از ابر و مه را می دهد.

از آن جا که گردنه حیران در فاصله 1500 متری از سطح دریا است، پس علت ایجاد مه نمی تواند وجود دریا باشد. به همین دلیل متخصصان حدس می زنند که این قضیه به خاطر وجود رطوبتی است که دریای خزر ایجاد می کند. در واقع وجود دریای خزر باعث به وجود آمدن رطوبت و هوای مه آلود در شهرهای اطراف آن شده است.

آب ‌و هوای گردنه حیران

گردنه حیران

تقریبا می توان گفت که هوای حیران هم شبیه به ناحیه گیلان است و فقط دمای آن اندکی خنک تر است. در این قسمت همیشه می توانید شاهد مه ای باشید که دور تا دور گردنه را گرفته است. البته رود ارس و جنگل های آن اطراف هم باعث شده اند تا رطوبت افزایش یابد و بارندگی هم در بعضی از روزها مخصوصا در نیمه دوم سال رخ می دهد.

گردنه در بهار و تابستان بسیار دیدنی است و هوا هم مطلوب است. شما می توانید هم زمان از جنگل، رودخانه و سایر زیبایی های این ناحیه لذت ببرید. اما اگر در پاییز و زمستان قصد سفر دارید، باید لباس های گرم با خود داشته باشید. در این موقع از سال برف همه جا را گرفته است. همینطور دقت داشته باشید که حتما زنجیر چرخ داشته باشید و قبل از حرکت مسیر را چک کنید زیرا ممکن است به دلیل بارش برف رانندگی دشوار باشد.

پوشش گیاهی و جانوری گردنه حیران آستارا

گیاهان مختلفی مانند توسکا، گردو، راش، ممرز، فندق، بلوط و در این بخش می رویند. سپس به جنگل فندقلو می رسیم که به خودی خود می تواند چندین ساعت شما را سرگرم کند.

تفریحات گردنه حیران

سورتمه حیران

سورتمه حیران

در گردنه حیران امکان سورتمه سواری مهیا شده است. مسیر این وسیله از میان درختان عبور می کند و طولی برابر با 1500 متر دارد.

زیپ‌لاین گردنه حیران

تجربه زیپ لاین گردنه می تواند برای گردشگران بسیار هیجان انگیز باشد. تصور کنید که در حال عبور با سرعتی بسیار بالا از روی یک جنگل هستید. چنانچه به دنبال هیجان هستید، پیشنهاد می کنیم که حتما زیپ لاین را در شمار تفریحات خود قرار دهید.

پیست کارتینگ گردنه حیران

مسیری که برای کارتینگ در نظر گرفته است، بسیار پرپیچ و خم است. شما می توانید در حین رانندگی از مناظر زیبا هم لذت ببرید.

ترامپولین از گردنه حیران آستارا

با اینکه ترامپولین را معمولا افراد جوان امتحان می کنند، اما اگر شما هم هیجان دوست دارید، می توانید پریدن روی تشک را تجربه کنید. این کار باعث ایجاد شادی برای شما هم می شود.

پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلو

همه ما با اسکی روی برف آشنایی داریم، ولی پیست اسکی روی چمن چه احساسی خواهد داشت؟ اگر می خواهید این حس را تجربه کنید، می توانید سری به پیست اسکی جنگل فندقلو بزنید. کلیه تجهیزات مورد نظر هم در اختیار گردشگران قرار می گیرد.

تله کابین گردنه حیران آستارا

تله کابین

در سال 1390 بود که تله کابین گردنه حیران ساخته شد. از آن جا که تجهیزات این تله کابین همه ساخت کشور اتریش هستند، می توانید از ایمن بودن آن مطمئن باشید. کابین های مورد نظر از میان مه و ابر عبور می کنند.

مسیر این تله کابین هم 1500 متر است و از دریا تقریبا 1720 متر فاصله دارد. از داخل این تله کابین می توان قلعه گور بابک را هم مشاهده کرد. این بنا در زمان ساسانیان ساخته شده است و در زمین های آذربایجان است.

امکانات رفاهی گردنه حیران

در این گردنه می توانید به سرویس بهداشتی، آلاچیق، نمازخانه و محل هایی برای اقامت دسترسی داشته باشید.

جاهای دیدنی مسیر گردنه حیران آستارا

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو در نزدیکی تونل گردنه حیران است. این جنگل درختان فندق زیادی دارد و از جذابیت های این ناحیه به شمار می رود. این جنگل هم هوای مه آلودی دارد و باعث می شود پر رمز و راز بنظر برسد. پیست اسکی از میان این جنگل عبور می کند.

دشت بابونه

دشت بابونه

دشت بابونه در نیمه اول سال بسیار دیدنی است. این دشت در نزدیکی جنگل فندقلو اردبیل قرار گرفته است. البته شما نیاز دارید تا مقداری پیاده روی کنید تا به مقصد برسید. گل های بابونه به زیبایی در میان نسیم حرکت می کنند و صحنه ای جذاب را ایجاد کرده اند.

روستای حیران

این روستا به دلیل اینکه طبیعت دست نخورده و بکری دارد، مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. این روستا به آستارا و اردبیل نزدیک است. البته خود روستا شامل سه قسمت علیا، وسطی و سلفی می شود. وجود ویلاهای مختلف هم باعث می شود که شما بتوانید مدتی در این ناحیه اقامت کنید.

روستای کشفی در آستارا

این روستا از گردنه در حدود 22 کیلومتر فاصله دارد و طبیعت آن بسیار چشم نواز است. آب و هوای این روستا هم کوهستانی است، پس بهتر است تا با خود لباس گرم به همراه داشته باشید، مخصوصا که ممکن است به طور ناگهانی بارش باران رخ دهد.

دهکده گردشگری حیران

تله کابین حیران در این روستا ساخته شده است. علاوه بر این شما می توانید از امکاناتی مانند کلاه فرنگی، سرویس بهداشتی، رستوران و … استفاده کنید. علاوه بر این ها تعدادی از اقامتگاه های مختلف هم در این روستا ساخته شده است.

پارک ملی هیرکان در گردنه حیران آستارا

پارک ملی هیرکان

این پارک ملی در کشور آذربایجان است. مساحت این پارک تقریبا 40358 هکتار است و شخصا توسط رئیس جمهور این کشور به بهره برداری رسیده است. در این پارک انواع و اقسام پوشش های گیاهی به چشم می خوردند. در نتیجه حیوانات و پرندگان گوناگونی هم در آن زندگی می کنند. در سال 2019 هم بود که پارک جزو میراث یونسکو به ثبت رسید.

قلعه شیندان یا گور بابک

قلعه شیندان

این قلعه در مزر آذربایجان و ایران و در کوهی به همین اسم ساخته شده است. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان می رسد. اگر به آستارا رفتید، حتما سری هم به این قلعه بزنید. قلعه مورد نظر از سطح زمین 1850 متر فاصله دارد. در واقع اسم این قلعه به معنی محل نور است و شاید علت آن وجود آتشکده ای باشد که در آن وجود داشته است.

در زمان های دور قیامی به سرکردگی حمزه تالشی صورت گرفته است. این حادثه در هنگام پادشاهی شاه عباس رخ داده است و در نتیجه آن قلعه شیندان نه ماه توسط این فرد محاصره شده بوده است. سرانجام تالشی توسط کشتی فرار کرد.

روستای مشند گردنه حیران

روستای مشند

روستای مشند از این ناحیه پانزده کیلومتر فاصله دارد. در این دهکده یک جنگل بکر و زیبا قرار دارد. شما می توانید لحظات آرامش بخشی را در این جنگل تجربه کنید.

شرایط جاده گردنه حیران

در نیمه اول سال جاده این منطقه مشکل خاصی ندارد و به راحتی می توانید با ماشین شخصی خود سفر کنید. اما در صورت سفر در نیمه دوم سال باید از ماشین های آفرود استفاده نمایید.

رانندگی در گردنه حیران به چه صورت است؟

رانندگی کردن در این جاده لذت غریبی دارد. از آن جا که جاده همواره مه آلود است، باعث می شود که دید مناسبی نداشته باشید، پس مراقب باشید تا دچار تصادف نشوید. این گونه حوادث به دلیل پیچ ها و همین طور لغزنده بودن جاده به وقوع می پیوندد.

این جاده از میان جنگل های هیرکانی عبور می کند و می تواند منظره ای ویژه را در مقابل شما قرار دهد. در مواقع سرد سال دمای این منطقه به 11  درجه می رسد. گاهی اوقات هم دما به زیر صفر می رود و یخبندان رخ می دهد. در نتیجه حتما با خود لباس گرم داشته باشید. همان طور که گفتیم شما می توانید عسل جنگلی و کوهی را از محلی ها خریداری کنید.

بهترین زمان بازدید از گردنه حیران

همان طور که گفتیم دما در زمستان بسیار پایین می آید و می تواند برای گردشگران مشکل ایجاد کند. پس حتما توجه داشته باشید که لباس گرم با خود ببرید. اما در بقیه فصل های سال هوا دلپذیر است و هرجا را که نگاه کنید، گل های زیبا را می بینید که گوشه و کنار شکوفا شده اند. مخصوصا دشت بابونه که زیبایی خاص خود را دارد.

با این حال اگر در نیمه اول سال به این ناحیه سر بزنید، با جمعیت بیشتری روبه رو می شوید و ممکن است زیاد به مذاق افرادی که به شلوغی علاقه ندارند، خوش نیاید.

اقامت در گردنه حیران

اقامت در گردنه حیران

در این منطقه انواع و اقسام اقامتگاه ها آماده شده است. چنانچه دوست دارید بیشتر در دل طبیعت باشید، می توانید چادر هم بزنید.

بازدید از گردنه حیران

این ناحیه در تابستان هوای خنکی دارد، اما گاهی ممکن است بارش باران صورت گیرد، پس با خود چتر داشته باشید. در فصل های سرد سال هم تعداد گردشگران کاهش می یابد و با آرامش بیشتری می توانید از منطقه بازدید کنید، اما دمای هوا می تواند مشکل ساز باشد. پس اگر چندان مهارتی در رانندگی ندارید، پیشنهاد می کنیم که با هواپیما به این ناحیه سفر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *