معرفی دریاچه آویدر نوشهر

دریاچه آویدر نوشهر
ایران گردی, مازندران

در بخش شمالی کشور جاذبه دیگری در انتظار ماجراجویی شما است. دریاچه آویدر نوشهر همان جاذبه ای است که قرار است درباره آن صحبت کنیم. این دریاچه در حوالی جنگل سیسنگان واقع شده است. گردشگران عزیز می توانند برای خرید بلیط هواپیما به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنند.

اطلاعات کلی درباره دریاچه آویدر

دریاچه مورد نظر ما در پشت سد آویدر شکل گرفته است. کشاورزان از این سد برای آبیاری زمین های کشاورزی خود استفاده می کنند، همین موضوع دریاچه آویدر را تبدیل به یک دریاچه دائمی کرده است. روستای صلاح الدین کلا هم به این دریاچه نزدیک است، به همین دلیل یکی دیگر از نام های این دریاچه به اسم این روستا شهرت یافته است.

دریاچه آویدر در ارتفاع 125 متری از سطح دریا قرار گرفته است و ابعادی به اندازه 38 هکتار دارد. جنگل هایی در اطراف دریاچه وجود دارند و همچنین می توانید در علفزارهای آن پیک نیک برپا کنید.

در سال 1372 برای جمع آوری آب رودخانه کجور این سد تاسیس شد، پس می توان گفت که سرچشمه آب دریاچه آویدر این رودخانه است. رودخانه گنجایش آب 2 میلیون متر مکعب را دارد و چند صد هکتار از زمین های کشاورزی را سیرآب می کند.

آب و هوای اطراف دریاچه آویدر

دریاچه آویدر نوشهر

این منطقه هم به دلیل اینکه در شمال کشور است، دارای هوایی مرطوب است. در تابستان که دما بالاتر می رود، ممکن است تحمل رطوبت برای گردشگران دشوارتر شود.

در فصل بهار آب و هوای این منطقه بسیار عالی است و میزان رطوبت به نسبت تابستان پایین تر است. با این حال باید به بارش های بهاری هم توجه داشته باشید، چون در این صورت امکان برپایی پیک نیک میسر نخواهد بود. در فصل پاییز هوا سردتر می شود. البته در اوایل پاییز آب و هوا معتدل است اما در اواخر پاییز دما کاهش می یابد، به طوری که ممکن است شاهد بارش برف در آذر هم باشید.

این دریاچه به دلیل اینکه در منطقه ای مرتفع ساخته شده پس بارش باران در آن بیشتر صورت می گیرد و به خاطر اینکه از دریا فاصله دارد، رطوبت آن کمتر است.

پوشش گیاهی و جانوری اطراف دریاچه آویدر نوشهر

وجود دریاچه باعث شده تا پوشش های گیاهی و جانوری مختلفی در کنار آن شکل بگیرند. گیاهانی که در این منطقه می رویند، خاصیت درمانی هم دارند. اما اگر نسبت به گیاهان اطلاعاتی ندارید، از دست زدن به آن ها خودداری کنید، زیرا بعضی از گیاهان حساسیت ایجاد می کنند.

داخل دریاچه غورباقه و ماهی و حشراتی مانند سنجاقک و پشه در کنار آن زندگی می کنند. بنظر می رسد که هیچ حیوانی در کنار دریاچه زندگی نمی کند اما می توانید حیوانات اهلی را ببینید که برای خوردن علف به کنار دریاچه می آیند.

سفر به دریاچه آویدر

اگر صبح زود از خانه خارج شوید و به سمت دریاچه حرکت کنید، نسیم خنکی به شما خوش آمد خواهد گفت. در ساعات اولیه صبح ابرها به زمین بسیار نزدیک هستند به طوری که حس می کنید اگر دستتان را دراز کنید، آن ها را لمس خواهید کرد.

بعد از آن تنها صدایی که در اطراف دریاچه به گوش می رسد، صدای جیرجیرک ها و پرندگان است . هرچه به ظهر نزدیک تر می شوید، از میزان این ابرها کمتر خواهد شد. نمای خود دریاچه شبیه به نقاشی می ماند که دست طبیعت آن را در اینجا کشیده است. در زمستان برف روی دریاچه می نشیند و منظره دریاچه برفی همراه با جنگل و آسمان ابری بسیار زیبا خواهد بود.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه آویدر

این دریاچه به شهرهای نوشهر، تنکابن و نور نزدیک است و روستاهایی هم در کنار آن وجود دارند. در نتیجه اگر مهمان این شهرها بودید، حتما سری به دریاچه بزنید. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی نوشهر می پردازیم:

روستای صلاح الدین کلا

روستای صلاح الدین کلا

روستای صلاح الدین کلا مردمی مهربان دارد. خانه های این روستا سقف شیروانی دارند و شما می توانید در آن اتاق و ویلا هم اجاره کنید. روستای مورد نظر به دریاچه هم نزدیک است و می توانید با پیاده روی خودتان را به آن جا برسانید.

پارک جنگلی سیسنگان

پارک جنگلی سیسنگان

در طی سالها امکانات مختلفی به این پارک اضافه شده تا محلی مناسب برای گرشگران ساخته شود. این پارک یکی از جاهای دیدنی نوشهر محسوب می شود.

ساحل سیسنگان

در ساحل سیسنگان می توانید تفریحات مختلف ساحلی را انجام دهید. اما اگر علاقه ای ندارید، کافی است کنار دریا بنشینید و از صدای امواج لذت ببرید. اگر خط ساحلی را پیش بگیرید و جلو بروید، بعد از گذشتن از بخش تفریحی به قسمت بکر سواحل خزر می رسید.

روستای ملا کلا

روستای ملا کلا

این روستا از دریاچه فاصله چندانی ندارد. همین طور تعدادی اقامتگاه در آن وجود دارد که گردشگران می توانند شب را در آنجا بمانند تا به دریاچه نزدیک تر باشند. در این روستا می توانید شاهد درخت و سبزه زار باشید.

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح نوشهر از دیگر جاذبه های نوشهر است. این دریاچه با اینکه اسم ترسناکی دارد اما در واقعی روحی در آن نیست. فقط به دلیل وجود تنه درختانی که در آن شناور هستند به این اسم معروف شده است.

آبشار آب پری در کنار دریاچه آویدر

آبشار آب پری

آبشار آب پری در روستای رویان و در نزدیکی های دریاچه قرار گرفته است. در کنار این آبشار می توانید هوای خنکی را تجربه کنید. به همین دلیل حتی در تابستان هم می توانید از آن بازدید کنید.

تفریحات کنار دریاچه آویدر

در کنار این دریاچه خدمات متنوعی فراهم شده که می توانید از آن ها لذت ببرید.

دوچرخه‌سواری

اگر قبلا دوچرخه سواری در کنار ساحل و یا خیابان را تجربه کردید، اکنون زمان آن است که آزادانه در علف زارها رکاب بزنید و هم زمان از مناظر اطراف خود هم لذت ببرید.

قایق‌سواری روی دریاچه آویدر نوشهر

قایق هایی به شکل قو در کنار این دریاچه هستند که می توانید آن ها را کرایه کنید و در دریاچه به گشت و گذار بپردازید. فقط باید توجه داشته باشید که به جاهایی که ممنوع است وارد نشوید و در زمانی که برای شما تعیین شده است به ساحل بازگردید.

قایق های موتوری هم یکی دیگر از گزینه های قایق سواری است. در این قایق ها وظیفه قایق رانی و بردن شما به دریاچه برعهده فردی دیگر است. هرچه سرعت قایق بالاتر باشد، هیجان بیشتری را تجربه خواهید کرد.

جنگل‌گردی در حوالی دریاچه آویدر

در کنار این دریاچه جنگل هایی قرار دارند که در دامنه کوه واقع شده اند پس نمی توانید در آن ها گشت و گذار کنید. اما جنگل هایی هم در حوالی خود دریاچه شکل گرفته اند. پیاده روی در میان جنگل همیشه با حس دلپذیری همراه بوده است. مخصوصا اگر هوا خنک باشد، شما می توانید به صدای پرندگان گوش دهید و از آرامش فضا لذت ببرید.

البته توجه داشته باشید که بیش از حد وارد جنگل نشوید چون مسیر را گم خواهید کرد و آنتن موبایل هم در داخل جنگل کار نخواهد کرد.

عکاسی از دریاچه آویدر

در کنار دریاچه سوژه های بسیاری وجود دارند که خوراک عکاسی هستند. پس حتما گوشی خود را دم دست بگذارید تا بتوانید سریعا عکس بگیرید!

شهربازی کنار دریاچه آویدر

این شهربازی وسعت چندان زیادی ندارد اما می توانید با وسایل آن برای مدتی سرگرم شوید. مخصوصا اگر همراه با کودکان خود به این منطقه سفر کردید، حتما سری هم به شهربازی بزنید تا آن ها بتوانند لحظات شادی را تجربه کنند.

پیک‌نیک در کنار دریاچه

آبشار آب پری

همه ما دوست داریم تا زمانی را در کنار خانواده بگذرانیم. برپایی پیک نیک در کنار دریاچه می تواند گزینه مناسبی باشد. کافی است تا یک زیرانداز و مقداری خوراکی با خود داشته باشیم. اگر علاقه دارید می توانید یک منقل کباب هم به همراه خود بیاورید و جوجه کباب یا کباب آماده کنید. در صورتی که با خود غذا ندارید می توانید از رستوران های نوشهر غذا سفارش دهید.

کیبل اسکی

این اسکی روی آب صورت می گیرد و یکی از تفریحات مهیج دریاچه است. در این تفریح آبی شما روی تخته موج سواری می ایستید و طنابی که به قایق شما وصل می شود شما را روی دریاچه می کشد. البته اگر علاقمند به این تفریح هستید، باید در ابتدا با مسئول آن مشاوره کنید تا شاید مطمئن شوید که آیا می توانید اسکی کنید یا خیر.

اسب‌ سواری در طبیعت

اسب سواری در کنار دریاچه آویدر می تواند گزینه جذاب دیگری برای شما باشد. این اسب ها کاملا آرام هستند، در نتیجه خطری ایجاد نمی کنند. البته اگر باز هم احساس ناامنی می کنید، صاحب اسب به شما کمک خواهد کرد.

کلایمکس کنار دریاچه آویدر

چنانچه علاقه ای به اسکی سواری ندارید، می توانید کلایمکس را امتحان کنید. در این تفریح کافی است عینکی را روی چشمان خود قرار دهید تا واقعیتی مجازی را تجربه کنید و باید تعادل خود را هم حفظ نمایید.

ماهیگیری در دریاچه آویدر

یکی از ماهیانی که در این دریاچه زندگی می کند، ماهی کپور است. البته امکان ماهیگیری در این دریاچه به صورت رایگان نیست. همچنین توجه داشته باشید که تنها روشی که می توانید با آن ماهیگیری کنید، توسط قلاب است.

پارک بادی کودکان

این پارک بادی مخصوصا برای کودکان ساخته شده است، تا بتوانند در کنار دریاچه به تفریح بپردازند. البته امکان استفاده از وسایل آن ها برای بزرگسالان هم وجود دارد.

عکاسی سنتی

یکی دیگر از خدماتی که در کنار دریاچه برای گردشگران مهیا شده است، امکان عکاسی است. شما می توانید لباس محلی بپوشید و عکس های زیبایی را ثبت کنید.

شنا در دریاچه آویدر

شنا در دریاچه آویدر

از آن جا که دریاچه دارای عمق زیادی است، در نتیجه امکان شناکردن در آن وجود ندارد. همین طور احتمالا مارهایی هم در کف دریاچه زندگی می کنند که احتمال سمی بودن آن ها وجود دارد. حتی پای خود را هم وارد آب نکنید.

از نکات دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که نباید قایق های بادی را داخل دریاچه وارد کنید. زیرا احتمال سوراخ شدن قایق و غرق شدن شما وجود دارد. پس ورود قایق بادی ممنوع است. همین طور توجه داشته باشید که هنگامی که در سایر قایق ها هم هستید، دست خود را از قایق خارج نکنید و از فرزندان خود هم مراقبت نمایید.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه آویدر نوشهر

در طی فصل های بهار و تابستان گردشگران زیادی به این منطقه سفر می کنند. آب و هوا در این موقع سال خوب است اما ممکن است با فضای شلوغی مواجه شوید. در نیمه دوم سال از تعداد گردشگران کاسته می شود، زیرا بسیاری از خانواده ها فرزندانی دارند که باید به مدرسه بروند.

البته در این موقع از سال هوای کنار دریاچه سردتر است و مدت زمان زیادی نمی توانید در کنار دریاچه اقامت کنید. با این حال هزینه اقامتگاه ها کمتر خواهد بود.

اقامت در دریاچه آویدر

برپایی کمپ

در کنار این دریاچه امکان چادر زدن فراهم شده است. همچنین تعدادی آلاچیق هم در این جا وجود دارند. البته توجه داشته باشید که برپایی چادر در کنار دریاچه با هزینه همراه است و مجانی نخواهد بود. در کنار این دریاچه نگهبان هم زندگی می کند، در نتیجه امنیت شما برقرار است.

اقامتگاه‌های نزدیک دریاچه آودیر نوشهر

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم، شهرهای نور و نوشهر به این دریاچه نزدیک هستند، پس می توانید در آن ها اقامت کنید و فاصله این شهرها تا دریاچه فقط سی دقیقه است.

اما اگر می خواهید به دریاچه نزدیک تر باشید، بهتر است تا در روستاهای صلاح الدین کلا و ملا کلا اقامت کنید. این روستاها به دریاچه بسیار نزدیک هستند و با پیاده روی می توانید خود را به مقصد برسانید. روستای ملا کلا از همه به دریاچه نزدیک تر است و با تقریبا یک ربع پیاده روی می توانید به آن برسید.

البته اخیرا اتاقک هایی در کنار این دریاچه ساخته شده است که می توانید در آن ها هم اقامت کنید. تصور اینکه صبح در اتاق را باز می کنید و ابرها به شما صبح بخیر می گویند، بسیار جالب خواهد بود.

نکات مهم در هنگام سفر به دریاچه آویدر نوشهر

ابتدا قبل از اینکه بارو بندیل سفر را ببندید، باید هوا را چک کنید تا از وضعیت آن مطلع شوید. چون در روزهای بارانی نمی توانید از سفر خود لذت ببرید.

گردشگران می توانند مواد غذایی را همراه خود داشته باشند یا از روستاها و شهرهای اطراف تهیه کنند. همچنین یک بوفه کوچک کنار دریاچه وجود دارد. توجه داشته باشید که کودکان زیاد به دریاچه نزدیک نشوند.

به همراه داشتن لباس گرم ضروری است. اگر قصد برپایی کمپینگ را ندارید، پیش از اینکه آفتاب غروب کند به اقامگاه خود بازگردید. به همراه داشتن کیسه زباله ضروری است تا به طبیعت آسیب نزنید.

دریاچه آویدر نوشهر کجاست؟

این دریاچه در فاصله سی کیلومتری از نوشهر واقع شده است و به چندین روستا هم نزدیک است.

تفریحات دریاچه آویدر نوشهر چیست؟

قایق سواری، ماهیگیری، عکاسی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *