دریاچه ارواح نوشهر، مکانی اسرارآمیز در مازندران

دریاچه ارواح نوشهر
ایران گردی, مازندران

دریاچه ارواح در شهر نوشهر قرار گرفته است. از این دریاچه به اسم ممرز هم یاد می کنند. از آن جا که این ناحیه از دسترسی انسان ها به دور است در نتیجه طبیعت زیبای خود را در طی سالیان حفظ کرده است. در این مطلب قصد داریم تا درباره دریاچه ارواح نوشهر صحبت کنیم پس با یابکس همراه باشید. برای خرید ارزانترین قیمت بلیط هواپیما کلیک کنید.

دلیل انتخاب اسم ارواح چیست؟

مردم محلی این ناحیه داستان های جالبی درباره علت نام گذاری این دریاچه دارند. یکی از این داستان ها این است که ارواح بدجنسی در این دریاچه زندگی می کنند و باعث ایجاد سروصدا می شوند. این ارواح در هنگام شب از دریاچه خارج شده و به هرکسی که در آن نزدیکی باشد حمله می کنند!

اگر برای اولین بار از این دریاچه دیدن کنید شاهد دریاچه باتلاقی خواهید بود که در درختان در آن فرو رفته اند و گاهی صدای باد از میان آن ها به گوش می رسد پس این تصور ایجاد می شود که در این دریاچه ارواح زندگی می کنند. با این حال به دلیل وجود درختان ممرز مردم این ناحیه این دریاچه را به اسم دریاچه ممرز هم می شناسند.

ویژگی‌های دریاچه ارواح

نمایی از دریاچه ارواح

چنانچه از نور به طرف نوشهر بروید، 45 کیلومتر مانده به نوشهر باید به طرف روستایی به اسم صلاح الدین کلای سفلی حرکت کنید. مسیر رسیدن به دریاچه از طرف روستا آسفالت نیست.

جاده ای که به طرف دریاچه ختم می شود بسیار جذاب است. مخصوصا که درختانی با عمر چند صد سال در این ناحیه زندگی می کنند و باعث شده اند تا فضا مرموزتر بنظر برسد.

قدمت این دریاچه به زمان کواترنری در دو و نیم میلیون سال پیش باز می گردد. بنظر می رسد پیش از ایجاد شدن این تالاب، درختان ممرز و توسکا در این ناحیه وجود داشته اند. اما در گذر زمان با ورود آب های سطحی به دشتی که در این منطقه وجود داشته است درختان به زیر آب رفتند، در نتیجه تالاب ایجاد شده است.

این دریاچه مساحت زیادی دارد و عمق آن به ده متر می رسد. مناطق اطراف دریاچه یعنی جنگل ها و خود دریاچه از مناطق محافظت شده به شمار می روند که در آن گونه های جانوری مختلفی زندگی می کنند. همچنین برای جلوگیری از قطع درختان توسط قاچاقچیان چوب برای وارد شدن به این منطقه باید اجازه بگیرید.

آب‌وهوای دریاچه ارواح چگونه است؟

همان طور که می دانید هوای مناطق شمالی کشور مرطوب است، با این حال دریاچه ارواح نوشهر این خصوصیت را ندارد. این مورد به این علت است که این دریاچه از سطح دریا بالاتر است. آب و هوای اطراف این دریاچه خنک و مقداری مرطوب است.

در اکثر اوقات مه ای در بالای این دریاچه و اطراف آن وجود دارد. در نیمه دوم سال وقتی میزان بارندگی بیشتر می شود، دمای هوا کمتر شده و در نتیجه مه غلیظ تر می شود.

اما در نیمه اول سال با اینکه مه وجود دارد، اما به سنگینی فصل های زمستان و پاییز نیست که علت آن هم به دلیل کمتر شدن باراش باران است. بیشترین موقعی که مه گرفتگی رخ می دهد در صبح و غروب است.

علت مه آلود بودن دریاچه ارواح چیست؟

مه ابرهایی است که در نزدیکی سطح زمین شکل می گیرند. برای ایجاد مه باید زمین از هوای بالای خود سردتر باشد و همینطور میزان رطوبت هوا هم زیاد باشد، در نتیجه مه شکل می گیرد. جنگلی که در کنار دریاچه ارواح است باعث شده تا هوا خنک تر باشد و همین طور به دلیل تبخیر آب تالاب، رطوبت این محل هم زیاد می شود و در نتیجه هوا مه آلود است.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه ارواح

نمایی از دریاچه ارواح

این دریاچه زیستگاه جانوران و گیاهان مختلفی است. در این مکان شما می توانید شاهد گرگ، گربه وحشی، مار، خرس، آبزیان مختلف، گراز، روباه، شغال و … باشید. البته توجه داشته باشید که به هیج وجه به آن ها نزدیک نشوید. گیاهان این ناحیه هم بیشتر شامل درختانی مانند ممرز و توسکا می شوند. اگر با راهنما از این محل بازدید کنید، می توانید با گیاهان مختلف آشنا شوید.

ماجرای صدای دریاچه ارواح

ارواحی که درون دریاچه زندگی می کنند، شب ها از محل خود خارج شده و صداهای مختلفی را ایجاد می کنند. این باوری است که مردم محلی نسبت به این مکان دارند. اما حقیقت این است که تنها صدایی که از این دریاچه به گوش می رسد، صدای حیوانات مختلف و همین طور صدای باد است که لا به لای درختان می پیچد.

دریاچه ارواح نوشهر در شب

هنگامی که هوا تاریک می شود، میزان مه بیشتر شده و باعث کاهش دید در شب می شود. همین قضیه باعث می شود تا دریاچه ترسناک بنظر برسد. همین طور باید توجه کنید که شب ها به این مکان مراجعه نکنید، زیرا حیوانات وحشی برای خوردن آب به آن مراجعه می کنند و ممکن است خطر شما را تهدید کند.

درختان مرده اطراف دریاچه ارواح نوشهر

درختانی در دریاچه ارواح وجود دارند که تا نیمه در آب رفته اند و در حالت پوسیده هستند. این درختان را به اسم درختان ممرز می شناسند. در هنگام پایین رفتن آب سروکله این درختان پیدا می شوند.

تفریحات دریاچه ارواح

در کنار این دریاچه امکانات تفریحی خاصی در نظر گرفته نشده است. اما جنگل و تالاب به خودی خود آنقدر جذاب هستند که می توانند شما را سرگرم کنند. از جمله کارهایی که می توانید در کنار آن انجام دهید ماهیگیری، عکاسی یا پیاده روی است.

گشت و گذار در جنگل های اطراف

این جنگل های اسرارآمیز دارای درختانی قدیمی و جوان هستند که مطمئنا دیدن آن ها شما را هیجان زده خواهد کرد.

ماهیگیری در دریاچه ارواح

در صورتی که ماهیگیری از تفریحات مورد علاقه شما است. حتما در هنگام مراجعه به این دریاچه با خود وسایل ماهیگیری داشته باشید. در این دریاچه تعدادی از آبزیان مختلف زندگی می کنند.

پیاده‌‎روی

یکی  از کارهای لذت بخشی که می توان در این جنگل انجام داد، پیاده روی است. قدم زدن در میان سرسبزی و زیبایی این منطقه باعث ایجاد آرامش دلپذیری می شود. مخصوصا اگر در فصل پاییز پیاده روی کنید، می توانید شاهد زیبایی دو چندان طبیعت باشید.

عکاسی از دریاچه ارواح

در هر فصلی از سال دریاچه جلوه خاص خودش را دارد، پس می توانید مطمئن باشید که همیشه سوژه ای برای عکاسی در اختیار شما خواهد بود.

برپایی پیک ‌نیک

دورهمی دوستانه و خانوادگی در هر مکانی باعث ایجاد شادی و لذت می شود. حال تصور کنید که پیک نیک خود را در کنار دریاچه و جنگل شگفت انگیز آن برگزار کنید، مطمئنا لذت بیشتری خواهد داشت.

شنا در دریاچه ارواح

شنا در این دریاچه ممنوع است. یکی از دلایل مهم آن این است که عمق زیادی دارد و دلیل دیگر این است که ممکن است در میان درختان گیر کنید و نتوانید خود را بیرون بکشید.

خطرات احتمالی در کنار دریاچه ارواح نوشهر

سفر به هر مکانی با خطراتی روبه رو است. از آن جا که دریاچه ارواح داخل یک جنگل قرار دارد، مخصوصا به دلیل وجود حیوانات وحشی خطر برای شما بیشتر خواهد شد. همین طور اگر بدون نقشه وارد جنگل شوید، احتمال گم شدن شما افزایش می یابد. پس بهتر است تا با یک گروه به این منطقه سفر کنید.

اقامت حوالی دریاچه ارواح

در صورتی که قصد اقامت در این ناحیه را دارید، دو گزینه پیش پای شما قرار دارد:

کمپینگ در نزدیکی دریاچه ارواح

با اینکه چادر زدن کنار این دریاچه و جنگل هیجان انگیز است، اما نباید وجود حیوانات را فراموش کنید. پس اگر هیچ تجربه ای در کمپینگ ندارید، حتما به اقامتگاه های ایمن بروید.

اقامتگاه های نزدیک دریاچه ارواح

در شهر نوشهر اقامتگاه های مختلفی برای گردشگران فراهم شده است. از جمله این محل ها می توان به ویلا، سوئیت، کلبه جنگلی و … اشاره کرد. این اقامتگاه ها به دریاچه هم نزدیک هستند. از جمله اقامتگاه هایی که می توانید انتخاب کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مجتمع اقامتگاهی حمید

کلبه دوبلکس وسطی

آپارتمان دوبلکس سینا

مسافرخانه ساحلی سالار

آپارتمان جنگلی صنوبر

ویلا جنگلی نوشهر

در این محل ها کلیه امکانات مورد نیاز از قبیل سرویس های خواب، وسایل گرمایشی، سرویس بهداشتی و … وجود دارند.

نکات مهم درباره بازدید از دریاچه

پیش از رفتن به دریاچه حتما شرایط آب و هوایی را بررسی کنید تا گرفتار باران نشوید. اگر می خواهید کمپ برگزار کنید، حتما وسایل ضروری را خریداری کنید. مسیر رسیدن به دریاچه باید پیاده طی شود، پس سعی کنید بار سنگینی نداشته باشید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه ارواح نوشهر

همان طور که گفتیم شما می توانید در همه فصل های سال از این دریاچه بازدید کنید. با این حال در نیمه دوم سال به خاطر باران و برف کار برای شما سخت تر خواهد شد. مخصوصا وقتی جاده گلی می شود، رفت و آمد بسیار دشوار خواهد شد.

در تابستان با مشکل حشرات روبه رو هستیم، اما دمای هوا بسیار خوب است. بهار هم که فرصتی مناسب برای گرفتن عکس و لذت بردن از طبیعت است.

آدرس دریاچه ارواح

دریاچه ارواح از مناطق زیبای نوشهر است که از خود شهر 47 کیلومتر فاصله دارد.

نحوه دسترسی به دریاچه ارواح

چندین راه برای رفتن به این دریاچه وجود دارند. اگر از تهران عازم هستید باید وارد جاده چالوس شوید، سپس به طرف جاده نور – نوشهر بروید. مسیر دیگر از جاده فیروزکوره و هراز است.

بعد از رسیدن به کیلومتر 12 جاده نور – نوشهر به طرف جاده ونوش بروید تا اینکه وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح الدین کلای سفلی شوید. سپس با رد شدن از این روستاها به ایستگاه نگهبانی نزدیک دریاچه می رسید.

از این بخش تا دریاچه ده کیلومتر فاصله است. در این جاده بعد از دیدن تابلو دشت و بند ممرز باید راه جاده فرعی را پیش بگیرید. از آن جا که جاده فرعی هموار نیست، بهتر است تا پیاده طی شود.

توصیه‌هایی برای سفر به این منطقه

به دلیل نبود امکانات و خدمات باید به همراه خود آب و غذا، کیسه زباله و لوازم بهداشتی داشته باشید. در صورت برپایی کمپینگ به همراه داشتن هیزم، کیسه خواب، چراغ قوه و لباس گرم فراموش نشود.  برای اینکه درک بهتری از وسایل داشته باشید، لیستی از آن ها را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

لباس گرم

چادر مسافرتی

غذا و خوردنی

پتو یا کیسه خواب

چکمه کوهنوردی

کیسه زباله

آب آشامیدنی

پماد ضدگزش

کفش پیاده‌روی

چراغ قوه و تجهیزات نورپردازی

پاوربانک

هیزم برای آتش روشن کردن

بهترین زمان برای بازدید از این منطقه از ساعت یازده به بعد تا پیش از غروب آفتاب است. زیرا بعد از این زمان میزان مه افزایش می یابد. اگر صبح زود هم به این منطقه مراجعه کنید با مه مواجه خواهید شد.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه ارواح نوشهر

پارک جنگلی سی ‌سنگان

پارک جنگلی سی سنگان

قدمت این پارک به 60 سال پیش باز می گردد. این پارک در جهت محافظت از گیاهان و جانوران احداث شده است. در سال های بعدی امکانات دیگری مانند قایق سواری، جت اسکی و … به این پارک اضافه شد. این پارک از جاده نوشهر – نور 27 کیلومتر فاصله دارد. همچنین ساحل دریای خزر هم در کنار این پارک قرار دارد.

روستای کندلوس

روستای کندلوس

روستای کندلوس یکی از روستاهای مشهور نوشهر است. این روستا محیط بسیار تمیزی دارد. قدم زدن در میان خانه های کاه گلی و تماشای چشمه های این روستا بسیار جالب است.

تنگه دار دریاچه ارواح

این تنگه در روستای کشک سرا قرار گرفته است. تنگه مورد نظر دارای دیواره های بلندی است که رودخانه ای پر آب هم از میان آن عبور کرده است.  در صورتی که در تابستان به این ناحیه سفر کردید، می توانید داخل آب شوید و 400 متر داخل آن بروید تا به ابتدای تنگه برسید. از تفریحات این ناحیه می توان به شنا، پیاده روی در جنگل، صخره نوردی و … اشاره کرد.

دیو چشمه نوشهر

دیو چشمه نوشهر

این چشمه آب تمیز و گوارایی دارد. برای همین می توانید از آب آن بنوشید. چشمه مورد نظر در حوالی روستایی به اسم کندلوس قرار گرفته است. از رسوم محلی مردم این روستا می توان به این موضوع اشاره کرد که در زمان برپایی مراسم عروسی زوج جوان به کنار چشمه می آیند و از آب آن می نوشند و به این صورت تا آخر با محبت کنار هم خواهند بود.

بندر نوشهر ایران

بندر نوشهر ایران

این بندر از جمله بندرهای مهمی است که در کشور ما ساخته شده است. کشتی های مختلفی با انواع بارهای نفتی و خوراکی در این بندر رفت و آمد می کنند. چنانچه علاقه به دیدن کشتی ها دارید، می توانید به این بندر سر بزنید.

آبشار چلندر نزدیک دریاچه ارواح

آبشار چلندر نوشهر

این روستا دارای برنج های بسیار خوش عطر و بویی است که می توانید برنج خانوار خود را از آن خریداری کنید. این روستا در سی کیلومتری از دریاچه قرار گرفته است و آبشار چلندر از جمله دیدنی های آن به شمار می رود.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر

باغ گیاه شناسی نوشهر

باغ مورد نظر یکی از باغ های قدیمی در ایران است که وسعتی برابر با 35 هکتار دارد. برای مراقبت از گیاهان کمیاب این باغ در سال 1310 تاسیس شد. با مراجعه به این باغ می توانید انواع و اقسام گونه های کمیاب را مشاهده کنید.

آبشار پر خروش دارنو

آبشار دارنو نوشهر

آبشار مورد نظر یکی از آبشارهای زیبای این منطقه است که حتما باید برای دیدن آن وقت بزارید. این آبشار ارتفاعی برابر با 25 متر دارد و در واقع شامل هفت آبشار کوچکتر می شود. برای بازدید از این آبشار بهتر است تا یک همراه با خود داشته باشید. از دریاچه تا این آبشار نزدیک یک ساعت راه است، اما می توانید مطمئن شوید که از دیدن آبشار پشیمان نخواهید شد.

دریاچه ارواح نوشهر کجاست؟

استان مازندران، 47 کیلومتری نوشهر

آب و هوای دریاچه ارواح به چه صورت است؟

خنک و معتدل

بهترین موقع برای سفر به دریاچه چه زمانی است؟

بهار و تابستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *