جنگل لفور مازندران، رویایی زنده در ایران

جنگل لفور مازندران
ایران گردی, مازندران

جنگل لفور یکی از جنگل های بسیار قدیمی و کهن در ایران است. قدمت این جنگل به میلیون ها سال پیش باز می گردد. در داخل این جنگل آبشارهای زیبایی هم جا خوش کرده اند. برای آشنایی با جنگل لفور مازندران با یابکس همراه باشید. همین طور برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

علت انتخاب اسم جنگل لفور مازندران

اسم این جنگل به معنی 2 لب 2 رودخانه است، یعنی محلی که 2 رودخانه به یکدیگر می رسند. به دلیل وجود رودخانه های زیادی که در این جنگل وجود دارند این ناحیه به این اسم شناخته می شود.

خصوصیات جنگل لفور

جنگل لفور مازندران

جنگل مورد نظر هشت هکتار وسعت دارد و چندین روستا در حوالی آن قرار گرفته اند. این جنگل تقریبا چهل میلیون سال پیش شکل گرفته است و به دلیل وجود پوشش گیاهی غنی حیوانات مختلفی در این جنگل زندگی می کنند.  جالب است که بدانید تعدادی از گیاهانی که در این منطقه می رویند در جاهای دیگر دنیا یافت نمی شوند.

یکی دیگر از شگفتی های این جنگل وجود آثار قدیمی مثل قالب های سنگی در آن است که باعث می شود جنگل اسرارآمیزتر بنظر برسد.

تاریخچه جنگل لفور مازندران

این جنگل ها قسمتی از جنگل های هیرکانی هستند. همین طور در این جنگل چندین بار آتش سوزی هم رخ داده است. پس باید دقت داشته باشیم که پیش از این به این جنگل ها که بخش مهمی از مناطق شمالی کشور هستند، آسیب نزنیم.

آب‌وهوای جنگل لفور چگونه است؟

به طور کلی آب و هوای این منطقه خنک است و به طور مستمر باران در آن می بارد. در فصل بهار میزان بارندگی ها بیشتر می شود و در نتیجه آبشارها پر آب تر می شوند.

در تابستان هوا مرطوب و گرم است، اما اگر به آبشار بروید هوا خنک تر خواهد شد و در فصل پاییز و زمستان طبیعت زیبایی خاص خودش را دارد. با این حال بهتر است در این فصل ها به این منطقه سفر نکنید، زیرا برف می تواند باعث شرایط سختی برای شما بشود.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل لفور

جنگل لفور مازندران

گیاهان پهنی در این جنگل می رویند که مخصوص ایران هستند. یکی از این گونه های گیاهی درختان انجیل است. به طور دقیق تر اگر بخواهیم بگوییم هشتاد گونه گیاهی مختلف در این جنگل می روند که شامل درخت سیب، راش، گلابی، ممرز، پسته وحشی و … می شوند.

توجه داشته باشید که بعضی از میوه ها سمی هستند به همین دلیل بدون شناخت هیچ میوه ای را نخورید. از حیواناتی که در این ناحیه زندگی می کنند، می توان به گراز، روباه، شغال، خرس و پرندگان مختلف اشاره کرد.

دریاچه لفور

دریاچه لفور

دریاچه لفور دریاچه ای طبیعی نیست و به دست انسان ها ایجاد شده است. در زمان پهلوی تصمیم بر این بود که یک سد روی رودخانه بابلسر ایجاد شود. تا اینکه در سال 1374 این سد احداث شد. این سد از مصالح طبیعی ایجاد شده است. هنگامی که این سد درست شد یک دریاچه هم ایجاد گشت. هم اکنون آب چندین روستا از این دریاچه تامین می شوند. حجم آب این دریاچه در حدود 142 میلیون متر مکعب است.

ماهی ‌های دریاچه لفور

در این دریاچه ماهی های متنوعی زندگی می کنند، بنابرین اگر قصد ماهیگیری دارید می توانید به دریاچه لفور مراجعه کنید. از جمله بهترین ماهی های این دریاچه می توان به ماهی زردپر و سفید اشاره کرد.

شنا در دریاچه لفور

شنا در این دریاچه ممکن نیست و هیچ غریق نجاتی هم وجود ندارد پس بهتر است به هیچ وجه وارد آب نشوید. همین طور با شنا می توانید زندگی آبزیان دریاچه را هم به خطر اندازید. برای شنا کردن می توانید رودخانه ها را امتحان کنید.

جنگل‌نوردی در جنگل لفور مازندران

جنگل لفور شبیه فضایی است که از دل یک داستان فانتزی بیرون آمده است. در این جنگل می توانید شاهد رنگ بنفش و سبز درختان باشید یا از صدای آبشار و پرندگان لذت ببرید. خاک کهن این منطقه در زیر پای شما فرو می رود و بوی هوای مرطوب در فضا موج می زند. در این جنگل به هر سو که نگاه کنید، فقط سرسبزی خواهید دید.

تفریحات جنگل لفور و دریاچه لفور

ماهی‌گیری

همان طور که گفتیم دریاچه لفور بهترین مکان برای ماهیگیری است. در این دریاچه ماهی های خوشمزه ای زندگی می کنند. علاوه بر این دریاچه برای ماهیگیری می توانید سد سنبل رود را هم امتحان کنید. البته برای پختن ماهی حتما وسایل مورد نیاز را به همراه خود داشته باشید.

جنگل‌ نوردی

قدم زدن در میان طبیعت لذتی دارد که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. هوای تمیز، پوشش گیاهی و جانوری و وجود آبشارها همه و همه می تواند تا چندین ساعت شما را سرگرم می کند.

عکاسی در جنگل لفور مازندران

بعید است که وارد جنگل شوید و دلتان نخواهد خاطرات زیبایی را ثبت نمایید. بهترین سوژه های عکاسی می تواند کلبه های جنگلی، آبشار و حیوانات آن باشند.

رستوران‌های لفور

شاید دوست داشته باشید که خودتان آشپزی کنید ولی در این منطقه چندین رستوران وجود دارند که می توانید غذای محلی این ناحیه را در آن ها امتحان کنید. رستوران ماهی لفور یکی از این رستوران ها است که غذاهایی با عطر و طعم دلپذیر دارد. همچنین شما می توانید به رستوران شاه کلا هم سر بزنید.

امکانات اطراف جنگل لفور

تنها بخش رفاهی این جنگل ها سرویس های بهداشتی آن هستند. در این جنگل ها آلاچیق هایی هم وجود دارند که می توانید در آن ها استراحت کنید.

خطرات احتمالی در سفر به جنگل لفور

جنگل لفور مازندران

از آن جا که حیوانات وحشی در این جنگل ها زندگی می کنند، پس حتما باید مراقب خود باشید و در شب وارد جنگل نشوید. مخصوصا که احتمال گم شدن در مسیرهای جنگلی در شب ها بیشتر می شود.

با این حال با نشانه گذاری و به همراه داشتن جی پی اس مشکل شما آسانتر خواهد شد. البته توجه داشته باشید که ممکن است گاهی آنتن دهی ممکن نباشد. همین طور گاهی اوقات هم رد شدن از رودخانه و آبشارها دشوار خواهد بود.

اقامت در نزدیکی جنگل لفور

اگر علاقه دارید که شب را در این حوالی بمانید، چندین اقامتگاه برای شما در نظر گرفته شده است. از جمله آن ها می توان به کلبه های جنگلی یا ویلاها اشاره کرد. خانه های بوم گردی از دیگر مکان های اقامتی هستند.

البته شما می توانید مهمان خانه های روستایی هم باشید و از شما با غذاهای محلی پذیرایی می شود. البته برای اینکار باید از قبل با آن ها تماس بگیرید.

برپایی کمپینگ در جنگل لفور مازندران

برپا کردن کمپ در این جنگل ها مشکلی ندارد فقط باید توجه کنید که نباید به جنگل آسیب بزنید، همین طور بهترین جاها برای برگزاری کمپ در کنار سد لفور است. یادتان باشید که اگر در این ناحیه چادر خود را برقرار کردید حتما در هنگام طلوع خورشید بیدار باشید.

بهترین زمان بازدید از جنگل لفور مازندران

بازدید از این جنگل در هر فصلی از سال زیبایی خاص خودش را دارد و بهترین موقع برای بازدید از آن بهار و تابستان است.

آدرس جنگل لفور

این جنگل در سواد کوه مازندران واقع شده است و از سمت جنوب به کوه البرز می رسد.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، شیرگاه، روستای لفور

.

نحوه رفتن به جنگل لفور

اگر ساکن تهران هستید و قصد رفتن به این جنگل را دارید، باید از جاده فیروزکوه استفاده کنید. در این جاده می توانید شاهد مناظر زیبایی هم باشید. بعد از رسیدن به شیرگاه باید تا سد لفور سی کیلومتر رانندگی کنید. جاده ای که در مسیر جنگل است راه شما را به دو قسمت تقسیم می کند.

فاصله تهران تا جنگل لفور

شهر تهران از جنگل لفور تقریبا 235 کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن از تهران به این جنگل باید سه ساعت رانندگی کنید. در این مسیر بعد از گذشتن از پل سفید به شیرگاه خواهد رسید.

بازدید از جنگل لفور

جنگل لفور مازندران

در هنگام بازدید از این جنگل بعد از روشن کردن آتش حتما آن را خاموش کنید. همین طور توجه داشته باشید که در صورت مواجه شدن با حیوانات آرامش خود را حفظ کنید. سفر با تور برای شما ایمن تر خواهد بود. موقعی که باران می بارد، مسیر جنگل لیز می شود، پس باید با خود چوب دست داشته باشید تا آسیبی به شما وارد نشود. همین طور به همراه داشتن نقشه هم ضروری است.

چنانچه تصمیم به پیاده روی دارید، بهتر است تا صبح زود برای اینکار اقدام کنید چون گرمای آفتاب کمتر است. از آن جا که وارد شدن ماشین در مسیر جنگلی امکان پذیر نیست، پس وسایل مورد نیاز را باید با خود حمل کنید. وسایل مورد نیاز برای رفتن به جنگل شامل موارد زیر می شوند:

کیسه زباله

لباس اضافه

جعبه کمک ‌های اولیه

کفش مناسب پیاده‌روی

آب آشامیدنی

 غذای کافی

مدارک شناسایی

جاهای دیدنی اطراف جنگل لفور

جنگل لفور مازندران

آبشار اسکلیم

آبشار اسکلیم یکی از مکان های دیدنی در نزدیکی این جنگل به شمار می رود. آبشار نمایی پلکانی دارد و درختان دور آن را گرفته اند. این آبشار منظره زیبایی دارد که درختان دور آن باعث شده تا زیباتر هم بنظر برسند.

هفت آبشار تیرکن

تعداد 7 آبشار در این منطقه قرار دارند که به آبشار تیرکن معروف شده اند. برای رسیدن به این آبشارها باید دو ساعت زمان بگذارید. بعد از ورود به ناحیه آبشارها باید سه کیلومتر دیگر هم ادامه دهید، تا بتوانید از همه آبشارها دیدن کنید. بلندترین آبشار این بخش نه متر ارتفاع دارد.

آبشار گزو

آبشار مورد نظر ارتفاعی برابر با 48 متر دارد و از جاذبه های استان مازندران محسوب می شود. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار در موقع بهار و تابستان است. همین طور یک امامزاده هم در حوالی این آبشار قرار گرفته است. در این محل می توانید از محل های پرورش ماهی هم خرید کنید.

دریاچه شورمست

دریاچه مورد نظر بین درختان بلند بالایی قرار گرفته است. این دریاچه آب بسیار تمیزی دارد و به صورت طبیعی ایجاد شده است. با این حال از آن جا که رودخانه ای به این دریاچه نمی ریزد، سطح آب آن پایین رفته است.

سد سنبل رود جنگل لفور

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم، سد سنبل رود مکانی مناسب برای ماهیگیری است. شما همین طور می توانید در این مکان قایق سواری هم کنید.

آبشار ترز جنگل لفور

آبشار با روستای قرآن تالار سواد کوه فاصله کمی دارد. شما می توانید با تقریبا نیم ساعت پیاده روی به این آبشار برسید. این آبشار از نوع آهکی است و ارتفاع آن هجده متر است. آبشار ترز در انتهای مسیر خود به رودخانه بابل رود وارد می شود.

روستای کامی کلا جنگل لفور

روستای مورد نظر به دلیل داشتن جاذبه های زیاد توریست های بیشماری را به خود جذب می کند. از جمله بخش های دیدنی این روستا دریاچه لاجوردی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *