معرفی پل های اهواز

پل های اهواز
اهواز, ایران گردی

شهر اهواز پایتخت استان خوزستان است. به دلیل اینکه رودخانه کارون از داخل شهر اهواز می گذرد، در نتیجه چندین پل در اهواز ساخته شده است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا درباره پل های اهواز صحبت کنیم. پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما اهواز می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

پل های شهر اهواز

این شهر بزرگ ایران که در بخش جنوبی کشور قرار گرفته است، جمعیت تقریبا زیادی دارد. همان طور که گفتیم رودخانه کارون باعث شده تا شهر به دو قسمت تقسیم شود. ایجاد پل های مختلف سبب شده تا جابه جایی در سطح شهر آسان تر شود. قدمت بعضی از پل های اهواز به زمان جنگ جهانی دوم باز می گردد.

پل سفید اهواز

پل سفیدهای اهواز

از این پل به نام های دیگری مانند پل معلق یا هلالی هم یاد می کنند. جالب است که بدانید پل سفید اولین پل معلقی است که در ایران ساخته شده و قدمت آن به زمان 1315 باز می گردد. این پل به وسیله کارشناسان آلمانی و سوئدی ساخته شده است.

از آن جا که عمر آن را در حدود پنجاه سال تخمین زده بودند، در نتیجه در سال 89 دوباره مورد بازسازی واقع شد. در پل جدید نورپردازی هایی انجام گرفته است که باعث شده در شب منظره زیبایی داشته باشد. همین طور در طراحی آن از قوس های هلالی شکل استفاده کرده اند و ناگفته نماد که نصب این قوس ها با مشکلات زیادی همراه بوده است.

پل سیاه اهواز

پل سیاه اهواز

قدمت پل سیاه اهواز مربوط به سال 1308 است. از این پل برای متصل کردن بندر امام خمینی به مسیر ریلی کشور استفاده می کرده اند. علت نام گذاری این پل به دلیل رنگ سیاهی است که پایه های آن دارد. در جنگ جهانی دوم هم از این پل برای تحویل دادن آذوقه و مهمات به نیروهای متفقین استفاده می کرده اند، بنابرین از این پل به اسم پیروزی هم یاد می کنند.

پل نادری اهواز

پل نادری اهواز

این پل در زمان پهلوی ساخته شده است و از آن برای اتصال خیابان سلمان فارسی به کوی تختی استفاده می کنند و در نتیجه اسم آن را پل سلمان فارسی هم می شناسند. پل مورد نظر در میان پل های سفید و پل هشتم است و از طریق آن هم رهگذران و هم ماشین ها می توانند عبور کنند.

پل صنایع فولاد

پل صنایع فولاد

ساخت پل صنایع فولاد در سال 1383 شروع و 5 سال بعد پروژه به پایان رسید. ابعاد این پل به 740 متر می رسد. این پل در بین دو روستا واقع شده و از نظر مکانی در بخش جنوبی اهواز است. همچنین چندین کارخانه برای صنایع دستی و نورد در این محل وجود دارند که توسط پل صنایع به یکدیگر متصل شده اند.

پل گفت و گوی تمدن ها

از این پل به عنوان علی ابن مهزیار هم یاد می شود. پل گفتگوی تمدن باعث اتصال بخش قدیمی شهر به محله کیان پارس می شود. این پل در دهه 70 احداث شده است. پل مورد نظر هم اکنون یک آب نما دارد و نورپردازی هایی در آن صورت گرفته است که باعث شده شب ها جلوه زیبایی داشته باشد.

آب نمای این پل در واقع به صورت یک آبشار مصنوعی است که در شب هنگام نمای زیبایی پیدا می کند و همین طور از بزرگ ترین آبشارهای مصنوعی ایران محسوب می شود.

پل کابلی (پل هشتم)

پل هشتم اهواز

این پل را به اسم پل غدیر هم می شناسند. پل کابلی 1000 متر طول دارد و باعث اتصال منطقه امانیه به خیابان زند شده است. این پل هم مثل پل هلالی از نمادهای شهر اهواز محسوب می شود.

پل طبیعت اهواز

قدمت این پل به دهه 90 باز می گردد و هدف از ساخت آن پیاده روی و تفریح در روی این پل بوده است. همچین با استفاده از این پل می توان از پارک کلاله به بلوار ساحلی کیانپرس رسید.

پل سوم اهواز

پل سوم اهواز

تعدادی از پل های اهواز هستند که با اعداد شناخته می شوند، پل سوم هم یکی از آن ها است و قدمت آن مربوط به سال 1349 می شود. پل سوم به دلیل اینکه نقل و انقال کالاها از بندر امام به سایر بخش های ایران را راحت تر می کند، اهمیت زیادی دارد.

هنگامی که پل سوم اهواز ساخته شد، بخش شمالی کیانپارس به میدان شهید بندر متصل گردید. پل مورد نظر وسعتی به اندازه 496 متر دارد. همچنین در گذشته ریل هایی هم بر روی این پل بوده که بعدا حذف شده است.

پل پارک جزیره

پل پارک جزیره

جزیره ای بین پل سفید و سیاه قرار دارد که باعث شده پل پارک در روی آن ساخته گردد. این پل از نظر ابعاد از سایر پل ها کوتاه تر است و می تواند ساحل غربی را به خشکی میان آن ها متصل سازد.

پل پنجم اهواز

پل پنجم اهواز

پل مورد نظر می تواند به صورت دوگانه مورد استفاده قرار گیرد. یکی از کاربردهای آن برای کاهش ترافیک شهری است و کاربرد دیگر برای عبور مسیر لوله آب شهری استفاده می شود.

پل های اهواز کدامند؟

پل نادری، پل صنایع فولاد، پل سفید اهواز و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *