سفر یک روزه به کرج

کرج
ایران گردی

کرج در نزدیکی کلان شهر تهران قرار گرفته است و از جمله شهرهایی است که آب و هوای بسیار خوبی دارد. جاذبه های دیدنی در اطراف این شهر قرار دارند که می توانید از آن ها بازدید کنید. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا بهترین جاذبه های گردشگری در سفر یک روزه به کرج را به شما معرفی کنیم. برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما تهران می توانید به پنل رزرواسیون سایت یابکس مراجعه کنید.

روستای برغان

روستای برغان

این روستا در بخش جنوبی البرز واقع شده و طبیعتی چشم نواز دارد. از جاذبه های روستای برغان کرج می توان به درخت های میوه، باغ ها، بناهای تاریخی، زمین های کشاورزی سرسبز و … اشاره کرد. این روستا محل رشد درخت های چنار چندین هزار ساله است.

به دلیل اینکه روستای برغان در بین دو رودخانه واقع شده، در نتیجه طبیعت سرسبزی دارد. روستای مورد نظر در واقع پیش از شهر کرج در این ناحیه وجود داشته و بافت سنتی در بازار و بعضی از خانه های آن دیده می شود. این خانه ها در دوره قاجاریه ساخته شده بودند.

همان طور که گفتیم آثار تاریخی در این روستا دیده می شوند که از جمله آن ها می توان به درخت چنار در مسجد جامع و حسینیه اعظم برغان اشاره کرد. علاوه بر درخت چنار، آلوی برغان این روستا هم بسیار مشهور است.

شهرستانک

شهرستانک

در این روستا دمای هوا در زمستان سرد و در تابستان معتدل است. به طور کلی به دلیل آب و هوای دلپذیر این ناحیه، آن را به عنوان روستایی ییلاقی در نظر می گیرند.

برای گردش در این روستا می توانید هر فصلی از سال را انتخاب کنید. برای مثال در بهار هوا خنک است و می توانید در میان باغات قدم بزنید. در تابستان از دیدن منظره درختان میوه لذت خواهید برد و در پاییز هم دمای هوا بسیار دلپذیر است. همچنین می توانید از محصولات پاییزی شهرستانک مثل توت و آلبالوی خشک شده هم خریداری کنید.

در زمستان هم با آن که دمای هوا بسیار پایین و برفی است. اگر از جمله کسانی هستید که به برف و سرما علاقه دارند، می توانید به این روستا سر بزنید.

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه

آبشار مورد نظر ارتفاعی برابر با نود متر دارد و از بلندترین آبشارهای کشور به شمار می رود. آبشار هفت چشمه کرج در کیلومتر 17 جاده کرج به سمت چالوس قرار گرفته است. جالب است که بدانید چندین چشمه و آبشار دیگر هم در طی این مسیر وجود دارند.

پس می توانید حدس بزنید که علت نام گذاری آن به هفت چشمه به دلیل وجود آب چشمه هایی است که این آبشار را ایجاد کرده اند. هنگامی که وارد این دره می شوید، علاوه بر آبشار می توانید شاهد غارهای طبیعی و پوشش گیاهی زیبای آن باشید.

برای دیدن آبشار هفت چشمه بهتر است، تا در تابستان به کرج سفر کنید، زیرا رد شدن از مسیر در بعضی از جاها دشوار می شود و این امر در فصل های سرد سال مشکل ساز خواهد بود. گیاهان متعددی در این منطقه رشد می کنند که شامل درخت بید، ازگیل، درخچه های زرشک و زالزالک می شوند. همچنین پرندگانی مانند کبک و کلاغ نوک قرمز هم بومی این منطقه هستند.

دشت لاله کندر

دشت لاله کندر

دشت لاله کندر از جمله زیباترین بخش های نزدیک کرج است. روستای کندر از شهر کرج بیست و دو کیلومتر فاصله دارد. گل کاری پیاز گل لاله اولین بار در مقدار دو میلیون عدد صورت گرفت.

دو امامزاده به نام های ناصر و عبدالله هم در این منطقه وجود دارند که در قرن 7 ام هجری ساخته شده اند. همچنین سنگ قبرهای قدیمی در این ناحیه دیده می شوند که یکی از آن ها متعلق به حاح حسن کندری است.

کاخ مروارید (کاخ شمس)

کاخ مروارید

کاخ مروارید در خیابان ارم کرج قرار گرفته است. این کاخ مربوط به زمان محمدرضا شاه است. این کاخ در واقع به اسم کاخ شمس شهرت دارد، زیرا مخصوصا برای شمس پهلوی ساخته شده است. شمس به خاطر مشکل آسم خود در این منطقه زندگی می کرده است.

شکل این بنا به صورت یک سفره ماهی است و قسمت شمالی کاخ و بخشی از دریاچه آن در حالت باله های سفره ماهی هستند. از بخش های مختلف کاخ می توان به سالن بیلیارد، سالن سینما، اتاق های خواب، استخر، تالار پذیرایی و آب نما اشاره کرد.

همچنین اتاق مخصوصی در این عمارت وجود دارد که به حالت حلزونی شکل ساخته شده و به آن اتاق صدف می گویند.

کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه

این کاخ دارای اتاق های تو در تو و پله های فیروزه ای رنگ است. کاخ سیلمانیه در واقع از جمله آثار تاریخی کرج به شمار می رود. برای رسیدن به این کاخ باید به بلوار شهید چمران بروید. این عمارت تقریبا در سال های 1225 تا 1227 هجری ساخته شده و دستور ساخت آن را پسر فتحعلی شاه داده است و از آن برای اقامت در تابستان استفاده می کرده اند.

کاخ سلیمانیه عمارتی است، آجری شکل که آن را در دوره قاجار ساخته اند. بخش های مختلف این کاخ مانند سقف، تالارها، آینه کاری، حالت دواشکوبه بودن آن، ارسی ها و … همگی به صورت خاصی طراحی شده اند.

برای ساخت کاخ سیلمانیه از آجر، تزئینات گچی، آینه های کاری مختلف، تیرهای چوبی و قاب های آجری استفاده شده است. همچنین باید گفت که دو نقاشی هم که یکی از آن ها مربوط به فتحعلی شاه است، در این بنا دیده می شود.

پارک چمران

پارک چمران

این پارک در فصل بهار نمای بسیار زیبایی دارد و همچنین وجود آن باعث شده تا آب و هوای منطقه بهتر شود. برای دیدن این پارک بهتر است تا در فصل بهار به آن مراجعه کنید، زیرا در این موقع گل های رنگارنگی در آن کاشته می شوند.

این پارک ابعادی به اندازه چهل هکتار دارد و باعث افزایش گردشگران این ناحیه شده است. همین طور با آغاز بهتر جشنواره گل های لاله هم در این ناحیه برپا می شود.

این پارک شامل باغ گل ها، پارک ترافیک، بوستان جنگلی و بوستان بانوان می شود. در این پارک شما می توانید دوچرخه سواری کنید یا از پیاده روی در میان گل ها لذت ببرید. این پارک با اینکه قدیمی است، اما قسمت های مختلفی در طول زمان به آن اضافه شده است.

پارک جنگلی جهان نما

پارک جنگلی جهان نما

پارک مورد نظر از قدیمی ترین پارک های کرج است که تقریبا 50 سال پیش ساخته شده است. در این پارک انواع گونه های گیاهی دیده می شود، همچنین وجود یک دریاچه جلوه زیباتری به آن بخشیده است. برای رفتن به پارک جنگلی جهان نما باید به سمت بزرگراه شهید همت بروید.

باغ پرندگان چهارباغ (باغ پرندگان کرج)

باغ پرندگان چهارباغ

باغ پرندگان کرج ابعادی به اندازه ده هزار متر مربع دارد و در آن می توانید انواع پرندگان نادر را تماشا کنید. از جمله این گونه ها می توان به پرندگان آبزی، طوطی، پرندگان کنار آبزی و … اشاره کرد.

پل شاه‌ عباسی (پل دختر کرج)

پل دختر کرج

این پل به اسم پل سلیمانیه هم شهرت دارد. پل مورد نظر روی رودخانه کرج واقع شده و زمان ساخت آن اولین بار به دوره سلجوقی باز می گردد. اما پل اولیه تخریب شده بود و بعدها در دوره صفویه پل جدیدی روی آن ساخته شد. پل دختر کرج جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری کرج کدامند؟

شهرستانک، دشت لاله کندر، کاخ مروارید و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *