بام قشم، طبیعتی دست نخورده در دل طبیعت قشم

نمایی از بام قشم
ایران گردی

بام قشم مرتفع ترین بخش جزیره قشم است. هنگامی که بر بالای این فلات می ایستید منظره شگفت انگیز ژئوپارک قشم، جنگل های حرا و سواحل خلیج فارس در مقابل چشمان شما قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم درباره این فلات جذاب، یعنی بام قشم صحبت کنیم. پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. برای خرید بلیط لحظه آخری قشم کلیک کنید.

بام قشم، فلات زیبای ایران

گردشگرانی که در هنگام شب از بام قشم بازدید می کنند می توانند شاهد حضور هزاران ستاره در پهنای آسمان باشند. برای رسیدن به بام قشم کافی است تا کمی پیاده روی کنید!

بام قشم کجاست؟

این فلات در جزیره قشم و در بخش غربی آن قرار گرفته است. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم بام قشم در نزدیکی دو روستا به نام های طبل و سلخ قرار دارد که از اولین روستا 5.4 کیلومتر و از دومین روستا 4.5 کیلومتر فاصله دارد.

همین طور می توان گفت که بام قشم در فاصله بیست و چهار کیلومتری فرودگاه بین المللی قشم و تقریبا در فاصله هفتاد و پنج کیلومتری اسکله مسافربری شهید ذاکری قرار دارد. بام قشم از بندر لافت هم در حدود سی و هفت کیلومتر فاصله دارد.

ژئوپارک قشم، نخستین ژئوپارک بزرگ خاورمیانه!

ژئوپارک ها در واقع محلی هستند که در آن ها پدیده های جالب زمین شناسی وجود دارند. همچنین در آن ها بخش های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و بوم شناسی هم دیده می شوند. از جمله سایر ژئوپارک هایی که در آسیا وجود دارند می توانند به ژاپن، چین و ویتنام اشاره کرد.

این ژئوپارک بیست و پنج ژئوسایت دارد که از جمله آن ها می توان به تالاب پرندگان دو کوهک، کورکوراکوه، تنگه اولی، جنگل حرا، بصیرا، دره ستاره ها، دره تندیس ها، موزه ژئوپارک، دره قاضی، ساحل تخم گذاری لاک پشت ها، چاکویر، خلیج دیرستان، جزایر ناز، ساحل کرق، نمکدان، بام قشم، کریان و صخره خرچنگ ها اشاره کرد.

آدرس بام قشم: جزیره قشم، مرکز جزیره، نزدیک روستای سلخ

مسیر دسترسی به بام قشم

قشم

برای بازدید از بام قشم ابتدا باید به جزیره قشم بروید. اگر می خواهید از طریق هوایی سفر کنید کافی است تا با خرید بلیط هواپیما قشم در مدت زمانی کمتر از 2 ساعت به فرودگاه قشم برسید. بعد از آن می توانید با تاکسی یا اجاره ماشین در قشم خود را به این ژئوپارک برسانید.

اگر با هواپیما سفر نمی کنید می توانید با اتوبوس یا قطار به بندرعباس بروید سپس با کشتی به قشم وارد شوید. مدت زمان سفر با قطار از تهران به بندرعباس تقریبا نوزده ساعت است.

سفر به قشم با ماشین شخصی:

اگر با ماشین شخصی به قشم سفر می کنید دو راه برای شما وجود دارد.

راه اول:

استفاده از این مسیر برای سفر از تهران تا بندرعباس چهارده ساعت و بیست دقیقه طول می کشد. ابتدا باید با استفاده از اتوبان خلیج فارس و آزادراه تهران قم خود را به قم برسانید. سپس به سمت کاشان حرکت کرده و در جاده 71 به طرف یزد بروید. بعد از گذر از سیرجان به بندرعباس می رسید.

اگر می خواهید با ماشین خود وارد قشم شوید باید به بندر پل بروید که یک ساعت طول می کشد. سپس از شناورهای خودرو بر یا لندینگ کرافت استفاده کنید. با استفاده از این شناورها به بندرلافت خواهید رسید. فاصله بام قشم تا بندر لافت سی و شش دقیقه است.

اما اگر نمی خواهید با ماشین شخصی بروید باید از اسکله شهید حقانی استفاده کنید. سپس با استفاده از اتوبوس های دریایی به بندر شهید ذاکری خواهید رسید. اتوبوس های دریایی هر روزه از شش صبح تا یازده و نیم شب به سمت قشم حرکت می کنند.

زمان رسیدن به قشم با اتوبوس های دریایی پنجاه دقیقه و تا بندر شهید ذاکری 1 ساعت و نیم است. لازم به ذکر است که در شرایط نامساعد آب و هوایی مسافران جابه جا نمی شوند.

راه دوم:

استفاده از این مسیر برای سفر از تهران تا بندرپل پانزده ساعت طول می کشد و فاصله آن 1,349 کیلومتر است. شما در مسیر خود از شهرهایی مانند قم، کاشان و … عبور خواهید کرد تا سرانجام به مقصد برسید. در این بندر نیز مانند روش قبلی می توانید با شناور به بندر لافت بروید یا از طریق اسکله شهید حقانی به قشر سفر کنید.

این بام معروف در قسمت غربی جزیره قرار دارد در نتیجه در هر بندری که وارد شوید باید به سمت غرب بروید تا به بام قشم برسید. همان طور که قبلا هم ذکر کردیم بام قشم در نزدیکی دو روستای طبل و سلخ قرار دارد. در پایان مسیر ماشین رو با پانزده دقیقه پیاده روی می توانید به بام قشم برسید.

بام قشم، محل زندگی انسان های اولیه

بام قشم

این بام یکی از کهن ترین ارتفاعات این نواحی است. طبق تحقیقاتی که محققان در این منطقه کرده اند، ابزارآلات قدیمی مانند سوراخ کننده، ساطور و محل هایی برای نگهداری حیوانات کشف شده است که نشان می دهد انسان های اولیه در این منطقه زندگی می کرده اند.

انسان های اولیه از این ابزارها برای شکار حیوانات یا بریدن گوشت آن ها استفاده می کرده اند. شناسایی این ابزار سبب شده تا باستان شناسان عمر بام قشر را در حدود صد و پنجاه هزار سال تخمین بزنند. یعنی بام قشم از دوره پارینه سنگی قدیم و میانی وجود داشته است.

همین طور سایر تحقیقات بازگوکننده این قضیه هستند که 750 سال قبل از میلاد حضرت عیسی، انسان در این ناحیه زندگی می کرده است. گونه ای از انسان های اولیه که نئاتندرال نامیده می شوند حدود دویست هزار سال قبل از آفریقا به سمت آسیا مهاجرت کردند.

در آن زمان از تنگه هرمز به عنوان گذرگاه مهاجرت انسان ها استفاده می شده است. همین طور آثاری متعلق به زمان بعد از اسلام هم در این ناحیه کشف شده است. از عوامل دیگری که نشان می دهد این منطقه مسکن انسان های اولیه بوده است وجود یک آب انبار است.

از این سازه برای نگهداری آب باران استفاده می کرده اند. همین طور وجود پوشش گیاهی در این ناحیه نشان می دهد که افرادی در این جا زندگی می کرده اند. یک روستای تخریب شده در این ناحیه وجود دارد که از آن به عنوان کلات کشتار یاد می کنند.

شگفتی های بام قشم

باستان شناسان بر این باورند که ارتفاعات بام قشم از میلیون ها سال پیش وجود داشته اند. اگر به این منطقه سر بزنید اولین چیزی که نظرتان را جلب می کند دامنه کوه های این ناحیه است که از جنس سیلت، ماسه و مارن هستند. اما هرچه به سمت بالاتر می رویم سنگ ها حالت آهکی به خود می گیرند. جنس این سنگ ها نشان می دهد که این منطقه به خاطر عقب نشینی دریا به وجود آمده است.

همین طور آتش فشان ها هم در تشکیل این منطقه نقش داشته اند. رسوبات دریا بعد از سال های طولانی باعث به وجود آمدن این کوه های آهکی شده است. اگر بخواهیم بام قشم را با مکانی دیگر مقایسه کنیم، دره ستارگان شباهت زیادی با این ناحیه دارد. برای کسانی که عاشق سکوت و آرامش هستند بهتر است تا در هنگام شب به این منطقه سفر کنند.

منظره شگفت انگیز بام قشم

غروب آفتاب در بام قشم

وقتی به بالای این بام می رسید، چشم انداز زیبایی از جزیره قشم در مقابل چشمان شما قرار می گیرد. اگر می خواهید این لحظات را برای همیشه ثبت کنید بهتر است تا همراه خود یک دوربین عکاسی داشته باشید.

در بالای این منطقه خط ساحلی خلیج فارس دیده می شود و احساس می کنید که به آسمان بسیار نزدیک هستید. کسانی که به ستاره شناسی علاقمند می توانند یک شب را در ناحیه بگذرانند. از دیگر ویژگی های بام قشم هوای تمیز آن است.

آثار باستانی این ناحیه

در زمان های گذشته مردم برای فرار از گرما به طور موقت در این ناحیه زندگی می کرده اند. همان طور که قبلا هم گفتیم روستای کلات کشتار مدرکی مبنی بر این زندگی در این ناحیه است.

روستای طبل، صدای صلح دو قبلیه!

روستای طبل قشم

این روستا در فاصله 1 کیلومتری از روستای طبل قرار دارد. روستای طبل یکی از چهار ناحیه اصلی قشم به شمار می رود و قدمت تاریخی آن به زمان های دور باز می گردد.

نام گذاری این روستا داستان جالبی دارد. روایت است که در زمان های گذشته برای پایان دادن به جنگ بین دو قبلیه موجود در جزیره، عده ای در وسط روستا جمع شده و بر طبل می کوبند تا صدای صلح به گوش همگان برسد. بعد از آن این روستا نام طبل را به خود گرفت.

کوه کلات کشتاران

کوه کلات کشتاران یکی دیگر از شگفتی های نزدیک به بام قشم است. در این کوه آثار به جای مانده های از خانه های قدیمی و همین طور انبارها و چاه ها دیده می شود. علت وجود این خانه ها شهروندان پرتقالی است که زمانی در این ناحیه زندگی می کرده اند.

در واقع مردم این منطقه برای حفظ جان خود به این کوه ها پناه برده اند. اما عده ای هم معتقدند که از این کوه برای کارهای نظامی استفاده می شده است یا مکانی برای نگهداری مواد غذایی بوده است.

در کوه کلات کشتاران حفره ای وجود دارد که به اعتقاد محلی ها به خارج از این روستا راه دارد و از آن برای مواقع ضروری استفاده می کرده اند. همچنین اتاقک هایی در اطراف کوه های این منطقه وجود دارند که نشان می دهد از آن برای نگهبانی استفاده می شده است.

عده ای از باستان شناسان معتقدند که روستای کلات کشتار بعد از دوره اسلامی شکل گرفته است. در این روستا بقایای سنگی خانه های زیادی دیده می شود. برخی حدس می زنند که علت از بین رفتن این روستا طوفانی مهیب بوده است.

محل اقامت در سفر به بام قشم

در هنگام سفر به قشم می توانید در مکان های مختلفی اقامت کنید. رزرو هتل یا اجاره خانه و ویلا می تواند گزینه ای مناسب برای شما باشد. اما اگر فقط قصد دیدن بام قشم را دارید می توانید کمپینگ خودتان را در طبیعت برپا کنید.

از جمله اقامت گاه های معروف این ناحیه می توان به پسر ناخدا امینی، پیرحرا، باغ هنر قشم، پرویز، علیشاهی و باغ آیین های زینت اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به بام قشم

از آن جا که قشم هم مانند کیش آب و هوایی گرم و مرطوب دارد در نتیجه سفر به آن در تابستان با مشکلاتی همراه خواهد بود. دمای هوا در جزیره قشم در گرم ترین روزهای سال به 34 الی 38 درجه می رسد. خنک ترین روزهای سال هم دمایی در حدود 13 درجه دارند که مشخص است این دما مربوط به فصل زمستان است.

در ماه هایی مانند دی و بهمن دمای هوای قشم در حدود 18 درجه خواهد بود. همان طور که مشخص است بهترین زمان سفر به قشم از پاییز تا اواخر اردیبهشت ماه است. در این موقع از سال دما در حدود بیست درجه خواهد بود.

با این حال توجه به این نکته ضروی است که در این موقع از سال تعداد گردشگران افزایش می یابد در نتیجه قیمت بلیط هواپیما قشم و قیمت رزرو هتل ها نیز زیاد خواهد شد. اما این افزایش قیمت ارزش سفر به قشم را دارد زیرا هوا بسیار دلپذیر و معتدل است.

برای اینکه از سفر خود بیش تر لذت ببرید بهتر است تا بازدید از مکان های دیدنی قشم را به ساعات ابتدایی صبح یا به شب که هوا خنک تر است موکول کنید.

وسایل مورد نیاز برای بازدید از بام قشم

بام قشم منطقه ای دست نخورده است و بازدید از آن هزینه ای ندارد. شما می توانید برای صعود به ارتفاعات این فلات از کفش راحتی و کوله پشتی استفاده کنید. به همراه داشتن آب آشامیدنی، عینک، کلاه و کرم ضد آفتاب ضروری است.

اما به طور کلی به شما پیشنهاد می کنیم تا در هنگام بازدید از این مکان از یک راهنمای محلی استفاده کنید. کسانی که دچار مشکلات جسمی در ناحیه زانو یا کمر هستند بهتر است تا از بام قشم بالا نروند. اگر در این منطقه کمپ می زنید مراقب باشید تا به محیط زیست آسیبی وارد نکنید و همین طور زباله های خود را در طبیعت رها نکنید.

جاهای دیدنی اطراف بام قشم

کاسه سلخ

کاسه سلخ

کاسه سلخ یکی از جاهای دیدنی قشم است. منطقه مورد نظر ناحیه ای بیابانی است که در آن هیچ گیاهی وجود ندارد. کاسه سلخ تقریبا 7 کیلومتر طول دارد. تپه های مخروطی شکل این ناحیه به علت منجمد شدن گدازه های جوشیده به وجود آمده اند. از دیگر ویژگی های این منطقه یک چشمه گوگردی است که خاصیت درمانی دارد. فاصله کاسه سلخ تا بام قشم ۴.۴ کیلومتر است.

آدرس: جزیره قشم، روستای کاسه سلخ

دره تندیس‌ها

دره تندیس ها

این دره بخشی از ژئوپارک های این منطقه است. شهرت دره تندیس ها به دلیل وجود اشکال عجیبی است که در آن قرار دارند. سنگ هایی که در این دره وجود دارند طرح های جالب توجهی دارند. با دیدن این تندیس ها ممکن است تصور کنید که توسط هنرمندان ایجاد شده اند.

دره مورد نظر در گذشته به صورت یک دشت بوده که کم کم به علت عقب نشینی ساحل ایجاد شده است. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح بدهیم باید بگوییم که با بالا آمدن جزیره از میان آب و شکل گیری خشکی ها، این مکان به وجود امده است.

آدرس دره تندیس ها: جزیره قشم، جاده شمالی جزیره، پس از روستای طبل

پارک بام سهیلی

این پارک در روستایی به همین نام قرار گرفته است. در این پارک به منظره ساحل و جنگل های حرا اشراف خواهید داشت و محلی فوق العاده برای پیاده روی در طول روز است. پارک بام سهیلی در سال 1297 ساخته شده است.

پارک مورد نظر در حدود 4 هزار متر مربع است و در بخش مرتفع دهکده قرار دارد. در این پارک آلاچیق های زیادی برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است. همین طور برای بازی کودکان هم یک زمین بازی وجود دارد.

از علت های شهرت این منطقه می توان به وجود جنگل های حرا، بام سهیلی و پرندگان بومی آن اشاره کرد. گردشگرانی که از بام سهیلی بازدید می کنند شاهد منظره چشم گیری از دریا در شمال و جنوب جزیره قشم خواهند بود. فاصله این مکان از بام قشم 13.7 کیلومتر است.

آدرس پارک بام سهیلی: جزیره قشم، روستای سهیلی

تنگه چاکاویر

تنگه چاکاویر

تنگه چاکاویر از جاهای دیدنی قشم در پاییز و یکی از ژئوسایت های این منطقه است. قدمت تنگه مورد نظر به میلیون ها سال پیش باز می گردد. شکل گیری این منطقه حاصل تندبادها و فرسایش آب است. در این تنگه حفره ها و دیوارهای سفید رنگی وجود دارند که منظره ای خارق العاده ایجاد کرده اند.

هنگامی که باران می بارد حفره های این منطقه از آب پر می شوند و رنگ آب در کنار رنگ دیوارها منظره ای زیبا ایجاد می کند. تنگه چاکاویر در کنار روستای گوران است. اگر قصد بازدید از این منطقه را دارید پیشنهاد می کنیم تا با راهنمایان حرفه ای همراه شوید. شما حتی می توانید از بومیان این منطقه هم کمک بگیرید. برای رسیدن به تنگه چاکاویر باید در حدود سی دقیقه پیاده روی کنید.

اگر قصد کوه نوردی در این منطقه را دارید بهتر است تا در روزهای آفتابی به این کار اقدام کنید. چون ارتفاعات این ناحیه پس از بارندگی خیس و لغزنده خواهند بود.

سرزدن به روستای گوران هم به دلیل وجود شناورهای ساحلی و نخلستان های زیبا خالی از لطف نیست. حتی شما می توانید از زیبایی های سد گوران هم لذت ببرید. فاصله این محل از بام قشم 22.1 کیلومتر است.

آدرس تنگه چاکاویر: جزیره قشم، روستای گوران

دشت بوخو

دره بوخو

دشت بوخو در کوهی به همین نام قرار دارد که ارتفاع آن به 350 متر است. این کوه بلندترین ناحیه جزیره قشم است. دشت بوخو در نزدیکی بندر دولاب قرار دارد. این دشت یکی از جاهای دیدنی قشم در زمستان به شمار می رود. در این فصل اگر بارش باران کافی باشد شاهد زمین های سرسبزی خواهید بود.

دشت بوخو محل زندگی انواع مختلفی از حیوانات مانند روباه، آهو و … است. همین طور زنبورهای عسل زیادی نیز در این ناحیه پرورش داده می شوند. با اینکه رفتن به این دشت مسیر دشواری دارد اما مطمئن باشید که با دیدن دشت تمام سختی های مسیر از یادتان خواهد رفت.

یکی دیگر از ویژگی های دشت بوخو، عسل مشهور آن است. عسل های این دشت بسیار خوشمزه هستند که دلیل آن وجود شهد گل های کوهی است. زنبورهای این ناحیه در بخش های مختلفی مانند سوراخ های درختان و درون غارها لانه سازی می کنند. فاصله دشت بوخو از بام قشم 27.8 کیلومتر است.

آدرس دشت بوخو: استان هرمزگان، جزیره قشم

بام قشم کجاست؟

این بام در قسمت مرکزی جزیره قشم و در نزدیکی روستاهای طبل و سلخ است.

آیا در بام قشم امکانات گردشگری خاصی وجود دارد؟

خیر، بام قشر یک منطقه طبیعی است و در آن امکاناتی در نظر گرفته نشده است.

بهترین زمان بازدید از بام قشم چه موقعی از روز است؟

در هنگام صبح و پیش از ظهر

هزینه ورودی به بام قشم چقدر است؟

بام قشم هزینه ورودی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *