معرفی گنبد جبلیه کرمان

گنبد جبلیه کرمان
ایران گردی, کرمان

گنبد جبلیه در کنار دو قبرستان در بخش شرقی کرمان قرار گرفته است. این گنبد از سنگ ساخته شده است و نمای زیبایی دارد. برای آشنایی با این گنبد با یابکس همراه باشید. همین طور برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما کرمان می توان به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

درباره گنبد جبلیه

در شهر کرمان بناهای تاریخی زیادی وجود دارند که از گذشتگان ما به یادگار مانده اند. این گنبد هم یکی از جاهای دیدنی کرمان است که آن را به اسم های دیگری مانند گبری و گنج هم می شناسند. در سال 1370 در داخل گنبد جبلیه، کتیبه های تاریخی برای بازدید عموم قرار دارند و در سال 1316 بود که جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موقعیت مکانی گنبد جبلیه کرمان

گنبد جبلیه کرمان

این گنبد در بخش شرقی کرمان و در کوه های مسجد صاحب الزمان واقع شده است.

آدرس گنبد جبلیه کرمان: کرمان، شرق کرمان، خیابان شهدا

مراکز دیدنی نزدیک به گنبد جبلیه

از مراکز نزدیک به گنبد جبلیه می توان به قلعه اردیشیر، موزه، حمام گنجعلی و بازار وکیل اشاره کرد.

تاریخچه گنبد جبلیه

نمایی از گنبد جبلیه کرمان

علت ساخت این گنبد در پاره ای از ابهام قرار دارد. عده ای از مردم اعتقاد دارند که این محل زمانی یک آتشکده بوده است ولی عده ای دیگر معتقدند که گند جبلیه محل دفن سید محمد تباشیری است.

تعدادی از تاریخ شناسان اروپایی هم اعتقاد داشته اند که این بنا مربوط به سلجوقیان بوده است اما از آن جا که جبلی از کلمه گبری تغییر پیدا کرده است پس می توان گفت قدمت این ساختمان به پیش از اسلام می رسد و از گنبدهای زرتشتی و گبری است.

عده ای دیگر نیز می گویند که این گنبد مربوط به زمان ساسانیان است اما در زمان اسلام آن را ترمیم کرده اند. با این حال می توان این نظریه را هم مد نظر قرار داد که شاید گنبد جبلیه در دوره اسلامی بر طبق معماری ساسانیان ساخته شده است.

معماری گنبد جبلیه

مصالح به کار رفته در این بنا تنها از سنگ است. قبلا در هشت طرف این ساختمان هشت در قرار گرفته بود که هر کدام عرضی برابر با دو متر داشتند. اما هم اکنون برای استحکام بخشیدن به این ساختمان این درها را مسدود کرده اند.

دیوارها از ملات گچ و آهک ساخته شده اند. البته عده ای بر این باورند که برای ساخت این بنا از خاکستر و شیر شتر استفاده شده است. اما این موضوع به اثبات نرسیده است.

هشت ‌ضلعی گند جبلیه

هشت ضلعی در پایین ترین قسمت گنبد قرار گرفته است. در واقع دیوارها شکل یک 8 ضلعی را به خود گرفته اند و در هر ضلع یک طاق نمای بزرگ قرار گرفته است.

حلقه های میان دیوارها و گنبد

شما می توانید 2 حلقه با نورگیرها و نغول هایی میان گنبد و دیوارهای هشت ضعلی مشاهده کنید که حلقه بالایی و پایینی به ترتیب هشت و شانزده ضلع دارند. هر چه ارتقاع بنا افزایش می یابد، قطر آن کمتر می شود.

گنبد و ساقه آن

خود گنبد از آجر و ساقه هشت متری آن از سنگ ساخته شده است. در وسط این ساقه می توانید نورگیری را مشاهده کنید. گنبد دارای یک پوش است؛ ولی جالب است بدانید محققان بر این باورند که گنبد دارای پوش دیگری بوده است که یا به دلایلی خراب شده یا ساخت آن هیچ وقت به سرانجام نرسیده است. همچنین شاید گنبد تزئینات گچبری در بخش درونی و پایینی داشته است ولی اکنون دیگری اثری از آن دیده نمی شود.

موزه سنگ شهر کرمان

گنبد جبلیه که در لیست آثار ملی کشورمان به چشم می خورد، اکنون پس از بازسازی با نام موزه سنگ کرمان نیز شناخته می شود. شما می توانید صد کتیبه و سنگ حجاری شده از جمله سنگ قبر میرزا آقاخان و کتیبه وقف آتشکده روستای قناتغستان را در این موزه مشاهده کنید. همچنین یکی از پرقدمت ترین کتیبه های این موزه، کتیبه مسجد آبدر اشکان رابر بافت محسوب می شود.

هنگام بازدید از گنبد جبلیه به خاطر داشته باشید

گنبد جبلیه کرمان

برای بازدید از بیرون گبند نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید و هر ساعتی که مایل هستید می توانید از این مکان تاریخی زیبا دیدن کنید؛ ولی اگر هدف شما بازدید از داخل موزه است، بهتر است بدانید ساعات کاری آن از 9 صبح الی 6 عصر است. اگر می خواهید از بازدید از گنبد جبلیه بیشتر لذت ببرید، درباره آن در اینترنت جست و جو کنید و اطلاعات خود را افزایش دهید. از احترام به فرهنگ اهالی و حفاظت از این آثار ملی برای نسل های آینده غافل نشوید.

گنبد جبلیه در کجای ایران واقع شده است؟

در بخش شرقی استان کرمان، خیابان شهدا.

گنبد جبلیه در چه دوره تاریخی ساخته شده است؟

نمی توان پاسخ دقیقی به این سوال ارائه کرد؛ ولی برخی صاحب نظران عقیده دارند این بنا در دوره ساسانیان یا در دوره اسلامی ساخته شده است.

چه اشیایی در موزه سنگ کرمان می توانیم مشاهده کنیم؟

صد کتیبه و سنگ حجاری شده که به دوران مختلف تاریخی تعلق دارند.

موزه سنگ کرمان در چه ساعاتی برای عموم باز است؟

از 9 صبح تا 6 عصر می توانید از این موزه بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *