آشنایی با آداب و فرهنگ کرمان

کرمان
ایران گردی, کرمان

آداب و فرهنگ کرمان الهام گرفته از عقاید مردم این منطقه و همین طور عشایر نشینان آن است. در این مطلب قصد داریم تا درباره آداب و رسوم مردم کرمان صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. چنانچه قصد سفر به کرمان را دارید می توانید برای خرید بلیط هواپیما کرمان به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

فرهنگ بومی کرمان

کرمانی ها مردمانی خونگرم و مهربان هستند و همین طور می توان گفت که آداب و رسوم این شهر روی رفتار مردم هم تاثیرگذار بوده است. عشایرانی که در این منطقه زندگی می کنند همچنان به اصولی اخلاقی و رسوم کهن خود پایبند هستند.

فرهنگی که امروزه در استان کرمان شکل گرفته ناشی از زندگی، طرز تفکر، لهجه و آداب و رسوم مردم در گذر زمان است. کرمان یکی از استان های بزرگ ایران است که در بخش جنوب شرقی ان واقع شده است. این کشور

صنایع دستی کرمان

یکی از مشاغل موجود در استان کرمان تولید صنایع دستی است که در صنعت گردشگری آن هم نقش زیادی دارد.

قالیبافی

قالی بافی کرمان

قالیبابی از مهمترین صنایع دستی استان کرمان است و هم اکنون از مراکز مشهور قالیبافی در سطح دنیا به شمار می رود. رنگ فالی در این استان اهمیت ویژه ای دارد و ممکن است دو قالی شبیه به هم را پیدا نکنید.

پشم این قالی ها از مناطقی مانند سرآسیاب، رفسنجان، ماهان، چترود و … تامین می شوند. الگوهای مشهوری که در قالی ها استفاده می شوند شامل شاه عباسی، شکارگاه، افشان، برگ فرهنگی و … است.

قالیچه های افشار

ایل افشاری که در این منطقه حضور دارند قالیچه هایی می بافند که به اسم افشار معروف اند. طرح هایی که در این قالی ها استفاده می شود در دو حالت ایلاتی و روستایی هستند.

گلیم شیریکی پیچ

این گلیم شبیه به قالی است و گاهی از آن به اسم گلیم سوزنی هم یاد می کنند. این گلیم در شهرهایی مانند بافق و سیرجان تولید می شود.

پته دوزی

پته دوزی بیشتر توسط خانم های کرمانی انجام می شود. در این کار از رنگ های متنوعی برای ایجاد نقش های مختلف استفاده می شود. پته دوزی تنها در کرمان انجام نمی شود بلکه در سیرجان و رفسنجان هم رایج است.

در روی مقبره شاه نعمت الله یک پته دوزی قرار دارد که قدمت آن مربوط به صد سال پیش می شود. در پته دوزی طرح هایی مانند درخت، پیچک ترنج، شکل های حیوانی و … دیده می شوند.

شال بافی

کارگاه های شال بافی معمولا در خانه ها شکل می گیرند.

عریض بافی

در عریض بافی از پارچه های پشمی استفاده می شود و سپس روی آن ها پته دوزی انجام می گیرد. در سال های پیشین از عریض دوزی حتی در کت هم استفاده می شده است.

محصولات مسی تزئینی

محصولات مسی کرمان

از مس برای ساخت وسایلی مانند تابلو، سینی، تبرزین و … استفاده می شود. صنعتگران مشهور کرمانی در مشاغلی مانند گلیم بافی، مس چکشی، پته دوزی فعالیت دارند.

مکان های دیدنی کرمان

از دیدنی های کرمان می توان به ارگ بم، بازار کرمان، گنبد مشتاقیه، لوحه یادبود شاه نعمت الله ولی، یخدان مویدی و … اشاره کرد.

مکان های مذهبی کرمان

در کرمان چندین مسجد و امام زاده وجود دارد که از جمله آن ها می توان به امام زاده زید، مسجد چهل ستون، مسجد جامع کرمان، امام زاده شاهزاده حسین و … اشاره کرد.

جاذبه های طبیعی کرمان

باغ شاهزاده ماهان کرمان

• باغ شاهزاده ماهان
• بیابان گردی در کویر لوت

لباس محلی کرمان

لباس های مردم کرمان در سه حالت محلی، زرشتی بلوچی هستند.

پوشاک محلی زنانه

پوشاک بانوان کرمان

سرپوش یا چارقد

چارقد نوعی پارچه مربعی شکل است که آن را در حالت سه گوش درست می کنند سپس زیرگلو محکم می شود که برای محکم کردن آن از سنجاق قفلی استفاده می کنند.

پیچه

پیچه شبیه نقابی است که آن را از دم اسب به دست می آورند. این وسیله روی پیشانی قرار می گیرد و بند آن پشت گردن گره می خورد.

چادر دلاغ

چادر دلاغ در واقع نوعی جوراب است که از پا تا کمر بسته را در بر می گیرد. در قسمت پایین تنگ و در بالاتنه گشاد می شود.

شلیت

شلیت دامنی پرچین است که از روی شلوار آن را می پوشیند. همین طور در قسمت کمر لیفه ای دارد که به دور بدن بسته می شود.

پیرهن چین دار

این پیرهن همان طور که از نام آن پیداست یقه گردی و همین طور آستین های پفی دارد.

یل

یل کتی است که بانوان در هنگام زمستان از آن استفاده می نمایند.

پیراهن چین پیله ای

این پیراهن به صورت یقه گرد و آستین های بلند است و در قسمت پایین به صورت دامن چین دار می شود.

پای پوشهای بانوان

از پای پوشهای بانوان می توان به گیوه، ساغری و گالش اشاره کرد.

پوشاک محلی مردانه کرمان

پیراهن

پیراهن هایی که مردم کرمان می پوشند، تقریبا بلند و در بخش یقه گرد است. آستین های ان ها گشاد هستند. افراد متمول جامعه در بخش یقه یا آستین ها از نوارهای تزئینی استفاده می کنند.

قبا

قبلا لباسی بلند و بدون یقه است. جلوی قبا تقریبا باز است و تنها از چند دکمه برای بستن آن استفاده می شود.

پوشاک نوزادان

دور گوشو

پارچه ای به حالت سه گوش یا چهار گوش را به شکل مثلثی در آورده و پشت گردن ولی گره می زنند.

لچک

نوعی روسری سه گوش است.

غذاهای محلی در آداب و فرهنگ کرمان

نان چرخی کرمان

بسته به آداب و فرهنگ کرمان غذاهای مختلفی در این استان پخته می شود. از جمله این غذاها می توان به آش های مختلفی مانند کدو، یونجه، شولی، آماج و … اشاره کرد و سایر غذاهای آن شامل خوراک لب لبو، کاچی، حلیم بادنجان می شود.

همین طور شیرینی های مختلفی هم مانند کماچ سهن، برشتوک، کلمپه، سوهان زرندی، نان چرخی و قطاب در این استان پخته می شوند.

مراسم ها در استان کرمان

جشن سده در آداب و فرهنگ کرمان

جشن سده یکی از آداب و فرهنگ کرمان است که مربوط به اقوام زرتشتی کرمان است. این جشن 50 روز پیش از نوروز برگزار می شود و در موبدان زرتشتی با پوشیدن لباس سفید به خواندن دعاهایی می پردازند. سپس دور بوته هایی می چرخند و سپس یکی از بوته ها را آتش می زنند. با گسترش آتش همگی دور آن جمع شده و آهنگ های شاد برگزار می کنند.

آداب و فرهنگ کرمان در ایام محرم

در شبی که به آن چهل منبر می گویند مردم در مسجدها شمع روشن می کنند و به پخش کردن شیرینی می پردازند. در همین حین حاجت خود را بیان می کنند.

آداب و رسوم کرمان در ماه رمضان

در شب 27 ماه مبارک رمضان مراسمی برگزار می شود که زنان و دختران بدون فرزند در آن شرکت می کنند. در این مراسم هر شخصی که حاجت دارد یک کمویی به دست می گیرد و در آن آیینه، نبات و سرمه قرار می دهد.

سپس این افراد به در خانه های دور و اطراف رفته و در آن ها را می زنند. زن صاحبخانه سورمه را به چشم خود کشیده سپس نبات را می خورد و به آینه نگاه می کند تا حاجت فرد برآورده شود.

آداب و رسوم مردم کرمان در شب یلدا

شب یلدا

در استان کرمان آداب و رسوم خاصی برای شب یلدا برگزار می شود. در این موقع از سال خانواده ها دور یکدیگر جمع شده و از خوردن شیرینی و میوه لذت می برند. این مراسم که تا پاسی از شب ادامه دارد با خواندن حافظ همراه است.

زبان مردم در آداب و فرهنگ کرمان

لهجه های مختلفی در کرمان استفاده می شود که بنظر می رسد فارس دری در این استان بیشتر از سایر شهرهای ایران رواج دارد. اما به طور کلی زبان مردم فارسی و تنها لهجه آن ها کرمانی است. همین طور به دلیل اینکه اقوام مختلفی در این خطه زندگی می کنند سایر لهجه ها مانند ترک، بلوچ، لر و … هم رواج دارد.

صنایع دستی کرمان کدامند؟

پته دوزی، قالی بافی، عریض بافی، محصولات مسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *