زمان تحویل سال 1401 و آشنایی با نوروز

نوروز 1401
بلاگ

عید نوروز یکی از رسوم های باستانی ایران است. هر ساله با فرا رسیدن این روز مردم سال جدید را جشن می گیرند و به یکدیگر پیام تبریک می فرستند. در این مطلب قصد داریم، تا درباره زمان تحویل سال 1401 و فلسفه نوروز صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

لحظه تحویل سال 1401

زمان تحویل سال 1401 ساعت 19:03 دقیقه بعدازظهر و در روز یکشنبه 29 اسفند سال 1400 است که معادل ۲۰ مارس ۲۰۲۲ میلادی می شود. این جشن کهن سالیان دراز است که در ایران برگزار می شود و قدمت آن به 3 هزار سال پیش باز می گردد.

اسامی دیگر عید نوروز

تحویل سال 1401

ریشه این کلمه به زبان اوستایی باز می گردد که از اسامی دیگر آن می توان به نوروز عام، ناوا سردا، نوسارجی، و نوسارد اشاره کرد. نوروز عام مخصوص روزی است که در سال نو آغاز می شود و نوروز خاص را به روز 6 فروردین اختصاص داده اند. اسامی دیگر مانند نوسارد مربوط به دوره هخامنشی می شود.

فلسفه عید نوروز

گویند که در هنگام پادشاهی جمشید نوروز به وجود آمده است. در افسانه های تاریخی آمده است که این فرد دارای قدرت ایزدی بوده و با مقابله با شیطان خشک سالی را برطرف کرده است. به همین دلیل مردم بعد از آن این روز را به عنوان نوروز به رسمیت شناخته اند. یعنی روزی که دوباره زمین زنده شده است.

همچنین شاعران معروف ایرانی مانند ابولقاسم فردوسی از این پادشاه ایرانی به عنوان موسس نوروز یاد می کنند. طبق افسانه ای دیگر روایت است که جمشید در هنگام سفر خود فرمان می دهد تا تختی پر زرق و برق برای او تهیه کنند، سپس وقتی این تخت زیر نور آفتاب برق می زند و جهان غرق نور می گردد، این روز را به عنوان نوروز در نظر می گیرند.

عید نوروز چیست؟

در لحظه ای که خورشید از استوا به سمت شمال آسمان حرکت می کند، نوروز آغاز می شود. به این روز اورمزد هم می گویند.

مراسم های مخصوص عید نوروز

تخم مرغ های عید

پیش از سال تحویل، ایرانیان شروع به خانه تکانی و تمیز کردن خانه های خود می کنند. با این کار می خواهند در کمال تازگی و روشنی به استقبال بهار بروند. از دیگر رسم های این دوره می توان به درست کردن سفر هفت سین، خوردن سبزی پلو با ماهی و دیدن اقوام و دوستان اشاره کرد. همین طور روزهای 12 و 13 فروردین ایام تعطیل عید هستند که روز 13 مردم به طبیعت می روند.

دعای تحویل سال

در زمان تحویل سال این دعا توسط مردم خوانده می شود:
یا مقلب القلوب و الابصار
یا مدبر الیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال
حول حالنا تا احسن الحال

هفت سین

هفت سین عید

هفت سین یکی از نشانه های عید نورروز است که هر کدام از اجزایی که در سفره قرار می گیرند، معنی ویژه ای دارند. هفت سین شامل سیب، سیر، سبزه، سرکه، سماق، سنجد و سمنو می شود که در کنار آن ها از ماهی و آینه و قرآن و سکه هم استفاده می شود.

عیدی

عیدی دادن یکی از رسوم قدیمی عید نوروز است که در این هنگام بزرگترهای فامیل و خانواده به سایر افراد پولی را هدیه می دهند.

تبریک عید

هنگامی که سال تحویل می شود، خانواده ها دوستان و آشنایان با یکدیگر تماس گرفته و عید را به همدیگر تبریک می گویند. در سال های اخیر از عبارت سال نو مبارک استفاده می شود، اما در زمان های گذشته از “نوروز پیروز” برای تبریک استفاده می کرده اند.

سیزده بدر

13 بدر روز طبیعت در ایران است. رسم است که در این روز ایرانیان برای از بین بردن پلیدی به طبیعت بروند. بعضی ها معتقدند که این کار باعث از بین رفتن نحسی این روز می شود. یکی از کارهایی که در این روز انجام می شود گره زدن چمن است، با این کار فرد برای رسیدن به خواسته و آرزو خود دعا می کند.

رنگ سال 1401

هر سال رنگ خاصی دارد که مردم رنگ لباس یا وسایل خود را طبق آن تنظیم می کنند. رنگ سال 1401 هم بنفش است. اگر می خواهید برای دکوراسیون خانه رنگی را انتخاب کنید، می توانید این رنگ را در نظر داشته باشید.

حیوان سال 1401

هر سال در ایران به عنوان حیوان خاصی شناخته می شود. این حیوان ها خصوصیات و ویژگی های مخصوص به خود را دارند که گویند متولدین این سال ها نیز خصوصیات خود را از سال تولد خود گرفته اند. امسال هم به عنوان سال ببر در نظر گرفته شده است.

ببر نماد چیست؟

این حیوان به خاطر شجاعت و قدرت خود مشهور است. کسانی که در این سال متولد می شوند، اشخاصی صبور و قابل احترام هستند.

آیا سال 1401 کبیسه است؟

سال 1401 29 روز است و در نتیجه کبیسه نیست. با این حال سال کبیسه هر چهار سال یک بار و گاهی اوقات در تقویم کبیسه های پنج ساله هم دیده شده است.

زمان تحویل سال 1401 چه زمانی است؟

زمان تحویل سال 1401 ساعت 19:03 دقیقه بعدازظهر و در روز یکشنبه 29 اسفند سال 1400 است که معادل ۲۰ مارس ۲۰۲۲ میلادی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *