سرعت هواپیما چقدر است؟

سرعت هواپیما
اخبار گردشگری, دانستنی های سفر

کلیه وسایل حمل و نقل باید سرعت مناسبی در حین حرکت داشته باشند. همان طور که در فیزیک خوانده ایم سرعت متوسط بهترین معیار برای سرعت یک وسیله نقلیه است. به طور کلی برای مسیرهای طولانی تر بهتر است تا از وسایلی استفاده شود که سرعت بیشتری دارند. بنابرین در این مطلب قصد داریم تا درباره سرعت هواپیما در آسمان صحبت کنیم. با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. برای تهیه بلیط هواپیما می توانید به وب سایت یابکس مراجعه کنید.

سرعت های مختلف وسایل نقلیه

برای سفر به هر مکانی وسایل مختلفی وجود دارند که می توان بنابر شرایط خود از آن ها استفاده کرد. اما به طور کلی سریع ترین وسیله هواپیما است که می تواند در مدت زمان اندکی شما را جابه جا کند. حتی با این که در برخی مواقع هواپیماها تاخیر هم دارند با این حال با استفاده از آن ها سریعتر می توانید به مقصد خود برسید.

سرعت در هواپیماهای مسافربری

تقریبا می توان گفت که همه هواپیماها سرعت زیادی دارند. هواپیماهایی که به عنوان مسافربری استفاده می شوند برای طی کردن مسیرهای طولانی بسیار مناسب هستند. معیار سرعت هواپیما عدد ماخ است. این عدد به خاطر یک دانشمند آلمانی در نظر گرفته شده است.

اگر هواپیما در ارتفاع بالایی همانند هفت تا نه هزار متری برسد، سرعت را بر طبق ماخ محاسبه می کنند. یعنی اگر بگوییم سرعت هواپیما 80 صدم درصد ماخ است یعنی سرعت آن 80% صوت است.

با این حال باید توجه داشت که تغییر دمای هوا باعث تغییر سرعت صوت می شود. برای مثال اگر روی دریا باشد و دمای آن پانزده درجه سانتی گراد باشد سرعت در حدود 761 مایل خواهد بود. اگر دما منفی باشد سرعت کمتر خواهد شد.

به طور کلی هواپیماهایی که برای مسافربری در نظر گرفته می شوند محدودیت های ویژه ای دارند. زیرا اگر سرعت هواپیما در محدوده صوت قرار گیرد، امواج به وجود آمده باعث بروز مشکلاتی می شوند. در نتیجه برای جلوگیری از این مشکلات همواره بیشترین عدد ماخ را در نظر می گیرند تا خلبان بتواند سرعت پرواز را به درستی محاسبه کند.

بالاترین سرعت هواپیمای مسافربری

این نوع هواپیماها اگر در ارتفاع بالای نه تا دوازده هزار متری باشند با سرعت هشت دهم یا نه دهم حرکت می کنند. یکی از عبارت هایی که درباره سرعت هواپیماها استفاده می شود سقف آیرودینامیکی است.

هنگامی که هواپیما در بالاترین ارتفاع خود قرار می گیرد، سرعت آن را در عدد ماخ محاسبه می کنند و به این عدد سقف آیرودینامیکی می گویند. اگر هواپیما از این عدد عبور کند بسیار عواقب بدی به همراه دارد که یکی از آن ها ایجاد اختلال در کنترل هواپیما است.

ایرلان ها هم تصمیم گرفتند تا سرعتی یکسان برای هواپیماها در نظر بگیرند به همین دلیل اکثر هواپیماهای بزرگ یا متوسط در تلاش اند تا با سرعت یکسانی حرکت کنند.

سرعت هواپیماهای مختلف

سرعت هواپیما

سرعت هواپیماها بر طبق سرعت زمینی و هوایی در نظر گرفته می شود. اگر سرعت هواپیما را نسبت به سرعت زمین در نظر بگیرند به آن سرعت زمینی می گویند. اگر هواپیما در مسیر خود باشد سرعتی زمینی در حدود سیصد تا ششصد گره محاسبه می شود.

سرعت هواپیما در هنگام لندینگ هواپیمای مسافربری

اینکه هواپیما چه سرعتی دارد به عوامل گوناگونی بستگی دارد که یکی از آن ها وزن و محیط است. برای مثال اگر هواپیما از نظر سرنشین تکمیل باشد سرعت آن 184 مایل خواهد بود. این سرعت برای زمانی است که هواپیما از زمین بلند می شود. حال در هنگام به زمین نشستن سرعت هواپیما به اندازه 166 تا 172 مایل خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *