آشنایی با فرهنگ بومی مردم اهواز

شهر اهواز
ایران گردی

اهواز شهری در بخش جنوبی ایران است که آب و هوای گرمی دارد. مردم این منطقه، آداب و رسوم ویژه ای دارند. اگر قصد سفر به این شهر را دارید بهتر است تا با فرهنگ بومی مردم اهواز آشنا شوید، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. برای خرید بلیط هواپیما اهواز می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

شهر اهواز

این شهر، فرهنگسراهای زیادی را در خود جای داده است که در آن ها انواع رستوران ها، سینماها و بخش های هنری قرار گرفته است.

غذاهای سنتی اهواز

قلیه ماهی

امگشت، نوعی پلوماهی است که از ماهی خشک شده تهیه می شود. غذاهای دریایی از دیگر غذاهای سنتی اهواز هستند که معروف ترین آن ها قلیه ماهی است. یکی دیگر از این غذاها مفطح است که از برنج و گوشت تهیه می شود.

سوغات اهواز

مینا کاری در اهواز

از آن جا که درخت خرما در این شهر زیاد است، در نتیجه اصلی ترین سوغات این منطقه محصولاتی است که به وسیله خرما تهیه می شوند. از جمله این محصولات می توان به کلوچه خرمایی اشاره کرد. همین طور شما می توانید لباس های محلی را هم از بازارهای آن تهیه کنید.

آداب و رسوم

گرگیعان

گرگیعان

این رسم به این صورت است که در روز 15 رمضان، کودکان عربی کیسه هایی را به گردن خود آویزان می کنند، سپس به درهای خانه ها می روند و شعرهای محلی می خوانند و از صاحب خانه طلب شیرینی می کنند. بعضی از سرودهایی که در این موقع خوانده می شود، شامل ماجینه و انطینه می شود

عید فطر

در پایان ماه مبارک رمضان، مراسم عید فطر به صورت ویژه در اهواز برگزار می شود. مخصوصا که شمار افراد عرب در این ناحیه بیشتر است، در نتیجه به مناسب عید فطر چندین روز در این شهر تعطیل خواهد بود.

در این زمان، خانواده ها در کنار یکدیگر جمع می شوند و این عید را جشن می گیرند. حتی گاهی مراسم هایی که به مناسب عید فطر است از یک هفته پیش از عید تا یک هفته بعد از آن ادامه دارد.

همین طور رسم است که مردم لباس های جدید و شیرینی می خرند تا خود را برای عید آماده کنند. دید و بازدید در زمان عید به طور کلی هفت روز به طول می انجامد.

دو روز مانده به عید روز ام الوسخ نامیده می شود. در این روز مردم به تمیزی خانه خود می پردازند و خانه خود را نونوار می کنند. سپس روز قبل عید که ام الحلس نام دارد، اهل خانه به سرو وضع خود و نظافت شخصی می رسند. همین طور تمام مردم عرب ناحیه، برای خرید لباس و وسایل دیگر به سمت بازارها حرکت می کنند.

قهوه خوری در اهواز

قهوه خوری در اهواز

دله قهوه، یکی از وسایلی است که در شهر اهواز و به عنوان نمادی از آداب و رسوم مردم عرب استفاده می شود. از این وسیله در مراسم های مختلف که به صورت رسمی برگزار می شود بهره می برند. گفتنی است که هنگامی که وزیر اطلاعات از این شهر بازدید کرد مردم یک دله قهوه به او هدیه دادند.

در سایر کشورها هم این نماد فرهنگی را در میدان شهر قرار داده اند. همچنین باید گفت که سرو قهوه در این شهر با آداب خاصی صورت می گیرد. در مرحله اول آن ها دانه های قهوه را تفت داده، سپس آن را آسیاب می کنند. در مرحله بعد، آب را در ظرفی به اسم “گم گم”  جوش می آورند.

این ظرف به گلاب پاش های قدیمی شباهت دارد. بعد از آن قهوه و هل را به آن اضافه می کنند. قهوه آماده شده را در ظرفی به اسم “دله” می ریزند. سپس یک نفر مسئول سرو قهوه می شود.

سرو قهوه از بخش راست مجلس شروع می شود. البته اگر فردی در این جمع سید باشد اول از او پذیرایی می شود. در غیر این صورت سرو قهوه از بزرگترین فرد جمع شروع می شود. کسی که فنجان قهوه را دریافت می کند این کار را با دست راست خود انجام می دهد.

همین طور پیش از اینکه مهمان قهوه را دریافت کند، فرد سرو کننده با دله به لبه فنجان می کوبد و قهوه داخل فنجان کم و غلیظ خواهد بود. سپس بعد از خودن قهوه، کسی که آن را نوشیده اگر دیگر مایل به خوردن نباشد دست خود را تکان می دهد. این مراسم معمولا در روزهای خواستگاری، عیدها و مراسم ختم انجام می شود.

رسوم مندائیان

مندائیان یکی از مذهب های موجود در ایران است که پیروان آن در استان خوزستان زندگی می کنند. یکی از مراسم های آن ها تعمید در آب جاری است.

غسل تعمید

در این رسم که توسط مندایی ها انجام می شود در روزهای یکشنبه مردم در رودخانه کارون غسل تعمید می کنند. مهمترین بخش این دین تعمید کردن است و انجام آن در زمان های مختلفی مستحب است.

در این مراسم روحانی که وارد آب می شود و فردی که قرار است تعمید شود داخل آب می نشیند. اگر آن فرد کودک باشد فرد دیگری هم همراه وی خواهد بود.

سپس آب را روی سر فرد می ریزند و بعد از آن از آب خارج شده و روحانی دعای “گنزاربا” را می خواند. در این حالت دعای توبه توسط شخصی که تعمید شده خوانده می شود و او نان و آب مقدس می خورد.

ازدواج

مراسم ازدواج در این مذهب در روزهای یکشنبه برگزار می شود در این هنگام، هر کدام از زوجین دو بار تعمید می شوند. بعد از تمعید مراسم عروسی انجام می شود، سپس از زوجین عهد گرفته می شود و بعد از آن غذای مراسم خورده می شود.

لباس های محلی اهواز

لباس های محلی اهواز

مردم عربی که در اهواز زندگی می کنند، لباسی به نام دشداشه می پوشند. این یک لباس بلند سفید است که بیشتر مردم در این منطقه از آن استفاده می کنند. بشت یکی دیگر از لباس های محلی است که روی دشداشه پوشیده می شود. از چفیه هم به عنوان کلاه استفاده می کنند و آن را روی سر خود می گذارند و با وسیله ای به نام عگال آن را محکم نگه می دارند.

چهارشنبه ‌سوری

چهارشنبه سوری یکی از رسوم قدیمی ایران است که در شهر اهواز هم آن را برگزار می کنند. البته همواره کسانی هستند که در این مراسم آسیب ببینند. مراسم چهارشنبه سوری در اهواز در مناطقی مانند زیتون کارمندی، شهرک نفت و … برگزار می شود. همین عامل باعث شلوغی منطقه می شود. در این موقع از سال، کودکان به قاشق زنی هم مشغول می شوند.

رسوم زرتشتیان

زرتشتیان هم یکی از اقلیت های دینی در ایران هستند که آداب و رسوم خود را دارند. پیروان این مذهب در اهواز هم زندگی می کنند.

درگذشت اشو زرتشت

هنگامی که سالروز وفات پیامبر زرتشتیان می رسد، آن ها در کنار هم جمع می شوند و به دعا و خیرات می پردازند.

جشن سده

جشن سده اهواز

هنگامی که دهم بهمن ماه فرا می رسد، همه اقوام زرتشتی ناحیه در کنار هم جمع می شوند. در این موقع، آن ها آتشی روشن می کنند و در کنار آن سرود می خوانند.

جشن مهرگان

جشن مهرگان از مراسم های ایران باستان است که در شهر اهواز برپا می شود.

جشن فروردینگان

جشن مورد نظر در 19 ام فروردین و برای کسانی که در گذشته از دنیا رفته اند برگزار می شود. سپس به آن ها خوراک و نان داده می شود.

جشن گهنبار

جشن گهنبار

این جشن یکی از جشن های زرتشتی محسوب می شود و در آن به بخشش و هدیه به همدیگر می پردازند. در این مراسم مردم از اهورامزدا و خلقت های او تشکر می کنند.

اردیبهشتگان

همان طور که از اسم این مراسم مشخص است، اردیبهشتگان در روز 2 ام اردیبهشت ماه برگزار می شود و از جمله جشن های 12 گانه است که در گذشته های بسیار دور برپا می شده است.

آداب و فرهنگ مردم اهواز به چه صورت است؟

برپایی جشن های جشن گهنبار، جشن سده، مراسم قهوه خوری و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *