آشنایی با آرامگاه حافظ شیراز

نمایی از آرامگاه حافظ
اهواز, ایران گردی

شهر شیراز شبیه سرزمینی رویایی با مکان های تاریخی و گذشته بسیار شگفت انگیز است. در این شهر شاعران معروف زیادی می زیستند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا درباره آرامگاه حافظ شیراز صحبت کنیم. پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط هواپیما تهران شیراز می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

محل قرارگیری آرامگاه حافظ

این آرامگاه در شهر شیراز قرار گرفته و در استان فارس است. این مقبره در بخش شمال شرقی شهر جای گرفته است. اگر به این مکان سر زدید می توانید به آرامگاه سعدی که در فاصله نزدیکی از آن قرار گرفته است هم بروید.

مکان های دیدنی نزدیک به آرامگاه حافظ

نارنجستان قوام

از دیگر مکان هایی که در کنار این آرامگاه قرار گرفته است می توان به دروازه قرآن اشاره کرد. این دروازه یک و نیم کیلومتر از حافظیه فاصله دارد. باغ نارنجستان قوام که در بخش جنوبی آن قرار گرفته در حدود شش کیلومتر از آن فاصله دارد.

همین طور مسجد نصیرالملک نیز از سایر جاذبه های گردشگری شیراز است که بعد از پنج کیلومتر می توانید به آن برسید و سرانجام باغ جهان نما است که با چند دقیقه پیاد روی می توانید به آن برسید.

معرفی حافظ شیرازی

حافظیه شیراز

این شاعر گران قدر پارسی زبان به نام خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاالدین حافظ شیرازی است که در سال 727 هجری قمری در این شهر چشم به جهان گشود. حافظ بعد از 65 سال در این شهر درگذشته است.

شعرهای این فرد حتی در کشورهای غربی هم بسیار مشهور است و بسیاری از اشعار ترجمه شده و توسط آن ها خوانده می شود.

شعرهای این فرد حتی در کشورهای غربی هم بسیار مشهور است و بسیاری از اشعار آن ترجمه شده و توسط آن ها خوانده می شود. حافظ را بنیان گذار شعر فارسی می نامند و 20 مهر به اسم این شاعر نام گذاری شده است. این روز خاص زمانی است که همه دوست داران در سرتاسر دنیا آن را گرامی می دارند.

تاریخچه ساخت مقبره حافظ

با اینکه حافظ در سال 792 چشم از جهان فرو بست با این حال آرامگاه او سال های بعد ساخته شد. اولین بار فردی به نام محمد یغمایی تصمیم به ساخت این مقبره گرفت. این شخص وزیر حاکم آن زمان فارس بود.

ابتدا این مکان شبیه به یک گنبد بود که حوضی روبه روی آن قرار گرفته بوده است. هنگامی که حکومت صفوی به سلطنت رسید شاه عباس دوباره این مکان را ترمیم کرد. اما در هنگام سلطنت زندیان 4 ستون به این بنا افزوده شد. خوده آرامگاه درهایی در بخش شمالی و جنوبی داشت و سپس دو اتاق هم به آن اضافه شد

همین طور در این زمان دستور ساخت یک باغ در این محل داده شد و سنگ مقبره این آرامگاه به مرمر تغییر کرد تا نمای آن زیباتر شود. اما بعد از سلطنت زندیان مقبره حافظ دوباره مورد تغییر قرار گرفت. در این هنگام فردی به اسم تهماسب میرزا مویدالدوله که حاکم شیراز بود دوباره این مجموعه را ترمیم کرد. سپس بعد از چند سال یک کوشک هم به این بنا اضافه شد.

سپس شخصی به نام ملاشاه جهان زرتشتی که به اسم اردشیر مشهور است بعد از دیدن این بنا تصمیم گرفت که نمای این آرامگاه را تغییر دهد. اما نیت خوب این فرد توسط شخصی متعصب که مخالف ساخت آن به وسیله فردی غیر مسلمان بود خراب شد و آن فرد دستور تخریب این بنا را داد.

چند سال بعد شاهزاده ملک منصور شعاع السلطنه فرمان ساخت ضریحی آهنین را برای این آرامگاه صادر کرد. زمانی که حکومت پهلوی به سلطنت رسید حاکم آن زمان که فردی به نام فرج الله بهرامی دبیر اعظم بود تصمیم به اضافه کردن یک سردر سنگی به بخش جنوبی آرامگاه گرفت.

همچنین به باغ این محوطه هم رسیدگی بیشتری شد. سپس در سال 1314 بود که علی اصغر حکمت با کمک طراحی فردی فرانسوی یک بنای جدید برای آرامگاه ایجاد کرد.

این فرد به دلیل اینکه علاقه زیادی به فرهنگ ایران داشته علاقمند به ساخت این بنا بوده است. همین طور باستان شناس ایرانی به نام علی سارمی و رئیس موسسه سرپرستی مجموعه را برعهده داشته است. ساخت این بنا در سال 1317 به پایان رسید.

همین طور یک ایوان بخش شمالی و جنوبی این مجموعه را به دو بخش تقسیم کرده است. آخرین تغییرات مربوط به سال 1386 می شود که گنبد دوباره تمیزکاری شده و بخشی از مجموعه مرمت گشته است.

نماد شناسی در آرامگاه حافظ

حاظفیه شیراز

این مجموعه تاریخی را اگر دقیق تر نگاه کنیم شامل راز و رمزهای بسیاری خواهد بود. معماری این بنا به تنهایی می تواند بازگو کننده نکته های زیادی برای گردشگران باشد.

در ابتدا هنگامی که قدم در خیابان گلستان می گذارید ممکن است جو شلوغ این خیابان شما را در خود غرق کند. بخش جنوبی آرامگاه را می توان به مکان موقتی تشبیه کرد که باید از آن بگذریم. سپس هنگامی که به ایوان می رسیم می توان آن را شبیه به انسانی معقول و پخته به شمار آورد.

ایوان حافظیه را می توان به عنوان خورشیدی از حقیقت در نظر گرفت. سپس با رسیدن به حیاط شمالی احساس می کنید که به جهان ملکوت قدم گذاشته اید و می توانید به پاسخ سوالات خود برسید.

هشت در ورودی و خروجی مبدایی برای ورود به مقبره این شاعر گران قدر هستند. این هشت در نشان دهنده قرن هشتم است که حافظ در آن زندگی می کرده است و سرانجام به گنبد حافظ می رسیم.

این بخش نمادی از آسمان به شمارمی رود و رنگ آبی آن را به بهشت و رنگ ارغوانی را به شراب ابدی شباهت داده اند. از دیگر رنگ هایی که در این گنبد به کار رفته است رنگ سیاه و سفید است که می تواند نشان دهنده شب و روز باشد.

قسمت‌های مختلف آرامگاه حافظ

هنگامی که به این مجموعه سر می زنید زیبایی آرامگاه در کنار باغ آن بسیار جالب توجه خواهد بود. باغ حافظ بر بنای معماری ایرانی ساخته شده است. برای مثال گنبد و ایوان این مجموعه در کنار ستون های زیبای آن باعث ایجاد آرامش و حس شاعرانه می شوند.

آرامگاه حافظ جزو آثار ملی شناخته می شود و اهمیت زیادی در گردشگری دارد. در ابتدا می توانید بازدید خود را از بخش جنوبی آن شروع کنید. در این قسمت نارنجستان های زیادی وجود دارند که باعث می شود اگر در فصل بهار به شیراز سفر کردید بوی دل انگیزی به مشام شما برسد.

سپس اگر در میان حیاطی پر گل قدم بزنید می توانید به ایوان برسید. ایوان از حیاط با پله هایی جدا شده است که تقریبا می توان گفت چهار متر ارتفاع دارد.

در مسیر بازدید خود می توانید شاهد سرو و کاج هایی باشید که دو حوض  هم در کنار آن وجود دارند. در ورودی که به مقبره حافظ راه دارد به سمت خیابان گلستان هم باز می شود.

آرامگاه قوام

مقبره این شخص هم در این بنا ساخته شده است. ولی از افراد مهم ایران در گذشته بوده است. این آرامگاه در سمت چپ حافظیه است و دو اتاق هم در کنار آن قرار دارند.

تالار حافظیه

مقبره حافظیه در ایوانی بزرگ واقع شده که بیست ستون سنگی دارد که برای وارد شدن به آن باید از هجده پله عبور کنید. این بخش ابعادی به اندازه 56 متر طول و هشت متر عرض دارد. همین طور ستون هایی که مربوط به زمان زندیان می شود در این میانه این مجموعه واقع شده است.

همچنین دو اتاق هم در اطراف تالار قرار گرفته که در روی آن ها شعرهای حافظ نوشته شده است.

صحن شمالی آرامگاه حافظ

این بخش قبلا یک قبرستان بوده که حافظ نیز در آن جا دفن شده بود. اما هم اکنون در آن درختان و حوض هایی قرار داده شده است. همین طور یکی از شعرهای حافظ هم در آن جا حک شده است. از بخش های دیگری که در این جا وجود دارد می توان به کتابخانه، چایخانه و فروشگاه اشاره کرد.

آرامگاه حافظ

نمایی از مقبره شیراز

این مقبره در قسمت شمالی این مجموعه قرار گرفته است. پله هایی دایره ای شکل با ارتفاع یک متر این مقبره را از سطح زمین جدا کرده اند. چندین ستون هم اطراف آرامگاه را گرفته اند. همچنین تعداد هشت ستون به ابعاد پنج متر در جلوی مقبره حافظ هستند. سنگ قبری که برای حافظ استفاده شده متعلق به زمان زندیه است و روی آن اشعاری وجود دارند.

سایر مقبره ها در کنار حافظ

دفن شدن افراد زیادی در کنار این آرامگاه باعث شده تا از نظر تاریخی بسیار پر ارزش باشد. از جمله این افراد می توان به شیخ محمد شیرازی، قطب العارفین آقا محمدهاشم ذهبی شیرازی و محمد نصیری‌الحسینی اشاره کرد. همه این افراد از شاعران و عارفان مهم آن زمان بوده اند.

همچنین آرامگاه چند تن از مجتهدین برجسته هم در جلوی کتابخانه قرار گرفته است که از جمله آن ها می توان به شیخ محمدحسن کجوری اشاره کرد.

حیاط شرقی

این بخش مخصوص طاق نماها است و 14 عدد از آن ها در حیاط شرقی وجود دارند.

حیاط غربی

در قسمت غربی آرامگاه محیطی سرسبز به همراه یک حوض واقع شده است. در این بخش آرامگاه افراد مشهوری وجود دارد. چندین فرد معروف شامل نویسندگان، استادان و هنرمندان در این محل دفن شده اند که از جمله آن ها می توان به دکتر سید ابوطالب فنائی، دکتر عبدالوهاب نورانی وصال، دکتر مهدی حمیدی شیرازی، استاد نورالدین رضوی سروستانی، محمد خلیل رجایی و … اشاره کرد.

زمان مناسب برای بازدید از حافظیه

اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به شیراز و بازدید از جاهای دیدنی شیراز است. زیرا در این هنگام درختان نارنج شکوفه داده اند و بوی آن ها تمام شهر را فراگرفته است. پانزده اردیبهشت ماه را نیز روز شیراز در نظر گرفته اند.

مسیر رفتن به آرامگاه حافظ

برای رفتن به این آرامگاه باید ابتدا به خیابان گلستان بروید، سپس از تقاطع بین این خیابان و خیابان حافظ که عبور کنید به مقصد می رسید. این مسیر برای کسانی است که با ماشین شخصی قصد بازدید از این مکان را دارند.

اما از طریق مترو می توانید در ایستگاه زندیه پیاده شوید. همچنین اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید باید از اتوبوس پایانه شهید دستغیب استفاده کنید و در ایستگاه حافظیه پیاده شوید.

هزینه بازدید از حافظیه: برای گردشگران داخلی و برای گردشگران خارجی پنجاه هزار تومان است.

جاذبه های دیدنی اطراف حافظیه

آرامگاه سعدی، دروازه قرآن، موزه هفت تنان، باغ ارم، باغ جهان نما، مسجد نصیرالملک و …

هتل های نزدیک به حافظیه

هتل هما، هتل جهانگردی، هتل بزرگ شیراز

آدرس حافظیه شیراز کجاست؟

شیراز، مابین چهارراه ادبیات و حافظیه

هزینه بازدید از آرامگاه حافظ چقدر است؟

برای گردشگران داخلی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *