جاهای دیدنی شیراز

مکان های دیدنی شیراز
ایران گردی, شیراز

باغ دلگشا

نمایی از باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی از قدیمی ترین باغ های شیراز است که یکی از جاهای دیدنی شیراز در بهار به شمار می رود. این باغ در ناحیه سعدیه قرار گرفته است. آرامگاه سعدی دارای آب قناتی است که از آن به چشمه گارازان یاد می شود. این چشمه به باغ دلگشا می ریزد و باعث سبز و خرم شدن باغ شده است. در این باغ درختان مختلفی همانند کاج، سرو، گردو، پرتقال و نارنج وجود دارد. علاوه بر گیاه و درختان موجود در باغ دلگشاه وجود یک عمارت سه طبقه که نخستین عمارت کلاه فرنگی ایران است توجه گردشگران را به خود جلب می کند. دلیل اینکه در ابتدا ذکر کردیم فصل بهار زمان مناسبی برای بازدید از باغ دلگشا است به دلیل همین گل های رنگارنگ و شکوفه های زیبای آن است. از دیگر زیباهایی این باغ وجود یک حوض 8 ضلعی، درختان بلندبالا، جوی های آب و آب نما است.

معماری باغ های ایرانی همواره به این صورت بوده است که خانه در مرکز و چهار طرف اطراف آن را گل و گیاه در برمی گیرد. معماری عمارت کلاه فرنگی که در باغ دلگشا قرار گرفته است بسیار خارق العاده است و در این شاهکار از نقاشی، آینه کاری، منبت کاری و گچ بری استفاده شده است. در این عمارت یک سالن بزرگ با شاه نشین وجود دارد. در سال های اخیر از این عمارت تاریخی برای نگه داری و به نمایش گذاشتن وسایلی مانند کلکسیون تمبرهای تاریخی، نسل های مختلف رادیو، سکه های باستانی، ظروف قدیمی و … استفاده می شده است. برای رزرو بلیط هواپیما شیراز کنید.

آدرس: سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

تلفن: 07137309899

باغ عفیف آباد

نمایی از باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد یک باغ زیبایی ایرانی است و یک مکان تاریخی دیدنی به حساب می آید. باغ عفیف آباد درواقع یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز است. این باغ نمونه ای از هنر گل آرایی ایرانیان است. عفیف آباد در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده است و یکی از باغ های قدیمی شیراز است. عمارت دو طبقه باغ عفیف آباد بر اساس سبک های دوره قاجار، هخامنشی و ساسانی ساخته شده است. به جهت اینکه یک ایوان بزرگ در برابر یک حوض مستطیلی قرار گرفته است می توان گفت که این باغ شباهت به باغ ارم شیراز دارد. در سال های اخیر از باغ عفیف آباد برای نمایش صنعت نظامی ایران استفاده می شود. در ابن باغ هم وجود درختانی مانند چنار، نارنج، سرو و کاج منظره دل انگیزی به همراه گل های رنگارنگ ایجاد کرده است.

آدرس:خیابان عفیف آباد، بلوار ستارخان، بلوار مصلی نژاد، خیابان قوام الدین شیرازی

شماره تلفن:07136267343

باغ موزه نظر

باغ موزه نظر شیراز

باغ موزه نظر یکی از جاهای دیدنی شیراز در تابستان است. این باغ متعلق به زمان زندیه است و آرامگاه کریم خان زند در این باغ قرار گرفته است. موزه پارس شیراز نیز در باغ نظر واقع شده است. باغ موزه نظر کریم خان زند، به هدف میزبانی از نمایندگان سایر کشورها ساخته شده بوده در نتیجه از این مکان برای برگزاری مراسم های مختلف استفاده می شده است. سن باغ موزه نظر به 80 سال قبل باز می گردد. امروزه از این باغ برای نمایش اشیایی مانند ظروف سفالی، مهر، وسایل فلزی و سکه های قدیمی استفاده می شود. از دیگر نام هایی که باغ نظر به آن معروف است اسم هایی همانند باغ حکومتی، باغ موزه، آرامگاه وکیل و باغ شاهزاده هستند. قسمت کلاه فرنگی عمارت به صورت هشت ضلعی است و بخش هایی همچون شاه نشین در آن وجود دارد. تزئینات دیگری مانند کاشی گری، مقرنس و نقاشی این بنا را مزین کرده اند.

همان طور که قبلا هم ذکر کردیم آرامگاه کریم خان در این عمارت قرار گرفته است ولی جالب است بدانید که آقا محمد خان قاجار دستور داده بود که استخوان های کریم خان را در پله های کاخ گلستان دفن کنند تا آقا محمد خان هر روز آن ها لگد مال کند! اما در دوره پهلوی اول دوباره استخوان های این شاه زندیه را به آرامگاه اصلی آن شیراز بازگردانند.

آدرس:میدان شهدا، زیرگذرزند، مقابل ارگ کریمخانی

تلفن:07132224151

باغ نارنجستان قوام از جاهای دیدنی شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان به دلیل چشم انداز زیبای باغ ها و هوای دلپذیر آن یکی از زیباترین باغ های بهشتی ایران به شمار می رود . این باغ به نام باغ قوام نیز معروف است. باغ نارنجستان مربوط به دوره قاجاریه است. در این باغ درخت ها و گل های زیبایی وجود دارد. در هنگام ورود یک در چوبی به استقبال شما می آید و سپس از یک هشتی با سقف تزئین کاری شده عبور می کنید. بهار مناسب ترین فصل برای گردش در این باغ است زیرا بوی دل انگیز نارنج همه جا را پر می کند. چندیدن ساختمان با معماری چشم گیر که در آن ها هنرهای مختلف نقاشی، حجاری، معرق کاری، آینه کاری، گچ کاری و کاشی کاری به کار رفته است در قسمت های شمالی، جنوبی و شرقی باغ وجود دارند. در باغ نارنجستان قوام وسایلی که پروفسور آمریکایی به نام پوپ گرد هم آورده است در این موزه این باغ وجود دارد.

آدرس: بلوار زینبیه، خیابان لطفعلی خان زند

تلفن:07132224381

باغ جهان نما

باغ جهان نما شیراز

یکی از جاهای دیدنی شیراز باغ جهان نما است. این باغ بعد از دروازه قرآن قرار دارد. به دلیل اینکه حافظه در نزدیکی این باغ قرار گرفته است، گردشگران دیدار از باغ جهان نما را از دست نمی دهند. در این باغ باغچه هایی حاوی گل های رز هفت رنگ، اطلسی، بنفشه و داوودی وجود دارد. عمارت کلاه فرنگی این باغ در مرکز آن واقع شده و متعلق به زمان حکومت مظفر و اینجو در قرن 8 ام  است. البته لازم به ذکر است که عمارت باغ در زمان کریم خان زند ساخته شده است. در این باغ وسایلی همچون سکه، اسناد تاریخی، قفل، تمبر و نقاشی هایی از گردشگران خارجی در باب عمارت های ایرانی دیده می شود.

آدرس: چهارراه حافظیه، خیابان حافظ، بعد از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس

تلفن:07132275875

باغ ارم از جاهای دیدنی شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ار یکی از جاهای دیدنی شیراز در ایام کرونا است. این باغ در فهرست یونسکو ثبت شده است. از جذابیت های اصلی این باغ عمارت و درختان های زیبای آن است. عمارتی که در باغ ارم قرار گرفته است از نظر هنر کاشی کاری و نمای هفت رنگ بسیار چشم نواز است. این بنا بر گرفته از معماری صفویه و زندیه است. در این عمارت نیز از نقاشی و کاشی کاری زیاد استفاده شده است.

اگر سری به باغ ارم زدید حتما به موزه سنگ و گوهر دریایی نور که در ساختمان اصلی هست بروید. در این مکان زیباترین سنگ های قیمتی جهان وجود دارد. در باغ ارم شما می توانید با پوشیدن لباس های سنتی عکس های یادگیری بگیرید. وجود غرفه های صنایع دستی و سوغاتی نیز از دیگر ویژگی های این باغ هستند.

آدرس: میدان ارم، بلوار ارم

تلفن:07132272538

آرامگاه خواجوی کرمانی

نمایی از آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خاجوی کرمانی که آرامگاه یک شاعر بزرگ ایرانی است در منطقه دروازه قرآن شیراز واقع شده است. آرامگاه خاجوی کرمانی در دل یک کوه سرسبز قرار گرفته است. در این آرامگاه دو ستون سنگی در کنار سنگ قبر قرار گرفته است. یکی از قسمت های جالب این آرامگاه چندین غار در این ناحیه است که گویند خواجوی کرمانی به عبادت در آن ها می پرداخته است. در این غارها نقش هایی هماند نبرد رستم با شیر و همچنین فتحعلی شاه دیده می شود. در آرامگاه خاجوی کرمانی فروشگاه و غرفه های مختلف صنایع دستی نیز وجود دارد.

آدرس: بلوار امام رضا، جنب دروازه قرآن

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیر الملک یکی از جاهای دیدنی شیراز در زمستان است. در این مسجد کاشی کاری های زیبا و شیشه های رنگی قرار گرفته است که آن را به یکی از جالب ترین مساجد در کشور تبدیل کرده است. مسجد نصیرالملک به دلیل رنگ صورتی کاشی های آن به مسجد صورتی نیز معروف است. مسجد مذکور در محله گود عربان است و بعد از گذشتن از یک هشتی و دالان وارد حیاط می شوید.

آدرس:اسحاق بیگ، جنوب خیابان لطفعلی زاده، نرسیده به بلوار زینبیه

تلفن:07132241661

حافظیه

آرامگاه حافظیه شیراز

حافظیه یکی از مکان های تاریخی بسیار مشهور در شیراز است که کمتر کسی است که نام حافظ این شاعر پرآوازه ایرانی را نشنیده باشد. این مکان آرامگاه لسان الغیب است و ساختمانی که الان مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد مربوط به دوران پهلوی است و بر اساس طرح یک معمار فرانسوی به نام آندره گدر ساخته شده است. حافظیه از دو قسمت شمالی و جنوبی تشکیل می شود که در این میان یک تالار با 20 ستون سنگی این دو بخش را از هم مجزا کرده اند. گنبد مقبره حافظ نیز در قسمت شمالی این مکان است. در انتها می توان گفت در بخش جنوبی حافظیه، گل های رنگارنگ روح شما را جلا می دهد.

آدرس:منطقه شمالی شهر شیراز، بلوار آزادی، مابین چهارراه حافظیه و چهار راه ادبیات

تلفن:07132284552

سعدیه از جاهای دیدنی شیراز

سعدیه

سعدیه یکی دیگر از شاعران معروف ایران است که آرامگاه اش در شیراز قرار گرفته است. سعدیه در کنار باغ دلگشا قرار گرفته است. گنبد سعدیه به رنگ فیروزه ای است و آرامگاه آن از دو ایوان درست شده است. همچنین قابل ذکر است که در داخل آن از مرمر ساخته شده است که نمای آرامگاه را زیباتر کرده است. وجود باغچه های پر از گل و حوض های آب، فضای دل انگیزی را در سعدیه به وجود آورده است.

آدرس:چهارراه دلگشا، بلوار بوستان، حوالی باغ دلگشا و پارک کوهستان

تلفن:07137302300

دروازه قرآن از جاهای دیدنی شیراز

دروازه قرآن

دروازه قرآن یکی از جاهای دیدنی شیراز در پاییز است. این مکان در شمال شرقی شهر قرار گرفته است. این دروازه تاریخی باقیمانده 6 دروازه در زمان حکومت آل بویه و به دستور عضدالدوله دیلمی بنا شده است. گفتنی است که برای اینکه مسافران به سلامت به سفر بروند یک قرآن در این دروازه قرار گرفته بوده است. هنگامی که این دروازه توسط کریم خان زند ساخته شد دو جلد قرآن در بالای سازه قرار گرفت. یکی از شاهزادگان به اسم سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری این آیات را بر بالای این سازه نوشته است. در کنار دروازه قرآن مکان های مهمی به نام حافظیه و مقبره خاجوی کرمانی قرار گرفته است.

آدرس:آزادراه شیراز، مرودشت، بلوار امام رضا، ورودی شهر شیراز

بقعه سید میرمحمد

بقعه سید میرمحمد

بقعه سیر میرمحمد از بناهای مذهبی شیراز است. این بنای تاریخی مربوط به فرزند امام هفتم است. این بقعه به همراه آرامگاه برادرش احمد بن موسی در مجموعه شاهچراغ قرار گرفته اند.

آدرس:خیابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، خیابان 9 دی

مسجد وکیل از جاهای دیدنی شیراز

مسجد وکیل

مسجد وکیل که به اسم مسجد سلطانی معروف است یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در زمان زندیه بنا شده است. دو ساختمان به نام های بازار وکیل در محله شمشیرگرها و حمام تاریخی وکیل در نزدیکی آن قرار گرفته است. کاشی کاری های رنگی به همراه 48 ستون سنگی مسجد وکیل را به بنایی زیبا تبدیل کرده اند.

آدرس:خیابان طالقانی، بین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی‌خان زند

تلفن:07132241475

آب انبار وکیل آباد

آب انبار وکیل آباد

آب انبار وکیل آباد به فرمان کریم خان زند ساخته شده است. این اثر تاریخی به عنوان موزه آب استفاده می شود و در نزدیکی مسجد وکیل است. ماکت های مختلفی از سازه های تاریخی آب در این آب انبار قرار گرفته است. آب انبار وکیل آباد از طاق های سنتی، پله های طولانی و مخزن تشکیل شده است. همچنین یک بادگیر آجری در بالای آب انبار دیده می شود.

آدرس: شرق میدان شهدا، انتهای خیابان طالقانی، بعد از زیر گذر زند، حوالی پارک ابوذر

تلفن:07132224028

حمام وکیل

حمام وکیل

حمام وکیل یک بنای تاریخی است که به فرمان کریم خان زند ساخته شده است. کریم خان زند یکی از پادشاهان مشهور زندیه است که بسیاری از مکان های تاریخی شیراز به فرمان اون ساخته شده است. در ساخت این حمام از هنر آهک بری و نگارگری استفاده شده است. همچنین یک سیستم مدرن در آن وجود دارد که مانع ورود گرما و خروج سرما می شود. قسمت شاه نشین این حمام محلی جالب برای گرفتن عکس های بینظیر است.

آدرس:خیابان طالقانی، مابین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی زاده

تلفن:07132247646

بازار وکیل

بازار وکیل

بازار وکیل یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که در کنار مسجد و حمام وکیل قرار گرفته است. بازار وکیل نیز به فرمان کریم خان ساخته شده است. یکی از بهترین تفریحات شیراز بازارگردی است که بازار وکیل محل مناسبی برای اینکار خواهد بود. این بازار نه تنها محلی مناسب برای خرید است بلکه معماری جالبی که دارد باعث می شود تا از دیدن آن لذت نیز ببرید. طراحی این بازار همانند بازار قیصریه در شهر لار است. خوراکی هایی همچون حلوای لاری، نان برنجی فسا و مسقطی شیرازی بهترین سوغاتی ها برای دوستان و آشنایان خواهند بود. در راسته شمشیرگرها پارچه های رنگارنگ و متنوعی به فروش می رسد و در این بازار می توان به انواع گلیم و فرش دست باف دسترسی پیدا کرد.

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، جنوب شرقی میدان شهرداری

خانه زینت الملک از جاهای دیدنی شیراز

خانه زینت الملک

خانه زینت الملک از بهترین جاهای دیدنی شیراز است که در کنار نارنجستان قوام قرار گرفته است. این خانه متعلق به زمان قاجار است که طراحی ویژه ای دارد. خانه زینت المک در سال 1290 توسط علی محمدخان ساخته شده است. این بنا در سال 1302 به وسیله شخصی به نام محمدرضاخان قوام الملک سوم تکمیل شده است. بعد از آن دختر قوام الملک چهارم در این خانه زندگی می کرده است.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، بعد از بلوار زینبیه

تلفن:07132234184

مدرسه خان

مدرسه خان

مدرسه خان یک مکان تاریخی و یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در زمان عباس صفوی ساخته شده است. در این مدرسه فقه و فلسفه تدریس می شده است. ملاصدرا فیلسوف بزرگ ایرانی در این مدرسه تدریس می کرده است. البته لازم به ذکر است که الله ورودی خان گرجی که در آن زمان حاکم شیراز بوده است این مدرسه را بنا کرده است. از دیگر مبحث هایی که در این مدرسه تدریس می شده است ریاضی، هندسه، ادبیات، ستاره شناسی و … است.

آدرس:خیابان لطفعلی‌خان زند، جنوب شهدا، نرسیده به خیابان طالقانی

ارگ کریم خان از جاهای دیدنی شیراز

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان یادگار زمان زندیه است. در این ارگ خانواده سلطنتی زندگی می کرده اند. ارگ کریمخان در فهرست آثار ملی کشور وجود دارد و برج های آن در سمت شمالی شرقی میدان شهدا دیده می شود. این بنای تاریخی نه تنها به صورت مسکونی بوده بلکه جنبه نظامی نیز داشته است. در نتیجه 4 برج بلند نگهبانی از قلعه محافظت می کرده اند. یکی از قسمت های دیدنی ارگ کریم خان حمام ارگ است که دارای خزینه، حوض، سکو و سربینه است.

آدرس: شمال شرقی میدان شهدا، بلوار هجرت

تلفن:07132247648

آرامگاه امام زاده علی بن حمزه

آرامگاه امام زاده علی بن حمزه

آرامگاه امام زاده علی بن حمزه در جنوب حافظ قرار گرفته است. این آرامگاه به فرمان عضدالدوله دیلمی در زمان دیلیمان درست شده است. به دلیل نزدیکی این مکان با دروازه قرآن با نیم ساعت پیاده روی می توانید از آن دیدن کنید. لازم به ذکر است که آرامگاه فوق در زمان پهلوی و تیموری مورد تعمیر قرار گرفته است.

آدرس: جنوب دروازه قرآن، خیابان حافظ، جنب پل علی‌بن حمزه

جاهای دیدنی شیراز در پاییز کدامند؟

دروازه قرآن، ارگ کریم خان زند، بازار وکیل

جاهای دیدنی شیراز در زمستان کدامند؟

مسجد وکیل، آب انبار وکیل، باغ موزه نظر

جاهای دیدنی شیراز در بهار کدامند؟

باغ دلگشا، باغ عفیف آباد

جاهای دیدنی شیراز در تابستان کدامند؟

باغ نانجستان قوام، باغ جهان نما، باغ ارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *