غذاهای محلی شیراز

غذاهای محلی شیراز
ایران گردی, شیراز

شکر پلو

شکرپلوشیرازی

شکرپلو همون طور که از نامش پیداست طعمی شیرین دارد و از غذاهای محلی شیراز است. برای کسانی که علاقمند به غذاهای شیرین هستند این غذا می تواند مورد بسیار مناسبی باشد. برای پخت این غذا از ترکیب موادی مانند برنج، پسته، زعفران، برنج، خلال پوست نارنگی و شکر استفاده می شود. زعفران یکی از موادی است که باعث خوش طعم شدن غذا می شود به همین دلیل در اکثر غذاها از آن استفاده می کنند. شکر پلوی غذای اصلی در ماه های مبارک رمضان و به عنوان نذری پخته می شود. جالب است که بدانید این غذا همراه با خورشت قیمه هم میل می شود.

شیرازی پلو

پلو شیرازی

شیرازی پلو یکی از غذاهای سنتی شیراز است که در سفره شیرازی ها دیده می شود. طعم و رنگ این غذا اشتهای هرکسی را باز خواهد کرد. این غذا از جمله غذاهای اصیل شیراز است که به دلیل طعم لذیذی که دارد از یادها فراموش نمی شود. برای پخت این غذا از برنج، زرشک، مرغ، زعفران، ماست و ادویه استفاده می شود. پیشنهاد می کنیم که شیرازی پلو را در کنار سالاد شیرازی امتحان کنید! برای خرید بلیط شیراز لحظه آخری کلیک کنید.

رب پلو

رب پلو

رب پلو از دیگر غذاهای محلی شیراز و یک خورشت شیرازی است که با اینکه غذای بسیار ساده ای است اما طعم لذیذی دارد. رب پلو به وفور در سفره شیرازی ها دیده می شود. برای پخت آن از شکر، برنج، پیاز، رب، کشمش، انار و گردو استفاده می کنند. پخت این غذا بسیار ساده است و کسانی که علاقه به غذاهای گوشتی ندارند می توانند این غذا را امتحان کنند.

هویج پلو از غذاهای محلی شیراز

هویج پلو

هویج پلو از دیگر غذاهای محلی شیراز است که این غذا رو می توان در سایر جاها نیز پیدا کرد. برای درست کردن هویج پلو باید از موادی مانند گوشت چرخ کرده، هویج، فلفل، برنج، نمک، شکر، دارچین و زعفران استفاده کنیم. برای خوش طعم کردن بیش تر غذا می توان از پسته و خلال بادام استفاده کرد. خوردن سالاد شیرازی هم در کنار هویج پلو خالی از لطف نیست.

اشکنه شیرازی

اشکنه شیرازی

اشکنه از مشهورترین غذاهای محلی در ایران است. این غذا در شیراز به دلیل دستورالعمل خاص آن به اشکنه شیرازی معروف شده است. برای پخت این غذا از زردچوبه، شنبلیله، نمک، نعناع خشک و تخم مرغ استفاده می شود. تخم مرغ ماده اصلی برای پخت شنبلیله است. اشکنه مخصوصا برای افرادی که تمایل به رژیم لاغری دارند انتخاب مناسبی است.

کوفته هلو

کوفته هلو

کوفته هلو با اینکه غذای سنتی تبریز است اما در شیراز نیز شهرت خاصی دارد. کوفته مزه بسیار خوشمزه و دلپذیری دارد. برای پخت این غذا از گوشت چرخ کرده، پیاز، آرد و تخم مرغ استفاده می شود. شاید نام کوفته هلو شما را به این تصور وا دارد که در این غذا از هلو استفاده شده است ولی باید گفت که تنها دلیل استفاده از این نام شکل کوفته است که شبیه هلو است. شکل ویژه و عطر دلپذیر کوفته هلو، شما را برای خوردن این غذا ترغیب می کند.

آش سبزی از غذاهای محلی شیراز

آش سبزی

آش سبزی یکی از آش های محبوب شیرازی ها است که طعم دلپذیری دارد. خوردن این غذا بیش تر در صبحانه معمول است. مسافران زیادی برای خرید آش سبزی مخصوصا در روزهای سرد سال پشت در مغازه ها صف می بندند. برای پخت این غذا از شوید، برنج، ترخون، عدس، تره، نخود، گوشت، لوبیا و دارچین استفاده می شود.

لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو شیرازی

لوبیاپلو شیرازی از جمله غذاهای محلی شیراز است. با اینکه این غذا در تمام شهرهای ایران پخت می شود ولی در شیراز به جای لوبیا چشم بلبلی از لوبیا سبز استفاده می شود. به دلیل اینکه در این غذا از گوشت و سبزی استفاده می شود یکی از غذاهای سالم محلی شیراز است. البته می توان به جای گوشت از مرغ هم استفاده کرد. برای تهیه این غذا باید از دارچین، لوبیا، فلفل، گوشت یا مرغ، نمک، شوید، برنج و زعفران استفاده کرد.

کوفته سبزی شیرازی

کوفته سبزی شیرازی

کوفته سبزی شیرازی به دلیل طعم و مزه دلنشین جایگاه ویژه ای در غذاهای محلی شیراز دارد. این کوفته اندازه بزرگ تری نسبت به بقیه کوفته ها دارد. برای پخت کوفته سبزی می توانید از موادی مانند تره، گوشت، پیاز، مرزه، نخود، شوید، ترخون و گشنیز استفاده کنید. خوردن این غذا در کنار سبزی و دوغ بسیار دلپذیر خواهد بود.

دمپختک از غذاهای محلی شیراز

دمپختک

دمپختک از غذاهای معروف شیراز است که محبوبیت خاصی دارد. این غذا از ریحان، کلم، هویج، عدس، شوید، تره، جعفری، ادویه و برنج درست می شود.

آش انار از غذاهای محلی شیراز

آش انار

شیرازی ها برای پخت آش انار بسیار ماهر هستند. برای پخت این غذا از سبزی، کوفته ریز، لپه، گلپر و چغندر استفاده می کنند. علت نام گذاری این آش به دلیل وجود انار و رب انار است. افرادی که علاقه ویژه ای به غذاهای ترش مزه دارند می توانند از مزه مطبوع این غذا لذت ببرند. در فصل لیمو ترش، این آش را با لیمو درست می کنند.

آش دوغ شیرازی

آش دوغ شیرازی

آش دوغ یک غذای محبوب شیرازی است که رنگ آش به دلیل وجود دوغ روشن است. برای درست کردن این آش از شوید، لپه، برنج و دوغ استفاده می شود. برای پخت این آش می توان از گوشت هم استفاده کرد.

آلبالو پلو

آلبالو پلو

آلبالو پلو از جمله غذاهای محلی شیراز است که در سفره های زیادی دیده می شود. برای پخت این غذا از میوه، گوشت و غلات استفاده می کنند. این پلو به دلیل مزه ملس خود از شهرت خاصی برخوردار است.

خوراک بابونه

خوراک بابونه

خوراک بابونه از غذاهای خوشمزه استان فارس است. این غذا با روغن حیوانی درست می شود. البته برای پخت آن از موادی مانند ادویه، پیاز، تخم مرغ و بابوبه استفاده می کنند.

یخنی نخود از غذاهای محلی شیراز

یخنی نخود

یخنی نخود در واقع همان آبگوشت است که از غذاهای سنتی شیراز به شمار می رود. یخنی نخود از فلفل، نخود، پیاز، زردچوبه و سیب زمینی درست می شود. همراهی این غذا به همراه نان و سبزی بسیار مطبوع خواهد بود.

معروف ترین غذای محلی شیراز کدام است؟

یخنی نخود، پلو شیرازی، آش دوغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *