راهنمای سفر به کیش (از سیر تا پیاز سفر به جزیره کیش)

نمایی از ساحل کیش
ایران گردی, کیش

مسافران زیادی هر ساله علاقمند به سفر به جزیره زیبای کیش هستند ولی کمبود اطلاعات باعث می شود تا نتوانند به خوبی از مسافرت لذت ببرند. بنابرین در این مطلب قصد داریم تا راهنمای کامل سفر به کیش را برای شما بازگو کنیم. برای اطلاع از تخفیف بلیط هواپیما کیش کلیک کنید.

تاریخچه کیش

نمایی از دریای کیش

کیش در زمان هخامنشیان از جمله مراکز صید مروارید در بین النهرین و هندوستان به شمار می رفته است. در آن زمان بازرگانان زیادی به این جزیره سفر می کرده اند. در دوره اتابان، حاکم شهر در این جزیره سکونت داشته و طبق نوشته های تاریخی در آن زمان درآمد کیش از طریق دریافت مالیات از کشتی های تجاری بسیار بالا بوده است. کیش در طول دوران های تاریخی حساس دست خوش تغییرات بسیاری بوده است تا این که در سال های 1349 این جزیره به منظور ساخت یک مکان توریستی مورد بازدید متخصصانی از آمریکا و ایران قرار گرفت. بعد از آن بود که ساخت و سازهای طولانی در آن شروع شد و هم اکنون جزیره ای که هر ساله بازدید کنندگان زیادی دارد، محصول تلاش های نسل های گذشته ماست.

فرهنگ، آداب و رسوم مردم کیش از جمله راهنمای کامل سفر به کیش

فرهنگ و آداب و رسوم کیش

کیش به دلیل این که در کنار سایر کشورهای عربی قرار گرفته است از نظر آداب و رسوم کم و بیش به آن ها شباهت دارد. همچنین وجود نژادها و مذهب های مختلف باعث شده است تا آیین ها و مراسم های ویژه ای داشته باشد. برای آشنایی با تعدادی از این آیین ها با ما همراه باشید.

مراسم زار در کیش

عده ای از مسلمانان و مسیحیان اتیوپی بر این باورند که روح های خبیثی در رودخانه ها و چشمه ها جای گرفته اند و بعضی از اوقات نیز وارد جسم انسان می شوند به همین دلیل رقص زار برای دور کردن این ارواح در کیش رایج است.

مراسم اهل هوا

منظور از این واژه افرادی هستند که دچار بادهای جادویی شده اند و برای خلاصی از آن باید به نزد والدین آن باد رفته تا بتوان آن را رام کرد.

باور بومیان درباره هرس درختان

بر طبق باور بومیان استفاده از اره باعث خشک شدن درخت می شود و به جای اره از تبر استفاده می کنند.

آب و هوا و موقعیت جغرافیایی کیش از جمله راهنمای کامل سفر به کیش

نمایی از ساحل زیبای کیش

جزیره کیش محیطی 44 کیلومتری دارد. طول این جزیره 45/15 کیلومتر و عرض آن 5/7 کیلومتر است. بالاترین نقطه کیش 35 متر از سطح دریا بالاتر است. در کیش به جای رودخانه تعداد زیادی آب زیرزمینی شیرین وجود دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کیش در منطقه ای بیابانی واقع شده در نتیجه تابستان های گرم و زمستان های ملایم دارد.

بهترین زمان سفر به کیش

از آن جا که آب و هوا در کیش بسیار متغیر است به مسافران توصیه می شود که برای سفر به کیش زمانی از دی تا فروردین را انتخاب کنند. در این فصل های سال آب و هوا بسیار ملایم و دلپذیر است. کیش آب و هوایی گرم و شرجی دارد و میانگین دمای آن 6 درجه سانتی گراد است. جهت اطلاعات بیش درباره بهترین زمان سفر به کیش کلیک کنید.

حمل و نقل در کیش از جمله راهنمای کامل سفر به کیش

فرودگاه

تاکسی ها از جمله سرویس های رایج برای حمل و نقل افراد در فرودگاه هستند. وجود 8 شرکت مختلف، جابه جایی مسافران را بسیار راحت تر کرده است. همین طور مسافران می توانند با اجاره خودرو از ماشین های بدون راننده استفاده کنند.

تاکسی

تاکسی مهمترین شیوه حمل و نقل در سطح شهر کیش است. تاکسی های کیش با توجه به رنگ، کاربردهای مختلفی دارند. برای مثال تاکسی های زرد رنگ تاکسی های خطی هستند که کرایه با تاکسی متر حساب می شود. تاکسی های سفید رنگ مخصوص استفاده دربست هستند.

اجاره خودرو

نمایی از یک ماشین اجاره ای در کیش

اجاره ماشین در کیش بدون راننده نیز یکی از راه های محبوب برای گردش در سطح شهر است. البته باید خاطرنشان کرد که خودروهای اجاره ای به دلیل اینکه اکثرا خودروهای خارجی هستند قیمت بالایی دارند.

سواحل کیش از جمله راهنمای کامل سفر به کیش

ساحل کیش به دلیل وجود مرجان های دریایی به رنگ نقره دیده می شود. این ساحل در زیر نور آفتاب درخشندگی فوق العاده ای دارد. آب دریا بسیار شفاف است و حتی می توانید شنا کردن ماهیان در زیر آب را تماشا کنید.

اسکله تفریحی

نمایی از اسکله تفریحی کیش

اسکله تفریحی کیش به طول 437 و عرض 18 متر با عرشه چوبی طراحی شده است. این اسکله به دلیل اینکه در مجاورت دریا و ساحل قرار دارد محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت است.

پارک ساحلی و ساحل میرمهنا

نمایی از پارک ساحلی میرمهنا کیش

در پارک ساحلی میرمهنا گونه های جانوری مختلفی زندگی می کنند. از این گونه ها می توان به مرغان ماهی خوار و لک لک ها اشاره کرد. در ساحل پارک نیز انواع مختلفی از حلزون ها، صدف ها، مرجان ها و گوش ماهی ها وجود دارد. لاک پشت هایی دریایی جالبی نیز در کنار ساحل این پارک رفت و آمد دارند.

ساحل سیمرغ کیش

نمایی از ساحل سیمرغ کیش

ساحل سیمرغ در بخش جنوبی کیش قرار گرفته است. پارک مذکور دسترسی خوبی به نواحی کناری جزیره دارد. از ویژگی های این پارک می توان به مجسمه های بزرگ آن اشاره کرد. تندیس عطار نیشابوری یکی از معروف ترین مجسمه های این پارک است.

 ساحل مرد ماهیگیر

نمایی از مجسمه مرد ماهیگیر کیش

پارک ساحلی مرد ماهیگیر 4 هزار متر مربع مساحت دارد. مجسمه ای که به نام مرد ماهگیر معروف است در حدود 12 متر ارتفاع دارد. وجود آبنماها و گونه های مختلف گیاهی از ویژگی های ساحل مرد ماهیگیر به شمار می رود.

ساحل مرجان کیش

نمایی از ساحل مرجان کیش

زیباترین ساحل در جزیره کیش بی شک ساحل مرجان کیش است. مرجان های متعدد باعث شفافیت دوچندان آب شده و کار را برای دیدن آبزیانی که درون دریا شنا می کنند راحت تر کرده است. در این ساحل مرجانی انواع شقایق دریایی، ماهی های زینتی، حلزون و صدف وجود دارد.

تفریحات هیجان انگیز کیش از جمله راهنمای کامل سفر به کیش

بانجی جامپینگ کیش

نمایی از بانجی جامپینگ کیش

اگر از جمله افرادی هستید که نیاز دارید آدرنالین بالا را در خود تجربه کنید، بانجی جامپینگ می تواند برای شما بسیار مناسب باشد. برای این پرش دو سکوی 60 و 40 متری آماده شده است.

سافاری کیش

نمایی از سافاری در کیش

سافاری یکی دیگر از تفریحات هیجان انگیز کیش است. مجموعه بزرگ سافاری در نزدیکی فرودگاه کیش قرار گرفته است. در این مجموعه انواع مختلف تفریحات با توجه به گروه سنی افراد در نظر گرفته شده است. در سافاری گردشگران به گشت و گذار در حیات وحش و دیدن و عکس برداری از حیوانات می پردازند.

جایروکوپتر کیش

نمایی از جایروکوپتر کیش

در این تفریح هیجان انگیز توسط یک هلیکوپتر دو نفره می توانید لذت پرواز در آسمان را تجربه کنید. این وسیله پیش از پرواز به صورت کامل چک می شود.

قلعه وحشت کیش

نمایی از قلعه وحشت کیش

قلعه وحشت یکی دیگر از جذابیت های کیش است. افرادی که دچار مشکل قلبی هستند نباید این قلعه را امتحان کنند ولی برای افراد دیگری که خواستار هیجان هستند این قلعه گزینه مناسبی است. برای کسانی که خواستار این تجربه هستند باید گفت که با ورود به تونل قلعه، باید خود را آماده سفری هیجان انگیز کنید.

دلفیناریوم و باغ پرندگان کیش

نمایی از پارک دلفین کیش

دلفیناریوم اولین پارک دلفین ایران است. این مجموعه به همراه باغ پرندگان 100 هکتار مساحت دارد و در آن انواع گونه های گیاهی قرار گرفته است. در بخش دلفیناریون انواع مختلفی از شیرهای دریایی، دلفین ها و پنگوئن ها وجود دارند. در قسمت باغ پرندگان نیز می توانید شاهد گونه های منحصربه فردی از پرندگان باشید.

آکواریوم کیش

نمایی از آکواریوم کیش

این آکواریوم در حالت یک کشتی ساخته شده است. نادرترین گونه های آبزی از سرتا سر دنیا در این آکواریون قابل مشاهده هستند. بعضی از آکواریوم ها نیز برای ماهیان بزرگ از جمله کوسه ها در نظر گرفته شده است.

جاذبه های تاریخی کیش از جمله راهنمای کامل سفر به کیش

آب انبار کیش

نمایی از آب انبار کیش

آب انبار کیش دارای 5 بادگیر بزرگ است که در شمال جزیره قرار دارد. این آب انبار در سال 72 شمسی ساخته شده است. طراحی این آب انبار به سبک یزدی است و همچنین از بادگیرهایی برای خنک کردن فضای داخلی آن استفاده شده است.

خانه اعیانی کیش

نمایی از خانه اعیانی کیش

از جمله مناطق دیدنی کیش خانه اعیانی است. در این خانه های قدیمی رسم بر این بوده که چندین خانواده در کنار هم زندگی کنند. از بازمانده های این خانه تاریخی می توان حدس زد که در دوره ایلخانیان ساخته شده است. خانه اعیانی دارای بخش های مختلفی مانند آشپزخانه و ایوان بوده است.

شهر باستانی حریره

نمایی از شهر باستانی حریره

این شهر باستانی قدمتی برابر با 800 سال دارد. یعنی ساخت آن به قرن های 5 تا 10 هجری باز می گردد. در منابع تاریخی ذکر شده است که این شهر در زمان ساسانیان ساخته شده و به دلیل فضای سبز محیطی که در آن قرار داشته است به حریره معروف شده است.

کشتی یونانی

نمایی از کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی در سال 1345 در کنار روستای باغو به گل نشست. این کشتی به وسیله شرکت همیلتون در سال 1322 ساخته شده بود و آخرین کسی که مالیکت آن را برعهده داشته است فردی یونانی بوده است.

شهر زیرزمینی کاریز

نمایی از شهر زیرزمینی کاریز کیش

قدمت این شهر به 2500 سال پیش باز می گردد. از جمله نکات ویژه های که شهر کاریز دارد وجود مرجان ها، آب شیرین و هوای مطبوعی است که در آن جریان داشته است.

خانه مردم شناسی بومیان کیش

نمایی از خانه بومیان کیش

خانه بومیان نیز قدمتی 200 ساله دارد و در یکی از محلات قدیمی شهر کیش قرار گرفته است. این خانه 15 اتاق و یک حیاط خانوادگی دارد. خانه مذکور به جهت این که بتواند تاریخ و آداب و رسوم کیش را بهتر بازگو کند به عنوان خانه مردم شناسی بومیان کیش معرفی شد.

تفریحات آبی کیش از جمله راهنمای کامل سفر به کیش

از آن جا که تفریحات آبی در کیش بسیار زیاد هستند با خیال راحت می توانند برنامه شما را در حین مسافرت پر کنند که از جمله این برنامه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اسکوتر زیردریایی کیش

اسکتور زیر دریایی کیش

اسکتور یکی از روش های غواصی است که در آن فرد نیازی به دانستن اصول غواصی ندارد. اجزای اسکوتر شامل موتور، حباب شیشه ای و 2 رکاب می شود. سر فرد درون این حباب قرار می گیرد و به این صورت قادر خواهد بود تا فضای اطراف خود را به خوبی ببیند.

غواصی در کیش

نمایی از غواصی در دریای کیش

برای غواصی در آب های کیش یک مربی در اختیار شما قرار می گیرد. به این صورت می توانید با غواصی کردن در آب های عمیق تر از دیدن ماهی ها و مرجان های مختلف لذت ببرید.

بنانا کیش

نمایی از بنانا سواری در کیش

بنانا سواری به دلیل قیمت مناسبی که دارد یکی از تفریحات محبوب در کیش محسوب می شود. شما حتی می تواند بنانا سواری را همراه با سایر افراد خانواده به انجام برسانید. پوشیدن جلیقه نجات امنیت شما را کاملا تضمین خواهد کرد.

شاتل ‌سواری کیش

نمایی از شاتل سواری در کیش

برای سواری روی آب های کیش می توانید از شاتل سواری استفاده کنید. برای شاتل سواری از نوعی قایق بادی استفاده می شود. این قایق با طنابی به یک قایق تندرو دیگر متصل می گردد.

پاراسل کیش

نمایی از پاراسل سواری در کیش

برای پاراسل سواری، شخصی که مجهز به جلیقه نجات است توسط یک کمربند ایمنی به چتر بزرگی متصل می شود سپس این چتر به یک قایق تندرو وصل شده و با حرکت قایق، شما در آسمان اوج می گیرید.

گشت با قایق های تندرو

گشت با قایق در کیش

برای افرادی که تجربه پارسل یا اسکوتر ترسناک است می توانند قایق سواری را امتحان کنند. ظرفیت قایق هایی که در کیش برای گردشگران در نظر گرفته شده متفاوت است.

قایق کف شیشه ای

نمایی از قایق کف شیشه ای در کیش

افرادی که علاقمند به دیدن آبزیان دریای کیش هستند ولی تمایلی به غواصی ندارند می توانند از قایق کف شیشه ای استفاده کنند. شفافیت آب های خلیج فارس این امکان را به شما می دهد تا به راحتی از دیدن اعماق دریا لذت ببرید.

کیبل اسکی کیش

نمایی از کیبل اسکی در کیش

مجموعه کیبل اسکی کیش را می توان جزو بزرگ ترین مجموعه های کیبل اسکی در جهان به شمار آورد. پارک مذکور دارای امکانات بی شماری است که باعث شده تا گردشگران ساعات خوشی را در آن سپری کنند.

فلای بورد کیش

نمایی از فلای بورد در کیش

یکی دیگر از تفریحات کیش فلای بورد است. با استفاده از فلای بورد می توانید در بالای سطح آب در حالت ایستاده پرواز کنید. فلای بورد در واقع نوعی کفش است که توسط لوله های بزرگی به جت اسکی متصل می گردد. به دلیل این که کنترل کردن فلای بود آسان نیست به همین دلیل تنها افراد قوی می توانند این تفریح را امتحان کنند.

پلاژ بانوان کیش

شاید در زمان های گذشته حمام آفتاب خانم ها در ایران یکی از آرزوهای دست نیافتی بوده است ولی امروزه با استفاده از پلاژ بانوان می توان به راحتی در سواحل کیش به شنا پرداخت. این منطقه کاملا از نظر دید محدود شده است و پرواز هواپیما و سایر وسایل پروازی نیز در آن ممنوع است.

بهترین رستوران های کیش از جمله راهنمای کامل سفر به کیش

یکی دیگر از قسمت های جذاب کیش رستوران های آن است. از جمله این رستوران ها می توان به مواردی همچون رستوران نهنگ سفید کیش، رستوران کوه نور کیش، رستوران دارچین کیش، رستوران رویال استار کیش، رستوران پایاب کیش، رستوران کوه سنگی، رستوران پدیده شاندیز کیش و رستوران خانه اسپاگتی کیش اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم تا به توضیح اطلاعاتی در خصوص چندین مورد از آن ها بپردازیم.

رستوران شاندیز صفدری کیش

نمایی از رستوران شاندیز صفدری

این رستوران در نقطه غربی جزیره و در کنار کشتی یونانی است. شاندیز صفدری کیش از جمله رستوران های گران این جزیره محسوب می شود. ابعاد این رستوران بسیار بزرگ است و می تواند در حدود 900 نفر را در خود جای دهد. معروف ترین غذای این رستوران شیشلیک آن است.

میرمهنا کیش

نمایی از رستوران میرمهنا کیش

رستوران میرمهنا به دلیل سرو غذاهای دریایی، کبابی و سنتی شهرت خاصی دارد. محل قرار گیری این رستوران در کنار اسکله تفریحی کیش است.

رستوران توتی فروتی کیش

رستوران توتی فروتی کیش

رستوران توتی فروتی کیش به دلیل این که در کنار ساحل کیش قرار گرفته است نمای جذابی دارد. سرو غذاهای غربی یکی از خصوصیات ویژه این رستوران به شمار می رود.

غذاهای محلی کیش

شهرهای ایران با توجه به فرهنگ بومی مردم دارای غذاهای مختلفی هستند. در این میان کیش نیز از این قضیه مستثنی نخواهد بود. برای همین قصد داریم تا به تعدادی از غذاهای محلی کیش اشاره کنیم.

سمک مشوی

نمایی از غذای مسک مشوی کیش

بیش تر جمعیت جزیره کیش را عرب های جنوب کشورمان تشکیل داده اند. سمک مشوی نیز یک غذای عربی است که از ماهی درست می شود.

مرگوگ و یا مرقوق

نمایی از غذای مرگوگ کیش

مرگوگ غذای فوق العاده لذیذی است که در پخت آن از سبزی و گوشت استفاده شده است. سبزیجاتی که در این غذا استفاده می شود شامل گوجه، سیب زمینی، فلفل و گوشت است.

خرید سوغاتی در کیش از جمله راهنمای کامل سفر به کیش

صنایع دستی کیش

کیش با داشتن آبزیان مختلفی از قبیل ماهی و میگو محلی مناسب برای صیادان است. به همین دلیل یکی از سوغاتی های محبوب این جزیره ماهی و میگو هستند. از دیگر سوغاتی های جزیره می توان به انواع پوشاک و لباس های مردانه و زنانه در آن اشاره کرد. بهتر است تا یادمان نرفته ذکری هم از صنایع دستی کیش کنیم. کوزه، صدف، سبد و پولک ها بخشی از صنایع مختلفی هستند که توسط بومی نشینان تولید می شوند.

لوکس ترین هتل های کیش

کسانی که شهر کیش را به عنوان مقصد مسافرت خود انتخاب کرده اند باید پیش از سفر یکی از هتل های آن را برای اقامت در نظر گیرند. در ادامه شما را با تعدادی از این هتل ها آشنا خواهیم کرد.

هتل ترنج کیش

نمایی از هتل ترنج کیش

این هتل در قسمت غربی جزیره قرار دارد و ساخت آن بر روی آب های خلیج فارس صورت گرفته است. کسانی که در این هتل اقامت دارند می توانند به چشم انداز زیبای طلوع و غروب خورشید دسترسی داشته باشند.

هتل مارینا پارک

نمایی از هتل مارینا کیش

هتل پنج ستاره مارینا در سال 1390 به بهره برداری رسید. از ویژگی های دل انگیز این هتل، قرار گیری آن در کنار ساحل مرجانی است.

هتل داریوش کیش

نمایی از هتل داریوش کیش

هتل داریوش یکی از مشهورترین هتل های کیش است. طراحی این هتل با استفاده از معماری ایران در دوران باستان صورت گرفته است. سبک طراحی و مدرن بودن ساختمان داخلی هتل از جمله عواملی است که توجه گردشگران زیادی را به خود معطوف کرده است.  

مراکز خرید کیش از جمله راهنمای کامل سفر به کیش

یکی از جملات معروف روانشناسان این است که با خرید استرس خود را کاهش دهید. شما می تواند با استفاده از این جمله به کیش سفر کرده و خریدی رویایی را تجربه کنید!

مراکز خرید لوکس کیش

مرکز خرید سارینا کیش

یکی از مراکز لوکس کیش مرکز کوروش برند سنتر است. این مجموعه در سال 1396 تاسیس شده است. از مراکز لوکس دیگر می توان به مرکز خرید سارینا اشاره کرد.

مراکز خرید ارزان و مقرون به صرفه

نمایی از مرکز خرید مروارید کیش

کسانی که علاقه زیادی به خرید دارند ولی از طرفی نگران هزینه های خرید خود هستند می توانند سری به بازار مرجان کیش و همین طور بازار مروارید بزنند.

مراکز خرید شکلات کیش

یکی از خوراکی های خوشمزه کیش که می توان از آن برای سوغاتی نیز استفاده کرد شکلات است. قیمت شکلات در کیش نسبت به شهرهای دیگر پایین تر است. از جمله مراکز خرید شکلات می توان به پردیس دو، مریم دو، دامون، پانیذ و مرجان اشاره کرد.

چه نوع تفریحات آبی ای در کیش در دسترس است؟


اسکوتر زیردریایی، غواصی، بنانا سواری، شاتل سواری، پاراسل، قایق های تندرو، قایق های کف شیشه ای، کیبل اسکی، فلای بورد، پلاژ بانوان

جاذبه های تاریخی شهر کیش کدامند؟

آب انبار، خانه اعیانی، شهر باستانی حریره، کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز، خانه مردم شناسی بومیان

مشهورترین غذاهای محلی کیش کدامند؟

سمک مشوی، مرگوگ

سوغاتی در کیش چی بخریم؟

ماهی و میگو، صنایع دستی، صدف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *