ییلاق خصیل دشت گیلان

ییلاق خصیل گیلان
ایران گردی, گیلان

ییلاق خصیل دشت گیلان از جاهای دیدنی این خطه است که مخصوصا برای روزهای گرم سال می تواند دلپذیر باشد. این ییلاق در کوه رانکوه واقع شده است. این مکان از سطح دریا 1900 متر فاصله دارد. برای آشنایی با این ییلاق با یابکس همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط هواپیما چارتر می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

آشنایی با ییلاق خصیل دشت

این ییلاق در نزد محلی ها به اسم ییلاق خصیب دشت هم خوانده می شود. در این مکان هوای تمیز، منظره های سرسبز و گل های زیبا در انتظار شما هستند. از آن جا که هوای این منطقه خنک است بهترین زمان برای رفتن به آن در بهار و تابستان است، البته در پاییز هم دمای خنکی در این مکان جریان دارد. از آن جا که هرچه یک مکان در ارتفاع بالاتری از سطح دریا باشد دمای خنک تری هم خواهد داشت، در نتیجه این دشت با ارتفاع 1900 متری دوازده درجه نسبت به مکان های دیگر خنک تر است.

ییلاق خصیل گیلان

روستایی که در ییلاق خصیل دشت گیلان است از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی نکرده و در آن ساختمان های زیادی ساخته نشده است. همین مورد باعث جذب بیشتر گردشگران به آن شده است. از دیگر روستاهای این ناحیه می توان به هلودشت یا بلوردکان اشاره کرد و باید گفت که مردم این ییلاق گیلک هستند.

آدرس ییلاق خصیل دشت چیست؟

استان گیلان، شهرستان املش و بخش رانکوه املش.

موقعیت مکانی ییلاق خصیل دشت روی گوگل مپ

بهترین زمان برای بازدید از ییلاق خصیل دشت

ییلاق خصیل گیلان

در فصل بهار مخصوصا در اردیبهشت زمان مناسبی برای بازدید از این ناحیه است. زیرا در این زمان همه جا سبز و زیبا است. در این موقع گل ها در بخش های مختلف روستا دیده می شوند و غنچه های گل روی درخت ها باز شده اند.

البته بهتر است با خود لباس گرم داشته باشید، چون با اینکه بهار است، اما هوا اندکی از سرمای زمستان را در خود دارد. در تابستان اما دما مطبوع است و نیاز نیست نگران سرما باشید. سپس به فصل پاییز می رسیم. در این فصل دشت لباسی رنگارنگ به تن خود کرده است.

اما توجه داشته باشید که قسمتی از جاده ای که به ییلاق خصیل دشت گیلان منتهی می شود خاکی است، در نتیجه در فصل پاییز و زمستان حرکت در آن دشوار خواهد بود. در زمستان هم برف این منطقه را در برمی گیرد و جاده بسته می شود. حتی گاهی هوا آنقدر سرد است که مردم روستا هم به قشلاق می روند.

نحوه دسترسی به ییلاق خصیل دشت گیلان

برای رسیدن به این مکان باید به طرف املش رفته، سپس مسیر خود را به طرف روستای لات لیل ادامه دهید. سپس یک جاده هفت کیلومتری در مقابل شما قرار می گیرد که پیچ و خم های زیادی دارد و به دلیل کوهستانی بودن باید مراقب باشید.

در ادامه به هلودشت خواهید رسید که ییلاق مورد نظر تنها اندکی با آن فاصله دارد. البته برای اینکه به مقصد برسید، بهتر است تا راه را از ساکنان محلی ناحیه جویا شوید، چون هیچ تابلویی وجود ندارد.

در صورتی که می خواهید از تهران سفر کنید باید ابتدا به طرف گیلان و املش بروید، سپس بقیه راه را همان طور که بیان کردم طی کنید. توجه داشته باشید که قسمتی از این جاده خاکی است.

علت انتخاب اسم ییلاق خصیل دشت

نکته جالب این است که هیچ کس به درستی اطلاع ندارد که علت انتخاب این نام چه بوده است. اما همان طور که گفتیم مردم این ییلاق را به اسم خصیب دشت هم می شناسند.

آب‌وهوای ییلاق خصیل دشت گیلان

این ییلاق هوای بسیار خنکی در بهار دارد. مخصوصا در ماه اردیبهشت که زمان رویش گل های وحشی است، تصویری بسیار زیبا از طبیعت در ذهن شما نقش خواهد بست.

اما در تابستان دمای هوا ملایم تر می شود. با این حال همچنان دما چندان بالا نیست. اما به دلیل وجود رطوبت می تواند برای گردشگران حساس مشکل زا باشد. همین طور این رطوبت باعث می شود تا هوا گرم تر شود. با این حال تابستان هم این منطقه بسیار زیبا و سرسبز است.

سپس در پاییز با تغییر رنگ برگ درختان روبه رو می شویم. در این فصل میزان مه بیشتر می شود و گاهی نمی توانید اطراف خود را هم ببینید. اما این مه هم باعث می شود تا زیبایی این ناحیه بیشتر شود.

سپس در زمستان برف روی دشت و کوه می نشیند و رفتن به این ییلاق سخت خواهد شد. حتی ممکن است جاده هم بسته شود. با این حال اگر در این فصل به این منطقه سفر کنید، شاید بتوانید در خانه های روستایی ساکن شوید.

پوشش گیاهی و جانوری ییلاق خصیل دشت گیلان

در این ییلاق گیاهان دارویی هم رشد می کنند. برای مثال سبزی کوهی یکی از این گیاهان است که مردم محلی برای پخت غذا هم از آن استفاده می کنند. اگر می خواهید سبزی محلی جمع کنید می توانید از روستاییان کمک بگیرید.

از دیگر سبزی هایی که مردم از آن استفاده می کنند، می توان به چوچاق و کوت کوته اشاره کرد. از چوچاق برای درست کردن ترشی هم استفاده می کنند و نقش اصلی در غذاهای این ناحیه دارد. علت آن وجود عطر آن است که باعث می شود غذاها خوشمزه تر شوند.

امکانات ییلاق خصیل دشت گیلان

این ییلاق با اینکه امکانات زیادی ندارد، از آن جا که تغییرات زیادی نکرده، برای گردشگران جذابیت بیشتری دارد. در این روستا می توانید بافت سنتی را مشاهده کنید. برای اقامت در ییلاق خصیل دشت گیلان یا می توانید چادر بزنید یا در شهرهای اطراف اقامت کنید. البته ممکن است تا در روستا هم بتوانید اتاقی را اجاره کنید.

جاهای دیدنی در حوالی ییلاق خصیل دشت

روستای هلودشت نسبت به ییلاق امکانات بیشتری دارد، در نتیجه مسافران بیشتری به این روستا می روند. برای مثال شما می توانید اتاق هایی را در این جا اجاره کنید و زمانی را در آرامش در خانه بنشینید و از دیدن طبیعت زیبا لذت ببرید.

شهر املش

املش

این شهر از روستای خصیل دشت فاصله چندان زیادی ندارد. در واقع این شهر در مسیر رسیدن به این ییلاق است. شهر مورد نظر امکانات بسیار مناسبی دارد و چندین اقامگاه هم در آن موجود است. شما می توانید روزها برای گردش به ییلاق بروید و شب برای خواب به شهر املش بازگردید.

غار تلابن گورج در نزدیکی ییلاق خصیب دشت

غار مورد نظر از شهر املش نود کیلومتر فاصله دارد. ابعاد غار 22 متر طول و شش متر عرض است. این غار را با اسم تولابن هم می شناسند. از آن جا که دهانه غار بزرگ است، امکان وارد شدن به آن به آسانی امکان پذیر است.

برای رسیدن به این غار باید چندین متر پیاده روی کنید زیرا غار در یک دامنه ایجاد شده است. در نزدیکی این غار یک قلعه به اسم شاه نشین گورج هم قرار دارد که البته این سازه در بالای این غار است. استخون های انسان های پیدا شده در این حوالی به زمان آهن تا پیش از اسلام باز می گردند. در حال حاضر این غار را برای نگهداری دام ها استفاده می کنند.

آبشار سیاه تاش

آبشار سیاه تاش

این آبشار در سی سرا شکل گرفته است و یکی از جاهای دیدنی گیلان به شمار می رود. برای رسیدن به این آبشار باید وارد جنگل شوید. این آبشار از شهر املش بیست کیلومتر فاصله دارد و همان طور که گفتیم بعد از دو کیلومتر پیاده روی به آن خواهید رسید.

اگر اهل کوهنوردی هستید باید سری به این منطقه بزنید. قدمت آبشار تقریبا به صد سال پیش باز می گردد و شما می توانید روی دیوارهای آبشار هم کوه نوردی کنید. البته باید تجهیزات مناسب را داشته باشید.

این آبشار روی یک دیواره سنگی شکل گرفته و پشت آن می توانید سنگ های تاریخی را بیینید.

غار سیاه استخر

این غار از جمله بناهای تاریخی این شهر محسوب می شود. با اینکه فضای غار چندان بزرگ نیست اما در واقع در گذشته های دور اشخاصی در این غار ساکن بوده اند.

اقامت در ییلاق خصیل دشت گیلان

یکی از گزینه های اقامتی این است که می توانید از روستاییان درخواست کنید که مدتی در خانه آن ها اقامت داشته باشید و هزینه آن را پرداخت نمایید. همین طور می توانید چادر مسافرتی هم در دامنه کوه برپا کنید و از طبیعت لذت ببرید.

ویلاهای روستای هلودشت هم می تواند برای اسکان در نظر گرفته شوند. البته در این ییلاق هم یک اقامتگاه ساخته شده است. سوئیت های آن دارای وسایل بهداشتی، حمام، سیستم گرمایشی و سرمایشی و آشپزخانه هستند.

البته این اقامتگاه ها گران تر از ویلاهای هلودشت هستند و مشخصا دلیل آن وجود امکاناتی است که در آن در نظر گرفته شده است. همراه داشتن پول نقد برای اجاره می تواند گزینه بهتری از کارت باشد.

اقامت در هتل‌های نزدیک به ییلاق خصیل دشت گیلان

همان طور که گفتیم در روستای هلودشت هم محل هایی برای اجاره وجود دارد که دارای امکانات مناسبی هستند. در بالای آن ها هم یک بخشی قرار دارد که می توانید در آن چایی بنوشید و از فضای باز لذت ببرید.

موقعیت مکانی ییلاق خصیل دشت گیلان

ییلاق مورد نظر از املش هست کیلومتر فاصله دارد و در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار گرفته است. همین طور شما می توانید به دو ییلاق دیگری هم که در این ناحیه هستند به نام های هلودشت و بلوردکان سر بزنید.

نکات مهم درباره سفر به ییلاق خصیل دشت

ییلاق خصیل دشت گیلان

ییلاق در همه فصل های سال آب و هوای تمیزی دارد. با این حال بهترین زمان برای سفر به آن در نیمه اول سال است، زیرا بعدا باران و برف آغاز می شود و امکان بسته شدن مسیر هم وجود دارد یا ممکن است در جاده گیر کنید.

از ریختن زباله در این مکان خودداری کنید و با خود کیسه های پلاستیکی داشته باشید. حتی در صورت سفر در بهار و تابستان با خود لباس گرم ببرید زیرا در هر صورت دمای این جا از سایر نواحی کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *