عمارت شاپوری شیراز، خانه ای تاریخی

عمارت شاپوری
ایران گردی, شیراز

این عمارت قدیمی زمانی محل گذر تاجران بوده است. این خانه پر نقش و نگار در باغی زیبا قرار گرفته است و قدمتی به اندازه یک صد سال دارد. برای آشنایی با خانه شاپوری شیراز با ما همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط هواپیما چارتر شیراز می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

تاریخچه عمارت شاپوری شیراز

این عمارت تقریبا متعلق به صد سال پیش است و می توان حدس زد که در سال های 1310 تا 1315 تاسیس شده است. فرمان ساخت این بنا توسط عبدالصاحب شاپوری صادر شده است. وی از تاجران آن زمان بوده است. این خانه تا سال های 70 هم متعلق به خاندان شاپوری بوده است، اما هشت سال بعد سازمان میراث فرهنگی خانه شاپوری را خریداری کرد و از آن به عنوان یک اثر تاریخی به ثبت رسید.

معماری عمارت شاپوری شیراز

تصویری از عمارت شاپوری

این عمارت وسعتی برابر با 800 متر مربع دارد و باغ آن به تنهایی چهار هزار متر مربع است. علاوه بر آن می توانید صدای فواره های آن را هم گوش دهید.

نمای خانه شاپوری شیراز

در ابتدای ورود به این بخش و بعد از گذشتن از میان باغ یک خانه دو طبقه به شما خوش آمد می گوید. در عمارت شاپوری شیراز گچ بری و ستون ها در بالکن طبقه دوم توجه شما را به خود جلب می کنند. همچین طور تزئیناتی هم در بخش بیرونی عمارت استفاده شده است.

این خانه به طور کاملا قرینه ساخته شده است و نمای آن متاثر از دوره قاجاریان و پهلوی است. البته بالکنی که در آن ساخته شده، می تواند الهام گرفته از معماری اروپایی باشد.

ورودی عمارت شاپوری

بخش ورودی خانه از قسمت جلوی عمارت نیست و شما مجبورید تا به سمت شمالی آن حرکت کنید تا وارد بنا بشوید. سپس در میانه خانه با یک راه پله مواجه می شوید که به طبقه بالا می رود. وجود یک راه پله در خانه از دیگر بخش های عجیب معماری عمارت شاپوری است. زیرا در گذشته هیچ وقت از همچنین چیزی در خانه ها استفاده نشده بوده است.

حوض

حوضی که در عمارت شاپوری قرار گرفته است، یک حوض پنج پر است. این حوض در واقع به صورت مستطیل شکل ساخته شده است. به طور کلی در اکثر بناهای قدیمی حوض را در بخش میانی عمارت قرار می داده اند اما حوض عمارت شاپوری متفاوت است.

حوضی که در این مکان قرار گرفته است از سنگ گندمک ساخته شده است و کاشی های داخل حوض هم آبی رنگ هستند. وجود گلکاری ها و گلدان ها جلوه جذابی به حوض عمارت شاپوری بخشیده است.

طبقات

هر طبقه در خانه شاپوری شامل اتاق هایی می شود که کاربرد خاص خود را دارند. در واقع اینکه هر اتاق برای مورد مخصوصی استفاده شود، ایده ای خلاقانه در زمان خود محسوب می شود.

بالکن

با رفتن به طبقه دوم این بنا می توانید باغ زیبایی را همراه با حوض آن تماشا کنید.

الگوهای استفاده شده در خانه شاپوری

عمارت شاپوری شیراز

بخشی از ایوان که در طبقه دوم این بنا قرار گرفته است، گچ بری های زیبایی دارد. بعد از این گچ بری ها می توان به کاشی کاری رسید. در روی این کاشی کاری ها یک انسان بالدار در رنگ های قرمز، سفید و لاجوردی وجود دارند. طرح مورد نظر به جای مانده از زمان هخامنشی است.

از دیگر بخش های جذاب آن می توان به نقاشی ها و همین طور کاشی کاری ها اشاره کرد. سپس اگر به ستون های 14 تایی توجه کنید، می بینید که در نوع خود بسیار ویژه هستند. هم اکنون از این خانه به عنوان کافه و رستوران استفاده می شود.

باغ عمارت شاپوری

با اینکه ساختمان کاملا قرینه است، اما درختانی که در دو طرف آن کاشته شده اند، شبیه هم نیستند که این موضوع در آن یک قانون شکنی محسوب می شده است. درختان باغ شامل کاج، انجیر، خرما، سرو، نارنج و … می شوند. بهترین زمان برای دیدن این باغ در فصل بهار است، تا بتوانید عطر بهار نارنج را هم در میان فضای باغ حس کنید.

بخش‌های باغ

از دیگر بخش هایی که در این عمارت قرار گرفته است، می توان به اندرونی، عمارت ورودی، حیاط و عمارت کالسکه اشاره کرد. با این حال فقط عمارت اصلی و قسمتی از باغ است که به سازمان میراث فرهنگی تعلق دارد و بقیه بخش ها متعلق به خود خاندان است.

نمایشگاه آثار هنری و صنایع دستی

نمایشگاهی مخصوص آثار هنری شیراز در این عمارت برگزار می شود که برای علاقمندان صنایع دستی فرصت مناسبی است که در آن شرکت کنند.

جاهای دیدنی اطراف عمارت شاپوری شیراز

مسجد وکیل

بازار وکیل

ارگ کریمخان زند

خانه تاریخی فروغ‌الملک

حمام وکیل

آرامگاه شاهچراغ

سرای مشیر

نحوه دسترسی به خانه شاپوری شیراز

خانه شاپوری شیراز

برای رفتن به این خانه باید به بلوار زندیه و سپس محله انوری مراجعه کنید. اگر از محلی ها هم سوال کنید به شما کمک خواهند کرد.

آدرس خانه شاپوری شیراز: بلوار زندیه، خیابان انوری، عمارت شاپوری.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

در صورتی که از تاکسی استفاده می کنید کافی است به راننده بگویید خانه شاپوری و خود را در مقصد خواهید یافت. اما چنانچه قصد استفاده از مترو را دارید باید در ایستگاه زندیه پیاده شوید و سپس از خیابان توحید به طرف انوری حرکت کنید. برای استفاده از اتوبوس می توانید سوار اتوبوس های پایانه ولیعصر به پایانه نمازی شوید.

هزینه ورودی خانه شاپوری شیراز: در حدود 2 هزار تومان برای ایرانیان و 5 هزار تومان برای توریست های خارجی

ساعت بازدید از خانه شاپوری شیراز: از ساعت هشت صبح تا دوازده شب

خانه شاپوری شیراز کجاست؟

بلوار زندیه، خیابان انوری، عمارت شاپوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *