بازار تجریش تهران، بازاری قدیمی در دل تهران

بازار تجریش
ایران گردی, تهران

بازار تجریش با برق و رنگ های شادش، دنیای متفاوتی در دل تهران خاکستری است. آیا عاشق بازارهایی با بافت قدیمی هستید؟ بازارهایی که پر از کوچه های رنگارنگ است و کشف همه این کوچه ها به چند روز وقت نیاز دارد؟ اگر جواب شما مثبت است، بازار تجریش همان چیزی است که می خواهید. در ادامه با مجله گردشگری یابکس همراه باشید تا با بخش های هیجان انگیز این بازار شگرف آشنا شوید. همین طور برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما تهران می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

بازار تجریش، پر از المان های تاریخی

اگر از مسافران داخلی و گردشگران خارجی بپرسید در تهران به چه مکان هایی می خواهند بروند، به احتمال زیاد به بازار سرپوشیده و قدیمی تجریش به عنوان یکی از جاهای دیدنی شهر تهران اشاره خواهند کرد. بازسازی بازار تجریش به اندازه ای موفق بوده است که برخی آن را شبیه بازار بزرگ تهران می دانند.

این بازار نزدیک به چهارصد حجره دارد و می توانید اسم هر یک را روی کاشی فیروزه ای بالای هر حجره مشاهده کنید. اگر دالان های بازار را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید، به بازار میوه خواهید رسید که قدیمی ترین قسمت بازار تجریش به شمار می رود. جالب است بدانید مراسم های محرم در قدیم در این قسمت برگزار می شد.

بازار تجریش در روزهای تعطیل و عصرها بسیار شلوغ می شود و اگر نزدیک به سال جدید آن جا حضور داشته باشید، حتما چیزهای جالبی مانند حاجی فیروز و سفره های رنگارنگ هفت سین را خواهید دید. تمام وسایل مورد نیاز برای سفره سال نو را می توانید در اینجا پیدا کنید. البته برای خرید سمنو پیشنهاد می کنیم حتما به مغازه پرقدمت سمنو فروشی عمه لیلا سری بزنید.

سفر کردن به نقاط مختلف تهران گاهی زمان بر است و مسافران ممکن است در پیدا کردن مکان مورد نظر خود به مشکل برخورد کنند. یکی از مهم ترین مزایای این بازار زیبا این است که می توانید آن را به آسانی پیدا کنید. تنها کافی است به وسیله مترو یا خودروی خود به میدان تجریش بروید. اگر قصد دارید به امامزاده صالح نیز سری بزنید، بهتر است بدانید بازار تجریش کاملا نزدیک این امامزاده است.

تاریخچه بازار تجریش

اگر به دیوارهای این بازار توجه کنید، می توانید نقش ها و کاشی کاری های قدیمی را مشاهده کنید. پس اگر می خواهید سفری به تاریخ نیز داشته باشید، بازار تجریش را از دست ندهید. جالب است بدانید این بازار بیش از یک قرن پیش ساخته شده است. در آن زمان ها به جای پاساژ قائم و آپارتمان های دیگر تنها باغ های میوه به چشم می خورد.

البته بهتر است بدانید برخی می گویند بازار تجریش 80 سال پیش ساخته شده است و برخی از بازاریان نیز عقیده دارند قدمت آن به بیش از یک قرن و نیم می رسد. برخی از سازه ها مانند تکیه بزرگ تجریش نزدیک به دو قرن پیش ساخته شده اند و می توانند نظر بازاریان را تایید کند.

معماری جالب و چشم گیر بازار تجریش

بازار میوه تجریش

اگر در حجره های بازار تجریش قدم بزنید ممکن است این سوال به ذهن شما برسد که این دیوارهای سنتی چه داستانی در دل خود مخفی کرده اند؟ تکیه مستطیلی این بازار با ایوان های سبزش می تواند شما را میخکوب کند. معماران این بازار حتما در کار خود مهارت بالایی داشته اند؛ زیرا جریان هوای این بازار مناسب است. سوراخ های سقف گنبدی هوا و نور را به این بازار هدایت می کنند.

در سال های مختلف بازسازی هایی برای حفظ این معماری و بافت سنتی انجام گرفته است. بهتر است بدانید به جای ستون های فلزی کنونی تکیه، ستون هایی از جنس چوب قرار داشتند. معمولا در همه مواقع سال از طبقه دوم تکیه برای مقاصد تجاری استفاده می شود. البته ممکن است برای مراسم مذهبی نیز استفاده شوند.

ماجراجویی در حجره های بازار تجریش

چه چیزی می خواهید خریداری کنید؟ جواب شما هر چه که باشد، در این بازار یافت می شود! اگر بیشتر به حجره ها توجه کنید، نظم جالبی را مشاهده خواهید کرد. این نظم در اندازه مغازه ها تا کالاهای فروشی آن ها به چشم می خورد. برای مثال، اگر از متروی تجریش بخواهید به بازار وارد شوید، می توانید بستنی و آبمیوه فروشی های بسیاری را ببینید. از آنجایی که این نوع مغازه ها در ابتدای بازار تجریش هستند، می توانند شلوغی درون بازار را کاهش دهند.

اگر پا به درون بازار بگذارید ابتدا مغازه های آلوچه و خشکبار فروشی و سپس حجره های سایر انواع خوراکی، پوشاک و لوازم خانه را مشاهده خواهید کرد. این مغازه های رنگارنگ می توانند نظر شما را جلب کنند و شما را با دستی پر و جیبی خالی روانه خانه کنند.

پوشاک

هر نوع پوشاکی را که مورد نظرتان است می توانید در حجره های پوشاک پیدا کنید. هر جنسیت و هر سنی می تواند لباسی با قیمت معقول و مناسب پیدا کند؛ زیرا بیشتر فروشنده ها عمده فروش هستند.

لوازم خانگی

اگر به دنبال تهیه جهیزیه هستید یا می خواهید ظروف بلوری خریداری کنید، حتما به بخش لوازم خانگی بازار تجریش سری بزنید. همه انواع لوازم خانگی در جنس های مختلف در این بازار پیدا می شود.

میوه و تره بار

برخی افراد به دلیل کمبود وقت ممکن است میوه یا سبزیجات مورد نظر خود را از حجره های اطراف بازار خریداری کنند؛ ولی خرید میوه از بخش تکیه بازار حس و حالی دیگر دارد.

ترشی، لواشک و ادویه

این بخش برای بسیاری از افراد جذاب است. ممکن است اصلا با هدف خرید ترشی یا آلوچه وارد بازار سنتی تجریش نشده باشید ولی این ترشی ها و آلوچه های رنگارنگ شما را به خرید ترغیب خواهند کرد.

صنایع دستی

حتی اگر نمی خواهید صنایع دستی خریداری کنید، حتما از این بخش بازدید کنید. جواهرات و فرش های دستبافت بازار تجریش می توانند ماجراجویی شما را لذت بخش تر کنند.

رستوران ها و کافه های بازار تجریش

ساعت ها قدم زدن در بازار ممکن است شما را خسته و گرسنه کند؛ بنابراین، بهتر است بدون خوردن چیزی در رستوران و کافه هایش به خانه برنگردید. اگر از هر فردی در تهران درباره بهترین رستوران بازار تجریش بپرسید، به احتمال زیاد او به علت رستوران ها و کافه های خوشمزه زیاد بازار نخواهد توانست اسم یکی را به شما بگوید. 

انواع رستوران سنتی یا فست فود در بازار تجریش یا در اطراف آن وجود دارند و دست شما را برای انتخاب کاملا باز می گذارند. البته از فروشنده های سیار خوراکی نیز غافل نشوید که می توانند خوشمزه ترین خوراکی عمرتان را به شما بفروشند! بوی کباب و خوراکی های خوشمزه در زمان ناهار شما را به سوی خود می کشانند.

در آخر این بخش بهتر است بهترین رستوران های بازار تجریش را به شما معرفی کنیم. ما رستوران های آش سیدمهدی، اردک آبی، کباب ناب، فلوت، باغجه و شمرون کباب را به شما پیشنهاد می کنیم. اگر هم می خواهید کمی تنقلات خوشمزه بخورید، حجره های عمه لیلا، داریوش و اکبر مشتی را در ابتدای لیست قرار دهید. 

داستان تکیه پرقدمت بازار تجریش

تکیه تجریش

اگر دوست دارید یکی از پرقدمت ترین تکیه های شهر تهران را ببینید، بازار تجریش آن را در دل خود جای داده است. بخش وسیعی از این تکیه به فروش میوه اختصاص داده شده و مکانی برای عزاداری در ماه محرم است. شکوه و آوازه تعزیه هایی که در ماه محرم در این تکیه برگزار می شوند به اندازه ای است که به عنوان میراث معنوی کشور ثبت شده است.

جالب است بدانید بیش از دو قرن پیش، اهالی تجریش این تکیه را برای برگزاری مراسم مذهبی به ویژه مراسم محرم ساخته اند. تکیه ابتدایی سقفی نداشت و بعدها به علت باران سقفی برای آن ساخته شد. متاسفانه سیل سال 1366 منجر به خراب شدن تکیه بازار تجریش شد. ولی دوباره تکیه بازسازی شد و اکنون به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز برای مراسم ماه محرم محسوب می شود.

مساجد قدیمی بازار تجریش

در زمان قدیم اغلب مسجدها و مدارس در نزدیکی بازارها ساخته می شدند. مسجد صاحب الزمان، مسجد سیدالشهدا و مسجد اعظم نیز در اطراف بازار تجریش بنا شده اند. مسجد اعظم که قدیمی ترین مسجد این بازار به شمار می رود، نزدیک به صد سال پیش ساخته شده است.

اگر در ماه محرم یا شب های قدر از نزدیکی مسجد اعظم گذر کنید خواهید دید که مراسمی در آن در حال برگزاری است. جالب است بدانید ظرفیت این مسجد نزدیک به هفتصد نفر است و سیاستمداران نیز در مراسم مذهبی آن شرکت می کنند. مسجد اعظم مرکز مذهبی و سیاسی پایتخت محسوب می شود.

برگزاری مناسبت های مختلف در بازار تجریش

بازار تجریش در مناسبت هایی مانند عید نوروز یا ماه محرم حال و هوایی متفاوت با دیگر روزها دارد. مردم از دیرباز هنگام این مناسبت ها در بازار جمع می شوند. همان طور که پیش تر اشاره کردیم، مراسم مختلفی در نقاط مختلف بازار مانند تکیه یا مسجدها در ماه محرم و سایر مناسبت های مذهبی برگزار می شود.

علاوه بر این مراسم ها، مردم ساکن تهران و شهرهای اطراف در نوروز به این بازار سفر کرده و آن را به مکانی شلوغ و پر از ترافیک تبدیل می کنند. در این روزها به آسانی می توانید بوی نوروز را استشمام کنید و سین های هفت سین را از این بازار خریداری کنید. البته نباید از حضور حاجی فیروز و رقص پر از انرژی او غافل شویم.

بهترین زمان برای رفتن به بازار تجریش

افراد ممکن است به دلایل مختلف به بازار تجریش بروند و بهترین زمان بستگی به همین دلایل دارد. برای مثال، اگر می خواهید برای خرید به بازار بروید، اواسط هفته که بازار خلوت است بهترین زمان محسوب می شود. البته منظور ما اواسط آخرین هفته سال نیست!

اگر هم این بازار را برای خوراکی های خوشمزه و کمی قدم زدن انتخاب کرده اید، عصرها زمان مناسبی برای شماست؛ زیرا در این زمان همه حجره ها باز هستند و می توانید از شب های چشم نواز محله تجریش نهایت لذت را ببرید. همچنین اگر عاشق حضور در مراسم مذهبی هستید، در هفته اول محرم یا شب های قدر ماه رمضان به این بازار سفر کنید.

بازار تجریش در چه ساعاتی باز است؟

این بازار از 9 صبح تا 10 شب در همه روزهای سال حتی جمعه ها پذیرای بازدیدکنندگان است. اگر از شلوغی خوشتان نمی آید، ما به شما پیشنهاد می کنیم رفتن به بازار تجریش را به شب ها یا روزهای آخر هفته موکول نکنید.

نشانی بازار تجریش تهران

گاهی آدرس برخی از مکان های دیدنی تهران دو یا سه خط است و مسافر را از رفتن به آن مکان منصرف می سازد؛ ولی آدرس بازار تجریش تنها نیم خط است: میدان تجریش، جنب امام زاده صالح.

چگونه به بازار تجریش برویم؟

  1. مترو: سوار خط متروی تجریش-کهریزک شوید.
  2. BRT: سوار اتوبوس خط 7 راه آهن-تجریش شوید و در انتهای میدان قدس پیاده شوید. سپس تنها لازم است 5 دقیقه راه بروید تا به بازار تجریش برسید. اگر خانه یا هتل شما در شرق تهران است، اتوبوس رسالت-قدس می تواند شما را به بازار برساند. سوار شدن به بی آر تی ارزان ترین گزینه است.
  3. تاکسی: این گزینه کمی گران است و شما را سریع تر به بازار تجریش می رساند. تاکسی اینترنتی نیز گزینه مناسبی محسوب می شود.
  4. خودرو شخصی: ما به شما پیشنهاد می کنیم از مسیریاب های ایرانی یا خارجی برای رسیدن به بازار تجریش استفاده کنید. پارکینگ های متعددی در اطراف بازار وجود دارند؛ بنابراین، نگران جای پارک نباشید.

بازار تجریش، یکی از بهترین بازارهای شهر تهران

تاریخچه بازار و بخش های مختلف جذاب آن را با یکدیگر مرور کردیم. امیدواریم مقاله ما به درد شما بخورد و در سال جدید شما نیز یکی از مسافرانی باشید که از این بازار بی نظیر و چشم نواز بازدید می کنید. بازدید از بازار تجریش را حتما در برنامه سفر خود بگنجانید و از بوهای خوشمزه و بافت قدیمی آن لذت ببرید.

از آنجایی که امامزاده صالح در کنار این بازار قرار دارد، با یک تیر دو نشان خواهید زد! همه تهران را به عنوان شهری پر از ترافیک و آلودگی می شناسند؛ ولی شلوغی بازار تجریش می تواند این شهر را شاداب تر نشان دهد.

آدرس بازار تجریش چیست؟

میدان تجریش، جنب امام زاده صالح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *