روستای کندوان تبریز و معرفی سیرتا پیاز آن

روستای کندوان تبریز
ایران گردی, تبریز

روستای کندوان، روستایی است که در صخره ها شکل گرفته است. این روستای مشهور در حوالی تبریز قرار دارد. البته به طور کلی تنها 3 روستای صخره ای در کل دنیا وجود دارد که دوتای دیگر در ترکیه و آمریکا هستند. اگر قصد سفر به تبریز و بازدید از این روستای شگفت انگیز را دارید، برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تبریز می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

آشنایی با روستای کندوان

خانه های این روستا شبیه به کله قند ساخته شده اند. روستای مورد نظر از شهر تبریز 65 کیلومتر فاصله دارد. روستای کندوان در کوه سهند به صورت پیکانی ایجاد شده است. خانه های این روستا به رنگ نخودی هستند و اگر از دور به آن ها نگاه کنید، نمای مخروطی شکل خانه هایی را خواهید دید که در حالت پلکانی ایجاد شده اند.

تفاوت این روستا با دو روستای مشابه این است که این مکان هنوز مورد استفاده قرار می گیرد و متروک نشده است. در کنار روستا همچنین ییلاقاتی هم وجود دارد و رودخانه و چشمه آن باعث شده اند تا زندگی در آن ادامه یابد.

حفظ اصالت در روستای کندوان تبریز

تصویری از روستای کندوان تبریز

روستای کندوان با اینکه در نزدیکی تبریز قرار گرفته است، اما همچنان سنت های خود را حفظ کرده و مردم زندگی ساده ای دارند. تقریبا 800 نفر در این روستا زندگی می کنند و زندگی مردم از طریق باغداری، صنایع دستی و دامداری می گذرد. به دلیل اینکه اکثر زمین های این ناحیه صخره ای است، در نتیجه امکان کشاورزی در آن مهیا نیست. یکی از بخش های مهم این روستا آب معدنی آن است که آب بسیار گوارایی دارد.

تاریخچه روستای کندوان

زمان تاسیس این روستا به درستی مشخص نیست. عده ای معتقد هستند که روستا سه هزار سال پیش شکل گرفته و برخی دیگر قدمت آن را تا هفت هزار سال هم می دانند. با این حال مشخص است که روستا در زمان های بسیار دور شکل گرفته است.

در آن زمان ها آتشفشان کوه سهند هنوز فعال بوده است و مواد مذاب به بخش های پایینی کوه رسیده و در آن جا خشک می شده اند. این مواد در پای کوه روی هم جمع شده و سپس باران و سایر عوامل طبیعی باعث شده تا این مخروط های سنگی شکل بگیرند.

بعد از شکل گیری این ناحیه کم کم مردم به این سمت آمده و با ابزارهایی شروع به کندوکاری داخل این مخروط ها کردند در نتیجه خانه های امروزی شکل گرفت. اما روایت های مختلفی هم درباره اینکه چه افرادی ساکن این خانه ها شدند، وجود دارد.

بعضی ها معتقدند که عشایر این ناحیه از زندگی کوچ نشینی خود دست کشیده و ساکن این خانه ها شدند. عده ای دیگر هم می گویند که روستایی به اسم حیله ور در نزدیکی این محل بوده که مردم این روستا برای در امان ماندن از حمله مغول ها مجبور شدند، خانه های خود را ترک و در این محل ساکن شوند. در این میان بعضی ها معتقدند که عده ای جنگجو از این سنگ های مخروطی برای پناهگاه استفاده می کرده اند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در هنگام ساخت تونل کندوان از دانش مردم این روستا استفاده شده است، به همین علت است که نام این روستا روی تونل گذاشته شده است. در سال های اخیر این خانه ها به صورت مکان های بومگردی در اختیار گردشگران قرار می گرفته اند.

علت انتخاب نام کندوان چیست؟

نمایی از روستای کندوان

مردم قدیمی روستا به آن کندوجان هم می گفته اند. بعضی از مردم معتقدند که این کلمه ریشه ای ترکی دارد و شامل کند یعنی روستا و وان می شود که وان برای مکان استفاده می شود. عده ای دیگر نیز می گویند که این کلمه برگرفته از کندو به همراه “ان” است.

کندوها ظرف هایی هستند که به شکل مخروطی شکل ساخته می شوند و ارتفاع زیادی دارند. این ظرف ها در زمان های گذشته از گل درست می شدند و از آن ها در جهت نگهداری آرد و بقیه مواد استفاده می کرده اند. به همین دلیل به خاطر اینکه این خانه ها شبیه به کندو هستند این روستا به این نام مشهور شده است.

آب و هوای روستای کندوان

این روستا به دلیل قرارگیری در منطقه ای کوهستانی هوای سردی دارد و نیمه مرطوب است. هوای سرد زودتر به این ناحیه می رسد و می توان گفت که از نیمه های شهریور ماه دما رو به سردی می رود و باران هم آغاز می شود. در طول زمستان مخصوصا دما بسیار کاهش یافته و یخبدان های طولانی مدتی حکم فرما می شود.

همچنین در اوایل بهار هم همچنان هوا سرد است اما کم کم هوا بهتر می شود و می توانید زیبایی بهار را در کندوان مشاهده کنید. بهترین زمان برای سفر به این روستا در فصل تابستان است که هوا بسیار خنک و عالی است.

جاهای دیدنی روستای کندوان

خانه های روستای کندوان

این روستا دارای بخش های متعددی است که می توانید از آن ها دیدن کنید. برای مثال باغ ها، رودخانه و همین طور روستای حیله ور از جمله آن ها هستند.

رشته کوه سهند

در فصل های بهار و تابستان دمای هوا در این ناحیه بسیار خوب است، پس بهتر است سری هم به کوه سهند بزنید. در دامنه این کوه گل های بسیار زیبایی می رویند که این مورد باعث شده این کوه به اسم عروس کوه ها شناخته شود.

رودخانه روستای کندوان

رودخانه کندوان بسیار پر آب است و می توانید در آن آب بازی کنید یا میوه های خود را در آن قرار دهید تا خنک بشوند، البته باید مواظب باشید آب آن ها را نبرد! رودخانه کندوان در نزدیکی روستا قرار گرفته است و فاصله زیادی از آن ندارد.

چشمه آب معدنی کندوان

چشمه آب معدنی هم از دیگر جاذبه های روستای کندوان است. همان طور که گفتیم آب چشمه کندوان بسیار گوارا است و خاصیت درمانی هم دارد. چشمه آب معدنی در بخش پایینی روستا است و مردم محلی از آن استفاده می کنند.

باغ‌ها و سایر مناطق روستای کندوان

به علت اینکه بارش باران در این ناحیه زیاد رخ می دهد، در نتیجه باغ های آن بسیار سرسبز هستند. میوه هایی که داخل این باغ ها می رویند شامل بادام، سیب، گردو و … می شوند. شما می توانید از سایه درختان هم بهره ببرید. البته توجه داشته باشید که باید قبل از ورود به باغ از صاحب آن ها اجازه بگیرید.

روستای حیله‌ ور

این روستا در فاصله دو کیلومتری از کندوان تبریز قرار گرفته است. اگر به این روستا وارد شوید، در ابتدا تصور خواهید کرد که مسیر را اشتباهی آمده اید، زیرا خانه ای در سطح زمین وجود ندارد بلکه خانه ها در داخل زمین ایجاد شده اند. خانه های این روستا هم به دست مردم درست شده اند و در آن قسمت های مختلفی مانند انباری، آغل، مطبخ و … وجود دارند.

معماری روستای کندوان

داخل خانه های کندوان

همان طور که گفتیم خانه های این روستا به دلیل مواد آتشفشانی ایجاد شده اند. خانه ها به قیه هم معروف اند که به ترکی به معنی صخره است. ارتفاع خانه های این روستا تا چهل متر هم می رسد.

نحوه ساخت این خانه ها بسیار جالب است. مردمان اولیه ای که در این خانه ها ساکن شدند آن ها را به صورت چند طبقه ایجاد کرده اند. طبقه نخستین بیشتر برای نگهداری حیوانات استفاده می شده و در بقیه طبقات خانواده ها زندگی می کرده اند. طبقه آخر هم معمولا به عنوان محلی برای ذخیره کردن مواد مختلف یا کاه استفاده می شده است.

نحوه ارتباط بین طبقات از طریق پله های کوچک بوده است. خانه های روستای کندوان را می توان به خانه های ماسوله شبیه دانست. همین طور خانه ها توسط مسیرهایی که پله های سنگی دارند به یکدیگر مرتبط هستند.

خانه های روستای کندوان در مقابل گرما و سرما مقاوم هستند، به طور مثال در تابستان که هوا گرم است، داخل خانه ها خنک است. در ادامه به معرفی بخش های مختلف خانه می پردازیم.

ورودی خانه و درب اصلی

در این خانه های کندویی شکل چوبی است و بسیار کوچک هستند. ارتفاع درهای این خانه ها به یک و نیم متر می رسند. علت این امر این است که کندن در داخل صخره بسیار دشوار بوده و همین طور اگر درهای بزرگتری ساخته می شده احتمالا صخره ها ریزش می کرده اند.

بخشی به اسم آستانا وجود دارد که به پایین چارچوب می گویند. این بخش مقداری از سطح زمین بالاتر است تا آب به داخل خانه وارد نشود. در خانه های بزرگتر بخشی وجود دارد که قسمت ورودی را به پذیرایی و نشیمن متصل می سازد. در گذشته به این بخش دهلیز می گفته اند. شستشو و حمام در این بخش انجام می شده است. البته قسمت دهلیز در خانه های کوچیکتر وجود ندارد.

فضای اصلی خانه‌

از این بخش برای برای خواب اعضای خانواده یا برپایی مهمانی استفاده می شده است. در دیوارهای این بخش طاقچه هایی وجود دارند که در آن ها وسایل خانه مانند آینه و ظرف و ظروف قرار می گیرند.

همچنین بخشی مانند سکوی سنگی هم وجود دارد که از آن برای تخت خواب استفاده می کنند. در این خانه ها از گلیم برای فرش کردن کف اتاق استفاده می شود. برای آشپزی کردن هم تنوری در زمین حفر شده تا نان و غذای خود را در آن طبخ می کنند. شاید برای شما این سوال مطرح باشد که دود چگونه از خانه خارج می شود؟

برای خارج شدن دود بخش های قیفی شکلی در سقف کنده شده اند که باعث می شوند دود از خانه خارج شود. بخشی هم به اسم یوک یری وجود دارد که در آن رخت خواب و لباس خود را قرار می دهند و پرده ای جلوی آن را می گیرد.

آشپزخانه‌

تعدادی از این خانه ها علاوه بر مطبخ دارای آشپزخانه جداگانه ای هستند که در بیرون از خانه وجود دارد.

انباری خانه‌ ها

بخشی به اسم انباری هم در این خانه ها وجود دارد که به آن گزنه می گویند که همان طور که گفتیم برای نگهداری مواد غذایی یا سایر وسایل استفاده می شود.

پنجره‌ خانه‌ های کندوانی

پنجره ها در بخش بالایی خانه ایجاد شده اند و از جنس چوب هستند. همین طور برای اینکه از وارد شدن آب باران و برف به خانه جلوگیری شود پنجره ها را در داخل دیوار درست کرده اند.

کوچه ‌های روستای کندوان

روستای کندوان

پله هایی در این روستا ایجاد شده اند که به حالت سنگی هستند، این پله ها باعث می شود تا رفت و آمد در میان خانه ها آسان تر صورت بگیرد. همین طور پله ها دارای شکاف هایی هستند که در فصل های بارندگی آب از میان آن ها عبور می کند و در سایر مواقع فاضلاب از آن ها رد می شود.

آبریزگاه در مسیر روستای کندوان

از آن جا که جنس خاک این منطقه آهکی است، در نتیجه مردم برای اینکه بتوانند فاضلاب را از روستا خارج کنند، آبریزگاهی در 2 طبقه ایجاد کرده اند که 2 چاه هم دارد. هرگاه که یکی از چاه ها می گیرد، فاضلاب داخل آن را خشک می کنند و برای کود دادن از آن استفاده می نمایند.

تفریحات روستای کندوان تبریز

عکاسی در روستای کندوان تبریز

اگر علاقه به عکاسی و ثبت منظره دارید حتما دوربین خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید از مناظر زیبای این روستا عکس بگیرید. همین طور آسمان پر ستاره در هنگام شب نیز برای گرفتن عکس بسیار مناسب است.

گشت‌وگذار در طبیعت

یکی دیگر از تفریحاتی که می توان انجام داد، قدم زدن در میان روستا یا سر زدن به علفزاها و کوه ها است. می توانید در کنار رودخانه هم پیک نیک برگزار کنید.

امکانات رفاهی روستای کندوان تبریز

در این روستا انواع مختلف خدمات رفاهی وجود دارند که از جمله آن ها می توان به سرویس بهداشتی، مرکز درمانی، مسجد، رستوران، وسایل بازی کودکان، آلاچیق، داروخانه و بخش سوغاتی اشاره کرد.

بهترین زمان برای سفر به روستای کندوان تبریز

سفر به این روستا بستگی به آب و هوای منطقه دارد. زمستان ها هوا بسیار سرد است و روستا هم خلوت می شود. پس برای کاهش هزینه ها می توانید در این فصل سفر کنید، اما باید توجه داشته باشید که نمی توانید به درستی در روستا گشت و گذار کنید یا از طبیعت لذت ببرید.

بیشتر گردشگران بهار و تابستان را برای سفر انتخاب می کنند چون هم هوا خوب است و هم می توانند از طبیعت آن استفاده کنند. با این حال در این موقع از سال روستا بسیار شلوغ است.

روستای کندوان تبریز کجاست؟

خانه های کندوان

این روستا در آذربایجان شرقی و در بخش شهرستان اسکو قرار گرفته و در کوه سهند هم به آن نزدیک است.

نحوه دسترسی به روستای کندوان

برای سفر به این منطقه باید اول به سمت شهرستان اسکو بروید. سپس وارد جاده اسکو – کندوان شوید و مسیر را ادامه داده تا به اسفنجان برسید. سپس به دوراهی خواهید رسید که یک طرف آن به کندوان ختم می شود. بعد از 20 دقیقه به مقصد خواهید رسید. اگر از سمت تهران سفر می کنید این روستا در 700 کیلومتری این شهر قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *